Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Macro objektiv.
Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 02-06-05 16:05

Hej i gruppen.

Jeg står og skal købe et macro objektiv, jeg har set på det her Tamron AF
90/2.8 Makro 1:1 DI, er det et i vil anbefalde? Den test jeg har set, er
det, det som tegner mest skarpt, men er der andre i den prisklasse, som er
værd at købe? Det skal sidde på et Nikon D70.

--
Mvh. Jørgen Nielsen.
Ved svar på E-mail fjern "NOMORESPAM"

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 02-06-05 16:13

Jørgen Nielsen wrote:
> [...]
> det, det som tegner mest skarpt, men er der andre i den prisklasse, som er
> værd at købe? Det skal sidde på et Nikon D70.

Uden at have prøvet det, har jeg selv lige bestilt et Sigma 105 Macro AF
APO EX F2.8 1:1. Det får stort set kun ros, og de billeder jeg har set
taget med det objektiv har været fænemonale!

--
Thomas Schreiber
http://schreiber.se

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 02-06-05 16:49

"Thomas Schreiber" <REMOVEnews@schreiber.se> skrev i en meddelelse

> [...]
> APO EX F2.8 1:1. Det får stort set kun ros, og de billeder jeg har set
> taget med det objektiv har været fænemonale!

+++++++++++++++++++

Hej Thomas.

Hvor har du bestilt det henne? Har du et link?

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 02-06-05 19:32

Jørgen Nielsen wrote:
> Hej Thomas.
>
> Hvor har du bestilt det henne? Har du et link?

Købt på Ebay.co.uk - søg efter Sigma 105 - Mener butikken hedder
urgalaxy. Koster 199£ + det løse

--
Thomas Schreiber
http://schreiber.se

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 02-06-05 20:46

Jørgen Nielsen wrote:
> Hvor har du bestilt det henne? Har du et link?

Du kan evt. se billeder taget med objektivet på:
http://www.photosig.com/go/photos/browse?id=16958

Uanset om Tamron objektiv er skarpere(siger nogen), tror jeg nu stadig
at Sigma's 105 er ret god.

--
Thomas Schreiber
http://schreiber.se

Fra : Brian Lund

Dato : 02-06-05 17:12

> [...]
> APO EX F2.8 1:1. Det får stort set kun ros, og de billeder jeg har set
> taget med det objektiv har været fænemonale!

Jeg har også selv bestilt et Sigma 105'er macro ved www.technikdirekt.de, af
den anmeldelse jeg har læst skulle Tamron 90'eren være bedre, men fra
billeder jeg har kunnet finde rundt omkring, og anmeldelser af Sigma 105
skulle det absolut heller ikke være noget dårligt køb!

Hvorfor Sigma? - Jeg vil kun betale med VISA kort ved handel i udlandet, og
Technikdirekt har IKKE Tamrsons 90'er objektiv, så det blev Sigmas 105'er,
selvom jeg længe havde tænkt på 180'eren, til gengæld har jeg så fået et
monopod, en rygsæk og et filter med for de penge jeg har sparet ;)

Brian

Fra : HKJ

Dato : 02-06-05 17:17

Brian Lund wrote:
> [...]
> selvom jeg længe havde tænkt på 180'eren, til gengæld har jeg så fået et
> monopod, en rygsæk og et filter med for de penge jeg har sparet ;)

De har da:

Tamron SP 2,8/90 Macro DI N/AF

til 419 euro + forsendelse.

Fra : Brian Lund

Dato : 02-06-05 17:39

> De har da:
>
> Tamron SP 2,8/90 Macro DI N/AF
>
> til 419 euro + forsendelse.

De har den ikke til Canon sjovt nok... Jeg har et EOS 350D.

Brian

Fra : HKJ

Dato : 02-06-05 17:47

Brian Lund wrote:

> De har den ikke til Canon sjovt nok... Jeg har et EOS 350D.

De har da
Tamron SP 2,8/90 Macro DI C/AF
Tamron SP 2,8/90 Macro DI M/AF
Tamron SP 2,8/90 Macro DI P/AF

Fra : Brian Lund

Dato : 02-06-05 17:57

> De har da
> Tamron SP 2,8/90 Macro DI C/AF
> Tamron SP 2,8/90 Macro DI M/AF
> Tamron SP 2,8/90 Macro DI P/AF

Hrm... Enten er jeg blind eller dum!

