Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Teleconverter
Fra : Futte

Dato : 02-06-05 15:17

Hej.

Jeg var i dag inde hos den lokale fotopusher for at høre om en Canon 2x
converter er noget der er værd at satse på, efter at de havde talt med Canon
påstod de at den kun fungerer ordentligt med ganske få objektiver, kan det
være rigtigt?

Mvh Futte.

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 02-06-05 15:43

Futte wrote:
> med Canon påstod de at den kun fungerer ordentligt med ganske få
> objektiver, kan det være rigtigt?

Det er ikke helt forkert

Den vil fungere på alle objektiver - men autofokus vil ikke fungere ved
dårligere lys end f:/5.6 - og da telekonverteren stjæler 2 blændetrin, så
skal den ned på f:/2.8 for at autofokus virker.

Men der er vist noget med et lille trick med at man kan sætte tape over et
par af kontakterne for at snyde den - men det er der nok andre, der ved
noget om....

Jan

Email: jan@jve.invalid Web: www.jve.dk

Fra : Martin

Dato : 02-06-05 16:19

"Jan Vestergaard" <jan@jve.invalid> wrote in message
Den vil fungere på alle objektiver...

Nej - det mener jeg ikke er rigtigt, der er noget om at den kun fungerer på
"L" objektiver...
Mvh Martin

Fra : Ukendt

Dato : 02-06-05 16:40

"Martin" <nomail@orangenet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Den vil fungere på alle objektiver...
>
> Nej - det mener jeg ikke er rigtigt, der er noget om at den kun fungerer

Nej, der er også andre. De skal være på 135 mm - dog ikke det blødtegnende.
Derudover kan den bruges på 70-200 og derover.

Mvh. Claus Petersen

Fra : Futte

Dato : 02-06-05 16:56

> Nej, der er også andre. De skal være på 135 mm - dog ikke det
> blødtegnende. Derudover kan den bruges på 70-200 og derover.
>
> Mvh. Claus Petersen

Vil det sige at jeg godt kan bruge den på min 80-200?

Mvh. Futte.

Fra : Ukendt

Dato : 02-06-05 17:10

"Futte" <sigurdsigurdsson@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Vil det sige at jeg godt kan bruge den på min 80-200?
>
> Mvh. Futte.

Jeg har slået op i Canon's nyeste katalog, og der står:

"Extender er Canons navn for en teleconverter. Dette tilbehørs høje ydeevne
forøger den effektive brændvidde på et påsat objektiv med 1,4x eller 2x. Med
extender 1,4 får et 200 mm objektiv for eksempel en effektiv brændvidde på
280 mm; med Extender 2x forøges dette til 400 mm.

Extendere kan kun benyttes med visse EF-objektiver, deriblandt EF 70-200 mm
f/2,8L USM, EF 70-200 mm f/2,8 L IS USM, EF 70-200 f/4L, EF 100-400 mm
f/4,5-5,6L IS USM, EF 400 mm f/4 DO IS USM (ikke L) og L-seriens objektiver
med fast brændvidde på 135 mm eller længere."

Så vidt jeg ved, så laver Canon slet ikke en 80-200 mm, så det kan jo være
at du skulle forsøge med en, der passer til dit objektiv. F.eks. Sigma,
Kenko (Tamron) eller hvad du nu bruger. De er som regel også lidt billigere.

Mvh. Claus Petersen

Fra : Futte

Dato : 02-06-05 17:20

> [...]
> at du skulle forsøge med en, der passer til dit objektiv. F.eks. Sigma,
> Kenko (Tamron) eller hvad du nu bruger. De er som regel også lidt

Det tror jeg nu nok de gør der står klart og tydeligt "Canon" på min:

Mvh. Futte.

Fra : Ukendt

Dato : 02-06-05 17:48

> Det tror jeg nu nok de gør der står klart og tydeligt "Canon" på min:
>
> Mvh. Futte.
Ok. Det må så være ude af produktion nu? Men jeg tør nu ikke garantere at
deres konverter virker på dit objektiv. Kan du ikke prøve i en butik, inden
du køber?

Mvh. Claus petersen

Fra : Futte

Dato : 02-06-05 18:16

> Ok. Det må så være ude af produktion nu? Men jeg tør nu ikke garantere at
> deres konverter virker på dit objektiv. Kan du ikke prøve i en butik,
> inden du køber?
>
> Mvh. Claus petersen

Joh måske, nu er der bare det at her omkring er butikkerne så små at de kun
har et meget lille udvalg på lager, og der er jo nok ikke det helt store
salg i
den type varer.

Mvh. Futte.

Fra : Ukendt

Dato : 02-06-05 18:51

> [...]
> kun
> har et meget lille udvalg på lager, og der er jo nok ikke det helt store

Jamen så kunne du måske skrive lidt om, hvor du bor henne. Så kunne det jo
være at der var nogen her fra gruppen i nærheden, der kunne hjælpe dig

Mvh. Claus Petersen

Fra : Futte

Dato : 02-06-05 19:06

> Jamen så kunne du måske skrive lidt om, hvor du bor henne. Så kunne det jo
> være at der var nogen her fra gruppen i nærheden, der kunne hjælpe dig
>
> Mvh. Claus Petersen

Jeg bor i Sønderjylland, på Rødding-egnen.

