Et dæksprøgsmål
Fra : Per Beer Hansen

Dato : 06-06-05 16:12

Jeg skal have nye dæk på Sierra'en og har lige et spørgsmål.
Er Semperit og Toyo noget værd ?
Jeg har selv engang haft Semperit dæk, men det er jo snart en del år siden
og jeg ved ikke om deres dæk er noget værd i dag, sammenlignet med andre
(Michelin, GoodYear, Bridgestone osv).
Toyo har jeg aldrig prøvet, men blev anbefalet dem af en dækmand (men de
siger jo så meget )
Valget kommer nok til at stå mellem Semperit eller Toyo i 15", som passer
til mine nuværende alufælge, eller et sæt 17" alufælge fra T.Hansen med
Nankang dæk.
Jeg kender ikke selv til Nankang (andet end lidt omtale), men kender dog en
som har investeret i 4 stk i alm. størrelse og ahn siger at de kører fint
nok.

Mine prioriteter er som følger:
1: Komfort
2: Køreegenskaber
3: Holdbarhed

I øjeblikket kører jeg på Eurostone, som faktiskt er ganske udemærkede,
bortset fra at de er begyndt at "synge" en del og det gider jeg ikke høre
på.
Mit "problem" er så bare, at jeg stort set kun kan vælge mellem de 3
ovennævnte mærker, da jeg kan få dem til en MEGET fordelagtig pris, hvilket
jo så udelukker andre fabrikater.

Bilen de skal side på, er en Sierra 2,0i CLX sedan fra 1993.
I øjeblikket kører jeg på 205/55-15 på mine 7X15" fælge og har regnet med at
beholde denne størrelse, da jeg synes de passer fint til bilen.
Men hvis det skal være Nankanger, så bliver det hele bytte ud til sådan et
sæt:
http://www.thansen.dk/product.asp?c=491565469&n=1454999160&pn=1455092776

Hvad skal jeg vælge ?

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - ingen Formel 1 videoer

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 06-06-05 17:40

Per Beer Hansen wrote:
> [...]
> med at beholde denne størrelse, da jeg synes de passer fint til bilen.
> Men hvis det skal være Nankanger, så bliver det hele bytte ud til

Må jeg spørge hvad din meget gode pris på de to dæk er på?

--
Mvh. Morten Fruergaard
www.CF-OFFROAD.DK - Offroadudstyr samt alarmer o. lign

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 06-06-05 17:49

Morten Fruergaard wrote:

> Må jeg spørge hvad din meget gode pris på de to dæk er på?

Ja det må du gerne, men jeg tvivler på at du kan matche den
Lad mig sige det på den måde, at det er pænt under 1000,- kr. incl
montering/afbalancering.

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 06-06-05 18:50

Per Beer Hansen wrote:

> Ja det må du gerne, men jeg tvivler på at du kan matche den

Det var nu ikke derfor - mere blot for en sammenligning...

> Lad mig sige det på den måde, at det er pænt under 1000,- kr. incl
> montering/afbalancering.

Hvis det er for begge stk., så er det en Ok pris...

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 06-06-05 18:52

Morten Fruergaard wrote:

> Det var nu ikke derfor - mere blot for en sammenligning...

OK.

> Hvis det er for begge stk., så er det en Ok pris...

He he, prisen er for 4 stk og det er ligegyldigt hvilken af løsningerne jeg
vælger

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 06-06-05 20:08

Per Beer Hansen wrote:
> He he, prisen er for 4 stk og det er ligegyldigt hvilken af
> løsningerne jeg vælger

Hvis det er for 4 stk. inkl. montering osv. så er vi vist i det mørke
Jylland...

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 07-06-05 18:04

Morten Fruergaard wrote:

> Hvis det er for 4 stk. inkl. montering osv. så er vi vist i det mørke
> Jylland...

Nope, det er godt nok i Danmark
Nærmere betegnet ØstSjælland.

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 07-06-05 17:24

> He he, prisen er for 4 stk og det er ligegyldigt hvilken af løsningerne
> jeg vælger

Køb begge sæt og send det ene til Esbjerg

--
mvh Uffe
Sierra 2,0i DOHC

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 07-06-05 18:05

Uffe Bærentsen wrote:

> Køb begge sæt og send det ene til Esbjerg

Ja eller købe alle 3 sæt og sælge de 2 videre.
Desværre kan jeg kun købe ét sæt, til den pris.

