Windows 98-driver, "Standard PCI-grafikkor~
Fra : Mogens Langballe

Dato : 06-06-05 18:18

Med henblik på at kunne bevare muligheden for at afvikle et gammelt
DOS-program på en ny maskine med Windows XP, er det kun lykkedes at få
det til at fungere ved at oprette en dual-boot-løsning, med to
partitioner på harddisken, med Windows 98 på den ene, og med Windows
XP på den anden.

Der er isat et "nVidia GeForce 4 MX 4000"-grafikkort i maskinen
hvilket ikke må installeres under Windows 98 af hensyn til
DOS-programmet.
Istedet installerer Windows 98 en driver fra installations-cd-rom'en:
Standard PCI-grafikkort (VGA).

Herefter kører det fint med DOS-programmet, men det undrer mig at der
kun kan vises 16 farver (/eller 2) og ikke 256 farver, hvilket ville
gøre det muligt at producere grafik til DOS-programmet under Windows
98. Det underlige er nemlig at DOS-programmet godt kan producere 256
farver - i hvert tilfælde mere end 16.

Så kort sagt: Findes der en driver for Windows 98 til "Standard
PCI-grafikkort (VGA)", der kan håndtere 256 farver?

Jeg har søgt rundt på internettet, men kan ikke finde noget. (Alle råd
går på at installere driverne til kortet, men det du'r slet ikke, som
nævnt.)

Håber nogen kan være behjælpelig.
Med venlig hilsen Mogens.

Fra : Sune Salminen

Dato : 06-06-05 18:31

Mogens Langballe wrote:
> [...]
> det til at fungere ved at oprette en dual-boot-løsning, med to
> partitioner på harddisken, med Windows 98 på den ene, og med Windows

Hej Mogens.

Hvilket program drejer det sig om?

Måske kan jeg grave nogle muligheder op du ikke har prøvet.

Hvis det er et ægte DOS program, hvorfor kører du det så under Windows
98?

Har du prøvet at køre det under XP med VDMSound:
http://sourceforge.net/projects/vdmsound/
Eller DOSBox?
http://dosbox.sourceforge.net/

Måske kan du finde noget her - det er et af de bedste steder overhovedet
at finde information omkring det du er ude i:
http://vogons.zetafleet.com/

-Sune

--
Nuke a gay vegan whale for christ!
My band: www.secondnature.dk

Fra : Esben von Buchwald

Dato : 06-06-05 22:13

Har du været inde på nvidia.com og hente nyeste grafikdriver til Windows
98 ?
Prøv dette, problemet ligger nok der...

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 07-06-05 10:56

Mogens Langballe skrev:

> Med henblik på at kunne bevare muligheden for at afvikle et gammelt
> DOS-program på en ny maskine med Windows XP, er det kun lykkedes at få

Brug DOSBox, det gør 'vi andre' (TM). Jeg spiller gamle spil i DOSBox
under Windows 2000.

Fra : Mogens Langballe

Dato : 10-06-05 18:19

Kære alle!

Tak for svarene - omend de ikke ligefrem slår hovedet lige på sømmet.

Jeg har forsøgt at installere de nyeste drivere fra nVidia - det du'r
ikke, som nævnt.

Jeg har også prøvet at afvikle programmet under DOSBox under WinXP -
det er for indviklet til at jeg kan finde ud af det (der er et system
af batchfiler, nogle data-filer, et par exe-filer; hovedprogrammet
kalder nogle grafikrutiner ved navn FastGraph), og så har jeg en
aversion mod at stable fix på fix, når det hele burde spille
umiddelbart i WinXP. WinXP er en videreudvikling af tidligere
Windows-versioner, der oprindeligt er en videreudvikling af DOS.
Selvom der er tale om princippielt forskellige styresystemer, burde
bagud-kompatibilitet være en selvfølge; blot i en eller anden form.
Samme indvending gælder for VDMSound.
Jeg vil simpelthen ikke risikere at hele computeren går ned ned, og
skyller WinXP, med alt væsentligt, med ud i kloakken
(RePartitionering, formattering, geninstallation af Win + programmer;
i ved hvad jeg mener.), blot for et åndssvagt lille DOS-programs
skyld.

