|
| Spørgsmål vedr. fratrædelse. Fra : K. Larsen |
Dato : 08-06-05 09:44 |
|
Hej
Jeg blev i starten af februar ansat i et firma som sælger ( uden
konkurrenceklausuler ) under funktionærloven. 1 mdr og 16 dage efter, blev
jeg opsagt i prøveperioden med 14 dages varsel.
I de 14 dage skulle jeg bare holde mig hjemme.
Sidst i marts, sender jeg en e-mail til en af mine kunder ( som jeg havde
trukket med mig fra tidligere job ) at nogle vare som jeg havde fået med til
kreditering, kunne virksomheden ikke finde og jeg derfor ikke kunne hjælpe
på dette punkt. Henviste så til rette vedkommende i virksomheden via navn og
telefonnummer
I samme mail forklarede jeg hvorfor jeg var blevet opsagt og fortalte hvad
min arbejdsplads havde givet som grund : Nemlig at så ville de vende tilbage
til det de havde, før de ansatte mig til at sælge det pågælden produkt.
Nu bliver jeg så kontaktet af firmaet - 2½ mdr efter -, som siger jeg har
sendt brev ud til kunden, hvor jeg har skrevet at de ikke længere kan blive
serviceret af dem.
Jeg mener ikke at jeg på nogen måde har indikeret at de ikke længere kan
handle ved virksomheden. Kunden har aldrig handlet direkte, men altid kun
ved mine besøg og jeg er ikke i tvivl om, at havde virksomheden besøgt
kunden imellemtiden, så havde de haft dem som kunde endnu !
Nu truer firmaet mig så med advokat, fordi jeg åbenbart har skadet dem !
Hvordan står jeg her !
Kim Larsen
| |
MAndersen (08-06-2005)
| Kommentar Fra : MAndersen |
Dato : 08-06-05 10:14 |
|
"K. Larsen" <webpoint@[invalid]gmx.net> skrev i en meddelelse
news:42a6afd7$0$223$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>
> Hej
>
> Jeg blev i starten af februar ansat i et firma som sælger ( uden
> konkurrenceklausuler ) under funktionærloven. 1 mdr og 16 dage efter, blev
> jeg opsagt i prøveperioden med 14 dages varsel.
>
> I de 14 dage skulle jeg bare holde mig hjemme.
>
> Sidst i marts, sender jeg en e-mail til en af mine kunder ( som jeg havde
> trukket med mig fra tidligere job ) at nogle vare som jeg havde fået med
> til kreditering, kunne virksomheden ikke finde og jeg derfor ikke kunne
> hjælpe på dette punkt. Henviste så til rette vedkommende i virksomheden
> via navn og telefonnummer
>
> I samme mail forklarede jeg hvorfor jeg var blevet opsagt og fortalte hvad
> min arbejdsplads havde givet som grund : Nemlig at så ville de vende
> tilbage til det de havde, før de ansatte mig til at sælge det pågælden
> produkt.
>
> Nu bliver jeg så kontaktet af firmaet - 2½ mdr efter -, som siger jeg har
> sendt brev ud til kunden, hvor jeg har skrevet at de ikke længere kan
> blive serviceret af dem.
>
> Jeg mener ikke at jeg på nogen måde har indikeret at de ikke længere kan
> handle ved virksomheden. Kunden har aldrig handlet direkte, men altid kun
> ved mine besøg og jeg er ikke i tvivl om, at havde virksomheden besøgt
> kunden imellemtiden, så havde de haft dem som kunde endnu !
>
> Nu truer firmaet mig så med advokat, fordi jeg åbenbart har skadet dem !
>
> Hvordan står jeg her !
>
> Kim Larsen
Det kommer sikkert bedre svar end det jeg giver, men jeg var i en
tilsvarende situation for nogle år siden.
Jeg sagde selv op, efter 6 år, og havde opbygget en stor kundekreds.Den dag
jeg skal stoppe, spørger jeg, om jeg er omfattet af en konkurrenceklausul,
hvilket de svarer ja til.
Fint nok, jeg kontakter ingen af mine kunder. 3 mdr. efter jeg er stoppet,
gør jeg firmaet opmærksom på, at jeg ikke har fået de 50% af min tidligere
løn, som de skal betale, for at opretholde konkurrenceklausulen. Dagen efter
kommer der en opsigelse af min konkurrenceklausul, og med hjælp fra
fagforeningen også 4 mdr. 50% løn.
Da konkurrenceklausulen udløber, 1 mdr. efter firmaet har opsagt
konkurrenceklausulen, opsøger jeg mine gamle kunder og får dem som kunde, en
efter en.
Jeg har intet hørt fra firmaet, hvilket også var i overensstemmelse med hvad
fagforeningen havde oplyst mig.
MAndersen
| |
Per Christoffersen (08-06-2005)
| Kommentar Fra : Per Christoffersen |
Dato : 08-06-05 13:29 |
|
"MAndersen" <ikke@nogen.no> skrev i en meddelelse
news:42a6b6da$0$284$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>
> Jeg sagde selv op, efter 6 år, og havde opbygget en stor kundekreds.Den
> dag jeg skal stoppe, spørger jeg, om jeg er omfattet af en
> konkurrenceklausul, hvilket de svarer ja til.
Jeg kan ikke lade være med, at kommen en kommentar her:
Det er ikke op til firmaet at afgøre, om man er omfattet af
konkurrence/kundeklausul.
Det skal fremgår af ansættelsesaftalen, og det vil nok i praksis sige
skriftligt.