Fra : Thomas

Dato : 06-06-05 18:13

> Toyo har jeg aldrig prøvet, men blev anbefalet dem af en dækmand (men
> de siger jo så meget )

Jeg kører Toyo Proxes T1R (mener jeg de hedder) fra Hr. Fruergaard til 615
kr./stk. i 215/40 ZR 16. Med 4wd kører de helt fint. Jeg har kørt 60.000
km på Toyo dækkene på min bil (der er dog lige skiftet to) og de virker helt
fint. Med 4wd oplever jeg kun at jeg kan drifte i regnvejr hvis man hiver
hårdt i rattet. Ingen problemer med dem. Pæn komfort (støj) og fint grip +
pris :)

--
Thomas Krath

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 06-06-05 18:54

Thomas wrote:

> [...]
> kan drifte i regnvejr hvis man hiver hårdt i rattet. Ingen problemer
> med dem. Pæn komfort (støj) og fint grip + pris :)

OK, min er jo dog kun en 2wd, men mon ikke det går alligevel.
Jeg ved dog ikke om det var Proxes T1R dæk, eller nogle andre Toyo'er.

Fra : Ukendt

Dato : 07-06-05 11:41

"Thomas" <tkrath@SLEThotmail.com> wrote in message

> [...]
> hårdt i rattet. Ingen problemer med dem. Pæn komfort (støj) og fint grip

okay, mine toyo holdt kun ca. 10.000 Km, men de var dejlige støjsvage så jeg
kunne godt finde på at købe dem igen.

--
Tom

Fra : Ukendt

Dato : 06-06-05 18:21

> Jeg skal have nye dæk på Sierra'en og har lige et spørgsmål.
> Er Semperit og Toyo noget værd ?

Semperit er OK! jeg har netop sat dem på konens Polo, efter anbefaling fra
en der har kørt meget med dem.
Indtil videre er jeg helt tilfreds.

Toyo prøvede jeg forrige gang, det var hurtigt hårde som bakkelit max 5000
gode km.

--
/Claus

HUSK VW TRÆF I TIRSTRUP, 5.-7. AUGUST 2005
www.vwfanatic.dk/Info/CGDmeeting2005.pdf

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 06-06-05 18:56

Claus Petersen wrote:

> [...]
> Indtil videre er jeg helt tilfreds.
>
> Toyo prøvede jeg forrige gang, det var hurtigt hårde som bakkelit max

He he, se nu bliver det jo svært at vælge, Thomas siger at Toyo er gode og
du siger det modsatte

Fra : Thomas

Dato : 06-06-05 19:01

> He he, se nu bliver det jo svært at vælge, Thomas siger at Toyo er
> gode og du siger det modsatte

Kleemann siger også de rykker ;)

--
Thomas Krath

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 06-06-05 20:25

On Mon, 6 Jun 2005 20:00:56 +0200, "Thomas" <tkrath@SLEThotmail.com>
wrote:

>Kleemann siger også de rykker ;)

>--

Nej, nu må du s'gu styre dig, Thomas. *LOL*

Jeg tror jeg har grinet mig til en fibersprængning et eller andet sted
i maveregionen.

Manden skal ha' dæk på sin heeeelt normale Ford-bil, og så, vupti, er
Kleemann inde i billedet. )

Jeg har set din smiley, men den slags må du s'gu love mig aldrig at
gøre igen.

Venlig hilsen
Folmer

Fra : John Sahl

Dato : 06-06-05 19:15

Per Beer Hansen wrote:
> He he, se nu bliver det jo svært at vælge, Thomas siger at Toyo er
> gode og du siger det modsatte

Husk lige at få efternavnene med når man snakker dæk, det er
jo trods alt ikke ligegyldigt om det er et Hr. og Fru Jensen dæk
eller det er en Herr Schumacher model

--
John Sahl,
www.bilstereobladet.dk / Lad der være lyd!

Fra : hanzen

Dato : 06-06-05 19:18

"John Sahl" <spamnet@mandezonen.dk> skrev i en meddelelse

> Husk lige at få efternavnene med når man snakker dæk, det er
> jo trods alt ikke ligegyldigt om det er et Hr. og Fru Jensen dæk
> eller det er en Herr Schumacher model

Som det ser ud i øjeblikket bør man nok undgå Herr Skomager modellen
--
hilzen
hanzen

SAAB 900 185 hk med kunstigt åndedræt

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 09-06-05 07:23

John Sahl wrote:

> Husk lige at få efternavnene med når man snakker dæk, det er
> jo trods alt ikke ligegyldigt om det er et Hr. og Fru Jensen dæk
> eller det er en Herr Schumacher model

I know
Kunne bare ikke lige huske alle "titlerne" på dækkene

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 07-06-05 08:58

"Per Beer Hansen" <perbeerNOSPAM@NOSPAMperbeer.dk> wrote in message
> [...]
> og jeg ved ikke om deres dæk er noget værd i dag, sammenlignet med andre

Pris og kvalitet følges jo oftest ad.

