Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Sigma 10SD, erfaringer?
Fra : Tobester

Dato : 02-06-05 16:45

Hej Gruppe,

Jeg har bestilt et nyt Sigma 10SD med en Sigma DC 18-50 i Tyskland til knap
700euro incl. fragt. Det forekommer mig at være en ok pris?! Det er lidt et
impulskøb pga.prisen, men jeg har hørt en del godt om kameraet, og det
negative med størrelse,vægt osv. har ingen betyding for mit brug.

Er der nogen herinde, der har konkrete erfaringer med kameraet, så ville jeg
meget gerne høre om dem?

Og så er jeg lidt forvirret over det med bajonetten, Sigma selv opgiver
"Sigma SA-Bajonett", er det en særlig bajonet, eller deles den af andre
mærker også, altså hvilke om nogen, andre kameraers objektiver kan jeg
bruge?

Ellers bare input løs!

På forhånd tak,

T obeste r

Fra : KNL DtP

Dato : 02-06-05 17:07

"Tobester" <ttbdk(FJERN)@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Det er lidt et mpulskøb pga.prisen

En klog mand fortalte mig engang, at enhver beslutning taget under pres per
definition var en forkert beslutning. Det undrer mig derfor, at jeg at og til
kan læse om folk som dig, som lige har købt et kamera til flere tusinde kroner -
og så *bagefter* høre, om nogen kender til det pågældende produkt. Nå, det var
lige en sidebemærkning...

> Er der nogen herinde, der har konkrete erfaringer med kameraet, så ville jeg
> meget gerne høre om dem?

Jeg kender ikke selv til Sigma-husene, og det forekommer mig, at de ikke er så
udbredte i dette forum. Det er ihvert tilfælde længe siden, at jeg har set
billedet taget med et sådan.

Du kan læse en gennemgribende test af kameaet her:
http://www.dpreview.com/reviews/sigmasd10/

Læste lige, at det udelukkende skyder i RAW-format (kaldet *.X3F). Dermed ingen
mulighed for at kunne vælge JPEG eller TIF, hvis man i en håndvending skal bruge
et hurtigt billede.

> Og så er jeg lidt forvirret over det med bajonetten, Sigma selv opgiver
> "Sigma SA-Bajonett"

Som jeg læser testen på DPReview, så er Sigma SA-mount helt speciel, og derfor
kan du ikke bruge Canon- eller Nikon-objektiver til den. Fuji's dSLR har f.eks.
mulighed for Nikon, og Kodak laver har huse til både Canon og Nikon mount.

Det behøver som sådan ikke at være et problem, da Sigma laver ganske glimrende
objektiver (deres EX-serie) i forskellige brændevidder og lysstyrker. Det er nu
blot rart at kunne vælge mellem flere forskellige producenter (f.eks. Canon selv
+ Sigma, Tamron og Tokina m.fl.). Desuden kan jeg forestille mig, at
brugtmarkedet for Sigma SA-mount er meget begrænset. Det skal vel enten stamme
fra SD9- eller SD10-huse.

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Tobester

Dato : 02-06-05 17:26

> [...]
> kroner -
> og så *bagefter* høre, om nogen kender til det pågældende produkt. Nå, det

Kan kun give dig ret i din betragtning. Impulskøbet består i, at jeg har
luret på at købe det i en anden konfiguration til et godt stykke over
1000euro. Og så finder jeg det pludselig 40-50% billigere, og det var, hvad
der skulle til...

> Det behøver som sådan ikke at være et problem, da Sigma laver ganske
> glimrende
> objektiver (deres EX-serie) i forskellige brændevidder og lysstyrker.

Nemmerlig. Jeg har fine erfaringer, specielt med deres lidt ældre objektiver
til bla. canon. Jeg skulle bare være sikker på, at der ikke også var andre,
der passede

Tak for svaret!

Fra : Brian Lund

Dato : 02-06-05 17:07

> [...]
> "Sigma SA-Bajonett", er det en særlig bajonet, eller deles den af andre
> mærker også, altså hvilke om nogen, andre kameraers objektiver kan jeg

Ja du kan kun bruge objektiver med sigma bajonet!

Brian

Fra : Erik W.

Dato : 02-06-05 17:08

"Tobester" skrev i news:429f295d$0$338$ba624c82@nntp05.dk.telia.net...

