CNET: Apple to ditch IBM, switch to Intel ~
Fra : Monty

Dato : 05-06-05 00:20

Apple Computer plans to announce Monday that it's scrapping its
partnership with IBM and switching its computers to Intel's
microprocessors, CNET News.com has learned:

http://news.com.com/Apple+to+ditch+IBM,+switch+to+Intel+chips/2100-1006_3-5731398.html

- Monty

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 05-06-05 09:58

Monty <no@mail.invalid> wrote:

> Apple Computer plans to announce Monday that it's scrapping its
> partnership with IBM and switching its computers to Intel's
> microprocessors, CNET News.com has learned:

prøv f.eks. at se:

<http://news.com.com/Apple+has+Intel+inside--sort+of/2100-1042_3-5598783
..html?tag=st.rn>

Her mener cnet det modsatte ... og det er vist engang i marts. Cnet
lukker bare en masse varm luft ud ...
--
A: Because it messes up the order in which people normally read text.
Q: Why is top-posting such a bad thing?

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 05-06-05 09:55

Monty <no@mail.invalid> wrote:

> Apple Computer plans to announce Monday that it's scrapping its
> partnership with IBM and switching its computers to Intel's
> microprocessors, CNET News.com has learned:

aha ... not going to happen :)

--
A: Because it messes up the order in which people normally read text.
Q: Why is top-posting such a bad thing?

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 05-06-05 16:23

In article <ZGqoe.228263$H_1.127059@fe04.news.easynews.com>, Monty wrote:
> [...]
> partnership with IBM and switching its computers to Intel's
> microprocessors, CNET News.com has learned:

Der er mange rygter rundt omkring. Apple har adgang til en masse IBM
patenter. Det eneste sikre bud er, at det ikke blive en x86 arkitektur,
men muligvis Itanium med Altivec, produceret med SOI teknologi.

Men som folk siger, da Apple skiftede fra 68k til PowerPC mistede de
mange kunder / megen markedsandel. Så det risikerer de sker igen. Så
det er stadig tvivlsom hvad der sker.

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 05-06-05 17:04

"Povl H. Pedersen" <povlhp@acomputer.home.terminal.dk> writes:

> Der er mange rygter rundt omkring. Apple har adgang til en masse IBM
> patenter. Det eneste sikre bud er, at det ikke blive en x86 arkitektur,
> men muligvis Itanium med Altivec, produceret med SOI teknologi.

Der er vel en grund til at Darwin åbenlyst er porteret til x86.

Resten har de garanteret kørende indenfor murene.
http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 05-06-05 19:38

Povl H. Pedersen <povlhp@acomputer.home.terminal.dk> wrote:

> Men som folk siger, da Apple skiftede fra 68k til PowerPC mistede de
> mange kunder / megen markedsandel.

Jeg synes ellers de fleste (bøger og websites) omtaler netop dette skift
som meget smertefrit for brugerne. Hvis ikke skiftet var kommet havde
Apple vel været en saga blot i dag!?

--
Mvh Martin

Fra : Henrik Münster

Dato : 05-06-05 21:48

In article <1gxpag7.9xhkx9frgzxuN%spam@talentmedia.dk>,
spam@talentmedia.dk (Martin Bredthauer) wrote:

> Jeg synes ellers de fleste (bøger og websites) omtaler netop dette
> skift som meget smertefrit for brugerne. Hvis ikke skiftet var kommet
> havde Apple vel været en saga blot i dag!?

