Pinlig/led offentliggørelse?
Fra : Klaus G.

Dato : 06-06-05 20:48

Hej.

Må man offentliggøre en meget pinlig/led hændelse?

Historien er den, at nogen på en handelsskole skal lave et gruppearbejde,
som de så senere kan komme til eksamen i. De er tre personer. De har så delt
nogle opgaver ud til hinanden. Det bliver samlet, læst igennem, rettet osv.
Hele rapporten bliver afleveret. Men senere ringer læreren og oplyser dem at
en masse er kopieret(Copy+Paste) 100% direkte fra mange hjemmesider. Det
viser sig så at én person i gruppen har gjort dette. Da det er gruppe
arbejde, går det ud over hele gruppen. Personen som har lavet "lortet" skal
ikke op i det fag til eksamen (mundligt), mens de to andre skal op og
fremlægge rapporten. Så ham der har "snydt" har ikke noget at miste, så han
er ret ligeglad.

Læreren fik med megen talen frem og tilbage, overtalt sensor til at lade de
andre komme til eksamen alligevel. Så ligenu står de med en rapport til 00,
som de skal ind og fortælle om, og så håbe at hive deres karakter op på 6.
Hvis de får 5, så dumper de, fordi at dumper man i ét fag, så dumper man
helt(læs:2års arbejde spildt).

Så er det jeg tænker på, hvad sker der hvis man til en forsamling, f.eks.
Dimensionsfest, eller andet "event", for en eller anden til at fortælle alle
de mennesker, at lige netop dén person har været total ligeglad med dem han
har været i gruppe med, og han er skyld i, ja måske at de dumpede til
eksamen. Eller at han var skyld i at de skulle starte på 00, og så skulle
tage den derfra? Og så slutte af med at "klappe" af ham.

Det er ikke mig det er gået ud over, ej heller nogen jeg kender. Men er bare
kommet mig for øre...

Personligt kunne jeg godt finde på at få manden til at rejse sig, og så
svine ham til, så alle folk kunne "buh" af ham, eller hvad ved jeg. Men går
den?

--
Klaus G. / Seth-Enoch

www.seth-enoch.dk

Fra : per christoffersen

Dato : 06-06-05 21:14

> Hej.
>
> Må man offentliggøre en meget pinlig/led hændelse?

Det er muligt man må, men der kommer ikke særlig meget konstruktivt ud af
det.

Istedet for at planlægge hævntogter, vil det måske være mere konstruktivt,
at nærlæse studieordning og eksamensregler for den pågældende uddannelse.
Jeg kender ikke til Handelsskolens regler, men temmelig meget til andre
uddannelser (KVU- Kort, videregående uddannelse) Her er grundreglen at
selvom der er tale om gruppearbejde og gruppeeksamen, så skal hver elev
bedømmes individuelt. Det giver klare muligheder for at fremtrække nøjagtig
de dele af arbejdet som hver enkelt har stået for, og dermed redde en bedre
karakter hjem end helheden retfærdiggør.

Endvidere burde I nok nærlæse reglerne for re-eksamination, så der ikke
mistes nogen muligheder for hurtigt at rette op på skaden.

Skal skovlen stikkes dybt ind, kan hele arrangementet (med betydende
eksamener for nogen i en gruppe, mens andre ikke behøver tage det alvorligt
overhovedet), måske nok betvivles. Der skal ikke megen argumentation til,
førend man kan tegne et billede af en uretfærdig eksamen, som ikke tegner et
retvisende billede.
Undervisningsministeriet vil muligvis også have en holdning til det, selvom
der i første omgang skal klages til undervisningsstedet.

Altså: Gå efter bolden og ikke manden.

/Per

Fra : Carsten Riis

Dato : 07-06-05 10:18

per christoffersen skrev den 06-06-2005 22:13:

> [...]
>
> Endvidere burde I nok nærlæse reglerne for re-eksamination, så der ikke
> mistes nogen muligheder for hurtigt at rette op på skaden.

Enig!

Kontakt studievejlederen. Studievejlederen bør have nok indsigt i
studieordning og eksamensregler til at give gode råd om hvad man gør i
den type sager.

--
mvh Carsten Riis
Red liv! 4 gange om året

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 07-06-05 18:28

Klaus G. wrote:
> [...]
> ikke op i det fag til eksamen (mundligt), mens de to andre skal op og
> fremlægge rapporten. Så ham der har "snydt" har ikke noget at miste, så han
-snip-

Så er det jo ekstra grund til at holde øje med ham, hvis han er den
eneste der ikke skal op.

Jeg forstår iøvrigt ikke hvordan den tredjedel han har skrevet kan
betyde så meget, som du fremstiller det som om. Har de to andre ikke
lavet noget og hvorfor skal den tredje slippe for mundtlig eksamen når
de to andre ikke skal?

Læreren burde nok kunne forstå problemet, hvis det er rigtigt som du
skriver og bedømme individuelt.

Med venlig hilsen / Best regards
Martin Jørgensen

Fra : Aksel

Dato : 07-06-05 21:46

> [...]
> ikke skal?
>
> Læreren burde nok kunne forstå problemet, hvis det er rigtigt som du

Hele opgaven er vel blevet afvist på grund af snyd, det svarer til ikke
afleveret og dermed 00.

Hilsen Aksel

Fra : Per Christoffersen

Dato : 08-06-05 08:39

"Aksel" <akselj.DELETE.THIS@pcwelt-premium.de> skrev i en meddelelse

> Hele opgaven er vel blevet afvist på grund af snyd, det svarer til ikke
> afleveret og dermed 00.

De har jo dog fået lov til at gå til eksamen, så helt afvist er den ikke.
Igen vil jeg da anefale at amn stikker hovedet i
studiordning/bekendtgørelser for den pågældende uddannelse, for at få noget
konret at holde sig til.

/Per