Sort olie i Passat diesel
Fra : SørenFisker

Dato : 06-06-05 16:04

Hejsa
Jeg har en Passat TDI 1,9 115 HK fra 2000.
Efter at have været til service og fået fyldt ny olie
på, har jeg konstateret, at den ny olie allerede efter at have kørt fra
værksted til mit hjem (10 km) er helt sort.
Jeg har fået at vide, at det er OK, hvis det er en god olie, idet den
allerede så hurtigt har slemmet skidt og møj op.
Sådan er det med en diesel-hakker, siger værkstedet.
Er der nogen i gruppen der har kommentarer?
Hilsen
Søren

Hent den gratis her: www.spamfighter.dk

Fra : alexbo

Dato : 06-06-05 16:30

"SørenFisker" skrev

> Sådan er det med en diesel-hakker, siger værkstedet.
> Er der nogen i gruppen der har kommentarer?

Det har de ret i.
Bare det at motoren er startet et par min. gør olien sort.

Der var en tråd om det samme i december, prøv at kigge tilbage i NGèn eller
google.

mvh
Alex Christensen

Fra : Thomas

Dato : 06-06-05 16:53

> Det har de ret i.
> Bare det at motoren er startet et par min. gør olien sort.

Det gælder da vist kun diesel biler!!

--
Thomas Krath

Fra : Henrik B.

Dato : 06-06-05 17:00

"Thomas" <tkrath@SLEThotmail.com> skrev i en meddelelse

> Det gælder da vist kun diesel biler!!

Helt enig!!

Har netop tjekket min olie - efter 4000 km - og den er stadig pæn gylden.
Jeg tror ikke på at den kan blive kulsort efter bare 10 km.

Fra : Jakob Jeppesen

Dato : 06-06-05 17:18

"Henrik B." <saab@_NOSPAM_tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse news:42a472e4$0$73253$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...

> Helt enig!!

Nemlig - det gæder kun dieselbiler!

> Har netop tjekket min olie - efter 4000 km - og den er stadig pæn gylden.
> Jeg tror ikke på at den kan blive kulsort efter bare 10 km.

Nå - jamen så må du jo en dag prøve at se på
nyskiftet olie i en dieselbil - den bliver kulsort
meget meget hurtigt.

/Jakob

Fra : Thomas

Dato : 06-06-05 18:09

> Nå - jamen så må du jo en dag prøve at se på
> nyskiftet olie i en dieselbil - den bliver kulsort
> meget meget hurtigt.

Hehe - hvornår kan man så se at den skal skiftes?? :)

--
Thomas Krath

Fra : Michael Kirkegaard

Dato : 06-06-05 18:44

> Hehe - hvornår kan man så se at den skal skiftes?? :)
>
> --

På kilometertælleren........=)

Fra : Thomas

Dato : 06-06-05 19:01

> På kilometertælleren........=)

Ej, er det rigtig ;)

--
Thomas Krath

Fra : Ukendt

Dato : 06-06-05 18:31

"Jakob Jeppesen" <for_news_only@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Nemlig - det gæder kun dieselbiler!

> Nå - jamen så må du jo en dag prøve at se på
> nyskiftet olie i en dieselbil - den bliver kulsort

Bliver der ikke skiftet filter ved samme lejlighed?
Jeg kan ikke få ind i hovedet hvor en diesel skal have sort olie efter så
kort tid når en benziner ikke har det sådan.
Min olie plejer også at være kulsort når den bliver tappet af efter 10.000
Km, men når filteret bliver skiftet og man lader motoren dryppe færdig, så
plejer den gyldne nye olie at have denne farve mange tusinde Km.

--
Tom

Fra : Jakob Jeppesen

Dato : 06-06-05 20:40

"Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> skrev i en meddelelse news:42a48855$0$158$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

> [...]
> motoren dryppe færdig, så plejer den gyldne nye olie at have denne farve mange tusinde Km.

Jeg ved ikke hvorfor, men jeg har observeret det
på de 3 dieselmotorer jeg har haft adgang til
(alle 3 90hk VW tdi). Efter 100 km med den
nye olie er den helt sort.

Min egen har pt. kørt ~135kkm. Til sammenligning
kørte min gamle opel ca. 6-7kkm før olien begyndte
at blive sort (og den havde kørt 250kkm).

