Samtaleanl½g, mc-tur til spanien, telt, ta~
Fra : Henrik Jensen

Dato : 02-06-05 21:03

Min k½reste og jeg vil en tur til spanien på mc, og byttede sidste år
min gs 500 ud med en gsx 750 F, så man kan komme lidt hurtigere frem.

Og når man sidder på vej ned og tysklands motorvejshelvede vil vi godt
kunne fordrive tiden med at snakke med hinanden. Så er der nogen der ude
der kan anbefale en samtaleanl½g til lukkede hjelme, helst et anl½g hvor
man også kan koble en mp3 afspiller til... Og er det overhovedet noget
der kan bruges, har hørt en del sure opstød over at et samtaleanl½g
bliver ubrugeligt når man kommer over de 60 km/t.

Og nu hvor jeg har gang i alle min spørgsmål, nogen der kender til nogle
telte der er lavet til mc formål (lille når pakket ned).

Og til allersidst, kender i til nogle billige tasker til denne type mc?

Venlig Hilsen Henrik

Fra : Henrik

Dato : 02-06-05 21:20

"Henrik Jensen" <henriklynggaard@mac.com> wrote in message

> [...]
> min gs 500 ud med en gsx 750 F, så man kan komme lidt hurtigere frem.
>>
> Og til allersidst, kender i til nogle billige tasker til denne type mc?

For at springe til dit sidste spørgsmål, motorvejstouring skal du ikke købe
billige tasker til, der kan det betale sig at købe de lidt bedre.
Jeg har et sæt Givi på min GSX750F, hvis du bor i nærheden af Herfølge er du
velkomen til at komme forbi og se hvordan det ser ud når de er monteret.
Hvis du er interreseret er de egentligt lidt til salg da jeg nok ikke får
kørt noget touring de næste flere år tror jeg.

Henrik
www.gsx.dk

Fra : Edvard Korsbæk

Dato : 02-06-05 22:01

Det er måske ikke for ingenting, at samtaleanlæg oftest ses på Goldwings,
Electra Glide etc.
Der er en overgrænse for hvor meget vind der kan fjernes fra en mic.

Spejdersport er verdensmestre i telte - Men ikke billige.

Edvard Korsbæk

Fra : Ped

Dato : 02-06-05 22:42

Henrik Jensen wrote:

> [...]
> telte der er lavet til mc formål (lille når pakket ned).
>
> Og til allersidst, kender i til nogle billige tasker til denne type mc?

Hej,

På en GSX 750 F skal du ikke regne med at kunne sidde og sludre ved
motorvejshastighed. På F'eren sidder du med hovedet ude i vinden, og
selvom vindstøjen måske lyder tålelig i din hjelm skal du regne med at
den bliver transmitteret om til bagsædet - og vice versa. Jeg har selv
et Baehr Basic samtaleanlæg som fungerer fremragende, og som jeg er
meget glad for, men også det har sine begrænsninger. Iflg. fabrikanten
skal man kunne tale sammen ved op til 160 km/t, og det kan man også. Men
vindstøjen er så høj, at det bliver enerverende i længden at sidde og
høre på. Jeg har monteret en lille kontakt, så jeg kan slå det fra når
det går stærkt (over 130) - noget der efter min mening er en
nødvendighed. Man kan så tale sammen når det går langsomt, eller hvis
det er nødvendigt, men sludre om løst og fast ved 150? Nej, det bliver
man hurtig træt af.

På Baehr Basic kan man godt tilslutte radio, mp3 afspiller eller
mobiltelefon, men da det sker via passagerstikket er det altså ENTEN
samtale med passageren ELLER radio/mp3/mobilos. Man skal op i de dyrere
modeller eller over i et andet mærke for at få begge dele.

Der har aldrig været så mange telte på markedet som nu, så der er et
kæmpe udvalg i alle prisklasser og størrelser. Det er fint at det ikke
fylder meget når det er pakket ned, men husk at det også skal være til
at bo i. Vær opmærksom på, at når der i reklamen står at det er et
4-mands telt, så er der altså kun plads til 3, og det er efter min
mening minimum hvis man er 2.

M.v.h.

Jens L. Pedersen
GPZ 1100 og 4-mands telt

Fra : Steen Jørgensen

Dato : 03-06-05 00:29

Hej

Jeg har i alt beskedenhed stor erfaring i netop intercom...... Har stort set
været hele turen igennem fra de billige til de meget dyre - fra ledning til
ledningsfri.
Min konklution er køb et anlæg af god kvallitet og som skal tilsluttes via
kabler til headsættet, altså et fastinstalleret anlæg man tilslutter sig.
Køb et anlæg hvor der er højtaler i begge sider af hjelmen samt nem
betjening med store hansker på.
Der findes mange på marked men prøv at kikke hos louis.de, det var der jeg
købte mit sidste år for 2.100kr. DET DUR - også med 140 km/h og blæsende
potter, man skruger blot lidt op for lyden :0)
Der kan sættes alt til - selv biltelefon.