/Per
| |
MAndersen (08-06-2005)
| Kommentar Fra : MAndersen |
Dato : 08-06-05 14:41 |
|
"Per Christoffersen" <pc@NIXcomonto.dk> skrev i en meddelelse
news:42a6e3d7$0$716$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
>
> "MAndersen" <ikke@nogen.no> skrev i en meddelelse
> news:42a6b6da$0$284$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>>
>
>> Jeg sagde selv op, efter 6 år, og havde opbygget en stor kundekreds.Den
>> dag jeg skal stoppe, spørger jeg, om jeg er omfattet af en
>> konkurrenceklausul, hvilket de svarer ja til.
>
> Jeg kan ikke lade være med, at kommen en kommentar her:
> Det er ikke op til firmaet at afgøre, om man er omfattet af
> konkurrence/kundeklausul.
> Det skal fremgår af ansættelsesaftalen, og det vil nok i praksis sige
> skriftligt.
>
> /Per
Det har du meget vel ret i, det stod vist i kontrakten, eller en fælles
overenskomst, hvordan man skal honoreres, hvis man fratræder, og
virksomheden ønsker at opretholde konkurrenceklausulen
MAndersen
| |
Carsten Riis (08-06-2005)
| Kommentar Fra : Carsten Riis |
Dato : 08-06-05 10:18 |
|
K. Larsen skrev den 08-06-2005 10:44:
>
> Sidst i marts, sender jeg en e-mail til en af mine kunder ( som jeg
havde
> trukket med mig fra tidligere job ) at nogle vare som jeg havde fået med til
> kreditering, kunne virksomheden ikke finde og jeg derfor ikke kunne hjælpe
> på dette punkt. Henviste så til rette vedkommende i virksomheden via navn og
> telefonnummer
>
> I samme mail forklarede jeg hvorfor jeg var blevet opsagt og fortalte hvad
> min arbejdsplads havde givet som grund : Nemlig at så ville de vende tilbage
> til det de havde, før de ansatte mig til at sælge det pågælden produkt.
>
Hvad har du konkret skrevet?
Du må meget gerne skrive direkte til mig, hvis du ikke bryder dig om at
offentliggøre mailen. cr[a]carben.dk (erstat [a] med @)
> Nu bliver jeg så kontaktet af firmaet - 2½ mdr efter -, som siger jeg har
> sendt brev ud til kunden, hvor jeg har skrevet at de ikke længere kan blive
> serviceret af dem.
> Nu truer firmaet mig så med advokat, fordi jeg åbenbart har skadet dem !
> Hvordan står jeg her !
>
Kontakt den nærmeste advokathjælp (den der gratis tjeneste som findes i
over hele landet). Vis din email. Vis brevet fra virksomheden.
Og spørg om de har en sag.
Derudover kan du jo se om du har en retshjælpforsikring i din
familieforsikring. Giv dem alt materiale.
Hvad med fagforening?
--
mvh Carsten Riis
Red liv! 4 gange om året
http://www.bloddonor.dk
Du ved ikke om du får brug for det
| |
K. Larsen (08-06-2005)
| Kommentar Fra : K. Larsen |
Dato : 08-06-05 14:48 |
|
Har været på fagforeningen i dag..
Deres kommentar : Han kan rende og hoppe.
Det som han måske vil kunne læne sig op af, er markedsføringsloven, men idet
jeg på ingen måde i mit brev har bedt kunden om at holde op med at handle
der eller handle et andet sted, har jeg efter fagforeningens vurdering ikke
gjort noget forkert.
Tværtimod fremgår det i mit brev, at kunden selv skal få afrundet det
mellemværende som jeg havde med dem og derfor er der indsat navn og
telefonummer på vedkommende i det gamle firma, som kunden skulle kontakte.
K
| |
Martin Jørgensen (08-06-2005)
| Kommentar Fra : Martin Jørgensen |
Dato : 08-06-05 16:11 |
|
K. Larsen wrote:
>
> Har været på fagforeningen i dag..
>
> Deres kommentar : Han kan rende og hoppe.
Det var også det jeg først tænkte, baseret på det du skrev.
> Det som han måske vil kunne læne sig op af, er markedsføringsloven, men idet
> jeg på ingen måde i mit brev har bedt kunden om at holde op med at handle
> der eller handle et andet sted, har jeg efter fagforeningens vurdering ikke
> gjort noget forkert.
Jep. Min næste tanke var om firmaet kunne forlange at du fortalte dem at
der "var problemer" med levering? til en kunde og at de selv skulle
ringe og få redet trådene ud for at undgå at miste kunden.
> Tværtimod fremgår det i mit brev, at kunden selv skal få afrundet det
> mellemværende som jeg havde med dem og derfor er der indsat navn og
> telefonummer på vedkommende i det gamle firma, som kunden skulle kontakte.
Ja, jeg bider mærke i at du skriver at dit firma "siger jeg har
sendt brev ud til kunden, hvor jeg har skrevet at de ikke længere kan
blive serviceret af dem", hvilket jo slet ikke passer, da du blot
forklarede dem den ærlige sandhed og opfordrede dem til at kontakte
gutten du henviser til for at løse problemerne...
Så, jeg mener ikke du har noget problem, når du blot har forklaret
sandheden i en god mening og sådan læser jeg din handling...
Med venlig hilsen / Best regards
Martin Jørgensen
--
---------------------------------------------------------------------------
Home of Martin Jørgensen - http://www.martinjoergensen.dk
| |
|
|