Jeg går under photo, (classical photo) lenses, autofocus lenses for Canon...
Og der er den altså ikke!

Brian

Fra : HKJ

Dato : 02-06-05 18:08

Brian Lund wrote:
> Jeg går under photo, (classical photo) lenses, autofocus lenses for Canon...
> Og der er den altså ikke!

Prøv under digital foto

Fra : Brian Lund

Dato : 02-06-05 19:02

Canon...

> Prøv under digital foto

Du har helt ret, underligt at den ikke er under det andet menupunkt når nu
der også er "digitale" objektiver som f.eks. EF-S der...

Nå, "skaden" er sket, men jeg skal alligevel kun bruge det til macro, og der
skal der blændes ned, så jeg tror ikke det bliver noget problem for mig :) -
Og jeg har sparet 40 euro ;)

Brian

Fra : Alex W

Dato : 02-06-05 21:24

> De har den ikke til Canon sjovt nok... Jeg har et EOS 350D.

Hej Brian

Jeg har sjovt nok en Tamron 90mm macro til Canon. Mit er det gamle uden
påtrykt DI

Et supebt objektiv som jeg har taget mange gode macrooptagelser med i
naturen (on location) samt i atelier.
jeg har også brugt det til scenefotos på fuld blændeåbning (i dårligt lys)
hvor det tegner rigtigt pænt.
Det er et objektiv der kan det hele.

/Alex W

Fra : Claus Smith

Dato : 02-06-05 16:26

Har indtil videre kun set gode udtalelser omkring det objektiv.

Mit spørgsmål er nu så om netop dette objektiv er det rette hvis jeg både
skal bruge det til makro og portrætter.

Jeg skal også bruge mit sammen med min Nikon D70.

Claus

Fra : Ukendt

Dato : 02-06-05 19:27

"Claus Smith" <claussmith@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> skal bruge det til makro og portrætter.
>
> Jeg skal også bruge mit sammen med min Nikon D70.

Jeg har en Tamron 90mm sp di osv. til Nikon. Jeg er meget tilfreds.
Se den tyske test. Det gjorde udslaget for mig.
Ved makro er alt under f/5,6 uinteressant. I så fald er Sigmaen ikke
ringe.
Ved portræt er alt over f/5,6 uinteressant Her er Tamrom også perfekt

Hvis du er enig, så er Tamron et godt valg - både til portræt og macro.
Gert

Fra : Ukendt

Dato : 02-06-05 17:13

"Jørgen Nielsen" <longhorn_1969@hotmailNOMORESPAM.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> det, det som tegner mest skarpt, men er der andre i den prisklasse, som er
> værd at købe? Det skal sidde på et Nikon D70.

Sidst der var nogen der spurgte om det objektiv, var der et link til
http://iapf.physik.tu-berlin.de/jbohs/HKO/TUBerlin/dforum/macro/Macro100.html

Kan være det kan bruges?

Mvh. Claus Petersen

Fra : Jan Bøgh

Dato : 02-06-05 17:24

Jørgen Nielsen wrote:

> [...]
> jeg har set, er det, det som tegner mest skarpt, men er der andre i
> den prisklasse, som er værd at købe? Det skal sidde på et Nikon D70.

Jeg har interesseret mig mest for makr
En af de bedste tests, der lader en se med egne øjne kan du se her:

http://iapf.physik.tu-berlin.de/jbohs/HKO/TUBerlin/dforum/macro/Macro100.html

Forhåbentlig har du ikke noget mod tysk.
De testede objektiver er:

Tamron 2.8/90 SP AF - Sigma 2.8/105 EX AF - Canon 2.8/100 USM
Tamron 3.5/180 AF DI - Sigma 3.5/180 HSM AF - Canon 3.5/180L USM
Sigma 2.8/50 AF EX - Canon 2.8 MP-E65 Lupenobjektiv

Konklusionen er kort, at Tamron SP 90 er det bedste i området omkring 100 mm
(langt bedre end Sigmaen og lidt bedre end Canon'en).

