"Henrik Jensen" <henriklynggaard@mac.com> skrev i en meddelelse
news:20050602220417544+0200@news.cybercity.dk...
>
>
> Min k½reste og jeg vil en tur til spanien på mc, og byttede sidste år
> min gs 500 ud med en gsx 750 F, så man kan komme lidt hurtigere frem.
>
> Og når man sidder på vej ned og tysklands motorvejshelvede vil vi godt
> kunne fordrive tiden med at snakke med hinanden. Så er der nogen der ude
> der kan anbefale en samtaleanl½g til lukkede hjelme, helst et anl½g hvor
> man også kan koble en mp3 afspiller til... Og er det overhovedet noget
> der kan bruges, har hørt en del sure opstød over at et samtaleanl½g
> bliver ubrugeligt når man kommer over de 60 km/t.
>
> Og nu hvor jeg har gang i alle min spørgsmål, nogen der kender til nogle
> telte der er lavet til mc formål (lille når pakket ned).
>
> Og til allersidst, kender i til nogle billige tasker til denne type mc?
>
> Venlig Hilsen Henrik
Se altid
www.louis.de
Samtaleanlæg og pris hænger ofte, men ikke altid sammen. Jeg har kører selv
med "trådløst" samtale anlæg mellem to mc'er og min erfaring med dette er
rimelig. Problemer er (som de også vil være med et alm. samtale anlæg -
nemlig øreflapperne river sig ofte løs når man tager hjelmen af og på (jeg
har nu syet dem fast i foringen), ledningen fra hjelmen til anlægget skal
man passe på ikke at få trukket i, desuden kan turbolensen få den til at
hvirvle rund foran hjelmen (sæt den fast med en klemme til tøjet), afhængig
af hjelmen og motorcyklens kåbe kan der være megen støj når du kører over
80, så det er vigtigt du kan stille lyden med handskerne på.
Telte - jeg har købt mit telt hos Louis. Det vigtige er at se på
søjletrykket det kan tåle, polyester telte fylder lidt og kan tåle et højt
tryk mens billige nylon telte virker fint hvis de er imprægneret med
silicone (fås hos spejder sport). Det vigtige ved et telt er at det er stort
nok til at man kan tage tøj af og på i teltet (dvs. min 130 cm højde ellers
er det meget svært at tage tøj på), husk at er længden 220 i soverummet så
vil du lige kunne få en almindelig luftmadras ind, da teltdugen går indad.
Jeg anbefaler at du har en gulvlænge på mindst 240 cm. Og du vælger et telt
til en person mere end du vil være. Husk at der skal være aflægge plads til
støvler , tasker, jakker osv. Du skal helst ikke over 5 kg i vægt på teltet,
da det ellers er for voldsomt at transportere. Tænk også på at du skal lave
mad i teltet, sidde der i regnvejr.
Soveposer og luftmadresser kan fåes i meget små mål nu om dage, som
sommersovepose kan du sagtens bruge f.eks. en der går til 0 grader, men pas
på med de lette nylon luftmadresser, de er ofte så glatte at man glider af
når man ligger på dem, desuden er de meget smalle. Det er vigtigt med en
ordentlig luftmadres, da man ofte bruge den som "bænk" foran teltet om
dagen.
Af kogegrej er et gasblus til de blå gas bedst - medmindre du er til
ødemarksture , der er benzinbrændere bedst (gasblusset er renere at arbejde
med men det kræver man kan købe dåserne - det kan være svært i ødemarken men
der kan man altid få bensin
.
Tasker , der skal du tænke på hvordan de sidder på din mc, om de er godt
spændt fast osv. At få en taske ind i baghjulet ved 130 på motorvejen er en
trist ting, så du skal ikke spare her - især ikke fordi du kan bruge
taskerne gennem mange år. Jeg har selv bagagebærer med faste aflåselige
tasker - det er en god investering.
Husk også at du sikker kan undvære de fleste af de ting du som pakker ned.
Desuden kan man de fleste steder købe en t-shirt og andet man mangler.
Hellere god plads i taskerne når man kører ned, for man skal nok få fyldt op
med ting på vejen hjem.
Undervejs skal du sørge for der er et sted til at have en liter vand da det
er surt at sidde i en bilkø i 30 graders varme uden noget at drikke -
desuden så sørg for regntøj er let tilgængelig.
Men sidst men ikke mindst - du er på ferie så brug den tid det tager at køre
til målet. Selv tager jeg ofte landevej fremfor motorvej, da der er færre
lastbiler, det er mere spændende med byer osv. der er altid en cafe man kan
stoppe og få kaffe på. Til spanien tager det måske en ekstra feriedag at
køre landevej , men da man jo kører MC for at køre og ikke for at komme
hurtig frem til målet (Eller så flyv) så er den ekstra dag det værd.
Sidst brugte jeg fire dage på at køre til sydfrankrig men kom også igennem
nogle flotte landskaber på små snoede veje, jeg tog kun motorvejene nær
storbyerne så jeg hurtig kom forbi byerne.
Mvh Jens