> Toyo har jeg aldrig prøvet, men blev anbefalet dem af en dækmand (men de
> siger jo så meget )

Det kunne være at dækmandens avance er størst på de billige dæk.

> [...]
en
> som har investeret i 4 stk i alm. størrelse og ahn siger at de kører fint

Hvad med bremseegenskaber ? Specielt på våd vej ?

--
mvh / regards

Christian

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 07-06-05 18:07

Christian B. Andresen wrote:

> Pris og kvalitet følges jo oftest ad.

Jeps.

> Det kunne være at dækmandens avance er størst på de billige dæk.

Toyo er ikke blandt de billigeste dæk man kan få.

> Hvad med bremseegenskaber ? Specielt på våd vej ?

Mener du ikke at nogen af de 3 nævnte dæk kan bremse på tør/våd vej ?

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 09-06-05 10:15

> Toyo er ikke blandt de billigeste dæk man kan få.

Nej, men heller ikke blandt de dyreste.

> Mener du ikke at nogen af de 3 nævnte dæk kan bremse på tør/våd vej ?

Nej, men jeg prioriterer bremseegenskaber højere end de ting du har skrevet.
Det er trods alt det som kan redde dit og din families liv, ikke
holdbarheden eller komforten.

--
mvh / regards

Christian

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 09-06-05 18:26

Christian B. Andresen wrote:

> Nej,

Ifølge disse uvildige tests jeg lige kunne finde (gennem
www.reifendirekt.de) ligger både Nankang og Semperit stort set ligesom alle
de andre (GoodYear, Michelin osv).
Jeg kunne dog ikke lige finde nogen test af Toyo dækket, men Thomas Krath
skriver jo netop at han er udemærket tilfreds med dækket og hans bil hører
jo ikke til i de helt bovlamme. Ej heller har jeg ham mistænkt for at gå
blidt til værks, når han kører

test reports Michelin PILOT EXALTO
http://www.reifentest.com/cgi-bin/autotest.pl?103z112z120&&&EN
test reports Nankang NS-1
http://www.reifentest.com/cgi-bin/autotest.pl?103z123z101&&&EN
test reports Goodyear EAGLE F1
http://www.reifentest.com/cgi-bin/autotest.pl?103z108z102&&&EN
test reports Continental PremiumContact
http://www.reifentest.com/cgi-bin/autotest.pl?103z104z113&&&EN
test reports Bridgestone RE 720
http://www.reifentest.com/cgi-bin/autotest.pl?103z103z119&&&EN
test reports Semperit DIRECTION-SPORT
http://www.reifentest.com/cgi-bin/autotest.pl?103z116z109&&&EN

> men jeg prioriterer bremseegenskaber højere end de ting du har
> skrevet. Det er trods alt det som kan redde dit og din families liv,
> ikke holdbarheden eller komforten.

I min "bog", der hører bremseegenskaber ind under køreegnskaber, som jeg
havde sat på anden pladsen.
Jeg har desuden kørt bil i mange år og det både på gode og dårlige dæk.
Aldrig har jeg dog været ude for at jeg ikke kunne nå at standse på grund af
dårlige dæk, det handler jo om at afpasse farten efter forholdene.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 10-06-05 07:59

> [...]
> jo ikke til i de helt bovlamme. Ej heller har jeg ham mistænkt for at gå

Det tror jeg heller ikke

> test reports Michelin PILOT EXALTO
> [...]

Jeg synes nu at karaktererne for Nankang og Semperit generelt var lidt
dårligere.

> I min "bog", der hører bremseegenskaber ind under køreegnskaber, som jeg
> havde sat på anden pladsen.

Så er vi enige.

> [...]
af
> dårlige dæk, det handler jo om at afpasse farten efter forholdene.

Men det sikrer dig ikke mod andre billisters dumheder, og dem er der en del
af.

--
mvh / regards

Christian

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 10-06-05 18:31

Christian B. Andresen wrote:

> Jeg synes nu at karaktererne for Nankang og Semperit generelt var lidt
> dårligere.

Ja lidt dårligere, men ikke markant dårligere.

> Men det sikrer dig ikke mod andre billisters dumheder, og dem er der
> en del af.

Næh, men det gør GoodYear eller Michelin dæk jo heller ikke.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 13-06-05 08:19

> Ja lidt dårligere, men ikke markant dårligere.