Mvh. Futte.

Fra : KNL DtP

Dato : 02-06-05 17:27

"Claus Petersen" <clapet AT bolignet-aarhus.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg har slået op i Canon's nyeste katalog, og der står:
<snip>
> Extendere kan kun benyttes med visse EF-objektiver

Spørgsmålet er, om det er pga. konstruktionen på Canon's teleconverter. Jens
Bruun skrev i en anden tråd, at han ikke kunne benytte en Canon teleconverter på
Canon EF 85 mm f/1.8. Jeg anvender selv en billig Tamron 1,4x'er på dette
objektiv, og det virker fint. Faktisk kan Tamron'en bruger/monteres på alle mine
objektiver, uden dette giver anledning til problmer. Er der noget med, at
Canon's extender rager forud/bagud med noget glas?

> Så vidt jeg ved, så laver Canon slet ikke en 80-200 mm

Jo, de har lavet en billig EF 80-200 f/4.5-5.6:
http://www.ringfoto.hu/400/canon_ef80-200f4556ii.jpg

.... og en ældre EF 80-200 f/2.8:
http://www.skulpt.com/articles/telephotolenses/images/ef80_200_2_8.jpg

Jeg vi ikke anbefale at anvende en teleconverter (og slet ikke en 2,0x) på den
første. Lysstyrken vil falde til f/11 på fuld zoom, hvilket vil fjerne AF og
gøre søgerbilledet helt mørkt. Billedkvaliteten er i forvejen ikke super god på
200 mm, så en teleconverter vil ikke give flere detaljer, selvom den forlænger
brændevidden.

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Jens Bruun

Dato : 03-06-05 12:27

"KNL DtP" <knl_dtp@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Spørgsmålet er, om det er pga. konstruktionen på Canon's
> teleconverter.

Ja, det er pga. konstruktionen.

> Er der noget med, at Canon's
> extender rager forud/bagud med noget glas?

De rager et stykke ind i objektivet, så der skal være plads til dem.

--
-Jens B.
http://www.fotolog.dk - My photo diary (Last updated 05/30/05)

Fra : KNL DtP

Dato : 03-06-05 12:30

> De rager et stykke ind i objektivet, så der skal være plads til dem.

Ah, det forklarer den ret specifikke liste over kompatible objektiver.

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Thomas Kjær

Dato : 02-06-05 23:30

On 2005-06-02, Martin <nomail@orangenet.dk> wrote:

> "Jan Vestergaard" <jan@jve.invalid> wrote in message
> Den vil fungere på alle objektiver...
>
> Nej - det mener jeg ikke er rigtigt, der er noget om at den kun fungerer på
> "L" objektiver...

Og for at uddybe lidt, så virker den med følgende objektiver;

EF 135mm f/2L USM
EF 180mm f/3.5L Macro USM
EF 200mm f/1.8L USM
EF 200mm f/2.8L II USM
EF 300mm f/2.8L IS USM
EF 300mm f/4L IS USM
EF 400mm f/2.8L IS USM
EF 400mm f/4L DO IS USM
EF 400mm f/5.6L USM
EF 500mm f/4L IS USM
EF 600mm f/4L IS USM
EF 1200mm f/5.6L USM
EF 70-200mm f/2.8L USM
EF 70-200mm f/2.8L IS USM
EF 70-200mm f/4L USM
EF 100-400mm f/4.5-5.6L IS USM

Thomas Kjær <tk@daarligstil.dk>

Fra : Hans Kruse

Dato : 03-06-05 07:44

> Og for at uddybe lidt, så virker den med følgende objektiver;

> [...]

Husk så også at med mindre der er tale om et 1D hus så fungerer AF kun med
2x TC hvis der er tale om en f/2.8 eller mindre, da f/2.8 bliver til f/5.6
og det er grænsen for AF på 10D/20D/300D/350D/D30/D60. Man kan tape de 3
kontakter på som vist her http://www.fredmiranda.com/TipsPage/. Jeg prøvede
med min Canon 300mm f/4 og det virkede ikke med min 20D.

Vær også opmærksom på AF fungerer væsentligt langsommere med 2X TC'en
påmonteret end uden. Med min Sigma 300mm f/2.8 fandt jeg den ubrugelig og
købte en Sigma 2x TC, som fungerer godt og uden forsinkelse. Forsinkelsen
findes også med Canon objektiver.

Så er du advaret

--
Kind Regards,
Hans Kruse

Fra : Anders Rasmussen

Dato : 03-06-05 19:10

Hvad så med Canon 1,4 TC, er der også problemer med forsinkelse af
autofokus?

Hilsen Anders