Aktierne steg også betydeligt på nyheden. Det lader til, at
børsanalytikerne helt alvorligt tror, at hvis Apple skifter til
Intel-processorer, så falder prisen på en Macintosh til samme niveau som
prisen på en pc. Nu er jeg bestemt ikke ekspert, men det er da min
bestemte opfattelse, at selve processoren kun udgør en relativt lille
del af prisen på en computer. De andre dele i en Macintosh er gerne af
betydeligt bedre kvalitet. Af de synlige dele kan man bare se på
kabinettet og papæsken, computeren kommer i. Man kan vælge at kalde det
uvæsentligt, men det er en del af prisen.
Desværre er aktieprisen faldet igen på nyhederne om, at Apple
har indgået forlig om batteri-sagen med iPod, hvilket kan blive dyrt, og
at iPod-salget ikke længere stiger eksplosivt, men kun ligger på det
forventede.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Henrik Münster

Dato : 05-06-05 22:32

Det lader ikke til, at rygtet om Apples skifte til Intel-processorer vil
dø. Nu er det lige dukket op igen:

<http://www.forbes.com/feeds/ap/2005/06/05/ap2077202.html>
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Tommy

Dato : 05-06-05 22:51

Henrik Münster wrote:

> [...]
> har indgået forlig om batteri-sagen med iPod, hvilket kan blive dyrt, og
> at iPod-salget ikke længere stiger eksplosivt, men kun ligger på det

Jeg købte aktier i apple lige efter aktiesplit, og jeg regner da med at
de i løbet af et års tid er steget 100%, lad os se hvordan det går når
tallene fra de nye itms begynder at rulle ind.

Ellers må vi støtte opkøbe nogle ipod.

Tommy

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 05-06-05 23:24

> hvis Apple skifter til
> Intel-processorer, så falder prisen på en Macintosh til samme niveau som
> prisen på en pc.

Intel's priser på x86 er svært højere end eks. Motorola og IBM's priser
på PPC - jeg finder der yderst mærkværdigt at analytikkerere forventer
lavere priser som følge af et arkitektur skifte.
Chipsætpriserne er formegenlig lavere til x86, men Apple har under ingen
omstændigheder råd til at åbne OSX op så meget, at Mac OS X kan køre på
ethvert chipsæt. Apple lever af at sælge hardware ikke software.

PowerMac G5: 1.6GHz, 1.25GB RAM, 300+300GB SATA, 8xDVD+/-RW, Bluetooth
mus+tastatur, R9600Pro, iSight, eyeTV200 & LaCie Photon18Vision TFT

Fra : Tom

Dato : 06-06-05 11:40

On 06/06/05 0:23, in article 1gxpl2j.gn4818nkz77aN%spam@reippuert.dk,
"Morten Reippuert Knudsen" <spam@reippuert.dk> wrote:

> [...]
> omstændigheder råd til at åbne OSX op så meget, at Mac OS X kan køre på
> ethvert chipsæt. Apple lever af at sælge hardware ikke software.

Det er vist lidt mere kompiceret end som så..
Her en MEGET lang tråd fra slashdot..

http://apple.slashdot.org/apple/05/06/04/0238235.shtml?tid=118&tid=3&tid=137
( det ser ud til at de tror på en AMD/Intel processor.. Først i de bette
macs, senere i de store..
Alle er dog "sikre" på at der IKKE bliver "åbnet op", sådan at det er muligt
at afvikle OSX på en billig PC

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 06-06-05 20:10

> Intel's priser på x86 er svært højere end eks. Motorola og IBM's priser
> på PPC - jeg finder der yderst mærkværdigt at analytikkerere forventer
> lavere priser som følge af et arkitektur skifte.

Apple vil sikkert ikke sænke priserne fordi de skifter til Intel - og
det er ganske vist, at de gør. Det kunne læses på Google News for en
time side (når det endelig lykkedes mig at komme igennem).

Folk køber ikke Macintosh på grund af CPU'en.

> Chipsætpriserne er formegenlig lavere til x86, men Apple har under ingen
> omstændigheder råd til at åbne OSX op så meget, at Mac OS X kan køre på
> ethvert chipsæt. Apple lever af at sælge hardware ikke software.

Apple lever ikke af at sælge computere. Lige som Gucci ikke lever af at
sælge tasker.

Problemet med CPU'en var varmeudviklingen. Det koster mere og mere at
løse det problem.

--
"Paris - wasn't it named after me?"

Fra : Jens

Dato : 06-06-05 21:01

> Apple lever ikke af at sælge computere. Lige som Gucci ikke lever af at
> sælge tasker.

