Små-diesel og automatgear
Fra : Brian

Dato : 07-06-05 15:36

Hejsa

Hvis man kigger lidt rundt på bilbasen efter biler i Golf klassen med
dieselmotor, er versioner med automatgear nærmest ikke-eksisterende - så
vidt jeg kan se.
Det eneste diesel med autmatgear er Mercedes i læssevis, og de store
modeller af BMW, Audi og hvad de nu hedder.

Hvad er grunden til at "små" dieselbiler med automatgear, er tæt på ikke at
eksistere her i landet ?

/Brian

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 07-06-05 15:46

Brian skriver:

> Hvad er grunden til at "små" dieselbiler med automatgear, er tæt på ikke at
> eksistere her i landet ?

Prisen + effekttabet gennem en "plørehjulsgearkasse".

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Brian

Dato : 07-06-05 15:58

Klaus D. Mikkelsen wrote:

> Prisen + effekttabet gennem en "plørehjulsgearkasse".

Prisen kan jeg forstå, men det har da ikke afholdt folk fra at
tilkøbe automatgear før den store "diesel tidsalder".
Effekttabet er vel revnende ligegyldigt på en moderne diesel - der
er vel rigeligt overskud på moment kontoen i forvejen.

/Brian

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 07-06-05 17:03

Brian skriver:

> Prisen kan jeg forstå, men det har da ikke afholdt folk fra at
> tilkøbe automatgear før den store "diesel tidsalder".

Der går ikek mange småmotores automatgearsbiler i dk med
plørehjulsgearkasse. Dem der gør af ældre biler er oftest importeret fra
udlandet.

> Effekttabet er vel revnende ligegyldigt på en moderne diesel - der
> er vel rigeligt overskud på moment kontoen i forvejen.

Det ved jeg ikke, har du lyst til at tabe en 10-15 HK (i værste
tilfælde) ud af de 90 der kun er til rådighed ?

Fra : Brian

Dato : 07-06-05 17:49

Klaus D. Mikkelsen wrote:

> Der går ikek mange småmotores automatgearsbiler i dk med
> plørehjulsgearkasse. Dem der gør af ældre biler er oftest importeret
> fra udlandet.

Det kan da også være jeg har overvurderet hvor mange der er med
automat indenfor benzin.

> Det ved jeg ikke, har du lyst til at tabe en 10-15 HK (i værste
> tilfælde) ud af de 90 der kun er til rådighed ?

Det er vist også i værste tilfælde med de tal du nævner - og nu er
det jo langtfra alle diesel maskinerne der er 90hk udgaven fra VAG's
hylder

Desuden mener jeg stadig ikke at folk køber diesel pga. de mange heste
(ironisk ment), men bundtrækket. Det er så måske pga. netop det
bundtræk, at folk ikke vil ofre automatgear.

/Brian

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 07-06-05 18:08

Brian skriver:

> Desuden mener jeg stadig ikke at folk køber diesel pga. de mange heste
> (ironisk ment), men bundtrækket. Det er så måske pga. netop det
> bundtræk, at folk ikke vil ofre automatgear.

Der er heller ikke tradition for automatgear i DK.

Fra : Brian

Dato : 07-06-05 18:15

Klaus D. Mikkelsen wrote:

> Der er heller ikke tradition for automatgear i DK.

Nææ, det er jo nok der hunden ligger begravet i sidste ende - sammen
med en sindssyg afgift.

/Brian

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 07-06-05 19:49

Brian skriver:

> Nææ, det er jo nok der hunden ligger begravet i sidste ende - sammen
> med en sindssyg afgift.

Afgift og "plørehjulseffekttab" er grunden.

Fra : Henrik B.

Dato : 10-06-05 14:25

> Brian skriver:

"plørehjulseffekttab" er grunden.

Nope, for de små biler idag, kører ikke med pløreturbine, men derimod med
automatisk styrede manuelle kasser....

Faktisk er de ofte opgivet til at være mere økonomiske end de tilsvarende
manuelle, da de "ved bedre", hvor det er optimalt at skifte.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 10-06-05 14:42

"Henrik B." skriver:

> Nope, for de små biler idag, kører ikke med pløreturbine, men derimod med
> automatisk styrede manuelle kasser....

