Returvarer (ved "ulovlige" varer)
Fra : Thomas

Dato : 07-06-05 21:35

Hvad siger loven egentlig om at butikker skal tage varer retur? Der er
vel som sådan ikke noget at komme efter, hvis jeg husker rigtigt?

Hvad nu hvis butikken har solgt noget ulovligt, uden at gøre opmærksom
på det? Sagen er den at en dæk pusher (euromaster) solgte mig et sæt
fælge til min bil, et sæt de anbefalede. jeg har siden fundet ud af at
de faktisk er ulovlige at køre med (hvilket jeg ikke er blevet gjort
bekendt med ved købet).

Grunden til de er ulovlige, er at de øger sporvidden med 22mm, og det
maksimalt tilladte er 20mm. Jeg har kørt med de pågældende dæk/fælge i
en uges tid nu (har netop fundet ud af at det maks må være 20mm)

Hvor god er min sag, for at de skal tage dæk/fælge tilbage, og at jeg
skal have pengene tilbage, da det jo er brugt nu? De har solgt mig noget
der var ulovligt at køre med, og jeg stolede på deres rådgivning.

Mvh
Thomas

Fra : Per Christoffersen

Dato : 08-06-05 10:43

"Thomas" <tm@nowhere.net> skrev i en meddelelse

> Hvor god er min sag, for at de skal tage dæk/fælge tilbage, og at jeg skal
> have pengene tilbage, da det jo er brugt nu? De har solgt mig noget der
> var ulovligt at køre med, og jeg stolede på deres rådgivning.

Hvis du har modtaget rådgivning fra butikken, og du har oplyst konkret
hvilken bil fælgene skal bruges til, så foreligger der en mangel ved
varen/ydelsen, og forretningen er forpligtiget til at udbedre manglen.
I den pågældende sag vil det så ikke kunne gøres på anden måde end ved at
tage varen retur.
Hvis der kan leveres noget tilsvarende, men lovligt vil forretningen
muligvis kunne gøre dette istedet (Helt tilsvarende bliver det selvfølgelig
ikke, fordi bredden bliver mindre). Det vil i første omgang være op til dig
og forretningen at afgøre om en anden vare kan siges at være tilsvarende.
Hvis den anden være er dyrere vil du ikke være forpligtiget til at betale
merprisen. Hvis de så ikke vil levere, kan du henholde dig til, at du så vil
lade handlen går retur (Udbedring af en mangel må ikke være til ulempe for
køber, - herunder merbetaling).
Omvendt, hvis den anden vare er billigere. Her vil du være berettiget til at
få differencen udbetalt.

Om rådgivningen har været så konkret, at forretningen hænger på den lige
præcis i dit tilfælde, kan jeg ikke svare på. Det kommer an på hvad der
nøjagtigt er blevet sagt og forudsat under handlen.
Men gå til forretningen med det udgangspunkt, at varen skal retur pga.
fejlagtig rådgivning.

/Per

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 08-06-05 15:57

Per Christoffersen wrote:

> [...]
> varen/ydelsen, og forretningen er forpligtiget til at udbedre manglen.
> I den pågældende sag vil det så ikke kunne gøres på anden måde end ved at
-snip (osv.)-

Jeg er enig i svaret og derudover mener jeg der måske kan være tale om
noget god markedsføringsskik, som ikke er overholdt. Sælger burde oplyse
om at dækkene er ulovlige at køre på, som minimum fordi køber jo
automatisk vil antage at fælgene er lovlige hvis intet andet fremgår
(som i denne situation). Det er ihvertfald min fortolkning - jeg ved
ikke hvad i andre siger?

Jeg har kigget lidt i Karnov - der står en del om det: bl.a. citat: "Ved
afgørelsen af, om en erhvervsvirksomhed foretagen handling strider mod
god markedsføringsskik, skal foretages en afvejning af
erhvervsinteresser, forbrugerinteresser og almene samfundsinteresser,
jf. bet 1992 osv... (en masse). .. I bedømmelsen indgår som et moment
blandt flere, hvad der er skik og brug i erhvervslivet..... Ikke kun
handlinger, men også undladelser kan stride mod god markedsføringsskik,
Krüger Andersen 88.....

Så, det er udeladelsen om at fortælle at fælgene er ulovlige, der er
sælgers fejl og for det kan man kræve erstatning for som forbruger (den
svage part). Der er jo for de flestes vedkommende ingen ide i at købe
nogen ulovlige fælge, fordi det er penge direkte ud af vinduet.

Med venlig hilsen / Best regards
Martin Jørgensen

Fra : Thomas

Dato : 08-06-05 21:42

Per Christoffersen wrote:
> "Thomas" <tm@nowhere.net> skrev i en meddelelse

<snip>
> [...]
> nøjagtigt er blevet sagt og forudsat under handlen.
> Men gå til forretningen med det udgangspunkt, at varen skal retur pga.

Faktisk har jeg lige fundet ud af at de fælge jeg oprindeligt ville have
på, faktisk er lovlige at køre med. MEN dækmanden syntes de andre ville
passe meget bedre på min bil, så han fik mig overtalt til at jeg skulle
have dem jeg fik på. Og jeg er så først bagefter blevet gjort opmærksom
på at de var ulovlige (fra anden side).

Nå, men vi får at se i morgen tidlig når jeg stiller derinde, og for at
"brokke" mig :)

Takker for råd :)

Mvh
Thomas

Fra : per christoffersen

Dato : 09-06-05 19:25

> [...]
> have dem jeg fik på. Og jeg er så først bagefter blevet gjort opmærksom på

Så er der vidst ingen tvivl.

/Per