> Jeg har bestilt et nyt Sigma 10SD med en Sigma DC 18-50 i Tyskland til
knap
> 700euro incl. fragt. Det forekommer mig at være en ok pris?!

Det ved jeg såmænd ikke? Du kan få et 300Dmed samme optik til 666 Euro
http://kortlink.dk/technikdirekt/ttd
eller en sort 300D med kitlens hos
http://www.ac-foto.com/ for 700

> [...]
> "Sigma SA-Bajonett", er det en særlig bajonet, eller deles den af andre
> mærker også, altså hvilke om nogen, andre kameraers objektiver kan jeg

Det var en af de ting der afholdt mig fra at prøve. Hvor du til et Canon har
fire-fem forskellige optik fabrikater at vælge mellem, så har du med Sigma
kun een, og det er Sigma. Det er deres egen bajonet og der er ikke andre der
laver optikker med den bajonet.

Mvh Erik

Fra : Tobester

Dato : 02-06-05 17:20

> Det ved jeg såmænd ikke? Du kan få et 300Dmed samme optik til 666 Euro
> http://kortlink.dk/technikdirekt/ttd
> eller en sort 300D med kitlens hos
> http://www.ac-foto.com/ for 700

Jeg mener ikke, at det er helt fair at sammenligne et 6mio. pixels kamera
fra 2003 med et moderne 10mio pixels kamera, så det er en pris"konkurrence"
jeg kan leve med (skulle der være andre bud på et godt tilbud, så giv
endelig lyd incl. en url.)
Jeg køber kameraet, da jeg skal tage dagslysbilleder udendørs, og iflg. de
anmeldelser jeg kan finde, så skulle det være fint til prisen til det
formål.

Men anmeldelser er én ting, praksis er noget andet, så derfor ville jeg
høre, om der er nogen, der haft fingrene i det selv?

På forhånd tak,

T obeste r

Fra : ThomasM

Dato : 02-06-05 18:05

"Tobester" <ttbdk(FJERN)@hotmail.com> wrote in message

> [...]
> pris"konkurrence" jeg kan leve med (skulle der være andre bud på et godt
> tilbud, så giv endelig lyd incl. en url.)

Spørgsmålet er så hvor meget der ligger i de 10 mpixels. Højeste opløsning
er 2268x1512, hvilket kun er lidt mere end mit 3mpx Canon D30. Om det på
grund af den specielle sensor er muligt at strække billedet mere, er så en
anden sag.

Under alle omstændigheder god fornøjelse med det

/Thomas

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 02-06-05 18:22

In article <429f31c7$0$306$ba624c82@nntp05.dk.telia.net>, Tobester wrote:

> [...]
> fra 2003 med et moderne 10mio pixels kamera, så det er en pris"konkurrence"
> jeg kan leve med (skulle der være andre bud på et godt tilbud, så giv

Sigma har kun 3,3 Mpix lokationer der opfanger data, men med foveon
sensoren har de 3 pixels ovenpå hinanden. Så de ganger op.

Et traditionelt 6-8 mpixel kamera har kun så mange pixels, og de
er henholdsvis: rød,grøn,blå,grøn.

Så er der en fupfabrikant der har drejet sensoren 45 grader som så
siger at der er dobbelt så mage pixels.

Det er output der er relevant.

> [...]
>
> Men anmeldelser er én ting, praksis er noget andet, så derfor ville jeg
> høre, om der er nogen, der haft fingrene i det selv?

Også kun løst positivt om det, men hvis man skal brænde 20-40.000 af
på objektiver, så ville det være smartere med en fatning så man også
kan handle objektiverne brugt.

Fra : Tobester

Dato : 02-06-05 18:28

Nu hvor jeg sidder og læser lidt videre, kan jeg så se, at SD10 også blev
annonceret i 2003 og solgt i 2004, så helt moderne er det så ikke...

Fra : Klaus Johansen

Dato : 01-06-05 20:44

Hej Tobester

Kender ikke noget til SD10, men jeg har haft et Sigma SD9 og 2 af Sigma's
aller billigste objektiver.
Det tog meget gode billeder selv med objektiver til under 1000kr.
Skiftede det ud med Nikon da jeg synes det var for klodste.
Knapperne sad ikke hvor de skulle.

