XHTML
Fra : Rasmus Dal

Dato : 27-05-05 11:00

Hej

Jeg er nybegynder inden for webudvikling, men er løbet på noget
jeg ikke helt forstår, der er sikkert en logisk eller simpel
årsag, men jeg har stirret mig blind på det..

jeg har lavet en del HTML sider, men nu vil jeg så deklerere en
helt ny side som XHTML, jeg har brugt tutorialen til at lære det.

jeg skriver flg. øverst på siden:

<?xml version="1.0" encoding="iso-8859-1"?>
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Strict//EN"
"DTD/xhtml1-strict.dtd">

Men for en fejl når jeg vil køre det på mit webhotel (b-one)

www.dr3.dk - her kan fejlen ses

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Kristian Bødker

Dato : 27-05-05 11:17

Rasmus Dal wrote:
> [...]
> "DTD/xhtml1-strict.dtd">
>
> Men for en fejl når jeg vil køre det på mit webhotel (b-one)

Det du oplever er en php fejl, "<?" fortolkes af php som værende starten
på php kode.

du kan istedet bruge:

<?php print '
<?xml version="1.0" encoding="iso-8859-1"?>
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Strict//EN"
"DTD/xhtml1-strict.dtd">
' ?>

en anden mulighed er at udelade xml deklarationen da den ikke er krævet
(og kan give problemer i IE) og bare have:

--
Kristian Bødker, softwareingeniør-studerende
http://www.bødker.dk

Fra : Rasmus Dal

Dato : 27-05-05 11:30

Kristian Bødker wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> [...]
&gt; > "DTD/xhtml1-strict.dtd">

> Det du oplever er en php fejl, "<?" fortolkes af php som værende starten
&gt; på php kode.
&gt;
&gt; du kan istedet bruge:
&gt;
&gt; <?php print '
&gt; <?xml version="1.0" encoding="iso-8859-1"?>
> <!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Strict//EN"
&gt; "DTD/xhtml1-strict.dtd">
> [...]
&gt; "DTD/xhtml1-strict.dtd">

> --
> Kristian Bødker, softwareingeniør-studerende

Selfølgelig.. typisk tænkte jeg slet ikke på..

tusind tak ;)

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 27-05-05 12:16

Kristian Bødker skrev:

> en anden mulighed er at udelade xml deklarationen da den ikke er krævet
> (og kan give problemer i IE) og bare have:
>
> <!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Strict//EN"
> "DTD/xhtml1-strict.dtd">

Det forslag vil jeg godt støtte. Se evt. hvorfor her:
<http://www.hintzmann.dk/articles/doctype/#ikke_xmldeklaration>

--
Jens Gyldenkærne Clausen