Det overrasker mig en del. Hvad mener Du Apple lever af?
--

Jens F

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 06-06-05 21:14

Jens <spam@finds.dk> wrote:

> Det overrasker mig en del. Hvad mener Du Apple lever af?

Det samme som Gucci.

--
"Paris - wasn't it named after me?"

Fra : Jens

Dato : 07-06-05 06:02

> Det samme som Gucci.

Ikke at sælge tasker?

(OK. Jeg giver op. Hvad lever Gucci af?)
--

Jens F

Fra : Zaphod B

Dato : 07-06-05 07:32

> Apple lever ikke af at sælge computere. Lige som Gucci ikke lever af at
> sælge tasker.

Sist jeg så tall på det (et år siden, tror jeg), representerte Mac-salg
ca 50% av omsetningen. Det er da en del...
--
/Z
Remove NOT..INVALID to email

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 08-06-05 12:16

> [...]
> time side (når det endelig lykkedes mig at komme igennem).
>
> Folk køber ikke Macintosh på grund af CPU'en.

korrekt.

> Apple lever ikke af at sælge computere. Lige som Gucci ikke lever af at
> sælge tasker.

Mja - jeg er ikke helt enig. Du blander tingene sammen. Apple lever ikke
af at sælge software - det kan vi vel godt blive enige om, ik? De lever
af at sælge deres hardware. For at denne kan sælges til en premium pris
er de nød til sikre at du kan få en masse smart software til denne,
herunder SW som IKKE kan fås til andre computere. eks. Mac OS X, iLife,
Final Cut, Logic etc. Dette er en enorm opgave, hvorfor de osse er nød
til at pleje tredieparts udviklere.
Apple er et hardwarefirma, men da de ikke kunkurerer på prisen betyder
det at de må konkurere på andre parametre - eks. det unikke (hvad du
kalder Gucci tasken). Design alene er ikke nok.

> Problemet med CPU'en var varmeudviklingen. Det koster mere og mere at
> løse det problem.

korrekt. Og der er ikke udsigt til at IBM eller Frescale vil løse dette.

Fra : Thomas Jespersen

Dato : 06-06-05 18:44

On Sat, 04 Jun 2005 23:20:26 GMT, Monty <no@mail.invalid> wrote:

> [...]
>partnership with IBM and switching its computers to Intel's
>microprocessors, CNET News.com has learned:

http://live.macobserver.com/article/2005/06/wwdc2005_keynote.shtml

[1:30 PM] It will begin a Mac with Intel processors by June 6th, 2006,
as reports said. It should be complete by June 2007

--
Now Playing:
HIA - Biosphere - Snapshot Survey

Fra : Thomas Jespersen

Dato : 06-06-05 19:15

http://www.apple.com/pr/library/2005/jun/06intel.html

--
Now Playing:
Infected Mushroom - Disco Mushroom

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 07-06-05 10:31

spam@finds.dk (Jens) writes:

> Ikke at sælge tasker?

Faktisk sælger Apple en del tasker på deres AppleStore, både til
bærbare og iPods.

Jeg tror - og her må jeg sige, at jeg har opgivet af læse Axels øvrige
indlæg på grund af hans "gæt-hvad-jeg-tænker-på" holdning - at Axel
hentyder til, at Apple leverer merværdi i forhold til almindlige
beige-box computere, som Dell, HP, Acer og mange andre "Wintel"
fabrikanter, ved f.eks. at levere en helhedsstøbt "oplevelse", hvor
man betaler ekstra for kvalitet, service(?) og brugervenlighed. Hvis
din PowerBook går i stykker, ringer du blot til Apple, så sender de en
TNT-mand med en papkasse til at pakke din PowerBook ind i, og et par
dage senere dukker han op igen med repareret bærbar.

--
Thomas Bjorn Andersen
+++ATH

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 07-06-05 23:24

Thomas Bjorn Andersen <tbamacnewsNOSPAM200402@gen-v.net> wrote:

> Faktisk sælger Apple en del tasker på deres AppleStore, både til
> bærbare og iPods.