Til makrobrug skal du ikke interessere dig synderligt for skarpheden i den
lave ende - derimod er det virkeligt interessant oppe omkring blænde
22-32-40. Skal du til at fotografere makro, betyder det nemlig ikke ret
meget hvordan det tegner nede ved 2.8 (det kan redde Sigmaen, der er grum
mht. skarphed i den ende)- det gør det derimod til portræt.
Desværre er mange reviews fikseret på at det er svært at lave skarphed nede
i den lave ende. Min påstand er bare at f2.8 til makro kun betyder noget for
søgerbilledet, hvorimod det, der batter er deroppe, hvor der kommer lidt
skarphedsdybte på.

Du kan se et eks. på en optagelse med Tamron SP AF-90 (ikke Di) på en D70
her:
http://jan.boegh.net/Album/Ferskvand/slides/Img0025%20Guldsmedelarve.html
Flash og mindste blænde (højt tal). Jeg ved ikke om EXIF F64 er rigtig - men
det er altså den mindste blænde, når jeg stiller på kameraet. På objektivet
kan jeg ikke få den mindre end 32 - men det er muligt at springblænden (den,
kamerahuset styrer) faktisk kan tage et step mere end blænderingen.
Du kan ogsa tage et kig på dette, som ved en fejl er blevet kæmpestort - men
det er måske en fordel for dig:
http://jan.boegh.net/Album/Haven/slides/_DSC6108%20R.vaseyi%20-%20enkel%20blomst.html
Her er der brugt blænde 40.

vh
Jan

--
Fotoamatør af Guds nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : .J.S...

Dato : 02-06-05 17:40

> [...]
> mm
> (langt bedre end Sigmaen og lidt bedre end Canon'en).

Sigma'en er så ringe her det næsten må være et mandags eksemplar ?
Har ellers kun læst godt om det andre steder.

Desværre er Sigma lidt berygtet for at lave mandagseksemplarer.
Jeg har en 18-50/2.8, og den første jeg fik ville ikke altid åbne blænden
efter eksponering, heldigvis havde forretnigen en mere og den funker ok.

mvh/JS

Fra : HKJ

Dato : 02-06-05 17:49

Jan Bøgh wrote:
> [...]
> kan jeg ikke få den mindre end 32 - men det er muligt at springblænden (den,
> kamerahuset styrer) faktisk kan tage et step mere end blænderingen.

Blænden ændre sig når du stiller skarpt tæt på.

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 02-06-05 20:42

Jan Bøgh wrote:
> [...]
> søgerbilledet, hvorimod det, der batter er deroppe, hvor der kommer lidt

Hej Jan,

Bare af ren nysgerrighed. Hvordan i alverden opnår du en lukkehastighed
på 1/60 ved blænde 64?!?!?!

Hvis du generelt kører med blænde 22 eller mere, hvordan får du så
"tingene / dyrene" til at stå stille længe nok? Jeg må gå ud fra at du
har oceaner af lys til rådighed hvis du kan kan holde lukketider på
under ét sekund ved så lille en blændeåbning?

Bruger du også blænde 40 når du er ude i marken? Eksempelvis en
sommerfugl eller lign. der sidder på et blad, hvor du skyder med relativ
lang afstand fra objektet, lad os sige et par meter, hvordan opnår du så
tilfredsstillende lukketider ved så lave blændeåbninger?

Bare en tanke

--
Thomas Schreiber
http://schreiber.se

Fra : Peter Vistesen

Dato : 02-06-05 23:23

Fundet her på Ebay til 315 ?
http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&category=80392&item=7518842327&rd=1
en hel del billigere end 419? som techdirect vil have

/PSV

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 03-06-05 06:04

Peter Vistesen wrote:
> Fundet her på Ebay til 315 ?
> http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&category=80392&item=7518842327&rd=1
> en hel del billigere end 419? som techdirect vil have

Jeg har da aldrig sagt det modsatte? Og vil du venligst citere under det
du svarer på i fremtiden, så du som her, ikke citere mig for noget jeg
ikke har sagt. Tak

--
Thomas Schreiber
http://schreiber.se

Fra : Ukendt

Dato : 03-06-05 06:20

"Peter Vistesen" <p_vistesen@hotmail.com> wrote in message
> Fundet her på Ebay til 315 ?

http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&category=80392&item=7518842327&rd=1
> en hel del billigere end 419? som techdirect vil have
>
> /PSV

Ja, men så bliver det også sendt fra Hong Kong, hvios du er uheldig skal du
betale moms og told ved ankomst til Danmark. Hvordan er det med garentien??