> Næh, men det gør GoodYear eller Michelin dæk jo heller ikke.

Nej, men da det er dækkene og kun dækkene der bremser bilen så betyder de 4
x 10 cm2 gummi alt.
Derfor vælger jeg efter at sikkerheden er så stor som muligt, derfor
Bridgestone Potenza.

--
mvh / regards

Christian

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 09-06-05 07:24

Per Beer Hansen wrote:

> http://www.thansen.dk/product.asp?c=491565469&n=1454999160&pn=1455092776

Er der slet ikke nogen kommentarer til disse dæk/fælge ?
Ingen der kører på Nankanger herinde ?

Fra : Roberto Saldo

Dato : 09-06-05 08:27

Per Beer Hansen wrote:

> Er der slet ikke nogen kommentarer til disse dæk/fælge ?

Det er noget billigt gummi fra Kina.
Undlad at køre når det regner.

> Ingen der kører på Nankanger herinde ?

<morbid>
De er nok omkommet pga dårligt vejgreb ;)
</morbid>

Mvh
Roberto (Bridgestone Potenza styrer, også når det regner)

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 09-06-05 09:26

Roberto Saldo wrote:

> Det er noget billigt gummi fra Kina.

Ja så meget har jeg også selv fundet ud af

> Undlad at køre når det regner.

Har du evt. links til test, som underbygger dette ?

> <morbid>
> De er nok omkommet pga dårligt vejgreb ;)
> </morbid>

Ja det er selvfølgelig også en mulighed

Fra : Roberto Saldo

Dato : 09-06-05 10:42

Per Beer Hansen wrote:

> Ja så meget har jeg også selv fundet ud af

> Har du evt. links til test, som underbygger dette ?

Næh, det er hvad jeg har læst mig til sådan løseligt.

De har undgået at blive testet af ADAC, aner ikke hvordan det foregår.

> Ja det er selvfølgelig også en mulighed

Mvh
Roberto (der tager sit gummi meget alvorligt så hold godt med bremseafstand hvis du har
monteret Nankang økonomidæk).

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 09-06-05 18:32

Roberto Saldo wrote:

> Næh, det er hvad jeg har læst mig til sådan løseligt.

He he, jeg tror stort set at jeg har hørt dårlige historier om ALLE
dækfabrikater, men derfra og så til at tro på dem betingelsesløst.....

> De har undgået at blive testet af ADAC, aner ikke hvordan det foregår.

Jamen fordi de ikke er blevet testet endnu, gør det dem automatisk til et
dårligt dæk ?

> Mvh
> Roberto (der tager sit gummi meget alvorligt så hold godt med
> bremseafstand hvis du har monteret Nankang økonomidæk).

Er det kun fordi de er billige, at du mener de er dårlige ?
Det jeg søger efter, er folk som vitterligt har gjort deres egne erfaringer
(gode eller dårlige), inden jeg evt. fordømmer dækket.

Dette er ikke et forsvar af Nankang dækkene, da jeg ikke kender noget til
dem (derfor jeg søger lidt viden her )
Jeg synes bare at det er lidt "tyndt" at afskrive dem totalt på grund af
prisen og lidt sladder alene.

Fra : Roberto Saldo

Dato : 10-06-05 09:18

Per Beer Hansen wrote:

> Jamen fordi de ikke er blevet testet endnu, gør det dem automatisk til et
> dårligt dæk ?

Nej, men det ved vi jo ikke før de er testet så køb noget andet.

> [...]
> dem (derfor jeg søger lidt viden her )
> Jeg synes bare at det er lidt "tyndt" at afskrive dem totalt på grund af

Hvis du er så nærrig at du allerede har besluttet dig for at købe så spilder vi jo tiden.

Jeg vil ikke gamble med noget så vigtigt som ordentligt gummi.

Argumentet imod Nankang er at de sælges af BigWheels og THansen som det billigste
økonomigummi de har i 17+ tommer.
Det er ikke ligefrem noget der skriger 'sk*de god ide' til mig.

Mvh
Roberto

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 10-06-05 18:30

Roberto Saldo wrote:

> Nej, men det ved vi jo ikke før de er testet så køb noget andet.

Jamen det er jo netop derfor at jeg eftersøger en test eller evt. nogle
bruger erfaringer.

> Hvis du er så nærrig at du allerede har besluttet dig for at købe så
> spilder vi jo tiden.

Sikke da noget fis at fyre af, det handler da ikke om nærrighed.
Hvis du læser mit oprindelige indlæg, så vil du se at jeg eftersøger
test/bruger erfaringer mht 3 forskellige dæk, netop for at kunne købe dem
der giver mest value for mine penge.
Prisen er iøvrigt den samme uanset hvilke dæk jeg vælger.

