|
| Kortene paa bordet: Hvorfor er Harley Davi~ Fra : Lucas Jensen |
Dato : 06-06-05 07:31 |
|
Nu kunne jeg godt tänke mig at faa at vide, en gang for alle, hvorfor
saa mange ikke-harley körere hele tiden siger at Harley Davidson
kvalitetsmässigt er noget bras og at de langt oftere end japanske
motorcykler har motorproblemer og elektriske problemer.
Jeg har altid syntes at Harley'er fede motorcykler og har selv kört en
Fatboy nogle dage. Umiddelbart kan jeg ikke genkende de ting som folk
nävner. Men uden at svine ikke-harley-körere til, med argumenter om
at "de passer ikke", hvor HAR harleyerne saa faaet deres daarlige ry
fra? Jeg kunne godt tänke mig en nögtern forklaring. Maaske det kun
var enkelte modeller og aargange som havde/har disse problemer. Er
problemerne löst i dag?
Lucas
| |
Asger Steffensen (06-06-2005)
| Kommentar Fra : Asger Steffensen |
Dato : 06-06-05 08:05 |
|
"Lucas Jensen" <lucasjensen@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
news:1118039434.981282.32320@o13g2000cwo.googlegroups.com...
Nu kunne jeg godt tänke mig at faa at vide, en gang for alle, hvorfor
saa mange ikke-harley körere hele tiden siger at Harley Davidson
kvalitetsmässigt er noget bras og at de langt oftere end japanske
motorcykler har motorproblemer og elektriske problemer.
Jeg har altid syntes at Harley'er fede motorcykler og har selv kört en
Fatboy nogle dage. Umiddelbart kan jeg ikke genkende de ting som folk
nävner. Men uden at svine ikke-harley-körere til, med argumenter om
at "de passer ikke", hvor HAR harleyerne saa faaet deres daarlige ry
fra? Jeg kunne godt tänke mig en nögtern forklaring. Maaske det kun
var enkelte modeller og aargange som havde/har disse problemer. Er
problemerne löst i dag?
Citat fra tidligere tråd (ikke mit eget):
"...Jeg tror ikke folk syntes der er noget galt i at køre harley. Jeg tror
folk
er trætte af at folk der IKKE har det mindste forstand på MC ofte tror at
harley er den bedste MC i verden og den mest rigtige MC...."
En af årsagerne til HD's ry er historisk. Nedenstående er også et citat fra
en tidligere tråd (mit eget):
"...I midt 70'erne var der enorm efterspørgsel (i USA) på MC'er. Over fire
år
tredoblede HD deres produktion! Dette medførte en væsentlig
kvalitetsforringelse af produkterne. Mere end 50% af produkterne forlod
fabrikken ufærdige ("with missing parts") og forhandlerne måtte fikse dem
før de kunne sælges. I 1973 sad HD på 75% af markedet for store cykler
("super-heavyweight"). I 1980 var det 25%.
I 1981 blev fabrikken solgt. De nye ejere tog skeen i den anden hånd, og
gennemførte store forandringer på produktions-, distributions- og
markedsføringsområdet. De besøgte også Hondas fabrik i Ohio, og blev klar
over hvad de var oppe imod.
Succes'en udeblev som vi alle ved ikke. HD blev på kanten af konkurs i
begyndelsen af 80'erne vendt rundt, og i 1990 sad de på 50% af
"super-heavyweight" markedet. Firmaets tab i 1982 var på $25 mio. Seks år
senere, i 1988, tjente de $27 mio...."
Asger
DL 1000
GPz500S
(begge til salg)
| |
Jesper (06-06-2005)
| Kommentar Fra : Jesper |
Dato : 06-06-05 08:19 |
|
> Jeg har altid syntes at Harley'er fede motorcykler og har selv kört en
> Fatboy nogle dage. Umiddelbart kan jeg ikke genkende de ting som folk
> nävner. Men uden at svine ikke-harley-körere til, med argumenter om
> at "de passer ikke", hvor HAR harleyerne saa faaet deres daarlige ry
> fra? Jeg kunne godt tänke mig en nögtern forklaring. Maaske det kun
> var enkelte modeller og aargange som havde/har disse problemer. Er
> problemerne löst i dag?
Tjaee jeg har fra en HD værksted fået af vide at motorerne før Evolution
og Sportster modellerne er mere sarte og kræver mere vedligeholdelse.
Desuden er HD'er også meget dyre her i DK, og det medfører at mange af dem
der kører rundt herhjemme, så der er mange gamle forskruede motorere der
bliver brugt. De er meget billigere.
Men jeg kender da en der har en HD fra 1944 og den fejler intet, men er jo
også blevet restaureret.
/
Jesper
| |
Dr.Enduro (06-06-2005)
| Kommentar Fra : Dr.Enduro |
Dato : 06-06-05 08:41 |
|
Så vidt jeg har forstået, var motorerne til en gang i starten af
halvfemserne stift ophængt, så det vibrerede ad helvede til, så skruer
og andre ting blev rystet løs, hvis ikke man så dem efter tit. Nu skulle
de være ophængt med vibrationsdæmpere af gummi. Desuden skulle
pakningerne have været ret dårlige, så de lækkede olie, selv om de var
ny, men også det skulle være blevet ordnet nu.
Måske hænger skadefryden lidt sammen med, at mange HD'ere synes, de er
noget bedre end os andre og f.eks. ikke gider hilse, bare fordi deres
maskine koster det samme som et husmandssted, og så er det da skægt at
grine af dem, når møget ikke en gang virker ordentligt.
--
Hilsen Jan
| |
Claus Rittig (06-06-2005)
| Kommentar Fra : Claus Rittig |
Dato : 06-06-05 17:54 |
|
"Dr.Enduro" <janeiffert@NOSPAMhotmail.com> skrev i en meddelelse
news:42a3fdfb$0$244$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> Så vidt jeg har forstået, var motorerne til en gang i starten af
> halvfemserne stift ophængt, så det vibrerede ad helvede til, så skruer
> og andre ting blev rystet løs, hvis ikke man så dem efter tit.
Det har du så ikke forstået helt.
Til og med Shovelhead var de fast ophængt, men vibrationerne var ikke værre
end på en MotoGuzzi. Fra '84 var de gummiophængt (Blockhead).
> Desuden skulle
> pakningerne have været ret dårlige, så de lækkede olie, selv om de var
> ny, men også det skulle være blevet ordnet nu.