Jep, men det er først rigtigt kommet til i løbet af de sidste 3-4 år.

Fiat's milliongear og andres afarter heraf volder til tider værkstederne
store problemer. Og så er vi tilbage til "lupoløsningen".

Fra : Chello

Dato : 07-06-05 16:33

Brian skrev:
> [...]
> modeller af BMW, Audi og hvad de nu hedder.
>
> Hvad er grunden til at "små" dieselbiler med automatgear, er tæt på ikke at

Man får da både Golf og Touran med DSG i Danmark også (men det var da
noen vanvittige priser dere har i DK)

Fra : Brian

Dato : 07-06-05 16:49

Chello wrote:

> Man får da både Golf og Touran med DSG i Danmark også (men det var da
> noen vanvittige priser dere har i DK)

Jeps - på nye biler. På brugte biler (2-5 år gammel) er der ikke mange
med automatgear - og slet ikke det skønne DSG

/Brian

Fra : Chello

Dato : 07-06-05 19:49

Brian skrev:

> Jeps - på nye biler. På brugte biler (2-5 år gammel) er der ikke mange
> med automatgear - og slet ikke det skønne DSG
>
> /Brian

ahaaa...brukte biler

Man har jo f.eks Audi A2 1.2 TDI (men den er kanskje veldig dyr i
Danmark...)

Fra : Brian

Dato : 07-06-05 20:04

Chello wrote:

> Man har jo f.eks Audi A2 1.2 TDI (men den er kanskje veldig dyr i
> Danmark...)

Det er den nemlig

/Brian

Fra : tb

Dato : 07-06-05 16:41

> [...]
> modeller af BMW, Audi og hvad de nu hedder.
>
> Hvad er grunden til at "små" dieselbiler med automatgear, er tæt på ikke

Lupo har da automatgear...

Fra : Brian

Dato : 07-06-05 16:53

tb wrote:

> Lupo har da automatgear...

Jeps, til gengæld har den næsten ingen motor

/Brian

Fra : Christensen

Dato : 07-06-05 17:04

"Brian" <briank@vip.cybercity.dk> wrote in message
> [...]

narj..ikke rigtigt, men en tandhjulsgearkasse med skifterobot...altså en
normal gearkasse som skifter automatisk....og det virker ikke specielt godt
IMO.

/f christensen
320d Touring '02

(der havde en AVIS Toyota Yaris 1,3 benzin med pløreturbine på
Trinidad....føj for en slæde...den kunne nærmest ikke køre - jeg kunne fa'me
ikke holde den ud...)

Fra : Henrik B.

Dato : 10-06-05 14:25

"Christensen" <ikke_nikke@nej.dk> skrev i en meddelelse

> narj..ikke rigtigt, men en tandhjulsgearkasse med skifterobot...altså en
> normal gearkasse som skifter automatisk....og det virker ikke specielt
> godt IMO.

Man skal bare "lære" at køre med det, så fungerer det ganske fint.

Fra : phk

Dato : 07-06-05 17:23

"Brian" <briank@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> modeller af BMW, Audi og hvad de nu hedder.
>
> Hvad er grunden til at "små" dieselbiler med automatgear, er tæt på ikke

Nyprisen med automatgear er for høj.

Importerede biler med lavt km-tal fra 90´erne har mange gange automatgear..

--
Per, Esbjerg
Fjernbetjening komplet til låsning af f.eks. Ford´er

Fra : Ukendt

Dato : 07-06-05 19:01

> [...]
> modeller af BMW, Audi og hvad de nu hedder.
>
> Hvad er grunden til at "små" dieselbiler med automatgear, er tæt på ikke

Dyrt i nykøb.
Ford har haft deres fiesta med milliongear, så hvis du leder kan det godt
lade sig gøre

--
Tom

Fra : Ukendt

Dato : 07-06-05 20:22

"Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> wrote in message

> [...]
>
> Dyrt i nykøb.
> Ford har haft deres fiesta med milliongear, så hvis du leder kan det godt

hov det er vist ikke diesel

--
Tom

Fra : Emil Jensen [2100]

Dato : 07-06-05 22:14

Små biler med automatgear er sjældent. Rige folk som har råd til
ekstraudgiften på 15-25.000 kr til automatgear, har også råd til større
biler...

Emil