> Jeg vil ikke gamble med noget så vigtigt som ordentligt gummi.

Nej det kan jeg forstå, du køber hellere nogle dyre dæk (i den tro at de er
de bedste ud fra prisen).
Jeg forsøger at undersøge om de nævnte dæk er noget værd og så kan jeg jo
ikke rigtigt bruge en kommentar som "De er for billige, så de duer nok ikke"
til noget.
Havde du nu kommet med en test, eller lignende, som viste at det er nogle
skod dæk, så var det noget helt andet.

> Argumentet imod Nankang er at de sælges af BigWheels og THansen som
> det billigste økonomigummi de har i 17+ tommer.
> Det er ikke ligefrem noget der skriger 'sk*de god ide' til mig.

Jeg ender nok heller ikke med Nankanger denne gang, da der tilsyneladende
ikke er nogen (herinde) med nogen erfaringer vedr. dem.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 09-06-05 10:14

"Roberto Saldo" <rs@yahoo.com> wrote in message
> Mvh
> Roberto (Bridgestone Potenza styrer, også når det regner)

Specielt når det regner

--
mvh / regards

Christian

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 16-06-05 18:40

Per Beer Hansen wrote:
> Jeg skal have nye dæk på Sierra'en og har lige et spørgsmål.
> Er Semperit og Toyo noget værd ?

Og valget er truffet, det blev hverken Toyo, Semperit eller Nankang, men i
stedet blev det nogle magen til disse:
http://ssl.delti.com/cgi-bin/reifenbestellen.pl?typ=71432&dsco=23
Og prisen ?
Jaeh, den er go'

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 17-06-05 08:49

> Og valget er truffet, det blev hverken Toyo, Semperit eller Nankang, men i
> stedet blev det nogle magen til disse:
> http://ssl.delti.com/cgi-bin/reifenbestellen.pl?typ=71432&dsco=23

Velkommen i klubben. Det fortryder du ikke.

> Og prisen ?
> Jaeh, den er go'

Kan vi få et lille tip ?

--
mvh / regards

Christian

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 17-06-05 14:15

Christian B. Andresen wrote:

> Velkommen i klubben. Det fortryder du ikke.

Nej det håber jeg da heller ikke
Jeg har haft Bridgestone tidligere og været ganske godt tilfreds med dem.

> Kan vi få et lille tip ?

Om prisen ?
Jeg skal gi' en halvtredser mere pr. dæk end de andre 3 alternativer, så
ialt lander de på 800,- kr. alt incl.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 17-06-05 16:36

Per Beer Hansen skriver:

> Jeg skal gi' en halvtredser mere pr. dæk end de andre 3 alternativer, så
> ialt lander de på 800,- kr. alt incl.

ÆV !

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 20-06-05 08:05

> [...]
>
> Om prisen ?
> Jeg skal gi' en halvtredser mere pr. dæk end de andre 3 alternativer, så

Pr stk vel ?

--
mvh / regards

Christian

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 20-06-05 09:59

Christian B. Andresen wrote:

> Pr stk vel ?

Nope, det er for 4 stk, men det er en "very special price"

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 20-06-05 10:26

> Nope, det er for 4 stk, men det er en "very special price"

800 pr stk er også dyrt, men 800 incl alt for 4 er helt urimeligt. Det skal
du slet slet ikke tage imod. Giv mig nummeret og så skal jeg nok sørge for
at du ikke bliver tilbud dem )))))))))

--
mvh / regards

Christian

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 20-06-05 19:48

Christian B. Andresen wrote:

> 800 pr stk er også dyrt, men 800 incl alt for 4 er helt urimeligt.
> Det skal du slet slet ikke tage imod. Giv mig nummeret og så skal jeg
> nok sørge for at du ikke bliver tilbud dem )))))))))

Øv, det ku' du sq godt ha' sagt lidt tidligere, nu har jeg taget imod dem

Og indtil videre (de første ca. 30 km) må jeg sige, at det er lige som at få
en ny bil.
Alt dækstøjen fra det/de defekte dæk er væk, så det er en hel fornøjelse at
køre

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 21-06-05 08:26

> [...]

> en ny bil.
> Alt dækstøjen fra det/de defekte dæk er væk, så det er en hel fornøjelse

Så gør dig selv den tjeneste at teste dem på nogle hårde opbremsninger på
våd vej hvis du kender et sted hvor du kan gøre det forsvarligt.

--
mvh / regards

Christian