Det er åbenbart en velbevaret hemmelighed. Fra annoncerne i Macworld
juni nummer får jeg ellers det indtryk, at mange andre end Apple laver
tasker (og meget andet tilbehør) til Apples bærbare og iPods:

iLugger, Inno Pocket, MacCase, ACME, AXIO, Mareware, iSkin, booqbag -
for at nævne nogle stykker.

> Jeg tror - og her må jeg sige, at jeg har opgivet af læse Axels øvrige
> indlæg på grund af hans "gæt-hvad-jeg-tænker-på" holdning -

Tja! Hvis du kan komme med en forklaring er du velkommen. Jeg tror
faktisk du kunne blive både meget velhavende og berømt, hvis du kan.

> [...]
> TNT-mand med en papkasse til at pakke din PowerBook ind i, og et par dage
> senere dukker han op igen med repareret bærbar.

Totalt misforstået

Men det første er ikke helt forkert.

Apple er - lige som Gucci - et mærke. Apple var et af de allerførste
(to) mærkevarer i microcomputerbranchen.

Om det lige har udartet sig helt som du her beskriver det, har jeg ingen
erfaring med. Men jeg tvivler på det. Den slags service koster mange
penge for producenten.

Apple leverer faktisk merværdi for kunden. Mere end de andre nævnte. Det
eneste mærke på microcomputermarkedet der kunne sammenligne sig med
Apple, var IBM. Kunden har altid ret, og de betaler faktisk mere for en
Apple computer, end for de andre.

Man må som bekendt bøje sig for kendsgerningerne her i livet.

Og pointen var, at det på grund af hidtidige erfaringer sandsynligvis er
lige meget om Apple bruger Motorola, IBM eller Intel som leverendør af
CPU'er.

--
"Paris - wasn't it named after me?"

Fra : Christian Bech

Dato : 08-06-05 09:12

In article <1gxt835.1ai0jzbu1odceN%hlexa@hotmail.com>,
hlexa@hotmail.com (Axel Hammerschmidt) wrote:

> Tja! Hvis du kan komme med en forklaring er du velkommen. Jeg tror
> faktisk du kunne blive både meget velhavende og berømt, hvis du kan.

Jeg har faktisk haft lidt samme oplevelse af din skrivestil i den tråd,
der gik forud for <1gog54x.goclm31j163dyN%hlexa@hotmail.com>

Jeg havde et konkret spørgsmål, som jeg ovenikøbet havde stillet flere
gange, du havde svaret, men var så vag, at svaret var ubrugeligt. Det
irritationsmoment gjorde, at jeg ikke gad fortsætte tråden.

Jeg skal i øvrigt tilføje, at jeg ellers sætter stor pris på dine indlæg.

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 09-06-05 00:40

> Og pointen var, at det på grund af hidtidige erfaringer sandsynligvis er
> lige meget om Apple bruger Motorola, IBM eller Intel som leverendør af
> CPU'er.

Øv! Der skulle stå: Mostek, Motorola, IBM eller Intel...

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 08-06-05 14:57

hlexa@hotmail.com (Axel Hammerschmidt) writes:

> Det er åbenbart en velbevaret hemmelighed.

Næh, Thorbjørn spøgte om at Apple sælger tasker, jeg tror du mente
producerer tasker. Apple sælger, men producerer ikke, tasker.

> Tja! Hvis du kan komme med en forklaring er du velkommen. Jeg tror
> faktisk du kunne blive både meget velhavende og berømt, hvis du kan.

Det var nu mest et surt opstød over dine ultra-minimalistiske svar.
Du har nogle gode pointer, men du holder argumenterne hemmelige. Det
er en skam, specielt her i gruppen.

> Totalt misforstået

Jeg takker for den uddybende forklaring, og håber at du vil huske på
dem af os, der ikke er så hurtige i optrækket næste gang du poster.
Vi har brug for al den hjælp vi kan få, til at forstå håndtasker.

