Færdselsloven * Stopforbud * På- og aflæsn~
Fra : :-\) Carsten

Dato : 07-06-05 15:13

Hej!

Foran min datters skole er der kommet et skilt med stopforbud: Rødt kryds på
blå baggrund!

Som udgangspunkt betyder det jo "stopforbud". Under normale omstændigheder
må man så slet ikke stoppe!

Men nedenunder står der så et lille skilt: Af- og pålæsning tilladt.

Nu går den store snak så om, hvordan definerer politiet "af- og pålæsning"

Vores sunde fornuft kan jo sagtens finde på eksempler hvor det klart
overskrides...
F.ek.s er det jo klart at man ikke må forælade bilen osv.

Men diskussionen går på: hvor meget må man indenfor definitionen "af- og
pålæsning"...

Må man f.eks. stoppe moteren - gå bagved bilen og tage tasker op af
bagagerummet - osv...

Må man i princippet holde der uendeligt lang tid, bare man er i en proces
med at af- og pålæsse...

En sjov teoretisk diskussion, men hvor går definitonen hos politiet ???

Er der nogen som ved det1

Mange hilsner fra
Carsten
cjt(fjern_det_hele_i_parantesen)@mailme.dk

Fra : Kasper Jensen

Dato : 07-06-05 23:46

" Carsten" <cjt@mailme.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Men nedenunder står der så et lille skilt: Af- og pålæsning tilladt.
>
> Nu går den store snak så om, hvordan definerer politiet "af- og

Da jeg i sin tid gik til teoriundervisning, så gik definitionen på "en
standsning" på tre minutter med mindre, at af- og/eller pålæsning
krævede et større tidsforbrug. Derudfra vil jeg udlede, at "af- eller
pålæsning" ikke er tidsdefineret, men jeg har til gengæld svært ved at
se, at dette skulle kræve over ét minut ved aflæsning af børn og evt.
deres bagage ved en skole.

Fra : Jimmy

Dato : 08-06-05 02:35

> Må man i princippet holde der uendeligt lang tid, bare man er i en proces
> med at af- og pålæsse...

Ja hvis man har lyst. Ved af og pålæsning er du jo i nærheden og ved
køretøjet, i tilfældet af nogen vil have dig til at flytte det.

Fra : Per Tordrup

Dato : 08-06-05 07:25

Tænk på en flyttemand, det tager jo nok lidt mere end tre minutter. Som
jeg
forstår det, bare der er aktivitet ved køretøjet

Per

Fra : :-\) Carsten

Dato : 08-06-05 08:22

Ok,

Hvis det var "parkering forbudt" må man standse bilen i max 3 minutter!

Nu er der stopforbud med "af- og pålæsning tilladt" - og så må man standse
bilen så lang tid man vil.
Dog skal man være ved bilen.

Om det kræver en eller anden form for aktivitet mht. af- og pålæsning er jo
en meget teoretisk og hypotetisk diskussion, som dog er meget sjov!

Fra : Henning

Dato : 08-06-05 12:51

On Wed, 8 Jun 2005 09:21:32 +0200, ":-\) Carsten" <cjt@mailme.dk>
wrote:

>Ok,
>
>Hvis det var "parkering forbudt" må man standse bilen i max 3 minutter!

Af- og pålæsning er ikke en parkering, derfor gælder et P-forbudsskilt
ikke i det tilfælde. Er ex. bagagerummet åbent på bilen og der er
jævnlig aktivitet kan du ikke blive idømt bøde/afgift. Stopforbud er
stopforbud. Det kan undre at man ikke har sat et p-forbudsskilt i
stedet, det ville være en billigere løsning.

Henning
hsb(at)image.dk

Fra : bem

Dato : 08-06-05 13:06

"Henning" <nomail@all.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> stopforbud. Det kan undre at man ikke har sat et p-forbudsskilt i
> stedet, det ville være en billigere løsning.

Ja, men så kunne alle stoppe der i under 3 minutter - også folk, der bare
skal besøge bageren på den anden side.

/Bo

Fra : Per Christoffersen

Dato : 08-06-05 13:09

"Henning" <nomail@all.invalid> skrev i en meddelelse

> stopforbud. Det kan undre at man ikke har sat et p-forbudsskilt i
> stedet, det ville være en billigere løsning.

Men så kan man ikke foretage en af- og pålæsning der varer mere end 3
minutter.
Og det kan det sagtens tage at hente eller bringe børn på en skole/SFO.

Ligende skilte er meget almindelige på skoler jeg kender til. Og nogle
skoler har fået fremstillet små skilte til at lægge i bilen om, at man er
inde for at hente eller bringe.
De har selvfølgelig ingen lovmæssig berettigelse, men de virker
tilsyneladende overfor ordensmagten, for jeg har ikke hørt om nogen der har
fået bøde med sådan et skilt.

/Per

Fra : Per Christoffersen

Dato : 08-06-05 08:37

" Carsten" <cjt@mailme.dk> skrev i en meddelelse

> Men diskussionen går på: hvor meget må man indenfor definitionen "af- og
> pålæsning"...

Jeg husker fra teoriundevrisningen, at min kørerlærer (som var lidt emsig)
havde spurgt den stedlige politimester efter en nærmere definition.
Den kom ikke, men forespurgt om aflæsning feks. kunne bestå i at følge sin
gamle mor til toget, og helt over på perronen (aht. trapperne) var svaret
ja.
Så konklusionen må være, at der netop ikke er et tidsrum involveret, men at
det ahndler om årsagen til at man holder der.

/Per

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 08-06-05 16:02

Per Christoffersen wrote:

> " Carsten" <cjt@mailme.dk> skrev i en meddelelse
-snip-

> Så konklusionen må være, at der netop ikke er et tidsrum involveret, men at
> det ahndler om årsagen til at man holder der.

Det samme sagde min kørelærer og det mener jeg er korrekt. Men jeg mener
også at det er urimeligt f.eks. at holde der i (over en dag) eller helt
grotesk eks: En uge med begrundelsen: "jeg venter på at samle én eller
anden op".

Men sålænge der er aktivitet, f.eks. i tilfældet med flyttemanden er der
overhovedet ingen problemer.

Med venlig hilsen / Best regards
Martin Jørgensen

Fra : Ukendt

Dato : 09-06-05 22:00

> [...]

> blå baggrund!
>
> Som udgangspunkt betyder det jo "stopforbud". Under normale omstændigheder

Det betyder "standsning og parkering forbudt"

> Men nedenunder står der så et lille skilt: Af- og pålæsning tilladt.
>
> Nu går den store snak så om, hvordan definerer politiet "af- og pålæsning"

Det er sjældent politiet blander sig i den slags, medmindre man holder til
gene/fare for andre.
Det er som regel den kommunalt ansatte P-vagt der uddeler afgifter (det er
nemlig en p-afgift og ikke en p-bøde)

> Vores sunde fornuft kan jo sagtens finde på eksempler hvor det klart
> overskrides...
> F.ek.s er det jo klart at man ikke må forælade bilen osv.

Det må man gerne. Det kan f.eks. være en fragtmand el. lign. der er ved at
levere varer.

> Må man f.eks. stoppe moteren - gå bagved bilen og tage tasker op af
> bagagerummet - osv...

Ja, for du må jo ikke forurene unødigt.

> Må man i princippet holde der uendeligt lang tid, bare man er i en proces
> med at af- og pålæsse...

I princippet burde der jo ikke være begrænsning, men jeg har erfaring for at
man i København forventer aktivitet ved køretøjet indenfor 20 minutter (jeg
har dog aldrig set nogen kontrollere det)
Det er mit indtryk at man "gætter" sig til formålet med standsningen og
kommer man til at sætte en afgift der ikke er berettiget, så har man jo
mulighed for at klage (hvis man ellers har tålmodighed til det...)

Mvh. Per Olsen.

Fra : :-\) Carsten

Dato : 12-06-05 06:55

> [...]
> gene/fare for andre.
> Det er som regel den kommunalt ansatte P-vagt der uddeler afgifter (det er

Uden jeg er sikker:
Det tror jeg altså ikke du har ret i.

P-vagter kan blande sig i, om man har overskredet tiden for parkering, når
der er tidsbegrænset parkering.

Men jeg mener ikke de kan ikke blande sig i, om en bilist har overtrådt
reglerne for
"standsning og parkering-forbudt-skilte"

Fra : Ukendt

Dato : 12-06-05 20:02

> [...]
> reglerne for
> "standsning og parkering-forbudt-skilte"

Jeg kører dagligt varer ud i København og har mange stop med af- og
pålæsning og derfor ingen parkeringer.
Jeg har aldrig fået en afgift/p-bøde fra politiet, men nogle stykker fra
Parkering København. Mange steder har man valget mellem en meget lang gåtur
eller risikoen for at blive vaneforbryder ved at overtræde
standsningsforbuddet. Det er heldigvis sjældent de når at opdage det
Og nej, jeg skammer mig ikke over det. Jeg holder altid så hensynsfuldt det
er muligt uden at blokere for den øvrige trafik, jeg kan bare ikke selv
bestemme hvor mine kunder har valgt at have adresse.

Mvh. Per.

Fra : :-\) Carsten

Dato : 13-06-05 19:35

Ok, jeg er belevet klogere!