VH
Per

Fra : Jan Bøgh

Dato : 03-06-05 08:26

Thomas Schreiber wrote:

> [...]
> har oceaner af lys til rådighed hvis du kan kan holde lukketider på
> under ét sekund ved så lille en blændeåbning?

Det lyder godt nok voldsomt, men svaret er simpelt. Flash!
En SB-800 kan virkeligt trykke noget lys af, når vi snakker afstande på
under 1 meter. Før jeg fik min SB-800 brugte jeg en ældre dum flash (Cullman
m. ledetal 34) og så en sko med kabel (SC-17), der er en helt manuel
løsning. Det betød at jeg skød lidt mere, da jeg skulle bruge fast blænde og
vurdere histogrammet for at skyde mig ind på den rette blænde.
Men løsningen fungerer fint.
Med SB800, iTTL og Nikons fjernstyring af flashen er belysning en drøm.

Men alt i alt: On location eller på optagebord ( I ville dø af grin, hvis I
så min opstilling ) - der skal flash til.

> [...]
> relativ lang afstand fra objektet, lad os sige et par meter, hvordan
> opnår du så tilfredsstillende lukketider ved så lave blændeåbninger?

Ved så lange afstande er skarphedsdybdeproblemet ikke så stort. Men hvis jeg
på forhånd ved, at jeg vil fotografere makro, tager jeg altid min flash med.
Jeg bruger masser af flash - også udendørs.

vh
Jan

--
Fotoamatør af Guds nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 03-06-05 09:29

Jan Bøgh wrote:
> [...]
>
> Men alt i alt: On location eller på optagebord ( I ville dø af grin, hvis I
> så min opstilling ) - der skal flash til.

OK. Det giver lidt bedre mening Har netop solgt min SB800, så jeg
kan ikke gøre som dig.

> Ved så lange afstande er skarphedsdybdeproblemet ikke så stort. Men hvis jeg
> på forhånd ved, at jeg vil fotografere makro, tager jeg altid min flash med.
> Jeg bruger masser af flash - også udendørs.

Ok.

--
Thomas Schreiber
http://schreiber.se

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 03-06-05 18:48

Hej.

Jeg takker for alle svarene. Tror det bliver Tamron AF 90/2.8 Makro 1:1 DI
jeg holder mig til.

Fra : Jakob

Dato : 02-06-05 20:27

In article <42a097c5$0$219$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, longhorn_1969
@hotmailNOMORESPAM.com says...
> Hej.
>
> Jeg takker for alle svarene. Tror det bliver Tamron AF 90/2.8 Makro 1:1 DI
> jeg holder mig til.

Post endelig nogle billeder når du får gang i det :0)

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 04-06-05 10:50

"Jakob" <no@mail.com> skrev i en meddelelse
> Post endelig nogle billeder når du får gang i det :0)
>
> --
> Venlig hilsen
>
> Jakob
++++++++++++++++++

Hej Jacob.

Det skal jeg nok

Fra : Kim Jensen

Dato : 03-06-05 21:21

Jørgen Nielsen wrote:
> [...]
> det, det som tegner mest skarpt, men er der andre i den prisklasse, som er
> værd at købe? Det skal sidde på et Nikon D70.

Jeg har netop (i går) fået min Sigma 105mm i hænderne og hvis vejret
ellers tillader det skal jeg ud og lege med det i weekenden. Skal gerne
poste et par billeder her, så du har noget at vurdere ud fra.

--
med venlig hilsen
Kim Jensen

Fra : Alex W

Dato : 03-06-05 21:38

> Jeg har netop (i går) fået min Sigma 105mm i hænderne og hvis vejret
> ellers tillader det skal jeg ud og lege med det i weekenden. Skal gerne
> poste et par billeder her, så du har noget at vurdere ud fra.