Nix. Pakningerne fejlede ikke noget.
Men det er klart, at taler vi om motorer fra tresserne eller halvtredserne,
så var motorerne da ikke i samme kvalitet som de er idag - og de årgange
kører der dælme mange rundt af i DK. Men dem skal man jo så sammenligne med
japanere fra samme periode, og dem er der ikke mange af - de er typisk
skrottet.
Rittig
| |
Dr.Enduro (06-06-2005)
| Kommentar Fra : Dr.Enduro |
Dato : 06-06-05 18:38 |
|
Jeg er ved at skrive en opgave om rockere og har derfor været nødt til
at læse Sonny Bargers selvbiografi (gab), men der står det i hvert fald
beskrevet på den måde, at Harley'erne stod hos forhandlerne,
splinternye, med en klud indunder, fordi de lækkede olie.
--
Hilsen Jan
| |
Claus Rittig (06-06-2005)
| Kommentar Fra : Claus Rittig |
Dato : 06-06-05 22:16 |
|
"Dr.Enduro" <janeiffert@NOSPAMhotmail.com> skrev i en meddelelse
news:42a48a07$0$239$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>
> Jeg er ved at skrive en opgave om rockere og har derfor været nødt til
> at læse Sonny Bargers selvbiografi (gab), men der står det i hvert fald
> beskrevet på den måde, at Harley'erne stod hos forhandlerne,
> splinternye, med en klud indunder, fordi de lækkede olie.
Ja, det er også rigtigt!
Det var i en periode i 70'erne (som det er beskrevet andre steder i denne
tråd), hvor HD var plaget af dårlig ledelse og voldsom produktionsudvidelse.
Jeg har selv som arbejdsdreng på en MC værksted haft opgaven med at tørre
olie op under en spritny Sportster vi havde holdende. Og når der så en uge
ikke var noget olie at tørre op, så skulle jeg hælde frisk olie på, for så
var den løbet tør.
Det var bare ikke pakningerne der var noget galt med, det var (på vores
model) simpelthen en motorblok i meget ringe kvalitet (støbefejl). Begge
bagstøddæmpere var defekte, og den var utæt i det ene topstykke.
I DEN periode var HD's danske ry for at være meget ringe fuldt fortjent, men
det ændrer ikke ved at både flatheads, panheads og de fleste årgange
shovelheads er motorcykler i meget høj kvalitet, sammenlignet med
konkurrenterne (englændere og tidlige japanere)
I nyere tid - blockheads - er billedet mindre entydigt, fordi både
europæiske og fjernøstlige mærker nu også er af meget høj kvalitet. I dag
kan man næppe påstå at der er nogen væsentlig kvalitetsforskelle på HD og
konkurrenterne, det er andre forskelle der skiller mærkerne ad.
Rittig
(Som kørte '85 Ironhead Sportster engang)
| |
Dr.Enduro (07-06-2005)
| Kommentar Fra : Dr.Enduro |
Dato : 07-06-05 08:23 |
|
Ok, det lyder sandsynligt.
--
Hilsen Jan
| |
Hekto (07-06-2005)
| Kommentar Fra : Hekto |
Dato : 07-06-05 09:23 |
|
In article <42a4bed4$1@news.dansketelecom.com>,
ClausRittigFJERNDETTE@Hotmail.Com says...
> Det var bare ikke pakningerne der var noget galt med, det var (på vores
> model) simpelthen en motorblok i meget ringe kvalitet (støbefejl). Begge
> bagstøddæmpere var defekte, og den var utæt i det ene topstykke.
> I DEN periode var HD's danske ry for at være meget ringe fuldt fortjent, men
> det ændrer ikke ved at både flatheads, panheads og de fleste årgange
> shovelheads er motorcykler i meget høj kvalitet, sammenlignet med
> konkurrenterne (englændere og tidlige japanere)
>
Mit kenskab begrænser sig til Sportster XLCH, 'Iron Head'.
Stellet er en solid sag, med muffer og absolut ikke noget der er
forsøgt optimeret m.h.t. vægt.
Specielt motoren er som du siger, plaget af en svag blok. Revner er
ikke noget særsyn.
Konstruktionen virker solid nok, og der er egentlig ikke sparet noget.
Bagsvingeren er solid og lejret i koniske lejer.
Bortset fra det, er det jo en dejlig enkel konstruktion, lige med
undtagelse af selve krumtappens lejring.
Hvis først man har haft den splittet ad og renoveret den, skulle den
nok kunne holde i 100 år, hvis ellers man skifter olie og passer den.
Det er bare en anden slags MC, og tankerne bag den har været andet end
billig masseproduktion, og modelskift hvert andet år!
Som hobby-projekt er den lige til at gå til, selv om lige netop
Sportster-motoren kan være et problembarn.
--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
Alt godt fra dyreriget! Vilde Pantere og Elefanter!
| |
Ukendt (06-06-2005)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 06-06-05 20:19 |
|
Claus Rittig skrev i meddelelsen <42a4819c$1@news.dansketelecom.com>...
>Til og med Shovelhead var de fast ophængt, men vibrationerne var ikke værre
>end på en MotoGuzzi
En 90° V-motor, som MotoGuzzi _kan_ afballanceres, det kan en 45° V ikke med
mindre man tyr til ballanceaksler.
http://www.dinamoto.mecc.unipd.it/twin%20motors/twin.html beskriver det
ganske udmærket.
>Men dem skal man jo så sammenligne med japanere fra samme periode, og dem
er der ikke mange af - de >er typisk skrottet.
Fordi ingen ville have dem. :-/ Kun myterne holder Harley'en i live, ligesom
BSA, og alt det andet gamle lort.
mvh
Orla
>Rittig
| |
Claus Rittig (06-06-2005)
| Kommentar Fra : Claus Rittig |
Dato : 06-06-05 22:18 |
|
"Orla Pedersen" <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> skrev i en
meddelelse news:42a4a4ef$0$313$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> >Til og med Shovelhead var de fast ophængt, men vibrationerne var ikke
værre
> >end på en MotoGuzzi
>
> En 90° V-motor, som MotoGuzzi _kan_ afballanceres, det kan en 45° V ikke
med
> mindre man tyr til ballanceaksler.
> http://www.dinamoto.mecc.unipd.it/twin%20motors/twin.html beskriver det
> ganske udmærket.
