Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Erfaring med D70 (s) og Sigma 70-200 f:2.8~
Fra : CP

Dato : 03-06-05 16:20

Hej gruppe

Er der nogen her, der har erfaring med kombinationen Nikon D70 eller D70s og
et af de to Sigma-objektiver i EX-serien, nyeste version af 70-200 f:2.8 med
HSM-motor eller 100-300 f:4 med HSM-motor? De er vist begge to ved at være
4 - 5 år gamle modeller.

70-200 kan købes for en slik hos Ravensburg Fotoversand, og den er kommet
rigtig godt ud af alle test i de tyske fotoblade. Men dur den også i praksis
sammen med Nikon-kameraet? Nikons 70-200 ligger desværre prismæssigt meget
langt over min formåen - og mit behov.

Svar i gruppen, tak.

mvh Carsten

Fra : Kenneth K.

Dato : 03-06-05 17:00

On Fri, 03 Jun 2005 17:19:41 +0200, CP <minmail@jubii.dk> wrote:

> [...]
> med
> HSM-motor eller 100-300 f:4 med HSM-motor? De er vist begge to ved at

Nikon D70 sammen med Sigma 70-200 f/2.8 EX HSM fungerer glimragende og mit
objektiv er ca. 5 år gammelt. Det sker dog nogle gange at fokus låser
helt, men et hurtig tænd/sluk fixer det. Aner ikke hvorfor det sker, men
det er vist et kendt problem med 70-200 f/2.8'eren.

vh,
Kenneth

--
http://photoblog.pinx.dk - a picture a day

Fra : Jakob

Dato : 02-06-05 17:00

In article <op.srsxd7e18jage9@kk>, fake@fakemail.it says...
vist et kendt problem med 70-200 f/2.8'eren.

> vh,
> Kenneth

Hej Kenneth, jeg var lige inde på din side og ville lige rose dig for
billederne, der er mange flotte imellem :0), ærgeligt at der ikke er
noget exif info.., er de alle taget med d70??

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Kenneth K.

Dato : 03-06-05 17:43

On Thu, 02 Jun 2005 17:59:43 +0200, Jakob <no@mail.com> wrote:

> Hej Kenneth, jeg var lige inde på din side og ville lige rose dig for
> billederne, der er mange flotte imellem :0), ærgeligt at der ikke er
> noget exif info.., er de alle taget med d70??

Jeg synes ikke at EXIF info er så interessant, men du skal være velkommen
til at spørge så skal jeg nok fortælle dig det. :) Jeg _har_ dog overvejet
at lave sådan at EXIF kommer med, men det er ikke blevet til noget
endnu... Jep, de er alle taget med D70 og tak, tak. :)

vh,
Kenneth

--
http://photoblog.pinx.dk - a picture a day

Fra : Jakob

Dato : 02-06-05 18:15

In article <op.srszeflk8jage9@kk>, fake@fakemail.it says...

> [...]
> at lave sådan at EXIF kommer med, men det er ikke blevet til noget
> endnu... Jep, de er alle taget med D70 og tak, tak. :)

Hvormeget behandler du dem i photoshop, der var et rigtigt flot billede
med grå skyer og en grøn mark, er det redigeret meget ??

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Kenneth K.

Dato : 03-06-05 19:28

On Thu, 02 Jun 2005 19:14:53 +0200, Jakob <no@mail.com> wrote:

> Hvormeget behandler du dem i photoshop, der var et rigtigt flot billede
> med grå skyer og en grøn mark, er det redigeret meget ??

Det er forskelligt hvor meget jeg behandler hvert billed. Nogle gange
meget, nogle gange lidt. Markbilledet (hvis det er det i flash-galleriet)
er redigeret temmelig meget, ja. Der er bl.a. klonet dvs. ting væk fra
horisonten.

vh,
Kenneth

--
http://photoblog.pinx.dk - a picture a day

Fra : Jakob

Dato : 02-06-05 19:18

In article <op.srs383yl8jage9@kk>, fake@fakemail.it says...

> [...]
> meget, nogle gange lidt. Markbilledet (hvis det er det i flash-galleriet)
> er redigeret temmelig meget, ja. Der er bl.a. klonet dvs. ting væk fra

Ahh ok, tak for informationerne

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : CP

Dato : 03-06-05 20:31

"Kenneth K." <fake@fakemail.it> skrev i en meddelelse
news.srsxd7e18jage9@kk...

> [...]
> helt, men et hurtig tænd/sluk fixer det. Aner ikke hvorfor det sker, men
> det er vist et kendt problem med 70-200 f/2.8'eren.

Tak for dit svar

mvh carsten

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 03-06-05 17:19

CP wrote:
> 70-200 kan købes for en slik hos Ravensburg Fotoversand

5.5K er vel også en slags penge

Jeg har prøvet en Sigma 70-200 på mit Fuji hus, og der virkede autofokus
ikke efter 5-8 fokuseringer. Kameraet skulle slukkes og tændes igen og
så virkede det 5-8 gange osv. Har spurgt i en Fuji gruppe, og der var en
gut der både havde D70 og Fuji S3 - den gjorde det samme på begge huse.
Objektivet skulle om-chippes. Det tager typisk én måned, da det skal
sendes til USA. Bare så du er forberedt hvis det skulle være tilfældet
hvis du køber et 70-200.

