Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Digitalt fotoapperat?
Fra : Jasper Ahrensbach

Dato : 05-06-05 00:28

Véd ikke om dette er den rigtige gruppe, men kan ikke finde andre. (mener at
have set en digital-gruppe?)

Nå, men min gamle far, vil have sig et nyt digital apperat. Han er gammel
spejlrefleks mand fra hans unge dage, og vil således gerne selv kunne
indstille kameraet ned til mindste detalje. Mulighed for manuelt blænde, ISO
og lukkehastighed er et "must". Derudover skal kameraet kunne fotografere
blomster meget tæt på. Jeg ved ikke hvor meget optisk zoom der kræves for
dette? Jeg har kig på dette: http://edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=81439 men
ved ikke om det er at skyde "gråspurve med kanoner". Han har INTET at bruge
video-delen til. Det skal udelukkende bruges til at tage billeder af
børnebørn + blomster, og til at stille hans nysgerrighed mht. den manuelle
betjening. Er dette kamera et godt køb, eller kan man gå et par klasser ned,
uden at det går ud over kvaliteten? Jeg har selv et Canon, som jeg er meget
tilfreds med... derfor dette (foreløbige) valg.

Mvh

Jasper

Fra : Petersen_Michael

Dato : 05-06-05 06:24

In news:42a238f9$0$63663$edfadb0f@dread15.news.tele.dk,
Jasper Ahrensbach <ahrensbach@pc.dk> wrote:

Hej Jasper

> [...]
> kameraet kunne fotografere blomster meget tæt på. Jeg ved ikke hvor
> meget optisk zoom der kræves for dette? Jeg har kig på dette:

Det er på ingen måde at skyde gråspurve med kanoner, det er bare det
forkerte kamera til opgaven.

> Det skal udelukkende bruges til at tage billeder af børnebørn +
> blomster, og til at stille hans nysgerrighed mht. den manuelle
> betjening. Er dette kamera et godt køb,

En gang spejlrefleks altid Spejlrefleks.. Han bliver ikke rigtigt
tilfreds med andet..

Han kommer til at savne zoomringen.
Han kommer til at savne muligheden for at montere en ordentlig blitz.

Så ud fra det, er dit forslag ikke et godt køb.
--
Med venlig hilsen Michael Petersen
residerende i Nyborg

Fra : [HCS] 4000

Dato : 05-06-05 07:56

Hvis din far har været til spejlrefleks, tror jeg næppe han vil føle sig
tilfreds med et kompaktkamera eller 'look á like' spejlrefleks kamera. Hvis
jeg skulle foreslå et ikke spejlrefleks må det blive et Canon PowerShot
Pro1, som har en helt fantastisk super makro funktion og en zoom svarende
til 28-200mm, men spejlrefleks er det ikke. (Du kan evt. se på
www.pbase.com/hcstune hvor jeg har en del billeder liggende taget med
ovenstående kamera både makro og andet, ved hvert billede er der exifdata).
Ellers er muligheden kun et spejlrefleks kamera som f.eks Canon EOS 350D,
som er et ganske godt kamera.
--
hilsen Hans

homepage: www.fotofritid.dk
*Coppermine Photo Gallery*

* www.pbase.com/hcstune *

Fra : Gert Medom

Dato : 05-06-05 07:55

> [...]

> Jasper
>
> --
> Husk at fjerne "FJERNES" i min e-mail adr.
Det nævnte kamera har ingen makro funktion...Der er lige kommet en s2, ved
ikke om den er bedre på det punkt?

Et billigt spejlrefleks som 350D eller D50 kunne overvejes og det samme
kunne et "semi-prof" kompakt kamera såsom Nikon cp 8800 eller Olympus 8080.
Disse kameraer vil måske have problemer med børnebørnene hvis der skal tages
øjebliksbilleder fra deres leg.

/ Gert

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 05-06-05 08:05

Jasper Ahrensbach wrote:
> [...]
> indstille kameraet ned til mindste detalje. Mulighed for manuelt blænde, ISO

Køb et brugt digital SLR. Måske kan din far oven i købet bruge sine
gamle objektiver på det nye kamera - især hvis han er vant til at køre i
M mode.

--
Thomas Schreiber
http://schreiber.se

Fra : ;o\)-max-

Dato : 05-06-05 08:17

"Jasper Ahrensbach"
> [...]
> uden at det går ud over kvaliteten? Jeg har selv et Canon, som jeg er meget
> tilfreds med... derfor dette (foreløbige) valg.

De andre har ret, giv ham et speglrefleks. Hvis i er så heldige at han
har nogle af de gamle objektiver liggende, kan de muligvis bruges,
ellers tror jeg flere her inde kan foreslå enbillig Tamron eller Sigma
makro tele der efter sigende skulle være fremragende, jeg tror både
til blomster og til portrætter af børneungerne..
Specielt til børne portrætterne vil han kunne lave meget smukkere
billeder med et dslr end med et digicam.. -max-

Fra : Jesper Sørensen

Dato : 05-06-05 21:34

"Jasper Ahrensbach" <ahrensbach@pc.dk> wrote in message
> [...]
> kamera et godt køb, eller kan man gå et par klasser ned, uden at det går
> ud over kvaliteten? Jeg har selv et Canon, som jeg er meget tilfreds

Hej.
Hvor stort er budgettet?

hilsen Jesper

Fra : Jasper Ahrensbach

Dato : 05-06-05 22:59

Tak for alle svarene.

Han har, gud ske tak og lov, slækket på kravene gennem årene. Det er
efterhånden 20-30 år siden, fotografering var hans store hobby. Han har for
ca. 5 år siden købt et eller andet spejlrefleks kamera. Uheldigvis bruger
han det aldrig pga. "besværet". Han har siden da, haft et par "begynder"
digi. kameraer uden det store held, mest pga. den mang. manuelle kontrol.

Problemet er, at det er en fødselsdagsgave... så jeg må nok sige at
smertegrænsen er ved de 2500-3000. Selv om, jeg er sikker på, at han hellere
vil have et EOS 1Ds Mark II til 66.000,-

Mvh

Jasper

Fra : Jesper Sørensen

Dato : 06-06-05 14:35

> [...]
> smertegrænsen er ved de 2500-3000. Selv om, jeg er sikker på, at han
> hellere vil have et EOS 1Ds Mark II til 66.000,-

Hej

Køb dog manden et Fujifilm Finepix S5500 til ca. kr. 2.200,-
Det ligner og føles som et rigtigt gammeldags spejreflekskamera.
Og der er sådan et rigtigt gedigent kvalitetsindtryk over det, når man står
med det i hånden.
Husk der skal battterier og hukommelseskort til, hvis han ikke har i
forvejen.

Og der er alle de manuelle funktioner han kan ønske sig.
Når han så bliver træt af at lege kanonfotograf, slår han det bare over på
auto, og så fotograferer det helt af sig selv.

hilsen Jesper