Råd om ka'tøfler der meler.
Fra : Flemming Svendsen

Dato : 01-06-01 13:15

Gode haveslidere.

Hvis jeg skulle spise kartoffelmos, som mange her anbefaler, ville jeg jo
aldrig få ordentlige tyggemuskler, derfor gak jeg til videnskaben, og jeg
deler gerne ud af dens erfaring med rund hånd.

Svaret lyder:

Kære Flemming Svendsen

Mange tak for dit spørgsmål. Jeg har forelagt det for en ekspert fra
Danmarks Jordbrugs Forskning. Svaret herfra lyder:

Vedr. melede kartofler:
Den primære årsag til udkogning er et højt indhold af stivelse i
kartoflerne.

Den første forudsætning for at undgå melede, udkogende kartofler er at
man
vælger en sort, der er kogefast. Sava, Folva, Ditta og Asparges er
eksempler
herpå. Derimod er Bintje og Asva mindre faste. En del af de tidlige
sorter
bliver også melede, hvis de får lov til at gro til sidst på sommeren.

Med hensyn til gødning gælder at stærk underforsyning (og vandmangel)
kan få
planterne til at modne for tidligt og dermed ophobe stivelse i knoldene.
Derfor er det en god idé at give kartoflerne lidt gødning af en eller
anden
slags. Gødningsstoffet kalium (K) modvirker udkogning. Det findes i ret
store mængder i kompost og husdyrgødninger med halm, og desuden - i
varierende mængde - i kunstgødninger (NPK). Nogle steder kan det købes i
koncentreret form som kaliumsulfat.

Med venlig hilsen
Jens Peter Mølgaard, Scientist, Ph.D.
Danish Institute of Agricultural Sciences
Research Centre Foulum
P.O. Box 50, DK-8830 Tjele
Tel. +45 8999 1840 Fax +45 8999 1839
e-mail: jensp.molgaard@agrsci.dk

Med venlig hilsen
Mogens Vestergaard
Rådssekretær
------------
De bedste ønsker om et godt høstår og om gode dejlige hvide faste runde
kartofler på alle i panelets tallerkener fra
Flemming Svendsen ved bæltestedet.

Fra : Finn

Dato : 01-06-01 13:58

"Flemming Svendsen" <flemclar@post6.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> aldrig få ordentlige tyggemuskler, derfor gak jeg til videnskaben, og jeg
> deler gerne ud af dens erfaring med rund hånd.

Det var jo lige de oplysninger vi manglede, tusind tak.

Finn

Fra : Erna Andersen

Dato : 01-06-01 20:38

Jeg er lidt forundret over at du ikke startede med at gå til den
prof. videnskab, det er jo der IT er bedst.
Jeg regnede med, at du havde været der, og havde nogen
grundlæggende kundskaber.
Min mor er lige så vel funderet videnskabeligt set som dem med
fine titler, da hun er prof. landhusmor.
--
Hilsen Erna

Vedhegnet23@mail.tele.dk

Http://Ernaelisabeth.pingside.dk

Fra : Flemming Svendsen

Dato : 02-06-01 09:02

Faktisk havde jeg forsøgt mig hos videnskaben, men da det trak ud med et
svar, tænkte jeg at
"det har de nok slet ikke tid til", så jeg mistede, måske lidt for hurtigt,
tålmodigheden.

Jeg er ny i denne gruppe, og mit håb var at der sad et par "proffer" på
sidelinien der vidste noget om dette problem ,der nær var ved at få mig til
at gå over til ris.
Men nu endte alt lykkeligt, så jeg forsøger med dette råd.
De bedste hilsener
Flemming Svendsen, Korsør.

Fra : Per A. Hansen

Dato : 03-06-01 09:23

> [...]
> svar, tænkte jeg at
> "det har de nok slet ikke tid til", så jeg mistede, måske lidt for

Jeg har tidligere svaret på et tilsvarende spørgsmål i
dk.videnskab med en formodning om, at der var benyttet
en foder- eller industrikartoffelsort - jfr. mit svar nedenfor.
De ses sommetider i forretningerne om foråret - sikkert fordi
de holder sig pæne længere pga. de har højere tørstofindhold.
Det kan være sorter som Dianella, Kaptah, Alpha, Saturna
m.fl. Up to date er også melet.
Det er sikkert en sådan sort du har lagt. Det er noget
griseri at industrikartofler bliver solgt til spisebrug.

Per A. Hansen

Fra : Erna Andersen

Dato : 04-06-01 15:50

Jeg har før lagt mærke til, at melede kartofler bliver bedre af at
lagre nogle måneder.
Kan der være noget om, at industrikartoflerne faktisk er de bedste
spisekartofler om foråret? Og de så bliver solgt til spisebrug
visse steder. Hos os ryger de sidste kartofler i sækken tit i
jorden, fordi de er for grimme til at spise. Så kan man jo komme
ind i en ond cirkel, hvis man regner med at få gode sommer-
kartofler ud af dem.
Her i byen kan vi ikke købe industrikartofler om foråret, men
Bintje og Sava. Men de er ikke nogen stor fornøjelse p.t., så der
går meget pasta og ris.

Fra : Per A. Hansen

Dato : 04-06-01 20:22

> Jeg har før lagt mærke til, at melede kartofler bliver bedre af at
> lagre nogle måneder.
Kartofler er en levende organisme, der under lagringen
bruger noget af sin stivelse - det kan måske være
forklaringen.

> [...]
> jorden, fordi de er for grimme til at spise. Så kan man jo komme
> ind i en ond cirkel, hvis man regner med at få gode sommer-
Det er nok en smagssag - men de bør ikke lægges i haven.
Desværre kommer de nok i handelen fordi de holder
sig bedre og ser mere "sunde" ud. Mange sorter har
endvidere gode egenskaber for reistens mod skurv
og andre ting der kan skæmme udseendet.
Der kan som regel opnås bedre pris for kartoflen
til spisebrug end til foderbrug. "Fejltagelsen" sker som
regel ikke ved landmanden, men ofte på sorterercentralen.

> Her i byen kan vi ikke købe industrikartofler om foråret, men
> Bintje og Sava. Men de er ikke nogen stor fornøjelse p.t., så der
> går meget pasta og ris.
De plejer ellers at kunne holde sig længe.
Sava er et godt valg til haven.
Jeg fik en pose af et nyere mærke - desværre husker jeg ikke
navnet ( det var en dansk sort ).
Den var ualmindelig lækker - smagte bedre end de nye, der som
regel er ret smagløse.

Per A. Hansen

Fra : Erna Andersen

Dato : 04-06-01 15:55

Det var godt.
Du får garantert nogle rigtig store kartofler i år