/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Gaffel fjedre?
Fra : Kong


Dato : 07-06-05 12:03

Hej

Skal have nye gaffel fjedre på min cykel. Blev vist frarådet de progressive,
men vil gerne vide hvad forskellen egentlig er.

Nogen der har en god forklaring?

Palle



 
 
Torben Scheel (07-06-2005)
Kommentar
Fra : Torben Scheel


Dato : 07-06-05 13:33

Kong wrote:
> Hej
>
> Skal have nye gaffel fjedre på min cykel. Blev vist frarådet de progressive,
> men vil gerne vide hvad forskellen egentlig er.
>
> Nogen der har en god forklaring?
>
Progressive fjedre har vindingerne tæt i den ene ende, og når de
vindinger er trykket sammen, bliver fjederen hårdere. Altså en
tiltagende hårdhed ved brug. Hvorfor du er blevet frarådet dem generelt
er svært at sige - de fleste eftermonterede (opgraderinger) er vist med
progressive fjedre. Til hyggechoppere er de sikkert skudt over målet,
til banedage tror jeg de er perfekte.

Vil du bare generelt have hårdere affjedring, lægger du en passende S T
O R låsemøtrik omvendt på/ned i fjederen i hver side.

Ovenstående er baseret på opsamlet/hørt viden, da jeg ikke har direkte
erfaring med dem selv (før den nye gaffel med wirth fjedre kommer på FJ'en).

--
vh
Torben
http://www.dfmc.dk/?id=425

Torben Scheel (07-06-2005)
Kommentar
Fra : Torben Scheel


Dato : 07-06-05 13:44

Torben Scheel wrote:
> Kong wrote:
>
>> Hej
>>
>> Skal have nye gaffel fjedre på min cykel. Blev vist frarådet de
>> progressive, men vil gerne vide hvad forskellen egentlig er.
>>
>> Nogen der har en god forklaring?
>>
> Progressive fjedre har vindingerne tæt i den ene ende, og når de
> vindinger er trykket sammen, bliver fjederen hårdere. Altså en
> tiltagende hårdhed ved brug.

Det var dog en dårlig beskrivelse - tiltagende hårdhed ved
sammenpresning skulle det have været. F.eks. ved opbremsning.

--
vh
Torben
http://www.dfmc.dk/?id=425

Hekto (07-06-2005)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 07-06-05 12:59

In article <42a59640$1@news.carlbro.dk>, torben_scheel@hotmail.com
says...
> Det var dog en dårlig beskrivelse - tiltagende hårdhed ved
> sammenpresning skulle det have været. F.eks. ved opbremsning.
>

Det er vel lige meget om hjulet kommer op, eller cyklen kommer ned? ...
fjedren bliver sammenpresset i begge tilfælde!?

Moden dikterer ellers lineære fjedre for tiden!
--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
Alt godt fra dyreriget! Vilde Pantere og Elefanter!

Torben Scheel (07-06-2005)
Kommentar
Fra : Torben Scheel


Dato : 07-06-05 14:19

Hekto wrote:

>>Det var dog en dårlig beskrivelse - tiltagende hårdhed ved
>>sammenpresning skulle det have været. F.eks. ved opbremsning.
>
> Det er vel lige meget om hjulet kommer op, eller cyklen kommer ned? ...
> fjedren bliver sammenpresset i begge tilfælde!?

Jo da, eksemplet var jo netop - et eksempel Første formulering kunne
forstås som "tiltagende hårdhed over tid" - derfor rettelsen.

> Moden dikterer ellers lineære fjedre for tiden!

OK - vidste jeg ikke. Begrundelse?

--
vh
Torben
http://www.dfmc.dk/?id=425

Hekto (07-06-2005)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 07-06-05 14:06

In article <42a59ea3$1@news.carlbro.dk>, torben_scheel@hotmail.com
says...
> OK - vidste jeg ikke. Begrundelse?
>
Den begrundelse jeg har hørt er at den samlede vandring udnyttes mere
optimalt ved lineære fjedre, forudsat at der ellers er styr på
dæmpningen. Michael kan sikkert komme med den eksakte begrundelse.

Der gås også mod 16,5" hjul og smallere dæk. Der udvikles hele tiden og
optimeres på decimalerne.
18" - 16" - 17" og nu 16,5".

Jeg skiftede mine progressive fjedre ud fordi de dels var +30% i
forhold til standard, men også fordi den effektivt udnyttede vandring
var så lille, så mine håndled simpelthen gjorde ondt! Al for mange
ujævnheder blev optaget i håndledende alene.
Problemet forsvant med standardfjedrene, og nu skal der eksperimenteres
med tyndere olie.

--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
Alt godt fra dyreriget! Vilde Pantere og Elefanter!