--
Thomas Bjorn Andersen
+++ATH

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 08-06-05 16:03

Thomas Bjorn Andersen <tbamacnewsNOSPAM200402@gen-v.net> writes:

> Næh, Thorbjørn spøgte om at Apple sælger tasker, jeg tror du mente
> producerer tasker. Apple sælger, men producerer ikke, tasker.

Øh? Du må vist forveksle mig med en anden.

I mine øjne er Apple ved at skifte kerneforretning fra Mac'er over til
at sælge lyd og billeder via nettet, og levere dimserne der kan
afspille dem. Derfor er iTunes porteret til Windows.

Tasker må i øvrigt være til WIndows. Jeg bruger da Task Manageren dagligt.
http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Henrik Münster

Dato : 08-06-05 21:03

In article <yu2ll5kgacp.fsf@luhmann.netc.dk>,
Thorbjoern Ravn Andersen <nospam0000@c.dk> wrote:

> I mine øjne er Apple ved at skifte kerneforretning fra Mac'er over
> til at sælge lyd og billeder via nettet, og levere dimserne der kan
> afspille dem. Derfor er iTunes porteret til Windows.

Det tror jeg nu ikke. Skiftet til Intel-processorer er jo netop udtryk
for, at Apple satser kraftigt på at holde Mac'en på forkant med
udviklingen. Steve Jobs sagde jo netop på sin nylige keynote, at Mac OS
X er hjertet i Macintosh. At iTunes findes til Windows er blot for at
give Windows-brugere mulighed for at bruge en iPod. Og så kan man jo
håbe på, at de får øjnene op for, hvor lækre produkterne fra Apple er,
så de skifter til Macintosh.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 08-06-05 20:28

Thorbjoern Ravn Andersen <nospam0000@c.dk> writes:

> Øh? Du må vist forveksle mig med en anden.

Hvis jeg nu kalder dig for Jens i fremtiden, er det så ok?

> Tasker må i øvrigt være til WIndows. Jeg bruger da Task Manageren dagligt.

Har du skrevet "apropos task" i terminalen for nyeligt?

--
Thomas Bjorn Andersen
+++ATH

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 08-06-05 20:47

> Hvis jeg nu kalder dig for Jens i fremtiden, er det så ok?

Desværre nej. Jens har en navnefælle i mudderet som har en negativ
IK. Du kan kalde Jens for Thorbjørn - det er du jo allerede begyndt på.

> Har du skrevet "apropos task" i terminalen for nyeligt?

Nøp. Været macløs i snart 2 år. På en FreeBSD boks er det ret
kedeligt. Det er det også på en XP. Emacs svarer No apropos matches
for 'task', og "task.com" giver en dyrekreds.

Er der en TASK Dashboard widget jeg ikke kender?
http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 09-06-05 08:29

hlexa@hotmail.com (Axel Hammerschmidt) writes:

> Øv! Der skulle stå: Mostek, Motorola, IBM eller Intel...

Hedder de ikke Freescale for tiden?

--
Thomas Bjorn Andersen
+++ATH

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 09-06-05 21:34

Thomas Bjorn Andersen <tbamacnewsNOSPAM200402@gen-v.net> wrote:

> Hedder de ikke Freescale for tiden?

Er det ikke sådan, at Freescale er det firma der fremstiller selve PPC
chippene?

Når jeg tilføjede Mostek, var det fordi det var 6502 chips fra Mostek
der sad i Apple I og Apple II. Apple I er fra 1976. Det er snart 30 år
siden.

Disse chips blev dengang brugt i både Atari 400 og 8000, og i Commodore
PET maskiner. Det er således ikke første gang at Apple har valgt at
bruge de chips, der nu engang var på markedet, til sine maskiner.

Vi har måske bare vænnet os til i løbet af de sidste 10 år, at have et
lidt karikeret syn på Apple og ikke mindst, de andre firmaer der
femstiller microcomputerer.

--
"Paris - wasn't it named after me?"