Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Hvad bruger man disse filtre til
Fra : steen

Dato : 08-06-05 11:25

Hej,

jeg har set på ebay man kan købe nogle filtre.

Jeg ved bare ikke hvad man kan bruge disse filtre til

Orange filter
Soft-focus filter
Star-light filter

Orange filtret er orange i farven, får jeg andet ud af det billede end
et orange billede, eller er det noget til at instille hvid-balance med
til special belysning.

Er det rigtigt forstået at et PL-filter er til at fotografe ting der
er nede i vandet og spejle, så de ikke får de forkerte farver?

Der følger også et UV-filter med til det kommer til at koste ca. 30£,
er det noget man skal holde sig fra, eller er kvaliteten ok?

Håber nogen kan hjælpe mig

Hilsen

Steen

Fra : Hans Joergensen

Dato : 08-06-05 12:25

steen wrote:
> Orange filtret er orange i farven, får jeg andet ud af det billede end
> et orange billede, eller er det noget til at instille hvid-balance med

Ja, hvis du har en sort/hvid film i kameraet.. ellers giver det ikke
mening at bruge farvefiltre.

> Er det rigtigt forstået at et PL-filter er til at fotografe ting der
> er nede i vandet og spejle, så de ikke får de forkerte farver?

Du mener POL-filtre? de bruges også til andre ting, men det er noget
af det.

// Hans
--
http://www.ph33r.dk/ringdingding.mp3

Fra : Thomas Corell

Dato : 08-06-05 12:36

Hans Joergensen wrote:

> Ja, hvis du har en sort/hvid film i kameraet.. ellers giver det ikke
> mening at bruge farvefiltre.

Joda, du kan jo bruge farvede filtre for at kompensere for filmens
manglende auto-hvidbalance.

F.eks et blåt filter, så du kan bruge udendørs (normal) film indendørs
uden flash.

Se f.eks:
http://www.2filter.com/hoya/hoya80fldflw05.html

--
Don't waste space

Fra : Hans Joergensen

Dato : 08-06-05 12:38

Thomas Corell wrote:
> Joda, du kan jo bruge farvede filtre for at kompensere for filmens
> manglende auto-hvidbalance.

Men de er så normalt ikke helt så kraftige som normale farvefiltre :)

I øvrigt bliver de vel oftest omtalt som "Color Compensating" eller
"Color Conversion"-filtre ?

// Hans
--
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/Hans_Joergensen

Fra : Thomas Corell

Dato : 08-06-05 12:51

Hans Joergensen wrote:

> Men de er så normalt ikke helt så kraftige som normale farvefiltre :)

Alt er relativt, f.eks har jeg et par gul-filtre, som jeg ikke syntes er
så kraftige ;)

> I øvrigt bliver de vel oftest omtalt som "Color Compensating" eller
> "Color Conversion"-filtre ?

Jeg kender dem nu som 'dagslysfiltre', men din benævnelse er da også
dækkende.

--
Don't waste space

Fra : steen

Dato : 08-06-05 13:54

On Wed, 8 Jun 2005 11:36:18 +0000 (UTC), Thomas Corell
<nospamplease@corell.dk> wrote:

> [...]
>manglende auto-hvidbalance.
>
>F.eks et blåt filter, så du kan bruge udendørs (normal) film indendørs

ok, det vil så sige, jeg ikke har noget at bruge det til på mit
digital kamera?

Fra : Thomas Corell

Dato : 08-06-05 14:06

steen wrote:
> [...]

[dagslysfiltre]

> ok, det vil så sige, jeg ikke har noget at bruge det til på mit
> digital kamera?

Beklager at Hans og jeg lige tog en afstikker ;) For at svare på dit
spørgsmål, så kan jeg ikke se hvad du vil få ud af det. Typsik vil du
kunne opnå samme effekt ved blot at indstille hvidbalancen på dit
digitalkamera.

--
Don't waste space

Fra : Brian Lund

Dato : 08-06-05 15:43

> ok, det vil så sige, jeg ikke har noget at bruge det til på mit
> digital kamera?

Farvefiltre er der ingen grund til at bruge, du kan gøre det hele i kameraet
eller photoredigerings software!

UV-filtre bruger mange til at beskytte objektivets forreste linse mod skidt,
støv og fedtede fingre, det er billigt og farveneutral (bortset fra UV ;)).

Pol-filtre har også sin berettigelse på digitalkameraer!

Brian

Fra : Brian Lænø

Dato : 08-06-05 15:20

"steen" skrev
> [...]
>
> Der følger også et UV-filter med til det kommer til at koste ca. 30£,
> er det noget man skal holde sig fra, eller er kvaliteten ok?

Prøv at kikke på denne side:
http://rollei.dk/bw.htm
Derr kan du se en kort forklaring på de forskellige filtre.

--
Brian