Jeg kan sådan set godt leve med den opsætning jeg er nået frem til: 2
partitioner og "Standard PCI-grafikkort (VGA)" på Windows
98-partitionen. Men som nævnt ville jeg gerne kunne udvikle grafik til
programmet, uden at skulle boote frem og tilbage for at teste hver
lille ændring.

Så kom jeg i tanker om noget andet: Jeg efterlyste en "Standard
PCI-grafikkort (VGA)"-driver til 256 farver, men det ligger vist uden
for VGA-standarden, der kun inkluderer 16 farver - så det må retteligt
være en driver til Super VGA (SVGA) jeg leder efter.
Jeg ved ikke om jeg tager fejl, men jeg forestiller mig, at en
Standard-driver ikke er afhængig af Producent og Type etc., men kan
installeres på alle skærme der opfylder Standarden (VGA/SVGA), blot
den følger styresystemets syntax.

Jeg kan dog ikke finde noget sådant på min Win98-cdrom. Så derfor vil
jeg høre om nogen har en sådan, eller et link til en.

Altså noget i retning af: "Standard PCI-grafikkort (SVGA)"-driver til
Windows 98.

Med venlig hilsen Mogens.

Fra : Esben von Buchwald

Dato : 11-06-05 11:24

> Jeg har forsøgt at installere de nyeste drivere fra nVidia - det du'r
> ikke, som nævnt.
Har du også installeret AGP drivere til dit chipset?

> [...]
> umiddelbart i WinXP. WinXP er en videreudvikling af tidligere
> Windows-versioner, der oprindeligt er en videreudvikling af DOS.

Ikke helt rigtigt... WinXP er en videreudvikling af Windows 2000 som er
baseret på Windows NT. -

Windows 95, 98 osv. er en videreudvikling af windows 3.11 som nærmest er
en GUI til DOS

> Selvom der er tale om princippielt forskellige styresystemer, burde
> bagud-kompatibilitet være en selvfølge; blot i en eller anden form.
> Samme indvending gælder for VDMSound.

Det er det ikke. - En af grundene til at XP er mere stabilt end win98,
win311 osv. er netop fordi det ikke er baseret på samme system - når du
kører et DOS program i XP (og alle andre udgaver af NT) bliver den kørt
i en virtual machine

> [...]
> (RePartitionering, formattering, geninstallation af Win + programmer;
> i ved hvad jeg mener.), blot for et åndssvagt lille DOS-programs

Hvorfor er du bange for at det sker?

> [...]
> 98-partitionen. Men som nævnt ville jeg gerne kunne udvikle grafik til
> programmet, uden at skulle boote frem og tilbage for at teste hver

Forståeligt

> [...]
> for VGA-standarden, der kun inkluderer 16 farver - så det må retteligt
> være en driver til Super VGA (SVGA) jeg leder efter.

når der står "Standard PCI-grafikkort" er det fordi Windows ikke har
andre drivere, så bruger den en driver med dette navn. De eneste drivere
der kan virke på dit kort, er nvidias drivere

> [...]
> Standard-driver ikke er afhængig af Producent og Type etc., men kan
> installeres på alle skærme der opfylder Standarden (VGA/SVGA), blot

Det er også sådan win98's standard driver fungerer - men som du kan se
kan den ikke gøre ret meget end lige at vise et basalt billede på skærmen.

> Jeg kan dog ikke finde noget sådant på min Win98-cdrom. Så derfor vil
> jeg høre om nogen har en sådan, eller et link til en.

Der er kun den standard driver som win98 er født med

> Altså noget i retning af: "Standard PCI-grafikkort (SVGA)"-driver til
> Windows 98.

Tvivler på det findes