Ganske rigtigt, men det jeg mener er: Vibrationer ER der da, men ikke noget
der udgør et kvalitetsmæssigt problem. En Husaberg vibrerer langt værre
> >Men dem skal man jo så sammenligne med japanere fra samme periode, og dem
> er der ikke mange af - de >er typisk skrottet.
>
> Fordi ingen ville have dem. :-/ Kun myterne holder Harley'en i live,
ligesom
> BSA, og alt det andet gamle lort.
Eklatant vrøvl.
Rittig
| |
Orla Pedersen (07-06-2005)
| Kommentar Fra : Orla Pedersen |
Dato : 07-06-05 09:46 |
|
Claus Rittig wrote:
> Eklatant vrøvl.
Næeh ! Der burde i så fald stadig være et flertal af NSU Lux, Victoria
Aero, Puch, Adler mfl. som alle i kvalitet var lysår foran noget engelsk
eller amerikansk fra samme periode, men sådan vælger folk ikke. Disse
arbejdsheste blev overladt til os hvalpe, som på rekordtid "reparerede"
dem til skrot.
mvh
Orla
> Rittig
| |
Edvard Korsbæk (07-06-2005)
| Kommentar Fra : Edvard Korsbæk |
Dato : 07-06-05 13:41 |
|
I virkeligheden er det ordet 'Kvalitet' der bør diskuteres.
Kvalitet er opfyldelse af forventninger.
Hvis ens forventning er, at en MC skal køre billigst muligt hver dag tror
jeg du har ret i at disse tyskere har høj kvalitet.
Hvis ens forventning er, at den skal have en tophastighed på +300 kmt er de
noget l...
Hvis ens forventning er, at den er skabt til highways er en BMW LT af dårlig
kvalitet.
Hvis ens forventning er, at den skal skaffe en hurtigt og prestisefyldt
igennem tyskland er den af endog meget høj kvalitet.
Hvis jeg skal hurtigt fra Dk til Spanien er en Airbus af meget højere
kvalitet end en hvilkensomhelst MC
Men hvis jeg vil have den noget udefinerbare oplevelse at køre MC er en
Airbus ikke af høj kvalitet
Edvard
Så en debat om 'Kvalitet' er måske lidt formålsløs før man definerer hvad
man forstår ved kvalitet
"Orla Pedersen" <o.pedersen.torsted@post.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:d83ms4$1h8$1@abbeden.bunk.cc...
> Claus Rittig wrote:
>
>
>
>> Eklatant vrøvl.
>
> Næeh ! Der burde i så fald stadig være et flertal af NSU Lux, Victoria
> Aero, Puch, Adler mfl. som alle i kvalitet var lysår foran noget engelsk
> eller amerikansk fra samme periode, men sådan vælger folk ikke. Disse
> arbejdsheste blev overladt til os hvalpe, som på rekordtid "reparerede"
> dem til skrot.
>
> mvh
> Orla
>
>> Rittig
>
>
| |
Torben Scheel (07-06-2005)
| Kommentar Fra : Torben Scheel |
Dato : 07-06-05 14:56 |
|
Edvard Korsbæk wrote:
> I virkeligheden er det ordet 'Kvalitet' der bør diskuteres.
> Kvalitet er opfyldelse af forventninger.
> Hvis ens forventning er, at en MC skal køre billigst muligt hver dag tror
> jeg du har ret i at disse tyskere har høj kvalitet.
> Hvis ens forventning er, at den skal have en tophastighed på +300 kmt er de
> noget l...
> Hvis ens forventning er, at den er skabt til highways er en BMW LT af dårlig
> kvalitet.
> Hvis ens forventning er, at den skal skaffe en hurtigt og prestisefyldt
> igennem tyskland er den af endog meget høj kvalitet.
> Hvis jeg skal hurtigt fra Dk til Spanien er en Airbus af meget højere
> kvalitet end en hvilkensomhelst MC
> Men hvis jeg vil have den noget udefinerbare oplevelse at køre MC er en
> Airbus ikke af høj kvalitet
>
> Edvard
> Så en debat om 'Kvalitet' er måske lidt formålsløs før man definerer hvad
> man forstår ved kvalitet
Du minder mig om Phaedrus i Robert M. Pirsig's "Zen - and the art of
Motorcycle maintenance".
Higly recommended, som man siger.
--
vh
Torben
http://www.dfmc.dk/?id=425
| |
Mikkel Christensen (07-06-2005)
| Kommentar Fra : Mikkel Christensen |
Dato : 07-06-05 14:16 |
|
Torben Scheel <torben_scheel@hotmail.com> writes:
> Du minder mig om Phaedrus i Robert M. Pirsig's "Zen - and the art of
> Motorcycle maintenance".
>
> Higly recommended, som man siger.
Hrmpf. Jeg er ved at tage tilløb til mit 4. forsøg på at læse den.
Jeg husker ikke detaljerne, men hver gang er jeg blevet irriteret på
ham faderen og ret hurtigt derefter forfatteren. Så den er røget
tilbage på hylden igen hver gang (så kan han lære det!
Men jeg er højest sandsynligt ikke intellektuelt klar til den endnu, så
måske man bare skal give den 5 år mere på hylden
--
Mikkel | Compared to system administration,
motortosse.dk | being cursed forever is a step up.
| -Paul Tomko
| |
Jacob Larsen (07-06-2005)
| Kommentar Fra : Jacob Larsen |
Dato : 07-06-05 12:55 |
|
"Orla Pedersen"
<o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> wrote in
message news:42a4a4ef$0$313$edfadb0f@dread11.news.tele.dk
> Claus Rittig skrev i meddelelsen
> > Men dem skal man jo så sammenligne med japanere fra
> > samme periode, og dem
> er der ikke mange af - de >er typisk skrottet.
>
> Fordi ingen ville have dem. :-/ Kun myterne holder
> Harley'en i live, ligesom BSA, og alt det andet gamle
> lort.
Det er jeg helt enig i. Gamle harleyer kører ikke rundt i dag pga. deres
overlegne kvalitet. Hvis folk synes, at myten er grund nok, så dem om det.
Det skal der også være plads til.
--
Mvh. Jacob Larsen
http://www.dfmc.dk/default.asp?id=879
| |
Edvard Korsbæk (06-06-2005)
| Kommentar Fra : Edvard Korsbæk |
Dato : 06-06-05 08:44 |
|
Asgers noter svarer særdeles godt tiol mine erfaringer.
Tilbage i tidligere tider så jeg med jævne mellemrum HD kørere der trillede
rundt med T-Shirts 'Better push my Harley than drive a rice burner', og det
gjorde de.
Kvaliteten var skrækkelig i nogle år.
Jeg var i Florida sidste år, og lejede en Electra Glide. 'Bare for at prøve
sådan noget gammeldags lort med masser af sjæl' - Citat fra før turen.
Da jeg fik tingesten blev jeg overbevist om at der var noget jeg havde
misforstået. Første spørgsmål gik på - Hvad nu hvis den bliver stjålet? No
problem - Den elektronoske indsprøjtning og tænding er selvfølgeligt
beskyttet med en startsikring. Den startede, kørte, bremsede, holdt farten
(cruice control er en god ting), og kørte upåklageligt de godt 1000 miles
jeg kørte på 48 timer - Jeg havde en orkan efter mig.
Ind over Everglades var min Silverving ikke kommet frem. Der er ikke en sjæl
fra Miami til Napples, og hellerv ingen servicestationer. Min kører ca.
200 - 225 km før den står stille. Der er 260 km uden noget som helst her. Og
sådan en stor 4-takter bruger faktisk meget lidt benzin, og har en stor
tank.
Men husk at en HD er lavet til USA. Lige veje, hastighedsbegrænsninger derr
bliver overholdt og i det hele taget et helt andet køremønster end det vi
kender herhjemme fra. Jeg læste en test af en BMW 1200 LT, der fik tæsk af
en Electra Glide som langturscykel. Herhjemme var det gået modsat. Men når
du alligevel ALDRIG kommer over 120 kmt, så er en BMW LT kedelig og forkert
gearet. Electra gliden gik som jeg husker det under 2000 omdrejninger ved 65
MPH - Og selv om Jeannie var på vej, fandt jeg ud af, at jeg ikke skulle
køre stærkere hjem til Orlando. Men Napples-Orlando blev kørt på 6-7 timer,
og jeg var helt frisk da jeg kom frem. Og havde nydt noget stille
rock'n'roll på den glimrende radio tingesten har.
Edvard Korsbæk
"Lucas Jensen" <lucasjensen@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
news:1118039434.981282.32320@o13g2000cwo.googlegroups.com...
Nu kunne jeg godt tänke mig at faa at vide, en gang for alle, hvorfor
saa mange ikke-harley körere hele tiden siger at Harley Davidson
kvalitetsmässigt er noget bras og at de langt oftere end japanske
motorcykler har motorproblemer og elektriske problemer.
Jeg har altid syntes at Harley'er fede motorcykler og har selv kört en
Fatboy nogle dage. Umiddelbart kan jeg ikke genkende de ting som folk
nävner. Men uden at svine ikke-harley-körere til, med argumenter om
at "de passer ikke", hvor HAR harleyerne saa faaet deres daarlige ry
fra? Jeg kunne godt tänke mig en nögtern forklaring. Maaske det kun
var enkelte modeller og aargange som havde/har disse problemer. Er
problemerne löst i dag?
Lucas
| |
Jes Vestervang (06-06-2005)
| Kommentar Fra : Jes Vestervang |
Dato : 06-06-05 11:42 |
|
"Edvard Korsbæk" <infoNOSPAM@bb-soft.dk> writes:
> Men Napples-Orlando blev kørt på 6-7 timer, og jeg var helt frisk da
> jeg kom frem. Og havde nydt noget stille rock'n'roll på den
> glimrende radio tingesten har.
Jeg har altid funderet over hvor meget man egentlig kan høre i de
radioer, hvor højttalerne sidder i kåben. F.eks. ved 80-110 km/t med
fullface-hjelm (selvom mange vist kører med møghjelme derovre).
Enlighten me, please
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 & DT125R
| |
Edvard Korsbæk (06-06-2005)
| Kommentar Fra : Edvard Korsbæk |
Dato : 06-06-05 13:03 |
|
Du ved vist ikke hvor høj kåben er på sådan en tingst.
Du kan ryge en smøg omme bag den uden videre.
Også derfor man ikke skal lukkes inde i en full face på sådan en.
På min Silwerving oplevede jeg nede i tyskland at min kone begyndte at komme
med underlige kommentarer. Det var datteren der ringde på mobiltlf, og de
hyggesnakkede de næste 30 km...
Edvard Korsbæk
"Jes Vestervang" <jes.vestervang@gmail.com> skrev i en meddelelse
news:87slzvydge.fsf@dellen.royal.flof.dk...
> "Edvard Korsbæk" <infoNOSPAM@bb-soft.dk> writes:
>
>> Men Napples-Orlando blev kørt på 6-7 timer, og jeg var helt frisk da
>> jeg kom frem. Og havde nydt noget stille rock'n'roll på den
>> glimrende radio tingesten har.
>
> Jeg har altid funderet over hvor meget man egentlig kan høre i de
> radioer, hvor højttalerne sidder i kåben. F.eks. ved 80-110 km/t med
> fullface-hjelm (selvom mange vist kører med møghjelme derovre).
>
> Enlighten me, please
> --
> mvh Jes Vestervang @ FZS600 & DT125R
| |
Ole Hansen (06-06-2005)
| Kommentar Fra : Ole Hansen |
Dato : 06-06-05 13:14 |
|
"Edvard Korsbæk" <infoNOSPAM@bb-soft.dk> writes:
> Du ved vist ikke hvor høj kåben er på sådan en tingst.
> Du kan ryge en smøg omme bag den uden videre.
> Også derfor man ikke skal lukkes inde i en full face på sådan en.
Ja, for man slår aldrig forsiden af hovedet, når man kører galt.. :)
--
Ole Hansen
| |
Rasmus Neckelmann (06-06-2005)
| Kommentar Fra : Rasmus Neckelmann |
Dato : 06-06-05 13:27 |
|
"Ole Hansen" skrev:
> > Du ved vist ikke hvor høj kåben er på sådan en tingst.
> > Du kan ryge en smøg omme bag den uden videre.
> > Også derfor man ikke skal lukkes inde i en full face på sådan en.