Håber du finder noget i kan bruge.

/Steen

Fra : Mrs.Evil

Dato : 04-06-05 10:09

Hejsa Steen..

Hvad var det for et du købte (mærke)?
Jeg kan forstå et det var ikke-trådløst....?

Min mand fylder 30 om nogle måneder og han har kigget og kigget efter et
godt sæt, som vi kan bruge når vi kører (jeg sidder "kun" bagpå... endnu)
Jeg ville gerne overraske ham med et GODT sæt som fødselsdagsgave...

Vi ville gerne kunne høre musik, men også kunne slukke helt for lyd... Har
læst om nogle hvor højtalerne slår fra, når man ikke siger noget.. og så
slår til, det øjeblik man taler...Lyder smart... Kan dit det??

Hilsen Trine

Fra : Jens Jensen

Dato : 03-06-05 10:59

> [...]
> telte der er lavet til mc formål (lille når pakket ned).
>
> Og til allersidst, kender i til nogle billige tasker til denne type mc?

Se altid www.louis.de

Samtaleanlæg og pris hænger ofte, men ikke altid sammen. Jeg har kører selv
med "trådløst" samtale anlæg mellem to mc'er og min erfaring med dette er
rimelig. Problemer er (som de også vil være med et alm. samtale anlæg -
nemlig øreflapperne river sig ofte løs når man tager hjelmen af og på (jeg
har nu syet dem fast i foringen), ledningen fra hjelmen til anlægget skal
man passe på ikke at få trukket i, desuden kan turbolensen få den til at
hvirvle rund foran hjelmen (sæt den fast med en klemme til tøjet), afhængig
af hjelmen og motorcyklens kåbe kan der være megen støj når du kører over
80, så det er vigtigt du kan stille lyden med handskerne på.

Telte - jeg har købt mit telt hos Louis. Det vigtige er at se på
søjletrykket det kan tåle, polyester telte fylder lidt og kan tåle et højt
tryk mens billige nylon telte virker fint hvis de er imprægneret med
silicone (fås hos spejder sport). Det vigtige ved et telt er at det er stort
nok til at man kan tage tøj af og på i teltet (dvs. min 130 cm højde ellers
er det meget svært at tage tøj på), husk at er længden 220 i soverummet så
vil du lige kunne få en almindelig luftmadras ind, da teltdugen går indad.
Jeg anbefaler at du har en gulvlænge på mindst 240 cm. Og du vælger et telt
til en person mere end du vil være. Husk at der skal være aflægge plads til
støvler , tasker, jakker osv. Du skal helst ikke over 5 kg i vægt på teltet,
da det ellers er for voldsomt at transportere. Tænk også på at du skal lave
mad i teltet, sidde der i regnvejr.

Soveposer og luftmadresser kan fåes i meget små mål nu om dage, som
sommersovepose kan du sagtens bruge f.eks. en der går til 0 grader, men pas
på med de lette nylon luftmadresser, de er ofte så glatte at man glider af
når man ligger på dem, desuden er de meget smalle. Det er vigtigt med en
ordentlig luftmadres, da man ofte bruge den som "bænk" foran teltet om
dagen.

Af kogegrej er et gasblus til de blå gas bedst - medmindre du er til
ødemarksture , der er benzinbrændere bedst (gasblusset er renere at arbejde
med men det kræver man kan købe dåserne - det kan være svært i ødemarken men
der kan man altid få bensin .

Tasker , der skal du tænke på hvordan de sidder på din mc, om de er godt
spændt fast osv. At få en taske ind i baghjulet ved 130 på motorvejen er en
trist ting, så du skal ikke spare her - især ikke fordi du kan bruge
taskerne gennem mange år. Jeg har selv bagagebærer med faste aflåselige
tasker - det er en god investering.

Husk også at du sikker kan undvære de fleste af de ting du som pakker ned.
Desuden kan man de fleste steder købe en t-shirt og andet man mangler.
Hellere god plads i taskerne når man kører ned, for man skal nok få fyldt op
med ting på vejen hjem.

Undervejs skal du sørge for der er et sted til at have en liter vand da det
er surt at sidde i en bilkø i 30 graders varme uden noget at drikke -
desuden så sørg for regntøj er let tilgængelig.

