40årig gift med 15årig kommer til DK eller~
Fra : MooreHojer

Dato : 05-06-05 15:32

Hej NG

Jeg har et spørgsmål omkring hvilke love der gælder hvornår...

Hvis nu en 40årig "ikke-dansker" bliver gift med en pige på 14 i sit
hjemland, hvor dette er tilladt, og de så flytter til DK. Vil de så i
Danmark kunne blive registreret som gifte og gøre hvad gifte mennesker
nu gør... eller vil han blive nød til at holde sig på måtten og vente
til hun bliver gammel nok?

Eller hvis en amerikansk dreng/pige på 16 kommer til DK med et
amerikansk kørekort, kan han/hun så få kørekortet lavet om til et dansk
og få lov at køre på de danske veje, eller skal personen vente til
han/hun fylder 18?

--
Moore Hojer
http://validator.w3.org/

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 05-06-05 16:29

In article <42a30cdb$0$18643$14726298@news.sunsite.dk>, MooreHojer wrote:
> [...]
> Danmark kunne blive registreret som gifte og gøre hvad gifte mennesker
> nu gør... eller vil han blive nød til at holde sig på måtten og vente

Gammel nok er i dette tilfælde 24 år, da det er minimumsalderen
for familiesammenføring. Også selvom manden er dansker.
Hvorvidt han under et ferieophold i DK må have seksuelt samkvem med kvinden,
så tror jeg det ikke, da der er en seksuel lavalder. Han skal vente til
hun er 15.

> [...]
> amerikansk kørekort, kan han/hun så få kørekortet lavet om til et dansk
> og få lov at køre på de danske veje, eller skal personen vente til

Jeg vil mene udlændingen kan bruge et internationalt kørekort i DK.
Hvis vedkommende får permanent ophoildstilladelse, så skal der vist
et DK kørekort til.

Fra : MooreHojer

Dato : 05-06-05 16:44

> [...]
> kvinden,
> så tror jeg det ikke, da der er en seksuel lavalder. Han skal vente

Jeg mener en mand der hele sit liv har boet i et-andet-land-end-Danmark,
og som så flytter til DK med sin "kone"...

> Jeg vil mene udlændingen kan bruge et internationalt kørekort i DK.
> Hvis vedkommende får permanent ophoildstilladelse, så skal der vist
> et DK kørekort til.

Ok...

Fra : Allan Hansen

Dato : 05-06-05 19:18

"MooreHojer" <simon@moorehojer.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> gør... eller vil han blive nød til at holde sig på måtten og vente til hun

Den sexuelle lavalder er 15 år her i landet, derfor er det forbudt indtil
hun fylder 15 år.

> [...]
> køre på de danske veje, eller skal personen vente til han/hun fylder 18?

Her i landet skal man være fyldt 18 år for at få et kørekort, dog undtaget
knallert og traktor, så en 16/17 årig amerikaner må ikke føre bil i Dk.
Ligeledes kan en udvekslingsstudent ikke ombytte til dansk kørekort uden at
have aflang en fornyet køreprøve i dk, men er han fyldt 18 år og hjemme på
besøg må han gerne køre bil, hvis han har et internationalt kørekort.

Mvh AJH

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 05-06-05 20:19

"Allan Hansen" <ajh[slet_dette]@tele2adsl.dk> skrev

> Den sexuelle lavalder er 15 år her i landet,
> derfor er det forbudt indtil hun fylder 15 år.

Det er jeg ikke så sikker på. Jeg har på et tidspunkt set en afgørelse i en
lignende sag, men kan desværre ikke huske hvor.

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Henning Makholm

Dato : 05-06-05 21:19

Scripsit "Kevin Edelvang" <virker@ikke.invalid>
> "Allan Hansen" <ajh[slet_dette]@tele2adsl.dk> skrev

> Det er jeg ikke så sikker på. Jeg har på et tidspunkt set en afgørelse i en
> lignende sag, men kan desværre ikke huske hvor.

Som hovedregel gælder:

§222. Den, som har samleje med et barn under 15 år, straffes med
fængsel indtil 8 år.

Men:

§227. Straf efter §§ 216-226 kan nedsættes eller bortfalde, når de
personer, mellem hvilke kønslig omgængelse har fundet sted, er
indtrådt i ægteskab med hinanden eller har ladet deres
partnerskab registrere.

Denne bestemmelse giver retten *mulighed* for at lade straffen
bortfalde i det skitserede tilfælde, alene på grund af ægteskabet.
Men modsat har retten stadig mulighed for alligevel at straffe for
forholdet.

Noget helt tredje er at §227 vist i almindelighed opfattes som et
fossil. Jeg tror ikke dommere er meget for at anvende den medmindre
der også er så tungtvejende formildende omstændigheder i øvrigt, at
den er overflødig.

(I de få tilfælde hvor en anvendelse af §227 måtte forekomme rimelig,
ville de samme overvejelser kunne finde hjemmel i den nye affattelse
af §80, stk 2, andet punktum; jf også §83).

--
Henning Makholm "This imposes the restriction on any
procedure statement that the kind and type