>
> Ja, for man slår aldrig forsiden af hovedet, når man kører galt.. :)
Forudsætter det ikke at Harley'en kan køre? :)
--
mvh Rasmus Neckelmann
| |
Ukendt (06-06-2005)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 06-06-05 13:43 |
|
"Jes Vestervang" <jes.vestervang@gmail.com> wrote in message
news:87slzvydge.fsf@dellen.royal.flof.dk...
> "Edvard Korsbæk" <infoNOSPAM@bb-soft.dk> writes:
>
> > Men Napples-Orlando blev kørt på 6-7 timer, og jeg var helt frisk da
> > jeg kom frem. Og havde nydt noget stille rock'n'roll på den
> > glimrende radio tingesten har.
>
> Jeg har altid funderet over hvor meget man egentlig kan høre i de
> radioer, hvor højttalerne sidder i kåben. F.eks. ved 80-110 km/t med
> fullface-hjelm (selvom mange vist kører med møghjelme derovre).
>
> Enlighten me, please
> --
> mvh Jes Vestervang @ FZS600 & DT125R
Jeg kørte på et tidspunkt i USA (i ganske kort tid) ca. 170 km/t på en HD
Electra Glide (som har kåbe og vindskærm) iført en åben hjelm uden at det
var specielt ubehageligt. Og vi kunne høre musik samtidig!
Min kæreste, som ellers plejer at give mig nyeslag, når hastigheden kommer
over det tilladte på Dragstar'en herhjemme, var ikke engang klar over, at vi
kørte 170 km/t. Hun havde ikke bemærket noget usædvanligt ... så deeet!
Torben
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=154
PS: Forresten, lydstyrken i radioen/cd-afspilleren afpasses automatisk til
hastigheden/vindstøjen. Så der skrues automatisk ned, når du f.eks. holder
for rødt lys. Ganske smart. Og det virker. Selvom det er en Harley.
| |
Edvard Korsbæk (06-06-2005)
| Kommentar Fra : Edvard Korsbæk |
Dato : 06-06-05 19:54 |
|
Den har godt nok haft et tunet speedometer.
Omdrejningsbegrænsen stopper dem normalt langt før 160....
Edvard
"Biker-Torben®" <cjs1nfa02XXXX(erstat X'erne og denne parentes med et
snabel-a)sneakemail.com> skrev i en meddelelse
news:42a444cf$0$209$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> "Jes Vestervang" <jes.vestervang@gmail.com> wrote in message
> news:87slzvydge.fsf@dellen.royal.flof.dk...
>> "Edvard Korsbæk" <infoNOSPAM@bb-soft.dk> writes:
>>
>> > Men Napples-Orlando blev kørt på 6-7 timer, og jeg var helt frisk da
>> > jeg kom frem. Og havde nydt noget stille rock'n'roll på den
>> > glimrende radio tingesten har.
>>
>> Jeg har altid funderet over hvor meget man egentlig kan høre i de
>> radioer, hvor højttalerne sidder i kåben. F.eks. ved 80-110 km/t med
>> fullface-hjelm (selvom mange vist kører med møghjelme derovre).
>>
>> Enlighten me, please
>> --
>> mvh Jes Vestervang @ FZS600 & DT125R
>
> Jeg kørte på et tidspunkt i USA (i ganske kort tid) ca. 170 km/t på en HD
> Electra Glide (som har kåbe og vindskærm) iført en åben hjelm uden at det
> var specielt ubehageligt. Og vi kunne høre musik samtidig!
> Min kæreste, som ellers plejer at give mig nyeslag, når hastigheden kommer
> over det tilladte på Dragstar'en herhjemme, var ikke engang klar over, at
> vi
> kørte 170 km/t. Hun havde ikke bemærket noget usædvanligt ... så deeet!
>
> Torben
> http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=154
>
> PS: Forresten, lydstyrken i radioen/cd-afspilleren afpasses automatisk til
> hastigheden/vindstøjen. Så der skrues automatisk ned, når du f.eks. holder
> for rødt lys. Ganske smart. Og det virker. Selvom det er en Harley.
>
>
| |
Ukendt (07-06-2005)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 07-06-05 09:47 |
|
"Edvard Korsbæk" <infoNOSPAM@bb-soft.dk> wrote in message
news:42a49b1b$0$73252$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> Den har godt nok haft et tunet speedometer.
> Omdrejningsbegrænsen stopper dem normalt langt før 160....
>
> Edvard
Jeg skal ikke kunne sige, om speedometeret har vist korrekt, men nålen stod
i hvert fald mellem 105-110 miles. Håndtaget var i bund og der var vist
heller ikke meget mere tilbage i den. Det var kun over en kort strækning -
jeg var lige holdt ind til siden på den tosporede highway og skulle bagefter
lige indhente resten af gruppen ...
Torben
| |
Edvard Korsbæk (07-06-2005)
| Kommentar Fra : Edvard Korsbæk |
Dato : 07-06-05 13:34 |
|
Ok, Ok---
Jeg var vist lidt uhøflig her - Pænt undskyld.
Edvard
"Biker-Torben®" <cjs1nfa02XXXX(erstat X'erne og denne parentes med et
snabel-a)sneakemail.com> skrev i en meddelelse
news:42a55ef5$0$274$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
> "Edvard Korsbæk" <infoNOSPAM@bb-soft.dk> wrote in message
> news:42a49b1b$0$73252$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
>> Den har godt nok haft et tunet speedometer.
>> Omdrejningsbegrænsen stopper dem normalt langt før 160....
>>
>> Edvard
>
> Jeg skal ikke kunne sige, om speedometeret har vist korrekt, men nålen
> stod
> i hvert fald mellem 105-110 miles. Håndtaget var i bund og der var vist
> heller ikke meget mere tilbage i den. Det var kun over en kort strækning -
> jeg var lige holdt ind til siden på den tosporede highway og skulle
> bagefter
> lige indhente resten af gruppen ...
>
> Torben
>
>
| |
Jes Vestervang (06-06-2005)
| Kommentar Fra : Jes Vestervang |
Dato : 06-06-05 13:16 |
|
"Edvard Korsbæk" <infoNOSPAM@bb-soft.dk> writes:
> Du ved vist ikke hvor høj kåben er på sådan en tingst.
Tjow, jeg har da set nogle stykker af dem, men jeg ved jo netop ikke
hvor meget læ de giver i virkeligheden.
> Du kan ryge en smøg omme bag den uden videre.
Dvs. at man endda skal se sig om efter ikke-ryger modeller
> Også derfor man ikke skal lukkes inde i en full face på sådan en.
Det er da den samme asfalt man rammer, når man ryger af (hvilket som
sædvanligt ikke behøver at være selvforskyldt).
> På min Silwerving oplevede jeg nede i tyskland at min kone begyndte at komme
> med underlige kommentarer. Det var datteren der ringde på mobiltlf, og de
> hyggesnakkede de næste 30 km...
*lol*
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 & DT125R
| |
Ukendt (06-06-2005)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 06-06-05 09:35 |
|
[klip]
Jeg har altid syntes at Harley'er fede motorcykler og har selv kört en
Fatboy nogle dage. Umiddelbart kan jeg ikke genkende de ting som folk
nävner. Men uden at svine ikke-harley-körere til, med argumenter om
at "de passer ikke", hvor HAR harleyerne saa faaet deres daarlige ry
fra? Jeg kunne godt tänke mig en nögtern forklaring. Maaske det kun
var enkelte modeller og aargange som havde/har disse problemer. Er
problemerne löst i dag?
Lucas
Jeg tror, at det er et statistisk faktum, at ting oftere går i
stykker/rasler løs på en Harley.
Jeg har tre gange været på ture á 8-20 dage i USA, hvor vi kørte på lejede
Harleyer. Og hver gang har der været lidt småproblemer med nogle af
Harleyerne (der alle var maks. 2 år gamle): typisk ting, der falder af,
f.eks. koblingsskrue, skrue til gearpedal osv. Sikkert pga. af
vibrationerne, selvom de er blevet mindre pga. af de nye gummiophæng.
Altså ikke nogle alvorlige ting, men irritationsmomenter. Når det er sagt,
ville jeg alligevel til enhver tid vælge en Harley, hvis jeg havde råd (til
en ny, altså). Lyden og fornemmelsen er uovertruffen, synes jeg. Jeg har
også kørt langt på en Electra Glide - 500 km er ikke noget problem med kåbe
og musik i radioen og endeløse highways.
Hilsen
Torben (der herhjemme kører på en Yamaha Dragstar...)
www.bikertorben.dk
www.mc-rejser.dk
| |
Jørgen Nielsen (06-06-2005)
| Kommentar Fra : Jørgen Nielsen |
Dato : 06-06-05 10:56 |
|
Hvem er det lige af os, der siger at Harley Davidson er for motorcyklerne
hvad John Deere er for for bilerne?
He He
Jørgen
(Suzuki kører)
| |
Edvard Korsbæk (06-06-2005)
| Kommentar Fra : Edvard Korsbæk |
Dato : 06-06-05 13:37 |
|
Ganske præcis betegnelse - De tidligere ejere af HD var et traktorfirma -
Med meget ringe sans for kvalitet.
Edvard Korsbæk
"Jørgen Nielsen" <jan@vindeby.com> skrev i en meddelelse
news:42a41dcd$0$18641$14726298@news.sunsite.dk...
> Hvem er det lige af os, der siger at Harley Davidson er for motorcyklerne
> hvad John Deere er for for bilerne?
> He He
>
> Jørgen
> (Suzuki kører)
>
>
| |
Hekto (06-06-2005)
| Kommentar Fra : Hekto |
Dato : 06-06-05 13:53 |
| | |
Jacob Larsen (06-06-2005)
| Kommentar Fra : Jacob Larsen |
Dato : 06-06-05 14:41 |
| | |
Jacob Larsen (06-06-2005)
| Kommentar Fra : Jacob Larsen |
Dato : 06-06-05 15:09 |
|
"Jacob Larsen" <jacobl@[{[--FJERNDETTE--]}]cs.aau.dk> wrote
in message news:42a45200$0$18643$14726298@news.sunsite.dk
> "Hekto" <urxgb@urxgb.qxROT-13> wrote in message
> news:MPG.1d0e658456ec28ec9897c4@news.tele.dk
> > In article
> > <42a442c8$0$73225$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>,
> > infoNOSPAM@bb-soft.dk says...
> > > Ganske præcis betegnelse - De tidligere ejere af HD
> > > var et traktorfirma - Med meget ringe sans for kvalitet.
> > >
> > Så er de på spil igen!!!!
> >
> > http://www.southing.com/avatares/JohnDeere74SP490.jpg
> > http://www.miles-motors.de/images/gross/fahrzeuge1a_gr.jpg
> >
> > WoHOooooo!!
>
> Undkyld mig hvis jeg er dum, men er det seriøst eller en
> joke?
Ok, nu har jeg fattet den.
--
Mvh. Jacob Larsen
http://www.dfmc.dk/default.asp?id=879
| |
Mikkel Christensen (06-06-2005)
| Kommentar Fra : Mikkel Christensen |
Dato : 06-06-05 14:46 |
|
Hekto <urxgb@urxgb.qxROT-13> writes:
> http://www.miles-motors.de/images/gross/fahrzeuge1a_gr.jpg
Den er da meget fed.
Men nu er jeg jo også tvunget til at revurdere min holdning efter min
bror har købt en gammel stiv-stellet shovel
--
Mikkel | Compared to system administration,
motortosse.dk | being cursed forever is a step up.
| -Paul Tomko
| |
Ib Jakobsen (06-06-2005)
| Kommentar Fra : Ib Jakobsen |
Dato : 06-06-05 22:12 |
| | |
Jan A Jensen (06-06-2005)
| Kommentar Fra : Jan A Jensen |
Dato : 06-06-05 11:43 |
|
Jeg har altid syntes at Harley'er fede motorcykler og har selv kört en
Fatboy nogle dage. Umiddelbart kan jeg ikke genkende de ting som folk
nävner.
Jeg har altid selv kørt på riskoger... og har ikke være vildt imponeret over
en HD.
Så forleden blev jeg tilbudt en køretur på en næsten ny HD 883 sportster (
det er vilst den billigste HD man ka' købe)
Nå men cyklen tilhører min gamle kørerlærer.. og jeg kørte lige en tur på 10
km ca.
min personlige mening er af DEN model jeg nu har prøvet:
Den er en skænsel for navnet Harley.
Den bævrer og ryster meget værer end en gammel puch maxi der kører 75km/t
ned af en meget ujævn bakke.
ALDRIG har jeg prøvet så ringe en motorcykel.. Og trækkraft det havde den
heller intet af.
