GURPS
Fra : Morten Bonnin

Dato : 01-06-01 13:05

Hej

Er der noget der kan anbefale GURPS?
Hvordan er GURPS Cyberpunk?
Jeg har kigget lidt på det og det ser ok ud. Hvad synes du?
Kom med nogle fordele ulemper :)

Er der nogen der spiller i København?

M.

Fra : Silas F. Johansen

Dato : 01-06-01 18:02

"Morten Bonnin" skrev:
> Hej
>
> Er der noget der kan anbefale GURPS?

Ja, men tag mine anbefalinger med et gran salt - jeg er ved at sælge mine
GURPS-bøger (Husker jeg galt, hvis du er en af dem der har spurgt efter
nogle af dem?)

> Hvordan er GURPS Cyberpunk?

Hvis du udelukkende er intresseret i Cyberpunk, kan du nok finde et bedre
system - Jeg har ikke prøvet at spille GURPS-Cyberpunk, men har læst bogen -
Den ser ok ud, men ikke fantastisk.

Generelt er fordelen ved GURPS ikke, at det er det bedste til nogen genre,
men at det er rimeligt godt til mange forskellige genrer - og genialt til
crossovers (Hvis man synes om syrede settings er det ikke det store problem
at blande forskellige genrer - der er for nogle ligefrem gået sport i at
hive tre tilfeldige GURPS-bøger ud af reolen og lave en setting ud fra
disse, hvad gør man f.eks. med kombinationen Magic-Space-Dinosaurs?)

> Jeg har kigget lidt på det og det ser ok ud. Hvad synes du?

Godt, hvis man ikke er til highpowered spil á la AD&D 117. level
characters - systemet er bedst til helte i den moderate ende af skalaen.

> Kom med nogle fordele ulemper :)

Fordele - mener jeg...

Fleksibelt character design system - der er ikke klasser, som i (A)D&D, så
man kan lave stort set en hvilken som helst type character, indenfor
rimelighedens grænser. Systemet er pointbaseret, så man ikke kommer til at
stå i en situation á la spiller a rullede 13-15-16-15-14-18 og spiller B
rullede 8-5-7-12-10-3 (ok, det kan da være meget sjovt, hvis spillerne ikke
går alt for meget op i hvis spilperson, der er den sejeste, men er med på
lidt ubalanceret spil...)
Kontinuert udvikling af spilpersoner - der er ikke levels som i (A)D&D, så
heltene bliver ikke lige pludselig meget sejere, for derefter ikke at
udvikle sig i lang tid.
Rimelig realistiske regler - bl.a. er der ikke den store forskæl i
hit-points mellem et 'normalt menneske' og en meget erfaren kriger - den
erfarne kriger er bare bedre til ikke at blive ramt - men de fleste går ned
på en salve fra en uzi.
Simpelt grundsystem - stort set alt kan klares med 3d6
Mulighed for at downloade GURPS-lite (pdf-fil, 32 sider) fra udgiverens
site - http://www.sjgames.com - dette kan dels bruges til at se, om systemet
passer til ens måde at spille på, og det er også en udemærket miniregelbog,
som man kan skrive ud og give til spillerne, uden at det koster en formue.
Et set grundregler, som kan udvides lidt, og så bruges til mange genrer -
der er dog enkelte genrer, der ikke passer så godt til systemet (bl.a.
Supers har jeg hørt om en del problemer med - systemet er ikke gearet til at
klare så ekstreme afvigelser fra alm. mennesker)

Ulemper - også min subjektive vurdering...

Systemet kan udnyttes - der er set flere eksempler på spilpersoner med alt
for mange points brugt på grundliggende egenskaber (i GURPS er der fire -
ST, HT, DX, IQ - gæt selv, hvad det står for), og kun få point brugt på
skills - hvis spillerne får lov at udnytte dette smuthul i reglerne kan man
få nærmest absurd 'stærke' spilpersoner, hvilket sjældent er godt for
rollespillet.
Hvis man stort set kun spiller en genre, er man bedre tjænt med et system,
som er skræddersyet til denne genre.
Hvis spillederen (og spillerne) ikke passer på, kan man meget hurtigt ende
med en stak døde spilpersoner.

> Er der nogen der spiller i København?

Det må der være - Fantask og Faraos bliver da ved med at sælge
GURPS-bøger...

/Silas

Fra : Klaus Æ. Mogensen

Dato : 02-06-01 12:03

"Morten Bonnin" <bonnin@nru.dk> skrev:

> Er der noget der kan anbefale GURPS?

Både og.

GURPS er et "universelt" system i og med at det er designet til
at kunne håndtere alle mulige typer af kampagner fra fantasy over
science fiction til superhelte. Det er dog ikke mere universelt
end at det er nødvendigt at tilføje en masse ekstra regler for
hver ny type kampagne, hvorved lidt af ideen går fløjten -
specielt fordi ikke alle tilføjelser er kompatible (fx fungerer
psioniske evner forskelligt i GURPS Psionics og GURPS
Superheroes, efter hvad jeg har hørt).

Hvis du vil have et virkeligt universelt rollespilssystem, vil
jeg anbefale dig at få fat i Hero System eller BESM i stedet.

