Medarbejderaktier - hvorfor og hvornår?
Fra : Kurt Hansen

Dato : 08-06-05 16:34

Hvilke(n) interesse(r) har en virksomhed i at give medarbejdere
mulighed for at købe aktier til en favorabel kurs? Det er vel oplagt,
at det i een eller anden grad øger medarbejderes engagement og
loyalitet over for firmaet, men er det den eneste grund?

På hvilket grundlag og på hvilket tidspunkt vælger en virksomhed
typisk at åbne op for den mulighed? Er det i opgangstider eller
nedgangstider og hvad er begrundelsen for at vælge det tidspunkt de
gør?

Når jeg spørger, er det fordi den virksomhed jeg for nyligt er blevet
ansat i, tiltaler mig ud over det faktum, at jeg nu tjener mit brød
der. Jeg tror på den stategiplan der er lagt og derfor også på en pænt
afkast af eventuelle medarbejderaktier. Jeg forsøger derfor at
filosofere lidt over sandsynligheden for at de gør det og eventuelt
hvornår. De har gjort det to gange før, men der er kommet ny ledelse
og det er jo ikke sikkert de kan se en interesse i noget sådant.

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Joe

Dato : 08-06-05 18:08

> [...]
> at det i een eller anden grad øger medarbejderes engagement og
> loyalitet over for firmaet, men er det den eneste grund?

Har du læst "Kejserens nye klæder" ? Optioner og aktier er instrumenter
som uvidende medarbejdere tror de kan blive rige på. Den mangel på viden
udnytter
virksomhederne.

> På hvilket grundlag og på hvilket tidspunkt vælger en virksomhed
> typisk at åbne op for den mulighed?

Når de skal forhandle eller lokke uvidende medarbejdere til at
arbejde for dem / blive hos dem...

>Er det i opgangstider eller
> nedgangstider og hvad er begrundelsen for at vælge det tidspunkt de
> gør?

I opgangstider hvor arbejdskraften ikke er loyal, men også i nedgangstider
når der skal spares....så er det lettere at forære papirer end penge og
frynsegoder..

> [...]
> hvornår. De har gjort det to gange før, men der er kommet ny ledelse
> og det er jo ikke sikkert de kan se en interesse i noget sådant.

Din virksomhed er ikke din ven. Det er en forretning der skal køre og hvis
det kræver et par fyresedler og lidt røvrenderi for at få biksen til at køre
så kan du troligt regne med det...Du kan starte med at stille nogen
praktiske spørgsmål.
F.eks.: hvem administrerer dine "medarbejder-aktier" ? kan du sælge når du
har
lyst? hvordan opgøres dit tilgodehavende i tilfælde af at virksomheden går
konkurs? (aktionærer
kommer sidst i rækken) ...Og da Told & Snot også gerne vil have en del af
kagen, bør du
nok også sætte dig ind i beskatningsreglerne og hvilken ordning du
er blevet tilbud af din virksomhed.

Læs: http://www.skat.dk/publikationer/udgivelser/1824.html

Når du har fået disse praktiske spørgsmål besvaret PÅ SKRIFT så vil du nok
erfare at det de har tilbudt dig ikke er noget som helst værd....hvis det
var
noget værd (=omkostning for virksomheden) ville de nok ikke bare uden
videre tilbyde det til enhver lønslave i virksomheden...

Fra : Kurt Hansen

Dato : 08-06-05 18:37

Den Wed, 8 Jun 2005 19:08:03 +0200, skrev Joe:

>I opgangstider hvor arbejdskraften ikke er loyal, men også i nedgangstider
>når der skal spares....så er det lettere at forære papirer end penge og
>frynsegoder..

og

>Din virksomhed er ikke din ven. Det er en forretning der skal køre og hvis
>det kræver et par fyresedler og lidt røvrenderi for at få biksen til at køre
>så kan du troligt regne med det...

Hey Joe (den lå jo lige til højrebenet

Tak for dit bramfrie indspark. Ja, du har nok ret. Det er bare så
forbandet svært IKKE at engagere sig, når nu man helhjertet tror på
virksomhedens udvikling. men jeg er på den anden side godt klar over,
at loyalitet i NEDADgående retning ikke gælder længere end til den dag
der er uller i mosen - så får man jo bare sparket

Noget andet er så, at hvis jeg virkelig tror så meget på virksomheden,
kan jeg jo bare købe mine aktier på børsen, men der får jeg dem jo
ikke til "vennepris".

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Anders [8000]

Dato : 08-06-05 22:37

> [...]
> noget værd (=omkostning for virksomheden) ville de nok ikke bare uden
> videre tilbyde det til enhver lønslave i virksomheden...

Øhh.... er du bare dum eller dum?

Medarbejderaktier er da en KLAR fordel at få for medarbejderen. Enten køber
man dem til kurs 105 (så er de bundet 5 år) eller os så får man dem (så er
de bundet 7 år).

Amagerbankens aktier ligger fx. i kurs 900 og dem køber medarbejderen til
kurs 105. Det er netto 785 kr om 5 år (og de er formentlig steget mere til
den tid.)

Eller i Danske Bank fik hver medarbejder fx. for 7000,- medarbejder aktier.
Dvs. om 7 år kan de GRATIS få over 7000 kr.

Og det mener du ikke er nogen fordel????

Flot Joe!!!