--
Thomas Schreiber
http://schreiber.se

Fra : CP

Dato : 03-06-05 20:30

"Thomas Schreiber" <REMOVEnews@schreiber.se> skrev i en meddelelse

> [...]

> Objektivet skulle om-chippes. Det tager typisk én måned, da det skal
> sendes til USA. Bare så du er forberedt hvis det skulle være tilfældet

Tak Thomas

Det svarer til et indlæg ovenstående, så det ER åbenbart en fast svaghed
ved
det objektiv.

mvh carsten

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 04-06-05 06:55

CP wrote:
> Tak Thomas
>
> Det svarer til et indlæg ovenstående, så det ER åbenbart en fast svaghed
> ved
> det objektiv.

Nok snare os Sigma generelt

--
Thomas Schreiber
http://schreiber.se

Fra : Kenneth K.

Dato : 03-06-05 21:35

On Fri, 03 Jun 2005 18:19:14 +0200, Thomas Schreiber
<REMOVEnews@schreiber.se> wrote:

> [...]
> så virkede det 5-8 gange osv. Har spurgt i en Fuji gruppe, og der var en
> gut der både havde D70 og Fuji S3 - den gjorde det samme på begge huse.

Ja, en omchipning skulle fixe det. På mit objektiv sker det dog slet ikke
så tit. Der går dage/uger imellem at den låser. Jeg kan også ta' billeder
en hel dag uden at mærke noget. Så for mig er det en non-issue.

vh,
Kenneth

--
http://photoblog.pinx.dk - a picture a day

Fra : KNL DtP

Dato : 03-06-05 20:41

"CP" <minmail@jubii.dk> skrev i en meddelelse

> Er der nogen her, der har erfaring med kombinationen Nikon D70 eller D70s og
> et af de to Sigma-objektiver i EX-serien

Nu bruger jeg Canon, så jeg kan ikke udtale mig om Nikon/Sigma-kombinationen,
men jeg har det sidste år brugt et Sigma EX 100-300 mm f/4 HMS objektiv, og
været yderst tilfreds med dette. Det har en god lysstyrke på f/4 igennem hele
zoomområdet, og leverer en rigtigt god billedkvalitet - nogen mener endda, at
den kan måle sig med en fast 300 mm f/4.

Eneste problem er nok vægten (1,5 kg) og størrelsen, som man lige skal vende sig
til. Jeg mener dog klart, at det er givet godt ud, når man kommer hjem med
skarpe billeder uden CA eller andre unoder. Der medfølger en stativkrave, så man
kan montere objektivet på stativ eller monopod, så vægten tages af kamerahuset.
Kraven fungerer også glimrende som håndtag, hvorved man får et fint greb om den
tunge optik.

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Lars Troels

Dato : 03-06-05 21:48

> Er der nogen her, der har erfaring med kombinationen Nikon D70 eller D70s
> og et af de to Sigma-objektiver i EX-serien, nyeste version af 70-200
> f:2.8 med HSM-motor

Jeg har masser af erfaringer med nævnte kombination. Det fungerer
fuldstændig upåklageligt, hvis objektivet ikke er mere end et par år
gammelt. Der var med de første modeller nogle forbistringer med behov for
omchipning m.v. men det er årevis siden.

Jeg har brugt EX70-200/2,8 på D70, D100, D1H og D1X uden problemer
overhovedet. Og bruger det stadig hver eneste dag.

Hilsen

Lars T.
www.larstroels.dk

Fra : Thomas

Dato : 03-06-05 22:15

"CP" <minmail@jubii.dk> wrote in message
> [...]
> praksis sammen med Nikon-kameraet? Nikons 70-200 ligger desværre
> prismæssigt meget langt over min formåen - og mit behov.

Hej Carsten

Jeg går med præcis de samme overvejelser som dig - og jeg har haft lejlighed
til at teste begge objektiver. Da jeg har et Nikon 300 mm f/4 (der er i
særklasse) er jeg faktisk mest lun på et objektiv i området 70-200 mm.
Desværre er det min egen erfaring (og mange brugere på dpreviews) at Sigma
100-300 mm. på en eller anden måde er mere heldigt konstrueret en 70-200.
Billederne fra begge er som udgangspunkt helt i top. Men ved 200 mm.
begynder 70-200'eren altså at blive lidt for "blød" til min smag (specielt
ved f/2,8), hvorimod 100-300 stort set er skarpt i hele zoomområdet.

Desværre er 100-300 en ordentlig klump at slæbe rundt på, hvilket gør den
temmelig uegnet til "casual shooting". Derudover har jeg min Nikon 300
mm. - der trods alt er en klasse over begge Sigmaer i både skarphed og
kontrast.

Hvis man kigger imod USA kan Nikon 70-200 VR (der jo har gudestatus i
Nikon-sammenhæng) fås til ca. 1450$ i en gray market udgave. Ved import til
Danmark er det ca. 11.500 kr. i forhold til de 6-7000 kr. men må regne med
at spendere på en Sigma 70-200 (i DG udgaven). Med andre ord er der 5.000
kr. op til et af de absolut bedste objektiver Nikon nogensinde har lavet...
det er altså frygtelig fristende.

Uanset hvad du vælger af de tre nævnte objektiver, så vil du blive glad for
resultatet på dit D70. En rankordning er jeg dog ikke et sekund i tvivl om:

1. Nikon 70-200 VR
2. Sigma 100-300
3. Sigma 70-200

God jagt.