/Jakob

Fra : Lars L. Hansen

Dato : 06-06-05 21:42

Jakob Jeppesen wrote:

> Jeg ved ikke hvorfor, men jeg har observeret det
> på de 3 dieselmotorer jeg har haft adgang til
> (alle 3 90hk VW tdi). Efter 100 km med den
> nye olie er den helt sort.

Ja, den er god nok. Min HDi fik "ros" af mekanikeren, fordi den efter
1000 km efter skift kun havde gråsort, og ikke kulsort, olie. Men jeg
skiftede også filter samtidigt.

Mvh.

Fra : Henrik B.

Dato : 07-06-05 15:01

"Lars L. Hansen" <hop_i_havet@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> ...Men jeg skiftede også filter samtidigt.

Ja selvfølgelig da! Man skifter ikke olie, uden at skifte filter...

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 07-06-05 15:05

"Henrik B." <saab@_NOSPAM_tdcadsl.dk> wrote in news:42a5a8b5$0$73177
$edfadb0f@dread14.news.tele.dk:

> "Lars L. Hansen" <hop_i_havet@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Ja selvfølgelig da! Man skifter ikke olie, uden at skifte filter...

Det undrer mig også - hvem sparer 100,- ved ikke at skifte et filter
samtidig??

Selvfølgelig skifter man filter sammen med olieskift.

MVH

Fra : Henrik B.

Dato : 07-06-05 15:01

> [...]
>
> Min egen har pt. kørt ~135kkm. Til sammenligning
> kørte min gamle opel ca. 6-7kkm før olien begyndte
> at blive sort (og den havde kørt 250kkm).

Hvad har olieforbruget været på de VW-motorer?

Fra : Jakob Jeppesen

Dato : 07-06-05 16:01

"Henrik B." <saab@_NOSPAM_tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse news:42a5a888$0$73278$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...

> Hvad har olieforbruget været på de VW-motorer?

Der kan jeg kun svare for min egen; på de seneste
13kkm siden sidste olieskift har forbruget været så
lille at jeg ikke kan se at der er forsvundet noget
(forbruget af dieselolie er naturligvis noget højere

/Jakob

Fra : Sts Honda

Dato : 06-06-05 20:45

Jeg har lige skiftet olie på TDI 1.9, det blev sort efter få minutters
tomgang !

--
Med V Hilsen
Stefan Sørensen

Fra : Ukendt

Dato : 06-06-05 19:01

> Det gælder da vist kun diesel biler!!

Nogle diesel biler

Min har stadig brun olie efter 13.000 km.

--
/Claus

HUSK VW TRÆF I TIRSTRUP, 5.-7. AUGUST 2005
www.vwfanatic.dk/Info/CGDmeeting2005.pdf

Fra : Nygaard

Dato : 07-06-05 13:56

> Nogle diesel biler
>
> Min har stadig brun olie efter 13.000 km.

Gyldenbrun (som ny olie) eller chokoladebrun?
Hvis det er det sidste, så er det fordi der er vand i olien...

/Nygaard

Fra : Ukendt

Dato : 07-06-05 16:31

> Gyldenbrun (som ny olie) eller chokoladebrun?
> Hvis det er det sidste, så er det fordi der er vand i olien...

Vi kan da godt kalde det gyldenbrunt, med tendens til lidt sort farve.
Og nej det er ikke "kakaomælk", olien er stadig gennemsigtig.

Fra : Michael Kirkegaard

Dato : 06-06-05 18:43

> [...]
> Bare det at motoren er startet et par min. gør olien sort.
>
> Der var en tråd om det samme i december, prøv at kigge tilbage i NGèn

Hvor langt har bilen kørt...Sod?
Havde en Ford Granada Diesel engang, på den nåede olien næsten ikke ud af
dunken før den var sort. Granada'en havde kørt 450000 km...
Senere købte jeg ny Hiace, her tog det lidt længere tid, men olien blev ret
hurtigt sort på den også.
Efter ca. 100000 km, blev olien også hurtigt sort på den.

På den anden side, så er olien på min Mazda 626 gyldenbrun efter 5000 km,
når jeg skifter. Den har kørt 266000 km..

Michael

Fra : Ukendt

Dato : 06-06-05 18:13

> [...]
> allerede så hurtigt har slemmet skidt og møj op.
> Sådan er det med en diesel-hakker, siger værkstedet.
> Er der nogen i gruppen der har kommentarer?

Det gjorde min gamle G3 TDI også, efter få hundrede km var olien helt sort.
Og på min gamle Passat var olien sort bare det var løbet igennem motoren.
Men på min nye G5 TDI er olien stadig brunlig efter nu 13.000 km - dog ikke
lys brun som ny olie.

