/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Visker standser periodisk - hvad er galt
Fra : Brian


Dato : 07-06-05 18:12

Hej

Vi har en Hyundai Sonata fra '93.
Når viskeren sættes til interval-visker, så standser den hele tiden i
forskellige positioner.
Hvad er den mest sandsynlige årsag?

Jeg har lige prøvet med en anden visker-motor, men den var ikke årsag til
fejlen.
Så jeg er fremme ved, at det er enten relæ eller visker-armen.
Jeg hælder mest til visker-armen...

Har nogen haft samme symptom og fået løst problemet?

På forhånd tak
Brian



 
 
Klaus D. Mikkelsen (07-06-2005)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 07-06-05 19:52

Brian skriver:
>
> Vi har en Hyundai Sonata fra '93.
> Når viskeren sættes til interval-visker, så standser den hele tiden i
> forskellige positioner.
> Hvad er den mest sandsynlige årsag?

Hvis du bruger almindelig viskerfunktion, kører den så ned i "stop" ?

På viskermotoren/gearkassen sidder der et hjul/slæbesko der forsyner
motoren kontinuerligt, når først armen er lidt oppe på ruden.

Er forsyningen til den væk, vil en intervalvisker bevæge sig i 1/5 til
1/4 fuld viskerbevægelse af gangen.



Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Brian (08-06-2005)
Kommentar
Fra : Brian


Dato : 08-06-05 06:58

> Hvis du bruger almindelig viskerfunktion, kører den så ned i "stop" ?
>
> På viskermotoren/gearkassen sidder der et hjul/slæbesko der forsyner
> motoren kontinuerligt, når først armen er lidt oppe på ruden.
>
> Er forsyningen til den væk, vil en intervalvisker bevæge sig i 1/5 til
> 1/4 fuld viskerbevægelse af gangen.

Den kører upåklageligt i både alm. og hurtig normal viskerfunktion.
Den stopper kun i interval og ikke i noget bestemt mønster. Det kan virke i
5 min og så stopper den eks. halvvejs oppe på ruden. Den fortsætter normalt
igen indenfor en stykke tid (og nej, ikke ifølge intervalindstillingen... )
for så at stoppe igen et nyt sted eks. i toppen af viskerbevægelsen.

Mvh Brian



Flemming V. Mortense~ (08-06-2005)
Kommentar
Fra : Flemming V. Mortense~


Dato : 08-06-05 08:42

"Brian" <ingenspam@ellersmangetak.com> wrote in
news:42a688e9$0$288$edfadb0f@dread12.news.tele.dk:

>> Hvis du bruger almindelig viskerfunktion, kører den så ned i "stop" ?
>>
>> På viskermotoren/gearkassen sidder der et hjul/slæbesko der forsyner
>> motoren kontinuerligt, når først armen er lidt oppe på ruden.
>>
>> Er forsyningen til den væk, vil en intervalvisker bevæge sig i 1/5
>> til 1/4 fuld viskerbevægelse af gangen.
>
> Den kører upåklageligt i både alm. og hurtig normal viskerfunktion.
> Den stopper kun i interval og ikke i noget bestemt mønster. Det kan
> virke i 5 min og så stopper den eks. halvvejs oppe på ruden. Den
> fortsætter normalt igen indenfor en stykke tid (og nej, ikke ifølge
> intervalindstillingen... ) for så at stoppe igen et nyt sted eks. i
> toppen af viskerbevægelsen.
>
> Mvh Brian
>
>

Jeg hælder også til Klaus's vurdering.
Normalt giver interval funktionen via et relæ en impuls til viskermotoren,
så den går igang og dens "slæbe-sko-på-halv-cirkel" indbyggede kontakt får
kontakt og leverer strøm til motoren endtil ovennævnte kontakt igen er uden
for kontakt området.
Lidt skidt og/eller slitage kan give knas i dette arrangement, der meget
ofte sidder på gear-udvekslingen, der driver viskerarmene. Ligner tit en
skive formet "kasse", som kan adskilles og kontakten kan så
renses/udskiftes.

mvh fvmFJERN@DETTEnethotel.dk

Brian (08-06-2005)
Kommentar
Fra : Brian


Dato : 08-06-05 12:00

> Jeg hælder også til Klaus's vurdering.
> Normalt giver interval funktionen via et relæ en impuls til viskermotoren,
> så den går igang og dens "slæbe-sko-på-halv-cirkel" indbyggede kontakt får
> kontakt og leverer strøm til motoren endtil ovennævnte kontakt igen er
uden
> for kontakt området.
> Lidt skidt og/eller slitage kan give knas i dette arrangement, der meget
> ofte sidder på gear-udvekslingen, der driver viskerarmene. Ligner tit en
> skive formet "kasse", som kan adskilles og kontakten kan så
> renses/udskiftes.

Sidder den på selve motoren (den kan skrues af stænger/arme, som bevæger
viskerne)?
Eller sidder den på stængerne/armene?
Jeg prøvede jo med en anden motor (brugt), som autoophuggeren sagde
fungerede 100%.
Men med den var problemet der stadig.

Mvh Brian



Flemming V. Mortense~ (09-06-2005)
Kommentar
Fra : Flemming V. Mortense~


Dato : 09-06-05 11:46

"Brian" <ingenspam@ellersmangetak.com> wrote in
news:42a6cf9c$0$204$edfadb0f@dread12.news.tele.dk:

>> Jeg hælder også til Klaus's vurdering.
>> Normalt giver interval funktionen via et relæ en impuls til
>> viskermotoren, så den går igang og dens "slæbe-sko-på-halv-cirkel"
>> indbyggede kontakt får kontakt og leverer strøm til motoren endtil
>> ovennævnte kontakt igen er
> uden
>> for kontakt området.
>> Lidt skidt og/eller slitage kan give knas i dette arrangement, der
>> meget ofte sidder på gear-udvekslingen, der driver viskerarmene.
>> Ligner tit en skive formet "kasse", som kan adskilles og kontakten
>> kan så renses/udskiftes.
>
> Sidder den på selve motoren (den kan skrues af stænger/arme, som
> bevæger viskerne)?
> Eller sidder den på stængerne/armene?
> Jeg prøvede jo med en anden motor (brugt), som autoophuggeren sagde
> fungerede 100%.
> Men med den var problemet der stadig.
>
> Mvh Brian
>
>
>

Den sidder på selve den gear/udvekslings kasse, der hiver/skubber armene.
Typisk sidder der (som også nævnt af Klaus) en 12V forsynings ledning på
selve kassen. Denne leverer så strøm til nævnte halv-skive, hvorfra
slæbeskoen henter strøm til motoren.

På de (ældre) biler jeg har(og har haft) kan man tydeligt identificere
viskermotoren (en cylinder med en diameter på ca 5-7 cm og en længde på ca
15-17cm). Den trækker så (via et sneglegear) selve udvekslings systmet,
hvorfra armene styres og hvorpå ovennævnte "slæbe-sko-på-halv-cirkel"
kontakt (en flad dåse diameter ca 5-8 cm, tykkelse ca 2-3cm) typisk sidder
i en vinkel på 90 grader i forhold til viskermotorakslen.

Jeg ville:
1: checke om der er 12V forsyning til ovennævnte kontakt.
2: hvis 1=ja, adskild den flade dåse med "slæbe-sko-på-halv-cirkel" og se
om halv-cirkel og/eller slæbesko er slidt/beskidt.
3: hvis 2=ok, så må fejlen være i den ledning, der fører strømmen videre
fra kontakt systemet til motoren.


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177514
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408622
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste