Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Billeder fra racerløb
Fra : René Frej Nielsen

Dato : 06-06-05 02:53

Hejsa,

Jeg skal ned og se Le Mans om et par uger, og jeg har for nylig købt
mig et Konica-Minolta A200 kamera, som jeg håber vil give mig nogle
gode billeder dernedefra. Indtil nu har jeg bare dimset lidt rundt med
det, og det kan dælme lave nogle gode billeder.

Jeg har tidligere taget billeder af et par DTC-løb, men det var med et
aldrende Kodak DC-290 kamera og det var ikke vellykket. Jeg havde
derefter et Canon PowerShot S50, men nåede aldrig til et racerløb med
det.

Har I nogen tips til, hvordan jeg tager nogle spændende billeder med
mit A200? Der er jo mange indstillingsmuligheder, og det er rimeligt
nemt at indstille blænde og lukketid, hvilket gør det lidt sjovere, når
man ikke skal ind i 117 menuer for at gøre det. Jeg har ikke nogen tele
eller vidvinkel til det, desværre, så jeg må klare mig med kameraet
standard 28-200 mm.

Jeg har set lidt billeder fra nogen af deltagerne her i gruppen, og det
gør jo en stor forskel, hvis der er lidt fart i billedet. Det må gerne
kunne ses at bilerne kører strækt, men hvordan gør jeg det nemmest, med
det kamera jeg har?

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Gert Medom

Dato : 06-06-05 04:08

"René Frej Nielsen" <spam@rfn.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Mvh.
> René Frej Nielsen
> PowerMac G4 Dual 867 MHz Verax | iBook G4 12" 1 GHz Combo/AE/BT

Hej.

Du kan øve dig i at panorere, sådan at du holder fokus på bilen og
baggrunden "tværes ud", måske kombineret med et lidt længere lukkertid.

Stil dig et sted hvor bilerne kører stærkt (skulle være let at finde...),
eller øv dig på flyvende ænder.

/ Gert

Hent den gratis her: www.spamfighter.dk

Fra : KNL DtP

Dato : 06-06-05 13:55

"René Frej Nielsen" <spam@rfn.dk> skrev i en meddelelse

> Har I nogen tips til, hvordan jeg tager nogle spændende billeder med
> mit A200?

http://www.24h-le-mans.dk/index.asp?get=fotoguide

Den har et par år på bagen efterhånden, men mon ikke du kan bruge den?

MVH

Kristian - som også skal til Le Mans :)
www.knl-dtp.dk

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 08-06-05 00:37

On 2005-06-06 14:54:39 +0200, "KNL DtP" <knl_dtp@hotmail.com> said:

> "René Frej Nielsen" <spam@rfn.dk> skrev i en meddelelse

> http://www.24h-le-mans.dk/index.asp?get=fotoguide
>
> Den har et par år på bagen efterhånden, men mon ikke du kan bruge den?

Det ser ikke tosset ud. Tak for linket.

Fra : Ukendt

Dato : 06-06-05 14:57

On Mon, 6 Jun 2005 03:53:25 +0200, René Frej Nielsen <spam@rfn.dk>
wrote:

> [...]
>gør jo en stor forskel, hvis der er lidt fart i billedet. Det må gerne
>kunne ses at bilerne kører strækt, men hvordan gør jeg det nemmest, med

Jeg har et Minolta S370, og har taget tæt ved 10000 billeder af
rallybiler i action. Ved stillestående billeder (f.x i pit/ryttergård)
bruger jeg kameraets autofunktion, dvs auto-zoom-wb-lukketid osv, men på
hastighedsprøverne har jeg rimelige gode erfaringer med:
Manuel 1/250-350 sek. blænde 8,0, og som en anden skriver-
panorere. Jeg finder et fix-punkt (f.x en sten eller et bremsespor e.l.
på vejen, holder knappen halvt nede - henter bilen ind, der kommer
tordnende - og panorerer med den i søgeren, til den er hvor mit
fix-punkt er og knipser.
Vil jeg have lidt mere "fart" i billedet, sætter jeg hastigheden ned til
1/125-180 sek...det får den effekt at baggrunden er "bluret" og bilen
står skarpt. Endvidere kan man se på fælgene, at der rent faktisk er
tale om bevægelse og ikke en bil der er parkeret..:)
Et typisk dansk en-dagsrally skyder jeg ml 350-450 billeder, og de der
alligevel ikke blev til noget (som regel 20-30 stk.) ryger ud i mørket..

Jeg skal snart have nyt kamera, og vil nok vælge et Canon 350d eller et
Nikon D70. Måske skulle man være nærig og købe et Canon 300d...de er jo
billige nu efter 350 er introduceret...

--
Venlig hilsen / Best regards
Thore Sorensen - DK2700 Brønshøj / DK2620 Albertslund

(Erstat evt. AT med @ i mailadressen hvis du mailer direkte)

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 08-06-05 00:43

On 2005-06-06 15:56:56 +0200, Thore <dinotecATmail.dk> said:

> [...]
> Et typisk dansk en-dagsrally skyder jeg ml 350-450 billeder, og de der
> alligevel ikke blev til noget (som regel 20-30 stk.) ryger ud i mørket..

Jeg søger specifikt den effekt med at fælgene er udtværede og også
gerne baggrunden. Andre gange vil det nok også være fedt at have en
skarp baggrund, men stadigt slørrede fælge. Det må vel næsten være
noget med en lidt længere lukketid og så evt. et stativ, så baggrunden
ikke bliver slørret - men så bliver bilen måske slørret?

> Jeg skal snart have nyt kamera, og vil nok vælge et Canon 350d eller et
> Nikon D70. Måske skulle man være nærig og købe et Canon 300d...de er jo
> billige nu efter 350 er introduceret...

Hvis man vil noget seriøst er det nok en god ide med et DSLR, men det
var alligevel at skyde over målet for mit vedkommende. I de fleste
tilfælde vil mit kamera blive brugt som point-and-shoot, så jeg ville
bare gerne have noget med lidt flere muligheder en kompakt-kameraerne.

Fra : Hans Joergensen

Dato : 08-06-05 06:48

René Frej Nielsen wrote:
> [...]
> noget med en lidt længere lukketid og så evt. et stativ, så baggrunden
> ikke bliver slørret - men så bliver bilen måske slørret?

lås lukketiden til 1/200 eller deromkring, følg bilen i søgeren mens
du konstant fokuserer på den, skyd når du har en god vinkel mens du
stadig følger bilen.

Det kan snildt gøres håndholdt.

// Hans
--
Photogallery @ http://nathue.dk

Fra : Rune Christiansen

Dato : 06-06-05 16:23

> [...]
> Mvh.
> René Frej Nielsen
> PowerMac G4 Dual 867 MHz Verax | iBook G4 12" 1 GHz Combo/AE/BT

Hej René

Jeg skal også selv ned og se Le Mans i år, og sjovt nok har jeg også lige
fået fat på et A200, jeg synes det er super svært at få nogle gode billeder
af ting i bevægelse.... jeg ved ikke rigtig hvad jeg gør forkert. Men vil da
også efterprøve nogle af de tips der er blevet nævnt.

God tur!

/Rune

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 08-06-05 00:44

On 2005-06-06 17:22:55 +0200, "Rune Christiansen"
<larz_prime@hotmail.com> said:

> [...]
> billeder af ting i bevægelse.... jeg ved ikke rigtig hvad jeg gør
> forkert. Men vil da også efterprøve nogle af de tips der er blevet nævnt

Hvad synes du om kameraet?

> God tur!

I lige måde. Jeg er dernede allerede om onsdagen, så jeg håber at der
er lidt ræs inden som man kan øve sig på. Og så håber jeg på godt vejr!

Fra : Søren Wind

Dato : 06-06-05 17:48

> [...]
> et Konica-Minolta A200 kamera, som jeg håber vil give mig nogle gode
> billeder dernedefra. Indtil nu har jeg bare dimset lidt rundt med det, og

Lad os mødes dernede og udveksle tips..
Har stået ved motorvejen og øvet.. og er IKKE tilfreds...
--
mvh.
Søren Wind - aka Wind Diesel - Riding Peugeot 307 Airvan - 2005 SW Edition

Fra : KRV

Dato : 06-06-05 18:30

"Søren Wind" <s.wind@opz.dk> skrev i en meddelelse

> Lad os mødes dernede og udveksle tips..
> Har stået ved motorvejen og øvet.. og er IKKE tilfreds...

Det er ogseå ganske svert jeg har også øvet mig til de sidste DTC løb for at
være klar til Le mans
det er blevet til Ca 8oo Billeder Jeg startede med et Sigma 70-300 :4.6 Apo
Altså en Linse i den Billige Ende Men fandt ud af at det ikke var sagen Var
for langsomt i AF
http://www.fotokritik.dk/?x=/kritik.html_pic=144285
så jeg har Invisteret i en Brugt Nikon 80-200 2.8 og der må jeg sige at det
var en hel anden oplevelse både med AF og lyssterkt Linse Og hade ikke så
mange fejlskud
http://www.fotokritik.dk/?x=/kritik.html_pic=146750

Dukan prøve at gå ind og se de Billeder jeg har taget Med henholsvis Sigma
70-300 Nikon 80-200
Det skal siges at jeg ikke er helt tilfreds jeg syntes det mangler lidt
skarphed over billederne så kan du også se hvilken blende og lukketid jeg
har brugt for at få spind i Hjulene
KRV