Jeg tror det har noget med sod at gøre.

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 06-06-05 18:39

> Jeg tror det har noget med sod at gøre.

Bingo, din nye Gluf må have en ren forbrænding og/eller du køre langt med
middel belastning?. Selv en benziner plejer at have sværtet olien sort ved
~8000 km.

Fra : Ukendt

Dato : 06-06-05 18:47

> [...]
> middel belastning?. Selv en benziner plejer at have sværtet olien sort ved

Tjahh min gamle Bora kørt ca 24.000 km pr. olieskift.
Olien så ud som ny, lige til det sidste - Shell Helix Ultra longlife - og
jeg ska' kom' efter dig.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 06-06-05 21:49

"Jørgen M. Rasmussen" skriver:

> Bingo, din nye Gluf må have en ren forbrænding og/eller du køre langt med
> middel belastning?. Selv en benziner plejer at have sværtet olien sort ved
> ~8000 km.

What, min gamle "eenotter" ændrede knapt farven på olien mellem
skiftene. Hvorledes min 1,9TDI gør aner jeg ikke. Der har jeg ikek set
efter endnu....

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Ukendt

Dato : 07-06-05 05:46

| What, min gamle "eenotter" ændrede knapt farven på olien mellem
| skiftene.

Det har mine biler nu altid gjort, gamle som nye, dyr olie som billig,
skiftet af værksted el. selv skiftet, og der ER skiftet filter ;). Så det
ser jeg ingen prob. i, det må være drifts betingelserne: Jeg køre ikke så
tit, til gengæld bliver den kørt langt, jeg start ikke bilen bare for at
køre ned på tanken,bageren,whatever.

Fra : Brian

Dato : 07-06-05 13:22

Jørgen M. Rasmussen wrote:

> jeg start ikke bilen
> bare for at køre ned på tanken,bageren,whatever.

Hva dælen - kan De så tage deres lille popo over i fritid.cykel

/Brian

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 07-06-05 17:19

"Brian" <briank@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> Hva dælen - kan De så tage deres lille popo over i fritid.cykel

Nu kan man faktisk gå- du ved der hvor man sætter den ene fod foran den
anden- gør man det lidt hurtigere hedder det løb, men der er heller ingen
grund til at forcere noget :)).

Fra : Roberto Saldo

Dato : 07-06-05 07:54

SørenFisker wrote:
> [...]
> Jeg har fået at vide, at det er OK, hvis det er en god olie, idet den
> allerede så hurtigt har slemmet skidt og møj op.

Sikke noget vås!

> Sådan er det med en diesel-hakker, siger værkstedet.
> Er der nogen i gruppen der har kommentarer?

De snyder dig :)

Mvh
Roberto

Fra : phk

Dato : 07-06-05 14:40

"SørenFisker" <vejlo@esenet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> allerede så hurtigt har slemmet skidt og møj op.
> Sådan er det med en diesel-hakker, siger værkstedet.
> Er der nogen i gruppen der har kommentarer?

Hvis du hart kørt for længe med det gamle olie er din olie allerede holdt op
med at gøre motoren ren.

Kilde: Lærer på Holstebro Tekniske Skole, som havde tjek på rigtig meget ...

--
Per, Esbjerg
Fjernbetjening komplet til låsning af f.eks. Ford´er

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 07-06-05 17:13

> Hvis du hart kørt for længe med det gamle olie er din olie allerede holdt
> op med at gøre motoren ren.
>
> Kilde: Lærer på Holstebro Tekniske Skole, som havde tjek på rigtig meget

Og det kommer han automatisk til hvis han følger serviceplanen, især hvis
den er i longlife-mode. En diesel sværter olien hurtigt pga af alt den sod
der udvikles ved forbrændingen af den mindre raffinerede olie- soden kommer
ikke bare i luften men også i olien.

Fra : Lars Knudsen

Dato : 07-06-05 14:49

Hej,

On Mon, 6 Jun 2005 17:03:44 +0200, "SørenFisker" <vejlo@esenet.dk>
wrote:

> [...]
>allerede så hurtigt har slemmet skidt og møj op.
>Sådan er det med en diesel-hakker, siger værkstedet.
>Er der nogen i gruppen der har kommentarer?

Jeg tror det er helt normalt. Har observeret nøjagtigt det samme i min
530dA 193 hk fra 2002 - det skulle ikke være noget problem iflg BMW.

** Lars