xhtml validering
Fra : John Kjoller

Dato : 05-06-05 22:21

Jeg ved ufattelig lidt om xhtml, så kan nogen evt hjælpe med at validere
dette:
http://www.csb.frac.dk/tilmeld.php

KH
John

Fra : Thomas gade

Dato : 05-06-05 22:45

John Kjoller wrote:

>Jeg ved ufattelig lidt om xhtml, så kan nogen evt hjælpe med at validere
>dette:
>http://www.csb.frac.dk/tilmeld.php
>
>KH
>John

Du validerer din xhtml side her.

http://validator.w3.org/

din css her.

http://jigsaw.w3.org/css-validator/

Og så er det ellers bare at rette de fejl der måtte være.

Mvh Thomas

Fra : Niels-Jørgen Hvidber~

Dato : 06-06-05 06:54

- eller installer det her værktøj:
http://www.nils.org.au/ais/web/resources/toolbar/index.html
som har alle muligheder for validering og check af kode.

> [...]
>
> din css her.
>
> http://jigsaw.w3.org/css-validator/
>
> Og så er det ellers bare at rette de fejl der måtte være.

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : John Kjoller

Dato : 06-06-05 09:54

"Thomas gade" <dazzle@frac.invalid> skrev
> Du validerer din xhtml side her.
>
> http://validator.w3.org/
>
> din css her.
>
> http://jigsaw.w3.org/css-validator/

Tak tak.

Den var jeg med på, men jeg får et par fejl, som jeg ikke ved hvad er, og
ikke kan finde ud af at rette.

Nogen der kan hjælpe?

KH
john

Fra : Tidemann

Dato : 06-06-05 10:04

"John Kjoller" skrev
> "Thomas gade" <dazzle@frac.invalid> skrev

> Tak tak.
>
> Den var jeg med på, men jeg får et par fejl, som jeg ikke ved hvad er, og
> ikke kan finde ud af at rette.

Måske sådan...............

din mail adresse i nedenstående felt, marker &quot;Tilmeld&quot; og tryk
herefter &quot;Send&quot;</div>
<form method="post" action="tilmeld.php?funktion=ja"><div>
<input type="text" name="email" class="inputbox" size="46" />
<input type="image" id="send" name="send" value="Send"
src="grafik/sendknapoff.gif"
onmouseover="skiftbillede('send','grafik/sendknapon.gif')"
onmouseout="skiftbillede('send','grafik/sendknapoff.gif')" />
<input type="radio" name="valg" value="Tilmeld" checked="checked" /> Afmeld:
<input type="radio" name="valg" value="Afmeld" />
</form>

--
Venlig hilsen
Marianne

Fra : John Kjoller

Dato : 06-06-05 11:53

"Tidemann" <tidemann@2Youtdcadsl.dk (Slet 2You)> skrev
> Måske sådan...............

Hej marianne!
Kan ikke lige se hvad du har rettet?

Dette er den fejl jeg får, når jeg validerer:

Line 15, column 71: the name and VI delimiter can be omitted from an
attribute specification only if SHORTTAG YES is specified
....value="Tilmeld" name="valg" checked /> Afmeld:<input type="radio"
value="Afme

Fra : Benny Nissen

Dato : 06-06-05 12:03

John Kjoller wrote:

> [...]
> attribute specification only if SHORTTAG YES is specified
> ...value="Tilmeld" name="valg" checked /> Afmeld:<input type="radio"

i xhtml hedder det ikke checked men checked="checked"

--
Benny Nissen

Fra : Tidemann

Dato : 06-06-05 12:28

"John Kjoller" skrev

Fra : Tidemann

Dato : 06-06-05 12:31

"Tidemann"
> "John Kjoller" skrev

> <input type="radio" name="valg" value="Tilmeld" checked="checked" /> Afmeld:

og indsat din form i en div

<form method="post" action="tilmeld.php?funktion=ja"><div>
---------------
</form>

læs evt. her
http://hjemmesideskolen.dk/html/formular.asp

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 06-06-05 14:50

Tidemann skrev:

> <input type="radio" name="valg" value="Tilmeld" checked="checked" /> Afmeld:

Et forslag der ikke umiddelbart har noget med valideringen at gøre:

<input type="radio" name="valg" id="valg"
   value="Tilmeld" checked="checked" />
<label for="valg">Afmeld:</label>

Label-elementet gør det muligt at vælge et formelement ved at klikke på
teksten - det er specielt praktisk ved checkbokse og radioknapper.