Hej Kim

Det kunne være spændende at se de samme billeder taget med Sigma og Tamron
forskellige blænder osv. Jeg vil tro at de vil falde temmelig ens ud med kun
små maginale forskelle.

/Alex W

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 04-06-05 06:57

Alex W wrote:
> Det kunne være spændende at se de samme billeder taget med Sigma og Tamron
> forskellige blænder osv. Jeg vil tro at de vil falde temmelig ens ud med kun
> små maginale forskelle.

Enig. Jeg får min Sigma 105 i næste uge, så hvis der er nogen i Århus
eller omegn der har Tamron'en, ligger jeg gerne objektiv til en test.
Der er tale om Nikon fatning på mit objektiv.

--
Thomas Schreiber
http://schreiber.se

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 04-06-05 10:53

"Alex W" <alex@(fjern)skriverstuen.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> forskellige blænder osv. Jeg vil tro at de vil falde temmelig ens ud med

++++++++++++++++++++++

Hej Alex.

Ja, det kunne være spændene at se, jeg tror faktisk heller ikke der er så
meget forskel, men lad os nu se.

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 04-06-05 10:52

"Kim Jensen" <kim@_NOSPAM_litewerx.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> med venlig hilsen
> Kim Jensen
> Port80.biz // ColorBlender.com // LiteWerx.dk

Det må du meget gerne. Måske jeg lige skulle vente med at bestile, til jeg
har set nogle af jeres forskellige billeder

Fra : Alex W

Dato : 04-06-05 17:24

> Det må du meget gerne. Måske jeg lige skulle vente med at bestile, til jeg
> har set nogle af jeres forskellige billeder

Hej Jørgen Nielsen.

Du kan se hvad/hvordan Tamron laver billeder her
http://www.e-billeder.dk/viskategori.php?id=185
http://www.e-billeder.dk/viskategori.php?id=182

Stort set alle er taget med Tamrons 90mm macro on location 400 ISO med det
lys der nu engang var
Enkelte billeder er taget med 75-300 IS med nærlinse +1 dioptri samt +2
dioptri samt et Sigma 15mm fiskeøje (114grader på 10D)

Klik på 'forstør billeder' så kan man bedre se billederne.

/Alex W

Fra : Jan Bøgh

Dato : 04-06-05 20:11

Alex W wrote:

> Du kan se hvad/hvordan Tamron laver billeder her
> http://www.e-billeder.dk/viskategori.php?id=185
> http://www.e-billeder.dk/viskategori.php?id=182

Fine billeder. Jeg blev varm på designet af dit galleri. Er det en
tilgængelig gallerisoftware du har brugt? Og gerne hvilken?

vh
Jan

Fra : Alex W

Dato : 04-06-05 21:15

> Fine billeder. Jeg blev varm på designet af dit galleri. Er det en
> tilgængelig gallerisoftware du har brugt? Og gerne hvilken?

Hej Jan

Nææh, det er ikke public domane.
Det er designet og programmeret til vores brug som er et flerbrugersystem,
så vores kunder kan hente noget af det vi går og laver.
Det er bygget op omkring en SQL database, så der kan søges på billederne med
fritekst og billed ID.

Der er dog software på markedet som kan det samme, der kan tilrettes
mht.design, farver og som er public domane.

/Alex W

Fra : Jan Bøgh

Dato : 05-06-05 10:05

Alex W wrote:

> [...]
> laver.
> Det er bygget op omkring en SQL database, så der kan søges på

Nå - men det virker fint overskueligt og ganske hurtigt.

> Der er dog software på markedet som kan det samme, der kan tilrettes
> mht.design, farver og som er public domane.

Jeg leder videre

vh
Jan

Fra : Alex W

Dato : 05-06-05 13:18

> Nå - men det virker fint overskueligt og ganske hurtigt.

> Jeg leder videre
>
> vh
> Jan

Prøv dette: Coppermine Photo Gallery
Det kan en skrækkelig masse og du har stor frihed til at ændre farver
opsætning mv.

/Alex W

Fra : Jan Bøgh

Dato : 05-06-05 17:06

Alex W wrote:

> Prøv dette: Coppermine Photo Gallery
> Det kan en skrækkelig masse og du har stor frihed til at ændre farver
> opsætning mv.