Armand (07-06-2005)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 07-06-05 19:39

Hekto wrote:
> In article <42a59ea3$1@news.carlbro.dk>, torben_scheel@hotmail.com
> says...
>
>>OK - vidste jeg ikke. Begrundelse?
>>
>
> Den begrundelse jeg har hørt er at den samlede vandring udnyttes mere
> optimalt ved lineære fjedre, forudsat at der ellers er styr på
> dæmpningen.

Dæmpningsfaktoren fik mig til at tænke på paradokset som egentlig ligger
i forholdet mellem dæmpningen, der for såvidt er liniær, og en
progressiv fjeder:
Hvis returdæmpningen er sat efter den stramme fjeder, kan man forestille
sig at "den svage ende" aldrig vil kunne strækkes ud under brug p.g.a
vedvarende påvirkninger og hårdt arbejde á alt for stram dæmpning -
Resultat: Man kører i praksis med en 10-20 mm kortere fjeder!
Den liniære fjeder arbejder ensartet med forekommende returdæmpning,
hvorved at man dels har en fastere fjeder (á uden "soft spot" i
starten), og samtidig har en længere nyttevandring

--
Armand.

Hekto (07-06-2005)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 07-06-05 21:25

In article <DQlpe.53511$Fe7.158386@news000.worldonline.dk>, armand@mc-
chaufforerne.dk says...
> Dæmpningsfaktoren fik mig til at tænke på paradokset som egentlig ligger
> i forholdet mellem dæmpningen, der for såvidt er liniær, og en
> progressiv fjeder:
> Hvis returdæmpningen er sat efter den stramme fjeder, kan man forestille
> sig at "den svage ende" aldrig vil kunne strækkes ud under brug p.g.a
> vedvarende påvirkninger og hårdt arbejde á alt for stram dæmpning -
> Resultat: Man kører i praksis med en 10-20 mm kortere fjeder!
> Den liniære fjeder arbejder ensartet med forekommende returdæmpning,
> hvorved at man dels har en fastere fjeder (á uden "soft spot" i
> starten), og samtidig har en længere nyttevandring
>
Det er klart at man så kører med kortere og kortere fjeder, hvis
dæmpningen hindrer den i at gå tilbage til udgangsstillingen.
Problemet på Pantah'en er at den eneste justeringsmulighed er
viskositeten på dæmperolien.

Det kan være de progressive fjedre fungerer med meget tynd olie.
--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650
www.hekto.dk  www.dfmc.dk/hekto
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
Alt godt fra dyreriget! Vilde Pantere og Elefanter!

Armand (07-06-2005)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 07-06-05 21:44

Hekto wrote:
> In article <DQlpe.53511$Fe7.158386@news000.worldonline.dk>, armand@mc-
> chaufforerne.dk says...
>
>>Dæmpningsfaktoren fik mig til at tænke på paradokset som egentlig ligger
>>i forholdet mellem dæmpningen, der for såvidt er liniær, og en
>>progressiv fjeder:
>
> Det er klart at man så kører med kortere og kortere fjeder, hvis
> dæmpningen hindrer den i at gå tilbage til udgangsstillingen.
> Problemet på Pantah'en er at den eneste justeringsmulighed er
> viskositeten på dæmperolien.
>
> Det kan være de progressive fjedre fungerer med meget tynd olie.


Måske :-/
Men så vil dæmpningen jo være for blød til den stramme "fjederende" :-|

--
Armand.

Hekto (07-06-2005)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 07-06-05 22:04

In article <hFnpe.53542$Fe7.158528@news000.worldonline.dk>, armand@mc-
chaufforerne.dk says...
>
> Måske :-/
> Men så vil dæmpningen jo være for blød til den stramme "fjederende" :-|
>

Det er muligvis rigtigt. De lineære fjedre nærmer sig ikke den fulde
vandring med SAE 10W. 7W eller 5W skal ihvertfald prøves på et
tidspunkt.
--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650
www.hekto.dk  www.dfmc.dk/hekto
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
Alt godt fra dyreriget! Vilde Pantere og Elefanter!

Ukendt (08-06-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 08-06-05 21:42


Armand skrev i meddelelsen ...
>Hekto wrote:
>>
>> Det kan være de progressive fjedre fungerer med meget tynd olie.
>
>
>Måske :-/
>Men så vil dæmpningen jo være for blød til den stramme "fjederende" :-|


Med mindre......at ventilsystemet faktisk tager højde for hvor meget gaflen
er komprimeret. Det meget primitive system BSA'en var udstyret med, var
faktisk i sin enkelthed en konisk stang, der bevægede sig i en "dyse". En
sådan stang kunne jo gives en hvilken som helst form.

mvh
Orla

>--
>Armand.



Ukendt (08-06-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 08-06-05 21:36


Hekto skrev i meddelelsen ...