(en anden ting er så at der er lidt forvirring mht. labeltekst og
inputværdi - sætter man kryds ved Afmeld sender formen værdien "tilmeld"
;)

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : John Kjoller

Dato : 06-06-05 15:04

"Jens Gyldenkærne Clausen" <jens@gyros.invalid> skrev
> (en anden ting er så at der er lidt forvirring mht. labeltekst og
> inputværdi - sætter man kryds ved Afmeld sender formen værdien "tilmeld"
> ;)

Kan du lokkes til at forklare det sidste her en gang til?
Den skulle jo gerne sende værdien "afmeld" - når Afmeld er checked.
Er det kun når man bruger labels, at der opstår et problem, eller har jeg
lavet noget galt, i min form?

KH
john

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 06-06-05 15:36

John Kjoller skrev:

> Kan du lokkes til at forklare det sidste her en gang til?

Bestemt, men jeg må hellere starte med en tilståelse. Jeg har ikke set
ordentligt på koden før jeg skrev - og jeg har nu opdaget at jeg overså
to ting før.

Dels bruger du radioknapper - ikke checkbokse. Og dels hørte
"Afmeld"-teksten ikke til den inputknap den var citeret sammen med.

Din form er sådan set fin nok - du har to radioknapper med gruppenavnet
"valg" og værdierne "Tilmeld" og "Afmeld". Alt efter om man vælger den
ene eller den anden knap, vil du få en af de to mulige værdier submittet
for feltet valg.

Men som angivet før, kan det være en god ide at bruge label-elementet -
specielt til radioknapper og checkbokse. Prøv selv at se forskellen her:
<http://www.gyros.dk/usenet/html/label2.shtml>
<http://www.gyros.dk/usenet/html/label3.shtml>

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Tidemann

Dato : 06-06-05 15:40

"Jens Gyldenkærne Clausen" skrev

> [...]
>
> (en anden ting er så at der er lidt forvirring mht. labeltekst og
> inputværdi - sætter man kryds ved Afmeld sender formen værdien "tilmeld"

Når formen står sådan,
Tilmeld:<input type="radio" name="valg" value="Tilmeld" checked="checked" />
Afmeld:<input type="radio" name="valg" value="Afmeld" />

Sender den så også værdien tilmeld? Skal tilmeld og afmeld altid stå bagerst?
Sådan:
<input type="radio" name="valg" value="Tilmeld" checked="checked" /> Tilmeld:
<input type="radio" name="valg" value="Afmeld" /> Afmeld:

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 06-06-05 15:49

Tidemann skrev:

> Når formen står sådan,
> Tilmeld:<input type="radio" name="valg" value="Tilmeld" checked="checked" />
> Afmeld:<input type="radio" name="valg" value="Afmeld" />

Det er *kun* værdierne i value-parameteren for de to radioknapper der er
relevant. Men da værdierne til radioknapper og checkbokse normalt ikke
kan ses i en browser, er det en god ide at angive en passende tekst ved
siden af. Den kan stå over, under, til venstre eller til højre for selve
knappen - alt efter hvad man finder passende. Men hvis der er flere
knapper på samme linje, kan man godt komme i tvivl om hvilken tekst der
hører til hvilken knap. Den tvivl undgås ved at bruge label-elementet -
for så kan man klikke direkte på den tekst man vil vælge.

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : John Kjoller

Dato : 06-06-05 16:01

"Jens Gyldenkærne Clausen" <jens@gyros.invalid> skrev

Aha... så er jeg med.

Tak!

Kh
john

Fra : Tidemann

Dato : 06-06-05 18:09

> [...]
> hører til hvilken knap. Den tvivl undgås ved at bruge label-elementet -
> for så kan man klikke direkte på den tekst man vil vælge.

God forklaring, tak for det.

Fra : Morten Klit

Dato : 06-06-05 10:09

> Jeg ved ufattelig lidt om xhtml, så kan nogen evt hjælpe med at validere
> dette:
> http://www.csb.frac.dk/tilmeld.php
Du skal i hvert fald bytte om på </div> og </form>, da form skal lukkes
først, da det er den du startede sidst.
Det er ligesom på konservative arbejdspladser: sidst ind, først ud