Jeg håber at jeg en dag skal ud og prøve en "rigtig" HD. Så jeg kan
sammenligne med sådan en.
Da Jeg kom tilbage efter kører turen, sagde min gamle kører lærer: "Ja når
man har prøvet DEN, så forsvinder hele drenge drømmen om en Harley."
Og jeg måtte gi' ham ret.
--
Jan @ Jensen.
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=871
| |
Jan A Jensen (06-06-2005)
| Kommentar Fra : Jan A Jensen |
Dato : 06-06-05 11:54 |
|
>
> Jeg har altid syntes at Harley'er fede motorcykler og har selv kört en
> Fatboy nogle dage. Umiddelbart kan jeg ikke genkende de ting som folk
> nävner.
>
ved ikke hvad der skete med mit forrige indlæg.. >>> pilene manglede <<<<
Jeg har altid selv kørt på riskoger... og har ikke være vildt imponeret
over
en HD.
Så forleden blev jeg tilbudt en køretur på en næsten ny HD 883 sportster (
det er vilst den billigste HD man ka' købe)
Nå men cyklen tilhører min gamle kørerlærer.. og jeg kørte lige en tur på
10
km ca.
min personlige mening er af DEN model jeg nu har prøvet:
Den er en skænsel for navnet Harley.
Den bævrer og ryster meget værer end en gammel puch maxi der kører 75km/t
ned af en meget ujævn bakke.
ALDRIG har jeg prøvet så ringe en motorcykel.. Og trækkraft det havde den
heller intet af.
Jeg håber at jeg en dag skal ud og prøve en "rigtig" HD. Så jeg kan
sammenligne med sådan en.
Da Jeg kom tilbage efter kører turen, sagde min gamle kører lærer: "Ja når
man har prøvet DEN, så forsvinder hele drenge drømmen om en Harley."
Og jeg måtte gi' ham ret.
--
Jan @ Jensen.
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=871
>
>
>
>
| |
Edvard Korsbæk (06-06-2005)
| Kommentar Fra : Edvard Korsbæk |
Dato : 06-06-05 14:47 |
|
Prøv også f.eks. at læs Gunnar Skrydstrups artikel i Touring Nyt.
Han var på Harley til træf i Alperne.
Kommentarerne er blandede - For en Harley er ikke bygget til Das Autobahn -
Det er en BMW i stedet - Men der var også nogle kommentarer om hvordan
Harleys kvalitet har ændret sig til det bedre.
I tråden er der nogle kommentarer til den mindste HD - Jeg har ikke prøvet
sådan en, og gummiophænget sammen med den nye motor og benzinindsprøjtningen
har gjort de store til en helt anden cykel.
Også derfor jeg ikke køber en - Når de skal være så nye (Og det tror jeg de
skal!) er de uforskammet dyre. Også i USA - Jeg har kigget lidt på import.
Edvard Korsbæk
"Lucas Jensen" <lucasjensen@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
news:1118039434.981282.32320@o13g2000cwo.googlegroups.com...
Nu kunne jeg godt tänke mig at faa at vide, en gang for alle, hvorfor
saa mange ikke-harley körere hele tiden siger at Harley Davidson
kvalitetsmässigt er noget bras og at de langt oftere end japanske
motorcykler har motorproblemer og elektriske problemer.
Jeg har altid syntes at Harley'er fede motorcykler og har selv kört en
Fatboy nogle dage. Umiddelbart kan jeg ikke genkende de ting som folk
nävner. Men uden at svine ikke-harley-körere til, med argumenter om
at "de passer ikke", hvor HAR harleyerne saa faaet deres daarlige ry
fra? Jeg kunne godt tänke mig en nögtern forklaring. Maaske det kun
var enkelte modeller og aargange som havde/har disse problemer. Er
problemerne löst i dag?
Lucas
| |
Ole Jensen (06-06-2005)
| Kommentar Fra : Ole Jensen |
Dato : 06-06-05 22:13 |
|
Hej.
Er det ikke ligesom med rønnebærrene.
En der gerne vil have en Harley.
"Edvard Korsbæk" <infoNOSPAM@bb-soft.dk> skrev i en meddelelse
news:42a45327$0$73274$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> Prøv også f.eks. at læs Gunnar Skrydstrups artikel i Touring Nyt.
> Han var på Harley til træf i Alperne.
> Kommentarerne er blandede - For en Harley er ikke bygget til Das
Autobahn -
> Det er en BMW i stedet - Men der var også nogle kommentarer om hvordan
> Harleys kvalitet har ændret sig til det bedre.
> I tråden er der nogle kommentarer til den mindste HD - Jeg har ikke prøvet
> sådan en, og gummiophænget sammen med den nye motor og
benzinindsprøjtningen
> har gjort de store til en helt anden cykel.
> Også derfor jeg ikke køber en - Når de skal være så nye (Og det tror jeg
de
> skal!) er de uforskammet dyre. Også i USA - Jeg har kigget lidt på import.
>
> Edvard Korsbæk
>
> "Lucas Jensen" <lucasjensen@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> news:1118039434.981282.32320@o13g2000cwo.googlegroups.com...
> Nu kunne jeg godt tänke mig at faa at vide, en gang for alle, hvorfor
> saa mange ikke-harley körere hele tiden siger at Harley Davidson
> kvalitetsmässigt er noget bras og at de langt oftere end japanske
> motorcykler har motorproblemer og elektriske problemer.
>
> Jeg har altid syntes at Harley'er fede motorcykler og har selv kört en
> Fatboy nogle dage. Umiddelbart kan jeg ikke genkende de ting som folk
> nävner. Men uden at svine ikke-harley-körere til, med argumenter om
> at "de passer ikke", hvor HAR harleyerne saa faaet deres daarlige ry
> fra? Jeg kunne godt tänke mig en nögtern forklaring. Maaske det kun
> var enkelte modeller og aargange som havde/har disse problemer. Er
> problemerne löst i dag?
>
> Lucas
>
>
| |
"J.C.Kløve" (06-06-2005)
| Kommentar Fra : "J.C.Kløve" |
Dato : 06-06-05 22:36 |
|
Ole Jensen wrote:
> Hej.
>
> Er det ikke ligesom med rønnebærrene.
>
> En der gerne vil have en Harley.
