Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
d70 og NEF filer.
Fra : Thorbjørn

Dato : 02-06-05 20:17

prøvet at finde ud af hvordan man behandler de NEF filer man
får når man bruger RAW indstillingen på d70. Jeg kan se dem når jeg overføre
dem med Nikon PictureProject men så er fornøgelsen også slut. Jeg kan ikke
åbne dem i Photoshop elements og jeg har ikke andre photoredigeings
programmer. Hvad vil i foreslå?

På forhånd tak Thorbjørn

Fra : Jan Aude

Dato : 02-06-05 20:29

Thorbjørn <spurre@image.dk> skrev:
>prøvet at finde ud af hvordan man
> [...]

NEF filer kan åbnes af den rigtige photoshop.

vh Jan

Fra : Steen Larsen

Dato : 02-06-05 20:33

In article <JWIne.625$th2.581@news.get2net.dk>,
"Thorbjørn" <spurre@image.dk> wrote:

> [...]
> dem med Nikon PictureProject men så er fornøgelsen også slut. Jeg kan ikke
> åbne dem i Photoshop elements og jeg har ikke andre photoredigeings

Jeg tror du skal exportere dem fra PictureProject som TIFF.
Hvis man ikke kan det så findes der plug-in til Photoshop - jeg regner
med det også virker i Elements. Med det installeret kan du importere dem.

Fra : HKJ

Dato : 02-06-05 21:04

Thorbjørn wrote:
> [...]
> dem med Nikon PictureProject men så er fornøgelsen også slut. Jeg kan ikke
> åbne dem i Photoshop elements og jeg har ikke andre photoredigeings

Du skal bruge en raw-converter.

Nikon har "Nikon Capture" til cirka 1000 kr og du kan sansynligvis få en
30 dages prøveversion fra deres hjemmeside.
Der findes også en del andre raw-convertere.

Fra : Gert Medom

Dato : 02-06-05 21:24

<spurre@image.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> dem i Photoshop elements og jeg har ikke andre photoredigeings programmer.

Hej Thorbjørn.

jeg undrer mig lidt over at du ikke bruger Nikon view til at håndtere *.nef
filer. Følger det ikke med D70??

/Gert Medom

Fra : Jan Bøgh

Dato : 03-06-05 08:13

Gert Medom wrote:

> jeg undrer mig lidt over at du ikke bruger Nikon view til at håndtere
> *.nef filer. Følger det ikke med D70??

Nej, ikke mere. Nikon har udskiftet det med Picture Project - der af de
fleste betragtes som et tilbageskridt. Men Nikonview kan downloades.

vh
Jan

--
Fotoamatør af Guds nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 03-06-05 09:31

Jan Bøgh wrote:
> Nej, ikke mere. Nikon har udskiftet det med Picture Project - der af de
> fleste betragtes som et tilbageskridt. Men Nikonview kan downloades.

Kan ARC i PS CS ikke gøre det?

--
Thomas Schreiber
http://schreiber.se

Fra : Jan Bøgh

Dato : 03-06-05 10:21

Thomas Schreiber wrote:

> Kan ARC i PS CS ikke gøre det?

Jo, og det forekommer mig at have læst, at det også skulle kunne gøres i
forb. med PS Elements - men jeg vil ikke hænges op på det.

vh
Jan

Fra : Peter Rongsted

Dato : 03-06-05 12:34

"Jan Bøgh" <spamhater@nowhere> wrote:

>Jo, og det forekommer mig at have læst, at det også skulle kunne gøres i
>forb. med PS Elements - men jeg vil ikke hænges op på det.

I PS Elements 3 (2'eren kan ikke). 3'eren kan endda bruge ARC 3.1! Det
kan PS CS ikke, der skal man over i PS CS2.

Peter

Fra : Per B

Dato : 02-06-05 21:48

"Thorbjørn" <spurre@image.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> dem i Photoshop elements og jeg har ikke andre photoredigeings programmer.

Du kan prøve http://www.pixmantec.com/index2.html
gratis Dansk udviklet rawconverter, ikke helt uden evne.

Ellers kan jeg anbefale at du upgrader til Elements 3, der kan behandle raw
filer.

Mvh
Per B.

Fra : CP

Dato : 03-06-05 08:46

"Per B" <panografæøå@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

> Du kan prøve http://www.pixmantec.com/index2.html
> gratis Dansk udviklet rawconverter, ikke helt uden evne.

Jeg har prøvet af downloade og installere pixmantec-s software, men
absolut
uden held. Jeg kunne ikke finde en eneste NEF-fil i det.

Har nogen den nemme løsning på det problem?

mvh carsten

Fra : newbie@news

Dato : 03-06-05 20:33

"CP" <minmail@jubii.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> absolut
> uden held. Jeg kunne ikke finde en eneste NEF-fil i det.
>
> Har nogen den nemme løsning på det problem?

Jeg kører med Elements 2.0 og kan godt hente Nikon´s NEF filer ind. Også
uden (og med) at de har været igennem Nikon´s medfølgende SW.

Hilsen Møller

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 05-06-05 12:46

"newbie@news" <ingenmailtilmig@derforingenmailadresseher> skrev i en
meddelelse news:42a0b0b8$0$63665$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...

> Jeg kører med Elements 2.0 og kan godt hente Nikon´s NEF filer ind. Også
> uden (og med) at de har været igennem Nikon´s medfølgende SW.
>
> Hilsen Møller

Hej.

Det er Nikon's RAW plugin der bruges, for Elements 2 kan ikke i sig selv
læse RAW filer.

--
Mvh. Jørgen Nielsen.
Ved svar på E-mail fjern "NOMORESPAM"