Kan evt. sende et billede taget med SD9

Hilsen Klaus Johansen

Fra : Erik W.

Dato : 02-06-05 21:10

"Tobester" skrev i en meddelelse

> [...]
pris"konkurrence"
> jeg kan leve med (skulle der være andre bud på et godt tilbud, så giv

Det er vel ikke så vigtigt om det er fair eller ej. Det vigtigste er vel, at
du ikke fortryder dit køb, og brænder inde med noget grej et vil være svært
at sælge brugt uden at tabe mange penge.
Jeg fortæller dig blot om mine overvejelser, som jeg også havde dengang jeg
skulle have mit første DSLR. Du kan så lytte til hvad jeg siger, eller du
kan lade være.
Jeg valgte at lytte til dem der frarådede Sigma, og det har jeg ikke
fortrudt idag.
Jeg vil råde dig til at tage din 14 dages fortrydelsesret alvorligt og bruge
tiden til at sammenligne det med eksempelvis Nikons og Canons entry-level
modeller. Du kan sikkert få hjælp fra nogen her i gruppen til at teste og
sammenligne. Hvis du så vælger at beholde dit Sigma så vil jeg ønske dig
tillykke med købet.

Mvh Erik

PS. Iøvrigt har jeg læst flere tests som siger at Sigmas 3*3,3 megapixels
højest tåler sammenligning med en 5 megapixel Bayer-mønster chip, men 5
megapixels er fint nok til de flestes behov så det skal ikke være det der
afgør det hele.

Fra : Tobester

Dato : 03-06-05 13:08

> [...]
> jeg
> skulle have mit første DSLR. Du kan så lytte til hvad jeg siger, eller du

Hej Erik,

(Det er jo den sædvanlige usenet-diskussion, når folk svarer på noget, der
ikke er spurgt om. Og du uddybede netop ikke dit første svar med
overvejelser eller lignende.)

Dine nylige pointer er gode, og dem skal du have tak for!

Jeg har nu allerede benyttet mig af min fortrydelsesret. Det viste sig, at
den pågældende lå inde med kun ét eksemplar til nævnte pris, så der nu
pludselig var længere leveringstid, end jeg har mulighed for at udnytte. Det
er lidt en skam, for jeg havde egentligt glædet mig til at prøve at arbejde
med det, og den lidt specielle chip. (Og 5000kr. synes jeg var en fair pris
at "eksperimentere" til.)

Valget er istedet faldet på Canon 350D, hvor jeg med Cash-back kunne få en
rigtig god pris på Canon 70-200 F4 /L. Jeg er forelsket i objektivet, og så
er jeg også ude over bajonet-problematikken med Sigma´en. Det var til
levering med det samme...

Tak for svarene,

T obeste r

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 03-06-05 13:15

Tobester wrote:
> [...]
> rigtig god pris på Canon 70-200 F4 /L. Jeg er forelsket i objektivet, og så
> er jeg også ude over bajonet-problematikken med Sigma´en. Det var til

Ikke for at gnubbe salt i såret, men har du nogensinde holdt et 350D i
hånden? Det er IKKE særlig stort.

--
Thomas Schreiber
http://schreiber.se

Fra : Flemming Gram Christ~

Dato : 03-06-05 14:16

"Thomas Schreiber" <REMOVEnews@schreiber.se> wrote in message
> Ikke for at gnubbe salt i såret, men har du nogensinde holdt et 350D i
> hånden? Det er IKKE særlig stort.

Jeg var lige tirsdag i fotoforhandleren for at holde om D70, 350D og 20D.
350D er den eneste som passer til mig.
Dybden er for stor på Nikon og 20D efter min mening.

Sådan er vi så forskellige.

Fra : KNL DtP

Dato : 03-06-05 13:17

"Tobester" <ttbdk(FJERN)@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Valget er istedet faldet på Canon 350D, hvor jeg med Cash-back kunne få en
> rigtig god pris på Canon 70-200 F4 /L.

Denne løsning tror jeg, at du bliver langt mere tilfreds med i det lange løb. Nu
er du ikke bundet af at skulle købe Sigma optik, og har også mulighed for at
kigge på brugt udstyr. Den blå aivs har en mængde tilbehør/objektiver til Canon,
som du vil kunne købe til en fair pris: www.dba.dk

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 02-06-05 21:24

Tobester wrote:
> [...]
> "Sigma SA-Bajonett", er det en særlig bajonet, eller deles den af andre
> mærker også, altså hvilke om nogen, andre kameraers objektiver kan jeg

Jeg var selv tæt på at købe Sigma, men besluttede mig for Fuji S3 i
stedet. Jeg har tidligere haft Fuji og været meget tilfreds, og hvis man
er "doven" hvad PP angår, så er S3 det rigtige valg. Prisen var desværre
også over 2000€ bare for huset alene

Du skal bare være opmækrsom på at du KUN kan skyde i RAW med Sigma dSLR.
Jeg skyder stort set selv kun i RAW nu, men i starten syntes jeg der var
noget møg

At du kun kan få Sigma obektiver er imho totalt ligegyldigt. Sigma laver
nogle ganske fine objektiver. Jeg vil påstå at hvis man tager topserier
fra Canon, Nikon og Sigma er der ingen der kan se forskel - eller i
hvert fald med sikkerhed kunne sige at dette er taget med det "langt
dårligere" Sigma objektiv.

--
Thomas Schreiber
http://schreiber.se

Fra : Hans Joergensen

Dato : 02-06-05 21:28

Thomas Schreiber wrote:
> [...]
> fra Canon, Nikon og Sigma er der ingen der kan se forskel - eller i
> hvert fald med sikkerhed kunne sige at dette er taget med det "langt

"Dette er taget med et langt dårligere Sigma-objektiv"

http://gallery.nathue.dk/tingsager/test/Sigma-24-60_f2.8/IMG_2376.JPG?orig

For mig at se er problemet med Sigma at de af og til skriver EX på
objektiver der ikke fortjener det.

Dog kan der naturligvis være tale om et defekt objektiv her.

// Hans
--
Jeg - og andre - bliver gladest hvis man følger retningslinierne
http://www.usenet.dk/netikette/ .. på forhånd tak :)

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 02-06-05 21:32

Hans Joergensen wrote:
> "Dette er taget med et langt dårligere Sigma-objektiv"

I forhold til hvad? Du kan da også finde dårlige eler uskarpe billeder
taget med Canon D1s mark 2 med et dyrt L objektiv.

> http://gallery.nathue.dk/tingsager/test/Sigma-24-60_f2.8/IMG_2376.JPG?orig

Et billede i fuld størrelse? Hvor skal jeg se henne? Har kun 17" tft der
max kan køre 1280-1024, så jeg skal scrolle som en gal.

> For mig at se er problemet med Sigma at de af og til skriver EX på
> objektiver der ikke fortjener det.

Det vil jeg ikke benægte.

> Dog kan der naturligvis være tale om et defekt objektiv her.

Du må være mere konkret. Hvad skal jeg se efter? Og hvad sammenligner du
med?

--
Thomas Schreiber
http://schreiber.se

Fra : Hans Joergensen

Dato : 02-06-05 22:00

Thomas Schreiber wrote:
> I forhold til hvad? Du kan da også finde dårlige eler uskarpe billeder
> taget med Canon D1s mark 2 med et dyrt L objektiv.

Joeh, men fotos taget ved blænde 3.2 på et f/2.8 L-objektiv er altså
normalt ikke bløde i den grad.

> Et billede i fuld størrelse? Hvor skal jeg se henne? Har kun 17" tft der
> max kan køre 1280-1024, så jeg skal scrolle som en gal.

Meningen er at du skal se hvor blødt det rent faktisk er :)

Man skal helt ned på f/4.5 eller sådan før det 24-60 f/2.8 EX
billedet er taget med er bare nogenlunde skarpt.. og det vil jeg
mene er for ringe.

// Hans
--
Photogallery @ http://nathue.dk

Fra : Ukendt

Dato : 02-06-05 22:53

> [...]
>
> // Hans
> --
> Jeg - og andre - bliver gladest hvis man følger retningslinierne

For mig at se, så er der en del bevægelses-uskarphed med i blødheden over
dette billede. Havde du kameraet på stativ? Ellers tror jeg faktisk der er
lidt at hente ved at holde kameraet stille.