Tak for tipset.
Jeg er dog ikke vild med at skulle installere ting og sager på min server,
der har andre (og vigtigere) funktioner. Og Coppermine er svjks noget af et
monster. Så jeg nøjes indtil videre med jAlbum, der så er 'Godt nok'. Jeg
faldt blot for jeres site.

vh
Jan

--
Fotoamatør af Guds nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 05-06-05 12:42

> [...]
> dioptri samt et Sigma 15mm fiskeøje (114grader på 10D)
>
> Klik på 'forstør billeder' så kan man bedre se billederne.

++++++++++++++++++++++

Hej Alex.

Tak for det. Pæne billeder. Jeg har lige bestilt Tamron's 90mm macro

Fra : Alex W

Dato : 05-06-05 13:16

> Hej Alex.
>
> Tak for det. Pæne billeder. Jeg har lige bestilt Tamron's 90mm macro
> --
> Mvh. Jørgen Nielsen.

Hej Jørgen

Jeg håber at du bliver lige så glad for objektivet som jeg er.
God fotojagt.

/Alex W

Fra : Kim Jensen

Dato : 05-06-05 14:36

Kim Jensen wrote:
> Jeg har netop (i går) fået min Sigma 105mm i hænderne og hvis vejret
> ellers tillader det skal jeg ud og lege med det i weekenden. Skal gerne
> poste et par billeder her, så du har noget at vurdere ud fra.

Som lovet hermed de første spæde forsøg med min Sigma 105 (ja, desværre
blev vi jo ikke ligefrem oversprøjtet med solskin her i Nordjylland i går):

http://kelvin8.com/temp/sigma105/blomst.jpg
http://kelvin8.com/temp/sigma105/snegl.jpg
http://kelvin8.com/temp/sigma105/haar.jpg
http://kelvin8.com/temp/sigma105/tele.jpg
http://kelvin8.com/temp/sigma105/deco_indoor.jpg
http://kelvin8.com/temp/sigma105/deco_full_indoor.jpg

Der er blot konverteret fra RAW, juseret i levels og gemt ud i 80% jpeg.

Jeg har aldrig før lavet macro-fotos med denne type udstyr, så bær over
med de måske håbløse motiver

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 05-06-05 15:10

Kim Jensen wrote:
> Jeg har aldrig før lavet macro-fotos med denne type udstyr, så bær over
> med de måske håbløse motiver

Måske du i det mindste skulle overveje at forøge dit blændetal en smule,
så du opnår en større dybdeskarphed - med mindre det er en bevidst valgt
handling fra din side naturligvis? Et stativ kan anbefales

--
Thomas Schreiber
http://schreiber.se

Fra : Kim Jensen

Dato : 05-06-05 15:36

Thomas Schreiber wrote:
> Måske du i det mindste skulle overveje at forøge dit blændetal en smule,
> så du opnår en større dybdeskarphed - med mindre det er en bevidst valgt
> handling fra din side naturligvis? Et stativ kan anbefales

Ja, det er jeg skam opmærksom på

Havde dog ikke mit stativ med mig, og der var ikke meget lys at gøre
godt med. Ville heller ikke hamre ISO'en alt for langt op i første omgang.

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 06-06-05 09:46

Kim Jensen wrote:

> Ja, det er jeg skam opmærksom på
>
> Havde dog ikke mit stativ med mig, og der var ikke meget lys at gøre
> godt med. Ville heller ikke hamre ISO'en alt for langt op i første omgang.

Er det ikke spild af tid, at lave tests som du på forhånd ved er
"værdiløse"?

--
Thomas Schreiber
http://schreiber.se

Fra : Kim Jensen

Dato : 06-06-05 21:28

Thomas Schreiber wrote:
> Er det ikke spild af tid, at lave tests som du på forhånd ved er
> "værdiløse"?

Alternativ 1: Lade min nye optik ligge i tasken og vente på den danske
sommers ankomst. Kedeligt.

Alternativ 2: Prøve at skyde lidt med min nye optik i det lys og med det
udstyr jeg havde ved hånden. I'm game.

Jeg har aldrig påstået at jeg ville lave en videnskabelig "test" ej
heller at resultatet skulle have nogen form for speciel værdi.

Hvad er din pointe helt konkret?