>
Nu har jeg læst alle svar i denne tråd, og syntes der er kommet mange
gode og seriøse svar, der belyser spørgsmålet, hvad i himlens navn får
dig til at tro, at alle der ikke har en HD er misundelige?? Bare eet
seriøst og velbegrundet argument for dette vil være velkomment.
...... velment vejledning
Det er anset for almindelig praksis at skrive sit svar/indlæg under det
man svarer på, og slette at overflødigt fra den post man besvarer, idet
dette letter læsningen ig gør det nemmere at følge tråden.
--
Dun@nt
Kilo SFau _R_ SilverBullet
http://www.dfmc.dk/?id=223
DMCN #745
| |
Thomas (06-06-2005)
| Kommentar Fra : Thomas |
Dato : 06-06-05 22:40 |
|
"Ole Jensen" <sotj@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
news:42a4bc62$0$6336$ba624c82@nntp06.dk.telia.net...
> Hej.
>
> Er det ikke ligesom med rønnebærrene.
>
> En der gerne vil have en Harley.
>
Og de er nemme at skille ad. 5 minutter i tomgang, og HD'en er skilt i
hoveddelene.
/Ths
| |
MKS - 74 (06-06-2005)
| Kommentar Fra : MKS - 74 |
Dato : 06-06-05 23:03 |
|
On Mon, 6 Jun 2005 23:40:10 +0200, "Thomas"
<thomas@xn--snydtudafnsen-dgb.dk> wrote:
>Og de er nemme at skille ad. 5 minutter i tomgang, og HD'en er skilt i
>hoveddelene.
Og en lille ond een:
Q: "What's the difference between a Harley and a Hoover?"
A: "The position of the dirt bag!"
For extra points, the alternate answer is "You can fit _two_ dirt bags
on a Harley."
En mere :
Harley Vasectomy:
Bubba and Lorene, a Harley biker couple, after
having their 10th child, decided that that was enough. They went to
their doctor and told him that he and his wife didn't want to have any
more children. The doctor, a VFR rider, told him that there was a
procedure called a vasectomy that could fix the problem. The doctor
told the man that he was to go home, get a cherry bomb, light it and
put it in a can, then hold the can up to his ear and count to 10.
Bubba says to the doctor, "I may not be the smartest man on two
wheels, but I don't see how putting a cherry bomb in a can next to my
ear is going to help me."
So the couple drove to another doctor's office to get a second
opinion. The doctor was just about to tell them about the procedure
for a vasectomy when he looked out the window and noticed they were
riding Milwaukee iron. CBR drivin' doctor also told Bubba and Lorene
to go home, get a cherry bomb, place it in a tin can, hold it next to
his ear and count to 10.
Figuring that both doctors couldn't be wrong, the couple went home.
Bubba lit a cherry bomb and put it in a can. He held the can up to his
ear and began to count. "1, 2, 3, 4, 5...", at which point he paused,
placed the can between his legs and resumed counting on his other
hand.
--
-Michael
CBR600 info - http://home.tiscali.dk/isl21043/CBR600/
Div. VF500-, RS250- og CBR600F-dele m.m. til salg på:
http://62.79.120.117/
| |
"J.C.Kløve" (06-06-2005)
| Kommentar Fra : "J.C.Kløve" |
Dato : 06-06-05 22:21 |
|
Lucas Jensen wrote:
> Nu kunne jeg godt tänke mig at faa at vide, en gang for alle, hvorfor
> saa mange ikke-harley körere hele tiden siger at Harley Davidson
> kvalitetsmässigt er noget bras [...]
[zap]
Jeg vil da også bidrage med mit syn på sagen.
Jeg har aldrig prøvet en HD - så er et sagt, men jeg vil da gerne...
I min verden er en HD en uforskammet højt prissat gang forældet
teknologi - med undtagelse af V-rod, der er bestykket med en moderne og
fin fin motor.
Det er i min optik en særdeles vellykket PR indsats og et formidabelt
stykke arbejde med at skabe et brand, der har sikret HD's overlevelse -
lidt lige som coke - i blindtest vil enhver fravælge produktet, men når
de ved hvilket brand der følger med, stiller sagen sig aldeles anderledes.
Alle "ikke MC'ister" kender HD, og forbinder det med "rigtige bikere"
det ægte MC produkt, hvor imod det er lykkedes at skabe et billede af
japanerne som andenrangs kopi-produkter, dette uagtet at de japanske og
tyske motorcykler i hvertfald frem til Vrod har været lysår foran
teknologisk og kvalitetsmæssigt.(der er i øvrigt tyskere der har
udviklet V-rod motoren, men lad det nu ligge..)
Dermed ikke sagt at der ikke kan være kvaliteter ved HD, det er der helt
givet - jeg har da konstateret at der i udpræget grad anvendes HD
motorer til MC-dragracing.
my 0.02$
--
Dun@nt
Kilo SFau _R_ SilverBullet
http://www.dfmc.dk/?id=223
DMCN #745
| |
Claus Rittig (07-06-2005)
| Kommentar Fra : Claus Rittig |
Dato : 07-06-05 21:37 |
|
"J.C.Kløve" <DunantFjern@X.mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:42a4be32$0$313$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Lucas Jensen wrote:
> Dermed ikke sagt at der ikke kan være kvaliteter ved HD, det er der helt
> givet - jeg har da konstateret at der i udpræget grad anvendes HD
> motorer til MC-dragracing.
Og her er du tæt på at opdage en væsentlig grund til HD's popularitet! (Men
du er ikke nået helt i mål endnu).
HD skifter model (motor) ca. hvert femtende år. Stel skifter knap så
hyppigt, og der er et omfattende "genbrug" modellerne imellem. Det, sammen
med en overdrevent enkel konstruktion og en voldsom overdimensionering af
alle væsentlige dele, sætter HD ejere i stand til let at vedligeholde,
modificere, tune og hvad de ellers har lyst til. Samtidig åbner det mulighed
for tredjepartsfirmaer rentabelt at producere en bred vifte af dele og
komponenter til Harley'erne, hvilket igen gør det let for HD ejerne at
ombygge og tune.
Stort set alle dele til en given HD kan fås fra mindst 5-6 forskellige
producenter i det pris/kvalitetsniveau kunden ønsker!
Det gør at den lidt for høje anskaffelsespris er acceptabel, for motorcyklen
kan økonomisk rentabelt overleve i langt, langt flere år end næsten alle
andre mærker.
Rittig
| |
|
|