Mvh. Claus Petersen

Fra : Hans Joergensen

Dato : 02-06-05 22:56

Claus Petersen wrote:
> For mig at se, så er der en del bevægelses-uskarphed med i blødheden over
> dette billede. Havde du kameraet på stativ? Ellers tror jeg faktisk der er
> lidt at hente ved at holde kameraet stille.

Der er ikke noget bevægelsesuskarphed i det billed.. det er ganske
enkelt et blødt objektiv.

// Hans
--
Photogallery @ http://nathue.dk

Fra : Hans Joergensen

Dato : 02-06-05 22:59

Claus Petersen wrote:
> For mig at se, så er der en del bevægelses-uskarphed med i blødheden over
> dette billede. Havde du kameraet på stativ? Ellers tror jeg faktisk der er
> lidt at hente ved at holde kameraet stille.

Fullsize crops:

f/3.2 ->
http://gallery.nathue.dk/tingsager/test/Sigma-24-60_f2.8/Sigma-24-60-f2.8-at-f3.2.jpg

f/4 ->
http://gallery.nathue.dk/tingsager/test/Sigma-24-60_f2.8/Sigma-24-60-f2.8-at-f4.jpg

// Hans
--
Photogallery @ http://nathue.dk

Fra : Ukendt

Dato : 02-06-05 23:08

> Fullsize crops:
>
> f/3.2 ->
> http://gallery.nathue.dk/tingsager/test/Sigma-24-60_f2.8/Sigma-24-60-f2.8-at-f3.2.jpg

Nu var det ikke for at fornærme dig. Men hvis du kigger på fælgen, og vi
deler den op som et ur, så er den altså lidt skarpere kl. 12 og kl 6 end den
er kl. 3 og 9. Derfor ser det ud til at kameraet har taget et lille sving
sidelæns.

> f/4 ->
> http://gallery.nathue.dk/tingsager/test/Sigma-24-60_f2.8/Sigma-24-60-f2.8-at-f4.jpg

Her ser det ud til at kameraet har stået mere stille end i ovenstående
eksempel. Men du har da ret. Objektivet er da i næsten-engangs-kamera
stadet. Mon ikke det kan bruges til portrætter af ældre damer, der ikke
ønsker at man kan se alderstegn

Mvh. Claus Petersen

Fra : Hans Joergensen

Dato : 03-06-05 06:44

Claus Petersen wrote:
> eksempel. Men du har da ret. Objektivet er da i næsten-engangs-kamera
> stadet. Mon ikke det kan bruges til portrætter af ældre damer, der ikke
> ønsker at man kan se alderstegn

Så er man nok bedre tjent med et 135 f2.8 SoftFocus, men det fås så
ikke til Sigma :)

Sigma laver mange ganske udemærkede ting, men man bør imho se sig
godt for før man køber, eller få garanti for at de fikser
objektiverne hvis de er så uskarpe som det 24-60 jeg prøvede.

// Hans
--
Red-line-shift,Red-line-shift,etc.etc.Red-Light-Stop,Repeat...

Fra : Erik W.

Dato : 03-06-05 10:46

"Thomas Schreiber" <REMOVEnews@schreiber.se> skrev i en meddelelse

> At du kun kan få Sigma obektiver er imho totalt ligegyldigt. Sigma laver
> nogle ganske fine objektiver.

Alle objektiv-fabrikanter har både gode og dårlige køb i deres kollektion.
Derfor er det da rart alligevel at have et stort udvalg af fabrikater at
vælge og vrage fra. Hvert mærke har deres perler og med Canon eller
Nikon-bajonet har man adgang til dem alle.

Mvh Erik

Fra : JJ

Dato : 03-06-05 10:37

Tobester wrote:

> [...]
> "Sigma SA-Bajonett", er det en særlig bajonet, eller deles den af andre
> mærker også, altså hvilke om nogen, andre kameraers objektiver kan jeg

Som andre siger så kan det kun tage Sigma objektiver med Sigma fatning.
Så desværre vil dine senere indkøb af dyre objektiver ikke kunne flyttes
over på en Nikon eller Canon, hvis du en dag har lyst til at skifte
selve huset. Så du er lidt afhængig af at Sigma følger med tiden og
teknologien

Men ellers har jeg læst at det er et fint kamera til prisen.