Hjælp -telefonledningen er skåret over
Fra : Janne Poulsen

Dato : 07-06-05 10:19

Jeg bor i et ældre hus, hvor skiftende ejere har med stor kreativitet har
trukket telefonledninger. Nogle er skjult i vægge. Andre ligger fremme - og
en af de sidste er blevet skåret over. Jeg har forsøgsvis samlet den med
almindelig muffer, som man bruger til el. Men det er ikke specielt stabilt.
Findes der en rigtig samleboks til de tynde kobbertråde. Kan ikke finde
sådan en tingest på TDSs hjemmeside.

Fra : Holst

Dato : 07-06-05 10:25

Janne Poulsen wrote:

> [...]
> Findes der en rigtig samleboks til de tynde kobbertråde. Kan ikke finde

Var det ikke en idé at fjerne alt det klamphuggeri, de tidligere ejere
har lavet, så der kun er TDCs ledninger tilbage og så trække nye?

Fra : Brian S Jensen

Dato : 07-06-05 10:22

"Janne Poulsen" <suk7jannepoulsen@mail.dk(suk7)> skrev i en meddelelse
> [...]
> stabilt. Findes der en rigtig samleboks til de tynde kobbertråde. Kan ikke
> finde sådan en tingest på TDSs hjemmeside.

Lodning er eneste rigtige løsning - efter min mening

Mvh.
Brian S Jensen

Fra : anders majland

Dato : 07-06-05 13:19

> Lodning er eneste rigtige løsning - efter min mening
Og så krympeflex omkring..

Men i enhver elektronikbutik kan du man få nogle små skæreklemmer med lim i

Fra : jones_net

Dato : 07-06-05 10:37

"Janne Poulsen" <suk7jannepoulsen@mail.dk(suk7)> wrote in message
> [...]
> stabilt. Findes der en rigtig samleboks til de tynde kobbertråde. Kan ikke
> finde sådan en tingest på TDSs hjemmeside.

Et alternativt kunne være trådløse telefoner, med extra ladere, så du kan
lade i flere rum. Typisk kan en enkelt sender række et almindeligt hus op
til 200 kvm.
Hvis I vælger denne løsning, skal I sørge for at få digitale tlf. (dect.) -
ved ikke om I kan få de analoge længere, men spørg bare for at være sikker
på, at I ikke få noget gammelt skrammel

/J

Fra : Benny Andersen

Dato : 07-06-05 15:15

On Tue, 7 Jun 2005 11:18:51 +0200, "Janne Poulsen"
> [...]

>Findes der en rigtig samleboks til de tynde kobbertråde. Kan ikke finde
Vil du have en dåse siddende lige der, hvis du kunne undgå det?
Rigtige telefon ledninger er lavet til at kunne samles og lave
forgreninger (som T led), ved at sno inderlederne sammen. Ved rigtige
mener jeg med netop en massiv kobberleder for hver enkeltleder og i
den 'rette' kappe. Hvis du har et stykke langt 'rigtig' telefonledning
og fjerner kappen på et stykke - og tager med en tang omkring alle
inderlederne- så kan du trække kappen et stykke tilbage. Den lader sig
komprimere fordi der er så meget plads i kappen. Man snor de
afisolerede inderleder sammen vha. en fladtang, Snoningen skal være
så tæt at kobberet deformeres i snoningen ud den dog knækker i
udgangspunktet for snoningen. Snolængde ca. 1,5 cm. Snoninger lægges i
forlængelse ledningen med den afklippede ende modsat den kappe som ved
tilbagevending til sin oprindelige længde skuppper sig ind over
snoningerne. Snoningerne skal være forskudt så afstand imellem dem
sikrer isolation.
Lært af en telefonmontør.

--
MVH Benny Anderen

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 09-06-05 12:00

Janne Poulsen skrev:

> ikke specielt stabilt. Findes der en rigtig samleboks til de tynde
> kobbertråde. Kan ikke finde sådan en tingest på TDSs hjemmeside.

Telefoni-eksperterne befinder sig i dk.teknik.telefoni - jeg ville
prøve dér.