Skærme
Fijala 3554
Spørgsmål til Dell 2005FPW-ejere
Fra : Frodo Nifinger

Dato : 06-06-05 10:39

Jeg blev lidt overrasket over, at se, at de fleste 19" skærmehar en
opløsning på 1280x1024, altså et forhold på 5/4, men har displays, der viser
i 4/3. Det gør jo, at ting ikke vises 100% geometrisk korrekt.
Opløsningen burde ha heddet 1280x960!

Sjovt nok er det kun denne default opløsning, der er i forholdet 5/4.- De
andre default opløsninger er i forholdet 4/3: 800x600, 1024x768, 1600x1200.

Men Dell's 2005FPW er jo en wideformat monitor! der kører med pixelforholdet
1680x1050, altså et forhold på 8/5
Jeg kan ikke finde oplysningerne om skærmens fysiske forhold, andet end den
er 20".

Til sammenligning har min Toshiba M30X-174 laptop's skærm en opløsning på
1280x800, alt et 8/5 forhold, og en displaystørrelse på 33,1x20,8. Det er så
en match eller i hvert fald så tæt på!.

--
Jesper Nielsen
aka

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 06-06-05 10:43

"Frodo Nifinger" <jni@GIRAFtdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

Hovsa!

Jeg kom vist til at smide min signatur midt i spørgsmålet:

Spørgsmålet lyder:
Er der en hjælpsom sjæl derude, der gider måle højde og bredde på
skærmbilledet i mm på deres Dell 2005 FPW?

--
Jesper Nielsen
aka

Fra : zczc

Dato : 06-06-05 16:05

> [...]
viser
> i 4/3. Det gør jo, at ting ikke vises 100% geometrisk korrekt.

Det passer vel ikke, det med de 100%? Tegner du en cirkel i et vindue i fx
Photoshop og trækker vinduet, bliver cirklen ikke af den grund forvrænget.
Det eneste, der måske forvrænges er vel skrivebordstapetet...

Fra : CopyCat

Dato : 06-06-05 16:13

> i 4/3. Det gør jo, at ting ikke vises 100% geometrisk korrekt.
> Opløsningen burde ha heddet 1280x960!

Det er ikke helt korrekt .,

Så længe at LCD'en har samme format som den opløsning den skal vise ., så er
der ingen problemer.

så hvis opløsningen er 5:4 ., så er skærmen også 5:4 ..

~~Frank .,

Fra : David Rasmussen

Dato : 06-06-05 16:48

CopyCat wrote:

> Det er ikke helt korrekt .,
>
> Så længe at LCD'en har samme format som den opløsning den skal vise ., så er
> der ingen problemer.
>
> så hvis opløsningen er 5:4 ., så er skærmen også 5:4 ..

Ja, eller også er pixels ikke kvadratiske.

/David

Fra : CopyCat

Dato : 06-06-05 16:50

> Ja, eller også er pixels ikke kvadratiske.

Grunden til at jeg skrev som jeg gjorde er at jeg faktisk 'ikke' ved om en
pixel er kvadratisk ... faktisk kunne jeg forestille mig at man rent teknisk
satte hvert pixel med en bestemt afstand, hvis man ikke gjorde det hvordan
kan en 19" LCD TV så ende med samme opløsning som et 32" ... ja .,der er jo
selvfølgelig pixel størrelsen ..

~~Frank .,

Fra : David Rasmussen

Dato : 06-06-05 17:03

CopyCat wrote:

> [...]
> kan en 19" LCD TV så ende med samme opløsning som et 32" ... ja .,der er jo

Der findes masser af displays hvor pixels ikke er kvadratiske. Om det er
tilfældet med de displays der snakkes om i denne tråd ved jeg ikke.

/David

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 07-06-05 01:40

"CopyCat" <Not@vailable.Sorry> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> så hvis opløsningen er 5:4 ., så er skærmen også 5:4 ..

> Jeg forholder mig til Anandtech's A guide to to choosing the right 19"
LCD Monitor:
http://www.anandtech.com/displays/showdoc.aspx?i=2289&p=2

Citat:

"Resolution, Aspect Ratio: If you buy a 4:3 LCD, the resolution had better
be 4:3 as well. That is, a 19" LCD should have an aspect ratio of 1600x1200,
1280x960, or some derivative thereof. Most 19" and 17" LCDs have an aspect
ratio of 5:4 (1280x1024). This is OK, but you're looking at a 5:4 signal
crammed in a 4:3 box. Our Dell 2001FP, on the other hand, measures exactly
16" by 12" and runs at a resolution of 1600x1200. Generally, a skew aspect
ratio is not enough to notice, but if you do any sort of graphic work, all
of your circles will look like ovals. This goes the same for widescreen
LCDs - buy a widescreen LCD with a widescreen resolution; a 30" wide format
LCD with a resolution of 1024x768 will not look correct no matter what you
do to the signal."