Fra : Joe

Dato : 09-06-05 08:29

Jojo...det er en klar fordel : FOR VIRKSOMHEDEN, Erasmus Montanus!
Med de eksempler du fremdrager må jeg konkludere at det er dig der er dum og
uintelligent..
Sandsynligvis med snot under næsen, nybagt eller halvbagt studerende som
ikke har
haft jord under neglene og været lidt omkring, men som tror at alt der står
i lærebøgerne
er korrekt. "Hvis do køber for 10000 ka do tjæne 100000.....å hvis do køber
for 20000
ka do tjæne 200000"

Fra : Jens G

Dato : 09-06-05 15:43

On Thu, 9 Jun 2005 09:29:09 +0200, "Joe" <JoeNOSPAM@yahoo.com> wrote:

>Jojo...det er en klar fordel : FOR VIRKSOMHEDEN, Erasmus Montanus!

Jeg synes da jeg har tjent meget godt de gange jeg har købt FLS
medarbejderaktier. At købe til kurs 21 og sælge til over kurs 100 fem
år efter, skattefrit, kan jeg kun se som min fordel. Hvad virksomheden
har haft ud af det, er jeg sådan set ligeglad med. Jeg fik jo ikke
mindre i løn af det.

Tre gange har jeg kunnet købe medarbejderaktier, og hver gang har jeg
fået 4-5 gange mere for dem end jeg gav. Sidste gang var umiddelbart
inden jeg forlod koncernen.

Forklar lige, på en pæn måde, hvad der er snotdumt ved at tage imod
sådan et medarbejderaktietilbud?

--
Jens G
IP telefoni med www.musimi.dk - slet ikke så svært

Fra : Joe

Dato : 09-06-05 16:58

Kære Jens. At du har tjent penge er ikke ensbetydende med at
ideen er god. Skal vi alle hoppe ud af fra 10. sal fordi du overlevede?
Skal vi allesammen investere i aktier fordi Warren Buffet er rig? Du vil
altid kunne finde solskinshistorier hvor der tjenes og tabes penge.
Spørgsmålet
er hvor mange der tjener og hvor mange der taber. Medarbejder-aktier er
ikke andet end blændværk lige som ponzi-schemes. Det vil du erfare en
dag. Du kan starte med at google United Airlines + ESOP så har du lidt
godnat-læsning til de næste mange, mange uger...

Fra : Steen Johansen

Dato : 09-06-05 20:07

"Jens G" <jens@no.spam.for.me.pls> skrev i en meddelelse

> Forklar lige, på en pæn måde, hvad der er snotdumt ved at tage imod
> [...]

Det er maskeret lønforhøjelse
Og så kan der viet ikke koges mere suppe på den ged?
MvH Steen

Fra : Anders [8000]

Dato : 10-06-05 18:32

> [...]
står
> i lærebøgerne
> er korrekt. "Hvis do køber for 10000 ka do tjæne 100000.....å hvis do

LOL

Dvs. man FÅR aktier som man 7 år senere kan hæve SKATTEFRIT og GRATIS. Og
alligevel er man dum. He he.... for satan Joe... Du er da for dum i snotten.

Du er da fyldt 9 år, ikke? Prøv at smutte tilbage i børnehaveklassen. Det er
vist der du hører til.

Men du har stadig ikke fortalt os HVORFOR det er en dum ide at FÅ
penge??????

Fra : Jens G

Dato : 10-06-05 19:15

On Fri, 10 Jun 2005 19:32:05 +0200, "Anders [8000]"
<vipberg@hotmail.com> wrote:

>Men du har stadig ikke fortalt os HVORFOR det er en dum ide at FÅ
>penge??????

Jeg gætter på at han selv enten har fået eller købt medarbejderaktier
i et firma der er gået rabundus, og derfor ikke selv har haft noget
som helst ud af det. Og så er det en bitter pille for ham at sluge,
når andre faktisk har fået en gevinst.

Fra : Anders [8000]

Dato : 10-06-05 20:00

> [...]
> i et firma der er gået rabundus, og derfor ikke selv har haft noget
> som helst ud af det. Og så er det en bitter pille for ham at sluge,

Ja, tror jeg du har ret i. Ærgeligt at være så sammenbidt, at man ikke kan
unde andre lidt goder.

Mvh. Anders

Fra : Brother Numzi

Dato : 10-06-05 21:08

Prøv nu at google lidt på ESOP, Tåge-Åge....Du kan starte med at læse lidt
om United Airlines.....så ka det være du ændrer mening...og nej, jeg har
ikke købt medarbejderaktier i et firma som er gået rabundus....Til gengæld
har jeg siddet til adskillige direktionsmøder hvor der bliver grinet højlydt
over at der er så mange dumme lønslaver...

----------------

Fra : Jens G

Dato : 10-06-05 22:46

On Fri, 10 Jun 2005 22:07:39 +0200, "Brother Numzi"
<Numzi@hutmeil.comeon> wrote:

> [...]
>har jeg siddet til adskillige direktionsmøder hvor der bliver grinet højlydt
>over at der er så mange dumme lønslaver...

Med dit sprogbrug har jeg lidt svært ved at tro på din deltagelse i
direktionsmøder.
Du kan tilsyneladende kun se de tilfælde hvor medarbejderne intet har
haft ud af det.
Jeg kender en der som nyuddannet ingeniør blev ansat i Giga. Han
syntes ikke han ville løbe risikoen ved de medarbejderaktier han blev
tilbudt, så han købte ingen. Det kom han godt nok til at ærgre sig
over.

Fra : Frithiof Andreas Jen~

Dato : 12-06-05 12:41

"Brother Numzi" <Numzi@hutmeil.comeon> skrev i en meddelelse
> [...]
> har jeg siddet til adskillige direktionsmøder hvor der bliver grinet
> højlydt over at der er så mange dumme lønslaver...

Man SIDDER da ikke ned mens man stiller kaffe ind - for det er vist så tæt
på toppen som du kommer med den holding og argumentationsform du stiller
frem med.

Hvorfor navneskiftet? Løb dit lånekort ud?