Hero System er et universelt system der er udviklet fra det
klassiske superhelte-system Champions, og er det mest fleksible
system jeg kender, omend en smule kompliceret (dog ikke mere
kompliceret end GURPS). Spillet indeholder et system til at
designe alle mulige egenskaber - superevner, trylleformularer,
hi-tech udstyr m.m. - ved at udstyre nogle basale evner med
diverse fordele og ulemper der ændrer virkning og pris. Den
basale angrebsevne hedder for eksempel "Energy Blast" og giver
skade til en person eller ting på afstand. Den evne kan man så
udstyre med en fordelen "Explosion" og ulemperne "Incantation" og
"Gestures" for at lave en Fireball-formular. 5th edition Hero
System skulle være lige på trapperne, men har været forsinket
flere gange.

BESM (Big Eyes, Small Mouth) er et simpelt system beregnet til at
simulere japanske tegnefilm-historier såsom RoboTech, Record of
the Lodoss War og Sailor Moon, men er fleksibelt nok til at
håndtere stort set alle typer kampagner. På nogle punkter er det
"Hero System Lite" fordi det indeholder mange lignende ideer
(såsom et system til at designe egenskaber), men det er (på godt
og ondt) en del mindre detaljeret.

Tilbage til GURPS: Spillet har fire grundegenskaber, men det er
kun to af disse (IQ og DX) som har betydning for tillærte
færdigheder (med få undtagelser), og det gør disse to egenskaber
lidt for vigtige. Spillet har også en filosofi med at evner der
er sjældne eller ville være svære at lære i virkeligheden koster
mange point, uanset hvor unyttige de er (i Hero System og BESM er
prisen bestemt af hvor nyttige de er). GURPS er oprindeligt
designet til at være enkelt (derfor kun fire stats), men
enkeltheden er gået fløjten for længe siden. Der er lavet en del
kampagnebøger til GURPS der beskriver forskellige verdener (ofte
fra mere eller mindre kendte romaner), men disse kan for det
meste sagtens bruges til andre systemer idet der er ret få
regel-henvisninger i dem.

Hvis du vil se lidt mere om hvad GURPS er, kan du downloade GURPS
Lite (en skrabet udgave af reglerne) fra Steve Jackson Games'
hjemmeside. Men jeg vil altså anbefale BESM eller Hero System i
stedet.

--
Klaus Æ. Mogensen
http://hjem.get2net.dk/Klaudius

She was a girlygirl and they were true men, the lords of
creation,
but she pitted her wits against them and she won.
- Cordwainer Smith, "The Ballad of Lost C'mell"

Fra : Martin Schultz

Dato : 02-06-01 13:59

On Fri, 01 Jun 2001 14:05:05 +0200, Morten Bonnin <bonnin@nru.dk>
wrote:

>Hej
>
>Er der noget der kan anbefale GURPS?
>Hvordan er GURPS Cyberpunk?
>Jeg har kigget lidt på det og det ser ok ud. Hvad synes du?
Du har næsten også brug for GURPS cyberworld. Cyberpunk bogen er lidt
tør men meget mere realistisk end man andre Cyberwolrd spil. I øvrigt
er det da sjovt at nævne at det amerikanske Secret Service troede at
det var en guide til elektroniske forbrydelser og baslaglage bogen
samt alle steven jackson gameses computere.

Fra : Wrathchild

Dato : 10-06-01 07:06

> Er der noget der kan anbefale GURPS?

Det kan jeg. Jeg har som GM ikke brugt andet de sidste 9-10 år

> Hvordan er GURPS Cyberpunk?
> Jeg har kigget lidt på det og det ser ok ud. Hvad synes du?
> Kom med nogle fordele ulemper :)

Jeg tror faktisk at jeg er derhenne at jeg _ikke_ vil anbefale GURPS
Cyberpunk som bog - i hvert fald ikke de centrale regeludvidelser omkring
netrunning mv. (og som vel må siges at ære temmelig centrale i genren) som
er præsenteret. De er gamle og omstændelige, og minder efter min smag for
meget om et system til at lave Dungeons efter. Jeg vil faktisk helle
anbefale de mere simple regler, som findes i GURPS Ultra Tech i starten af
afsnittet om computere.

Reglerne for Cyberwear er ok, men findes efterhånden også i UltraTech 2,
hvor du får mange andre ting med.

Til gengæld vil jeg varmt anbefale GURPS Cyberworld, evt. plus udvidelsen
GURPS Cthulupunk. Min nuværende kampagne har den som udgangspunkt, og det
har vi fået masser af sjov ud af (men den er nu heller ikke hvad man ville
kalde standard Cyberpunk)

> Er der nogen der spiller i København?

Som en anden har sagt - det må der være, siden bøgerne bliver ved med at
blive solgt. Jeg og min gruppe spiller i Københavnsområdet, men der er
desværre ikke pladser at give af, hvis det er det du spørger om

Wrath

Fra : Merc.Ghost

Dato : 03-10-01 22:50

"Morten Bonnin" skrev d. 01-06-01 13:05 dette indlæg :
> [...]
>
> Er der noget der kan anbefale GURPS?
> Hvordan er GURPS Cyberpunk?
> Jeg har kigget lidt på det og det ser ok ud. Hvad synes du?

Har spillet gurps i 10 år og kan anbefale det, man kan spille alle typer
rollespil men skal også ultra-tech

har du flere ting du gerne vilæ vide om gurps så skriv til
merc.ghost@ofir.dk

Kim T.

http://www.kandu.dk/

Fra : Silas F. Johansen

Dato : 04-10-01 15:34

> har du flere ting du gerne vilæ vide om gurps så skriv til
> merc.ghost@ofir.dk

Eller spørg i gruppen - på den måde ser flere mennesker dit spørgsmål, og
svar kan læses af alle - og der kan jo være flere der søger svar på de samme
spørgsmål.

/Silas