Første styr på XS'eren
Fra : Stefan Jacobsen

Dato : 03-06-05 08:06

Hej Gruppe

Ja så fik jeg mit første styrt her til morgen. På vej gennem den
nærmeste landsby, sprang en kat ud foran mit forhjul og vupti så lå
XS'er kat og jeg på vejen og rodede. Heldigvis kørte jeg ikke mere end
50-60 kmt. Nå men det var da godt de nye dele fra louis.de ikke er
kommet endnu
Jeg er øm i foden og i den del af låret der lå mellem asfalt og mc da vi
kurrede (mcbukserne har ingen tydlige tegn på nedlæggelsen ud over lidt
sand).
Men det kostede da sidespejl, blinklys i højreside (skulle skiftes
alligevel pga. væltet på p-plads) forlygte, ridser på omdr. tæller,
skævt styr, bøjet fodbremse, ridser på potten. Måske en ny forgaffel men
det skal lige undersøges nærmere.
Men den kan starte, køre og bremse, så jeg kom alligevel på arbejde og i
et helt stykke.

Så KØR NU PÆNT, man ved aldrig med alle de forpulede dyr!

Stefan
http://www.dfmc.dk/default.asp?id=843
Der definitiv hader katte allermest af alle dyr!

Fra : Hekto

Dato : 03-06-05 08:37

In article <42a00141$0$196$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>,
stefware@email.dk says...
> Der definitiv hader katte allermest af alle dyr!

Ærgreligt med styrtet; men hvad har katten dog gjort dig?

--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650

Fra : Stefan Jacobsen

Dato : 03-06-05 09:04

Hekto wrote:
> In article <42a00141$0$196$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>,
> stefware@email.dk says...

> Ærgreligt med styrtet; men hvad har katten dog gjort dig?

Tror bare den var på selvmordsaktion og havde valgt mit forhjul! Jeg
fandt ud af dens kammerat lå død under en bil i den indkørsel den kom
fra, så det er måske kollektivt selvmord

Stef

Fra : Martin Sørensen

Dato : 03-06-05 10:03

> Ærgreligt med styrtet; men hvad har katten dog gjort dig?

Jeg har også været udsat for noget lignende med en kat, det var dog med mig
på trædecykel. Kommer kørende med lav hastighed (det er jo en trædecykel),
og netop som jeg kører forbi en kat der sidder på fortovet, beslutter den
sig for at løbe over vejen. Jeg når knap at tænke før jeg flyver ud over
styret, knækker en tand og får en flænge over øjenbrynet. Efter den
oplevelse holder jeg altid godt øje med de katte der sidder på fortovet for
at se hvad de har tænkt sig at gøre, mens jeg kører forbi dem.

Når jeg er på MC, forbereder jeg mig dog normalt på at forsøge ikke at
undvige, som man måske instinktivt ville gøre, så selv om de skulle hoppe ud
foran, så tror jeg at man har de bedste chancer for at slippe fra
situationen uden at styrte. Så stor er sådan en trods alt heller ikke. Det
er noget andet hvis man f.eks. møder en hjort på landevejen, så styrter man
nok alligevel.

signing off.. Martin Sørensen

Fra : Stefan Jacobsen

Dato : 03-06-05 10:10

> [...]
> er noget andet hvis man f.eks. møder en hjort på landevejen, så styrter man

Jeg kan ikke husker om jeg gjorde noget, men jeg har jo nok instinktivt
hugget bremsen og med vand på vejen.. "jaa så er ned lille ven"

Stef

Fra : Martin Sørensen

Dato : 03-06-05 10:20

> Jeg kan ikke husker om jeg gjorde noget, men jeg har jo nok
> instinktivt hugget bremsen og med vand på vejen.. "jaa så er ned
> lille ven"

Hvis man ikke koncentrerer sig om på forhånd at lade være, så tror jeg at
man instinktivt vil forsøge at undvige. Og så er man noget mere sårbar..

signing off.. Martin Sørensen

Fra : Bjørn S

Dato : 03-06-05 10:37

Martin Sørensen wrote:

> Hvis man ikke koncentrerer sig om på forhånd at lade være, så tror jeg at
> man instinktivt vil forsøge at undvige. Og så er man noget mere sårbar..

For et par uger siden fløj en fasan op lige foran mig, jeg holdt ca. 70-80
km/t. Jeg så den, men vurderte at jeg ikke kunne eller ville stoppe, så
instinkttivt koblet jeg ud, og lukket ufrivilligt øjnene og dukket hovedet
idet jeg forvæntet klasket som heldigvis ikke kom. Fugle har en fabelagtig
evne til at undvige i sidste øjeblik.
Nu skal jeg på DMC kursus i weekenden, det bliver spænnende at lære lidt
mere om panikreaksjoner, og forhåbentligvis tilegne sig lidt nye
reaktions-mønstre.

--
/Bjørn

Fra : Torben Scheel

Dato : 03-06-05 11:01

Bjørn S wrote:

> [...]
> Nu skal jeg på DMC kursus i weekenden, det bliver spænnende at lære lidt
> mere om panikreaksjoner, og forhåbentligvis tilegne sig lidt nye

Hils min kone fra mig (hvis det er i Tune)
(Anne Mette på XJ600)

--
vh
Torben

Fra : Martin Sørensen

Dato : 03-06-05 11:19

> Hils min kone fra mig (hvis det er i Tune)

I snakker ikke så meget derhjemme, kan jeg forstå?

signing off.. Martin Sørensen

Fra : Torben Scheel

Dato : 03-06-05 12:01

Martin Sørensen wrote:

> I snakker ikke så meget derhjemme, kan jeg forstå?

Nixen, jeg er ikke tilhænger af intercom

--
vh
Torben

Fra : Bjørn S

Dato : 04-06-05 21:19

Torben Scheel wrote:

> Hils min kone fra mig (hvis det er i Tune)
> (Anne Mette på XJ600)

Joda, skulle også hilse tilbage
Men helt alvorligt, i burde se at tale lidt mere sammen ))))))

--
/Bjørn - som stadig ikke kan få ejeren til at kontrastyre sin Ducati :-/

Fra : Torben Scheel

Dato : 05-06-05 08:15

Bjørn S wrote:

> Joda, skulle også hilse tilbage
> Men helt alvorligt, i burde se at tale lidt mere sammen ))))))

Damn. Og jeg som troede at jeg fik fred da jeg købte den XJ'er til hende

--
vh
Torben

Fra : Stefan Jacobsen

Dato : 03-06-05 11:05

> [...]
> Nu skal jeg på DMC kursus i weekenden, det bliver spænnende at lære lidt
> mere om panikreaksjoner, og forhåbentligvis tilegne sig lidt nye

Jeg skal vist også have fundet tid til at komme på kursus!

Stef

Fra : Kong

Dato : 03-06-05 13:30

Jeps, ville også gerne selv. Men samtlige kurser hos DMC var booket før min
cykel blev klar.
Er der andre end DMC der tilbyder sådanne kurser?

Palle

Fra : Torben Scheel

Dato : 08-06-05 09:30

Kong wrote:
> Jeps, ville også gerne selv. Men samtlige kurser hos DMC var booket før min
> cykel blev klar.
> Er der andre end DMC der tilbyder sådanne kurser?

FDM er på banen, men jeg har ikke lige et link. Ring til dem, eller
google lidt.

--
vh
Torben

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 08-06-05 08:50

Torben Scheel wrote:

> FDM er på banen, men jeg har ikke lige et link. Ring til dem, eller
> google lidt.

Jeg vil da lige starte med på det varmeste at anbefale DMC kurserne
og ja der er andre udbydere af kurser

http://www.svingteknik.dk/
http://www.din-trafikskole.dk/
http://www.mc-i.dk/Index.html

http://www.roadracingfyn.dk/?indhold=kalender

--
Dun@nt
Kilo SFau _R_ SilverBullet

Fra : Schlæger

Dato : 03-06-05 21:28

Bjørn S wrote:

> [...]
> Nu skal jeg på DMC kursus i weekenden, det bliver spænnende at lære lidt
> mere om panikreaksjoner, og forhåbentligvis tilegne sig lidt nye

Mon deres fasaner så er bedre dresseret, så de ikke undviger ??

Mch Schlæger

Fra : Armand

Dato : 04-06-05 09:28

Martin Sørensen wrote:

> Jeg har også været udsat for noget lignende med en kat, det var dog med mig
> på trædecykel. Kommer kørende med lav hastighed (det er jo en trædecykel)

- - - - la' nu vær' - Argumentet er jo: "det er jo mig"!

> [...]
> foran, så tror jeg at man har de bedste chancer for at slippe fra
> situationen uden at styrte. Så stor er sådan en trods alt heller ikke.

Jup!
Når der er bare en smule fart på motorcyklen stabiliserer hjulenes
rotation (á gyro-effekt) uhyre meget, og selv halvstore dyr vil man på
det nærmeste kunne "køre igennem" hvis man blot holder retningen og ikke
bremser!

--
Armand.

Fra : Stefan Jacobsen

Dato : 04-06-05 10:12

> [...]
> rotation (á gyro-effekt) uhyre meget, og selv halvstore dyr vil man på
> det nærmeste kunne "køre igennem" hvis man blot holder retningen og ikke

Det var lige der den gik galt, tror jeg ihvertfald. Men for faan når man
sidder i sine morgentanker og et eller andet hopper udforan 3 meter fremme,
så bliver man jo lidt overrasket! I bil havde jeg bare kørt den over... 3-4
gange Lorte dyr, havde det forfaaan bare været en hund så var der jo
nogle til at erstatte det ødelagte
Nå men gaflen er tilsyneladende blevet skæv, så det er en bytter!

Stef

Fra : Ukendt

Dato : 04-06-05 12:37

Stefan Jacobsen skrev i meddelelsen
<42a1708e$0$67262$157c6196@dreader2.cybercity.dk>...

>Nå men gaflen er tilsyneladende blevet skæv, så det er en bytter!

Inden Du nu dømmer gaflen ude, så løsn lige samtlige bolte i gaffelkronen,
samt stikakslen. Drej herefter inderrørene, og se efter om de er skæve. Hvis
ikke rørene slår, så ret hele molevitten op, og spænd kronen, pump et par
gange, og spænd stikakslen + boltene der låser stikakslen. Sansynligheden
er, at det bare er inderrørene, der har "drejet" sig i gaffelkronen.

mvh
Orla

Fra : Stefan Jacobsen

Dato : 04-06-05 17:37

> [...]
> gange, og spænd stikakslen + boltene der låser stikakslen. Sansynligheden
> er, at det bare er inderrørene, der har "drejet" sig i gaffelkronen.

Hø hø det var ikke møj af det jeg forstod, men vil da lige lure manualen
igennem for at se præcist hvad det er for ting der skal af.

Stef

Fra : Ukendt

Dato : 04-06-05 18:11

Stefan Jacobsen skrev i meddelelsen
<42a1d902$0$78280$157c6196@dreader1.cybercity.dk>...

>Hø hø det var ikke møj af det jeg forstod, men vil da lige lure manualen
>igennem for at se præcist hvad det er for ting der skal af.

Stikaksel > bolten der holder forhjulet

Gaffelkronen > de trekantede fand'ner de to forgaffelben er forbundet til
stellet med, og som forgaflen drejer om, og styret sidder på, (øverste
krone)

Husk at klodse op under motoren inden Du løsner boltene.

mvh
Orla, som ikke tror en stakkels kat kan bukke en forgaffel, sagen er nok
den, at ved styrtet er gaffelrørene blevet vredet i holderen/kronen, og så
er det altså bare at løsne boltene, og bringe alt på linie igen.

Fra : Stefan Jacobsen

Dato : 04-06-05 19:28

> [...]
> den, at ved styrtet er gaffelrørene blevet vredet i holderen/kronen, og så
> er det altså bare at løsne boltene, og bringe alt på linie igen.

I owe you one!

Fra : Ukendt

Dato : 05-06-05 09:12

Stefan Jacobsen skrev i meddelelsen
<42a1f2dd$0$78280$157c6196@dreader1.cybercity.dk>...

>I owe you one!

Den kan du så passende give ved DFM Meet'n'Greet i Fredericia om fjovten daw

mvh
Orla

Fra : Stefan Jacobsen

Dato : 07-06-05 21:26

> Den kan du så passende give ved DFM Meet'n'Greet i Fredericia om fjovten
daw

Desværre ikke i denne omgang, skal gerne have gjort parat til nye spær/tag
osv.

Stef

Fra : Ukendt

Dato : 04-06-05 17:28

rmand@mc-chaufforerne.dk> wrote in message

> [...]
> rotation (á gyro-effekt) uhyre meget, og selv halvstore dyr vil man på det
> nærmeste kunne "køre igennem" hvis man blot holder retningen og ikke

Husker tydeligt Rolf Skovløkkes kommentar på guldkursus sidste år.
En grævling mærker som at køre over en kantsten... he he.
Og også at adreanalin er brunt og ender i underbukserne.

Be carefull out-there.

Mvh
Torben.

Fra : Jes Vestervang

Dato : 03-06-05 14:38

bjosko@yahoo.com (Bjørn S) writes:

> [...]
> øjnene og dukket hovedet idet jeg forvæntet klasket som heldigvis
> ikke kom. Fugle har en fabelagtig evne til at undvige i sidste

Gu' har de ej! Eller jo, mange har, men ihvertfald ikke de to fasaner
jeg har nakket. Første gang lettede den fra noget højt græs i
vejkanten og ramte min skulder. Der kørte jeg 80, så det gav bare en
om skulder i en halv time. Anden gang kørte jeg 125, ellers var
situationen nogenlunde den samme. Det gjorde lidt mere nas, men det
kunne da kun mærkes en uge efter Fasanen døde desværre, jeg ville
ellers have foretrukket at den levede, så den kunne fortælle dens
artsfæller at det er dumt at flyve ud foran motorcyklister

Ikke nok med det, så var det samme ved at ske da jeg var ude at løbe
den anden dag. Heldigvis for fasanen, så løber jeg ikke så hurtigt
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 & DT125R