træt af inifiler
Fra : Rune Jensen

Dato : 01-06-01 16:07

Er der et bedre alternativ til inifiler og registreringsdatabase? Jeg er
træt af at de er så begrænsede..

mvh
Joe

Fra : Thomas P

Dato : 01-06-01 17:06

> Er der et bedre alternativ til inifiler og registreringsdatabase? Jeg er
> træt af at de er så begrænsede..

Utypede filer Ej, du kan jo også bruge databaser...

--
- Thomas
~~~~~~~~

Fra : Rune Jensen

Dato : 02-06-01 01:05

hvordan bruger man databaser?

Fra : Jan

Dato : 02-06-01 10:07

In article <3b182dac$0$4207$d40e179e@nntp03.dk.telia.net>,
megaluder@jubii.dk says...
:hvordan bruger man databaser?
:
:"Thomas P" <blomme@post.com> skrev i en meddelelse
:news:9f8eej$pai$1@news.inet.tele.dk...
:> Utypede filer Ej, du kan jo også bruge databaser...
:
Hvad specielt er du træt af ved brug af inifiler,
og hvilke begrænsninger (udover 32K) mener at DU har.
(Der findes omskrevne inifiler derude til brug ved mere end 32K).

Fra : Rune Jensen

Dato : 02-06-01 14:15

Jeg er træt af at man kun kan gemme værdi=værdi

ex:
jeg har lavet et program til en masse mennesker der bruger en server. På
serveren ligger der en masse logfiler der indeholder hver bruger data, fx.
navn, telfonnummer, tidspunkt sidste han tilsluttede osv..

Alle sidste oplysninger kan ikke gemmes på den sædvanlige måde i inifiler
der kun tillader "værdi=værdi"
Derfor har jeg været nødt til at lave en section for hver oplysninger, og
bruge formen telefonnummer=værdi (bruger telefonnummeret som en unik id for
hver værdi)

Det hele ender mere og mere rodet jo flere værdier man får, og jeg ville
bare gerne have gerne have noget der kunne gemme flere værdier til hver
enkelt id

Fra : Jan

Dato : 02-06-01 15:41

In article <3b18e6d5$0$22380$d40e179e@nntp01.dk.telia.net>,
megaluder@jubii.dk says...
[...]
Pænt navn iøvrigt (megaluder).
-
I realiteten kan du gemme "næsten" alt slags i din inifil.
Hvis ikke metoden findes i klassen kan du jo bare tilføje en ny.
De data du har skitseret kan da gemmes nemt, eks:

[Telefonnummer] //hvilket burde være unikt
Navn=Mit Navn //WriteString - ReadString
Telefonnummer=99999999 //WriteInteger - ReadInteger
Sidste Logon =02-06-2001 16:31:17 //WriteDateTime - ReadDateTime

Nu kan jeg se at du skriver "logfiler", så går jeg udfra at du vil gemme
oplysningerne kontinuerligt om hver enkelt person hvorfor hver person
vil optræde flere steder i logfilen.

Databaser er ret gode til dette. Prøv eks. at se på mySQL.

Fra : Ken Madsen

Dato : 05-06-01 08:24

Det lyder lidt som om du gemer dine data i inifiler, jeg tilslutter mig at
du starter med at kigge på tabeller...

Syntes dog MySQL er overkill i det her tilfælde, Paradox kan gøre det for
dig.

Fra : Thomas Due

Dato : 07-06-01 07:46

"Rune Jensen" <megaluder@jubii.dk> wrote in message news:<3b182dac$0$4207$d40e179e@nntp03.dk.telia.net>...
> hvordan bruger man databaser?
>
> "Thomas P" <blomme@post.com> skrev i en meddelelse

Hejsa,

Puha det var faktisk ikke så lidt af et spørgsmål...

Det bedste du kan gøre er at låne en bog om det på biblioteket. Der er
faktisk mange gode bøger om databaser. Du kan også hente Borlands
Delphi Developer Guide. Der er et temmeligt stort afsnit om databse
programmering.

Sidst jeg checkede kunne den downloades i PDF format et eller andet
sted herunder :

ftp://ftp.borland.com/pub/delphi/techpubs/

Jeg mener du skal ind i DelphiX (hvor X er version). Derunder er der
enten et underbibliotek, eller også en fil som hedder noget i stil med
dg.pdf, eller devguide.pdf. Den kan være zippet.

Derefter kan du så bruge f.eks. paradox tabeller. De er så dejlige
nemme at bruge.

Hvis du vil have en professionel og temmelig kraftfuld database, uden
at betale en krone for den, kan du downloade en Interbase 6
installation herfra :

http://ibinstall.defined.net/dl_bin_borl.htm

Du skal have fat i IBWIS32.EXE filen. Dette er helt lovligt da
Interbase er open source.

Interbase er dog lidt mere besværlig at connecte til end paradox, men
hvis du nu starter med Paradox og en god bog om database
programmering, så kan du komme langt.

Mvh
Thomas