Regler ved udsendelse af rykkere...?
Fra : Morten

Dato : 07-06-05 16:16

Hej

Hvad er reglerne til udsendelse af rykkere:

Hvor meget må man tage i rykker gebyr? (både 1. og 2. rykker)

og SKAL man sende 2 rykkere ud før man må gå videre med det (retsag, fogden
o.l.) ?

Fra : JB

Dato : 07-06-05 16:33

> [...]
>
> Hvor meget må man tage i rykker gebyr? (både 1. og 2. rykker)
>
> og SKAL man sende 2 rykkere ud før man må gå videre med det (retsag,

3 rykkere med mindst 10 dages mellemrum og højest 100kr i gebyr pr. gang

se
http://www.retsinfo.dk/_GETDOCI_/ACCN/A20020074329-REGL
§ 9 b.

Mvh
JB

Fra : Morten

Dato : 07-06-05 18:24

> 3 rykkere med mindst 10 dages mellemrum og højest 100kr i gebyr pr. gang

ok, som jeg læser det må man max. kræve gebyr for 3 rykkere - men man har
ikke pligt til at sende 3 rykkere før man gør noget andet vel?

Fra : Jonathan Stein

Dato : 07-06-05 18:25

Morten wrote:

> Hvor meget må man tage i rykker gebyr? (både 1. og 2. rykker)

100 kr.

> og SKAL man sende 2 rykkere ud før man må gå videre med det (retsag, fogden
> o.l.) ?

Nej.

Hvis man vil kræve inkasso-omkostningerne betalt af skyldneren, skal man
have sendt én skrivelse hvor det fremgår, at sagen går til inkasso, hvis
beløbet ikke betales. Derudover er der intet "minimum".

Til gengæld er der et "maksimum". Man kan _højest_ kræve rykker-gebyr
for 3 rykkere - og de skal i så fald være sendt med mindst 10 dages
mellemrum.

M.v.h.

Jonathan

http://www.jsp-hotel.dk/

Fra : Thomas VJ

Dato : 08-06-05 19:56

"Jonathan Stein" <jstein@image.dk> skrev i en meddelelse

> Til gengæld er der et "maksimum". Man kan _højest_ kræve rykker-gebyr for
> 3 rykkere - og de skal i så fald være sendt med mindst 10 dages mellemrum.

Gælder de 10 dage både ved rykkere til private og til virksomheder?

Og hvis det nu er et firma der skylder og stadig ikke betaler efter
påmindelse og 2 rykkere, sender man så firmaet til inkasso, eller er det
direkte videre til konkursbegæring?

--
Mvh, Thomas VJ
http://www.dykkerteori.dk - lær teorien før du rejser ...

Fra : Grunt

Dato : 08-06-05 21:11

On Wed, 8 Jun 2005 20:55:52 +0200, "Thomas VJ" <forkertadresse@nowhere.invalid>
wrote:
in dk.videnskab.jura

> [...]
>
>Og hvis det nu er et firma der skylder og stadig ikke betaler efter
>påmindelse og 2 rykkere, sender man så firmaet til inkasso, eller er det

Mon ikke de lige skal have dom på at skylde pengene eller i hvert fald
skriftligt indrømme de skylder pengene.
Og så er det vel handelsretten der skal gang i.

Fra : Jonathan Stein

Dato : 10-06-05 13:35

Thomas VJ wrote:

> Gælder de 10 dage både ved rykkere til private og til virksomheder?

Ja. Reglerne er som udgangspunkt ens, men hvis skyldner er et firma, kan
man aftale visse afvigelser, som ikke vil være gyldige, hvis skyldner er
privat.

> Og hvis det nu er et firma der skylder og stadig ikke betaler efter
> påmindelse og 2 rykkere, sender man så firmaet til inkasso, eller er det
> direkte videre til konkursbegæring?

Normalt vil man sende kravet til inkasso hos en advokat. Teoretisk er
det dog også muligt selv at anlægge sag ved en domstol.

Konkursbegæring kan først komme på tale, hvis man får en dom for gælden,
men stadig ikke kan ryste pengene ud af firmaet.

M.v.h.

Jonathan

http://www.jsp-hotel.dk/