Men sidst men ikke mindst - du er på ferie så brug den tid det tager at køre
til målet. Selv tager jeg ofte landevej fremfor motorvej, da der er færre
lastbiler, det er mere spændende med byer osv. der er altid en cafe man kan
stoppe og få kaffe på. Til spanien tager det måske en ekstra feriedag at
køre landevej , men da man jo kører MC for at køre og ikke for at komme
hurtig frem til målet (Eller så flyv) så er den ekstra dag det værd.

Sidst brugte jeg fire dage på at køre til sydfrankrig men kom også igennem
nogle flotte landskaber på små snoede veje, jeg tog kun motorvejene nær
storbyerne så jeg hurtig kom forbi byerne.

Mvh Jens

Fra : Torben Scheel

Dato : 03-06-05 11:57

Jens Jensen wrote:

> Se altid www.louis.de

Jeps.

> Telte - jeg har købt mit telt hos Louis. Det vigtige er at se på
> søjletrykket det kan tåle, polyester telte fylder lidt og kan tåle et højt

Jeg købte et tilbudstelt fra louis - det er ikke en skid værd. Den
første syning gik ved første opsætning, en lynlåsglider brækkede af ved
andet brug og 2 af elastikkerne i stængerne er knækket. Der er
(naturligvis) andre parametre end vandtryk.

> [...]
> med men det kræver man kan købe dåserne - det kan være svært i ødemarken men

Har altid været glad for vores trangia - men indrømmet har sprit af og
til sære navne i det store udland. Det sjoveste var i Portugal hvor vi
endte med at købe finsprit på apoteket

--
vh
Torben

Fra : Henning Nielsen

Dato : 03-06-05 13:32

> [...]
> der kan bruges, har hørt en del sure opstød over at et samtaleanl½g
> bliver ubrugeligt når man kommer over de 60 km/t.

Jeg har selv kigget lidt på denne:
http://www.csonline.net/crawford/Motocomm/Motocomm_Audioboss.htm

En beskrivelse kan findes her:
http://www.atvsource.com/articles/press_releases/2004/022704_motocomm_affordable_intercom%20system_powersports_riders.htm

Jeg har ikke erfaringer med produktet. Men den kan jo alt man har brug for.
intercom og headset for 2 hjelme, indbygget FM-radio, tilslutningsmulighed
for pmr-radio, telefon, mp3 osv.

Det eneste der bekymrer mig er, at der ikke står noget om, at den er vandtæt
?

Jeg savner også en europæisk forhandler ? da jeg gerne vil slippe for told
osv

mvh
Henning

Fra : Futte & Co.

Dato : 03-06-05 13:43

Henrik Jensen wrote:

> [...]
> telte der er lavet til mc formål (lille når pakket ned).
>
> Og til allersidst, kender i til nogle billige tasker til denne type mc?

Hej Henrik !
Ved du hvad du skulle........., http://www.louis.de/
Der er alt det du skal bruge, og til rimelige priser
Levering med pakkepost i løbet af en 3 til 5 dage,
og det næsten gratis.........
Nej, jeg er ikke i familie med ham der Detlev Louis.
God tur sy'på

--
Jørgen , Brøndby, http://dfmc.dk/?id=70
Honda CB550F , den fine årgang 1975

Fra : Henrik Jensen

Dato : 04-06-05 14:49

Jeg vil gerne ud og se på et s½t der er monteret, og måske vil jeg også
gerne købe det.

Kan du ikke sende mig dit nr på min email, og så vil jeg ringe en af
dagene for at aftale n½rmere.

Mvh Henrik

Fra : Henrik Jensen

Dato : 04-06-05 14:50

Tak for jeres gode råd, jeg føler mig nu bedre rustet til at starte
indkøbene til vores tur.

Hilsen Henrik

Fra : morten d jensen

Dato : 11-06-05 09:11

> [...]
> nogle
> telte der er lavet til mc formål (lille når pakket ned).

Hej Henrik.

Der findes et utal af små lette telte, men ingen som dette
http://www.cycletourer.co.uk/cycletouring/stalongt.shtml som nærmest er
skræddersyet til 2 personer med en del oppakning. Det er ikke mindre en
suverænt - et telt for livet!

Friluftsland er importør af Hilleberg telte og kan muligvis skaffe det hjem.
Lige en advarsel - det ligger absolut i den dyre ende.

> Og til allersidst, kender i til nogle billige tasker til denne type mc?

Nej, ikke billige, men rigtig gode: Givi tasker og wingrack. Sidder helt
stabilt ved høje hastigheder og taskerne kan aflåses, når de ligger i
teltet. En vigtig detalje, som giver mig ro i sindet, når vi forlader
teltet.

Venligst,
Morten VFR