>Det er klart at man så kører med kortere og kortere fjeder, hvis
>dæmpningen hindrer den i at gå tilbage til udgangsstillingen.


Og det var lige nøjagtigt den måde "fie" opførte sig på i slutningen af
sidste sesson

Da jeg skilte gaflen her i foråret, kunne jeg med de enkelte ben trykke dem
helt sammen, (med min begrænsede vægt), herefter tog det over et sekund
inden benet igen var udstrakt. Hvorvidt det var den gamle olie, eller de
trætte fjedre, (som dog holdt mål, men end ikke kunne "løfte" forenden over
50% af vandringen), der var skyldig i den voldsomme overdæmpning skal jeg
ikke kunne sige, for jeg skiftede både fjedre og olie til nye Wilbers fjedre
og olie. Wilbers fjedrene er klart strammere og holder fint forgaflen de ca.
2/3 dele oppe, og alligevel føles de "blødere" at køre med, men det kan jo
nok tilskrives at de gamle fjedre var for komprimeret, og dybest set ikke
længere virkede.

Det var i hvertfald penge der var godt givet ud.

mvh
Orla




Hekto (08-06-2005)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 08-06-05 22:32

In article <42a75723$0$691$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>, "Orla
Pedersen" <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> says...
> Hvorvidt det var den gamle olie, eller de
> trætte fjedre, (som dog holdt mål, men end ikke kunne "løfte" forenden over
> 50% af vandringen), der var skyldig i den voldsomme overdæmpning skal jeg
> ikke kunne sige,
>
Gaffelolie blever forurenet med slidt metal m.m. på forbløffende kort
tid. Til race er den tjenlig til udskiftning efter 10 timer.
Skidtet tilstopper shims-stacken eller diverse ventiler, og gør
dæmpningen uensartet eller ændrer den helt.

Det samme gælder også bagdæmpere.
--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650
www.hekto.dk  www.dfmc.dk/hekto
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
Alt godt fra dyreriget! Vilde Pantere og Elefanter!

lange (07-06-2005)
Kommentar
Fra : lange


Dato : 07-06-05 13:37

Hekto wrote:

> Moden dikterer ellers lineære fjedre for tiden!

Er det ikke mest Öhlins der dikterer der?

Synes at de fleste andre mærker jeg er stødt på har været progressive.

Med mindre man har et meget extremt kørselsmønster (som jeg ikke håber ret
mange udøver på offentlig vej) mener jeg at de progressive er det bedste
kompromis for de fleste.

Lange



MKS - 74 (07-06-2005)
Kommentar
Fra : MKS - 74


Dato : 07-06-05 13:32

On Tue, 07 Jun 2005 13:32:40 +0100, Torben Scheel
<torben_scheel@hotmail.com> wrote:

> Hvorfor du er blevet frarådet dem generelt
>er svært at sige - de fleste eftermonterede (opgraderinger) er vist med
>progressive fjedre. Til hyggechoppere er de sikkert skudt over målet,
>til banedage tror jeg de er perfekte.

Omvendt - til race bruger mange primært lineære, til gadecykler er
progressive for de fleste at foretrække.

--
-Michael
CBR600 info - http://home.tiscali.dk/isl21043/CBR600/
Div. VF500-, RS250- og CBR600F-dele m.m. til salg på:
http://62.79.120.117/

Torben Scheel (07-06-2005)
Kommentar
Fra : Torben Scheel


Dato : 07-06-05 14:49

MKS - 74 wrote:
> On Tue, 07 Jun 2005 13:32:40 +0100, Torben Scheel
> <torben_scheel@hotmail.com> wrote:
>
>
>>Hvorfor du er blevet frarådet dem generelt
>>er svært at sige - de fleste eftermonterede (opgraderinger) er vist med
>>progressive fjedre. Til hyggechoppere er de sikkert skudt over målet,
>>til banedage tror jeg de er perfekte.
>
>
> Omvendt - til race bruger mange primært lineære, til gadecykler er
> progressive for de fleste at foretrække.
>
I stand corrected.

--
vh
Torben
http://www.dfmc.dk/?id=425

Richard (07-06-2005)
Kommentar
Fra : Richard


Dato : 07-06-05 16:54

Kong wrote:

> Skal have nye gaffel fjedre på min cykel. Blev vist frarådet de progressive,
> men vil gerne vide hvad forskellen egentlig er.

Wirth's progressive virker fint på begge mine cykler, og i forhold til
nogle af de andre mærker, leverer Wirth fjederen i fuld længde uden behov
for spacer. Ihvertfald til mine. Den længere fjeder må IMHO give mulighed
for mere dynamik i affjedringen, hvis du er bange for at miste det ved en
progr. fjeder.

Er du i tvivl om, hvilken fjeder du skal vælge, kan Wirth rådgive dig pr.
mail ud fra dine egne data og behov. God servoice

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177557
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408868
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste