Returbetaling trækker ud
Fra : Nielsen

Dato : 08-06-05 10:38

Hej NG

Jeg skal prøve at skrive det så kort og simpel som muligt.

Det drejer sig om firmaet KE (Kbh. Energi).
30. april: Jeg opsiger min EL måler og forventer at få en slutopgørelse
tilsendt inden 14 dage.
19. maj: Jeg ringer + mailer og rykker for den slutopgørelse som jeg stadig
ikke har tilsendt.
29. maj: Ringer igen og siger at jeg stadig ikke har modtaget noget.
Kundeservice siger at jeg har penge tilgode og de vil sende en check med det
samme)
2. juni: Modtager jeg slutopgørelsen hvori der står at jeg kan forvente at
modtage min check om ca. 3 uger

Spm:
1. Kan det være rigtigt at et firma kan tillade sig at "tilbageholde" penge
som de skylder mig i flere uger?
2. KE (eller hvilket som helst andet firma) sender gebyrer og rykkerer ud
når vi privatpersoner betaler for sent uden tøven.
3. Kan man som privatperson kræve "betaling" af et firma, når disse ikke
betaler det som de skylder, f.eks gebyr og rykker. (Det kræver jo også
"administrationstid" af mig og skrive til dem)
4. Findes der noget i loven som stiller et firma bedre når de skal indkræve
penge af en privatperson kontra en privatperson der kræver penge af et
firma?

Håber i kan besvare.
På forhånd ttak for hjælpen.
Vh Nielsen

PS: Der er pricippet - ikke beløbet.

Fra : Kurt Lund

Dato : 08-06-05 15:55

"Nielsen" skrev:

> [...]
> 4. Findes der noget i loven som stiller et firma bedre når de skal
> indkræve penge af en privatperson kontra en privatperson der kræver penge

Det minder MEGET om min "sag", dog skal jeg betale penge tilbage.
Her drejer det sig om Energi Horsens. Jeg har indleveret flytteaflæsning den
30. april. Modtager slutopgørelse den 2. juni til betaling den 16. juni.
Så jeg synes ikke, at der er så meget at brokke sig over i dit tilfælde.

--
Kurt Lund

Fra : Nielsen

Dato : 09-06-05 11:30

"Kurt Lund" <lund@fabel.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> juni.
> Så jeg synes ikke, at der er så meget at brokke sig over i dit tilfælde.

Det er jo ikke brok, men en søgning på love og regler indenfor det område

Vh Nielsen

Fra : Lars

Dato : 08-06-05 20:11

On Wed, 08 Jun 2005 11:38:19 +0200, Nielsen wrote:

> [...]
> penge af en privatperson kontra en privatperson der kræver penge af et

Københavns Energi har ganske enkelt ikke styr på noget som helst.

Her kommer så den korte version af min oplevelse med dem...

Jeg fraflyttede min lejlighed d. 31/7-2001 og samme dag fremsendte jeg
slutaflæsningen. Jeg modtog aldrig en slutopgørelse.
Ca. et år efter modtog jeg en regning på forbrug indtil d. 10/4-2002,
hvilket jeg naturligvis nægtede at betale. Jeg har siden rykket for
dokumentation for forbruget både mundtligt og skriftligt. En af deres
medarbejdere fortalte mig endda i telefonen, at jeg ikke skulle tage
datoen 10/4-2002 så alvorligt, da det var en fejl men at de jo var nødt
til at have en dato stående i feltet. Jeg var lidt rystet over dette
svar.
For nogle måneder siden sendte de så sagen til inkasso hos
Købmandstandens Inkasso Service A/S. Både Københavns Energi og
inkassofirmaet var ligeglade med, at jeg havde gjort indsigelser mod
sagen. Efter min bedste overbevisning er det imod god inkassoskik at køre
inkasso på tvistede sager, og da jeg gjorde opmærksom på dette, fik jeg
blot et brev fra Købmandstandens Inkasso Service, at min indsigelse var
afvist med den begrundelse, at jeg aldrig har afmeldt måleren. Det er en
lodret løgn.
Dokumentationen for forbruget fik jeg skam i starten af 2005. Den viser
ganske rigtigt, at der har været forbrug på måleren efter min
fraflytning, men det er jo så den nye lejers forbrug. Efter en masse
mudderkastning frem og tilbage mistede jeg tålmodigheden. Jeg betalte
under protest, og jeg overvejer stadig om jeg skal tage kampen op mod dem
igen. Det der holder mig tilbage er, at det er som at banke i en pude.
Deres inkompetence skriger til himlen. Hvis jeg ikke var sådan en flink
fyr, ville jeg næsten kategorisere deres fremgangsmåde som svindel

Mit råd er derfor: Al kontakt med Københavns Energi bør ske ved
personligt fremmøde, så man kan få en kvittering på alt hvad man
foretager sig. De har alt for meget rod i deres egne systemer.

/Lars