Citat slut

Så der er nok noget om snakken.
Da jeg skal bruge skærmen hovedageligt til billedbehandlingen og DTP, bør
jeg nok vælge en skærm med en opløsning, der passer til skærmens format.

Her ligner Dell's 2005FPW eller 2001FPet hit, men jeg kvier mig lidt ved at
kyle så mange ekstra bønner efter skærmen, og jeg gruer lidt for Dell's
servicepolitik.

Deres salgsbetingelser ligner næsten brud på købelovens bestemmelser, og en
pris på 744 kr for at fortryde indenfor de første 14 dage er dælme gusten.
Samtidigt anser Dell ikke 5 pixelfejl eller færre som en mangel uanset
placering, så en fejlbehæftet monitor kan hurtigt blive et dyrt bekendtskab.

sakset fra siden med Dell 2005 FPW:
"Forbrugere har 14 dages fortrydelsesret fra leveringen. Udnyttes
fortrydelsesretten opkræves returfragt DKK 744 hos forbrugeren. Den tilbudte
standardservice begrænser ikke forbrugeres rettigheder i henhold til
gældende forbrugerlovgivning. Dells almindelige salgs- og
leveringsbetingelser finder anvendelse. "

Et problem er selvf. at Dell inkluderer fragt i deres tilbudspris, og den
vil de så ha dækket igen, meeeen 372 kr hver vej?

--
Jesper Nielsen
aka

Fra : Jeppe Seidelin Dam

Dato : 07-06-05 03:40

Frodo Nifinger wrote:
> Et problem er selvf. at Dell inkluderer fragt i deres tilbudspris, og
> den vil de så ha dækket igen, meeeen 372 kr hver vej?

Hvis fragtens pris ved køb ikke specificeres, skal svjv hele købsbeløbet
tilbagebetales til forbrugeren ved returnering. Jeg vil tro, at Dell bevæger
sig på kanten af det tilladelige ved at kræve en bestemt fragtmand og at det
sendes til udlandet. Det burde tages op til debat i dk.forbruger.

mvh
Jeppe Seidelin Dam

Fra : Per Nielsen

Dato : 07-06-05 08:42

Jeppe Seidelin Dam wrote:
> [...]
> tro, at Dell bevæger sig på kanten af det tilladelige ved at kræve en
> bestemt fragtmand og at det sendes til udlandet. Det burde tages op

Jeg har ikke hørt om andre firmaer/mærker der kører med den politik. Ikke
noget Dell til mig, og det er også hvad jeg råder andre til.

Fra deres danske hjemmeside:

http://tinyurl.com/7srnf

Dell A/S har hovedsæde på Amager Strandvej 60-64, 2300 København.

Men via en returnering hertil via Postdanmark er ikke muligt...

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 07-06-05 10:58

"Per Nielsen" <dazzler53@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Dell A/S har hovedsæde på Amager Strandvej 60-64, 2300 København.
>
> Men via en returnering hertil via Postdanmark er ikke muligt...

Jeg vil lige runde af med at fortælle, at jeg har ringet til Dell-Danmark
for at høre nærmere om deres pixelpolitik og fortrydelsesret.

Det skulle ikke være så slemt som det skrives på deres site.

De 744 kr er kun for hele systemer.

Prisen for at returnere en fladskærm er ca. 100 kr iflg. Dell's
kundeservice, hvilket jeg finder meget billigt i betragtning at skærm ex.
emballage vejer 7,9 kg.

De anerkender også færre fejl end 5, hvis de sidder centralt på skærmen.
Ellers er antallet af tilladte pixelfejl 5 stk.

Det lyder ikke helt så gustent som de 744 kr på sitet.

--
Jesper Nielsen
aka

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 07-06-05 14:30

"Jeppe Seidelin Dam" <jeppedam@SLETmailme.dk> skrev:

> Hvis fragtens pris ved køb ikke specificeres, skal svjv hele
> købsbeløbet tilbagebetales til forbrugeren ved returnering.

Korrekt.

> Jeg
> vil tro, at Dell bevæger sig på kanten af det tilladelige ved at
> kræve en bestemt fragtmand og at det sendes til udlandet. Det
> burde tages op til debat i dk.forbruger.

Dell kan helt klart ikke kræve at der benyttes et bestemt fragtfirma
ved returneringen i henhold til Forbrugeraftaleloven. Hvis de kunne det
kunne de lave deres eget fragtfirma og sætte fragtpriserne på så højt
et niveau, at det aldrig ville kunne svare sig, at udnytte de 14 dages
returret.

Men i det hele taget er Dell ikke et firma man bør handle med pga.
deres generelt tvivlsomme betingelser og betænkelige markedsføring.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Per Nielsen

Dato : 07-06-05 14:41

Morten Bjergstrøm wrote:
> Men i det hele taget er Dell ikke et firma man bør handle med pga.
> deres generelt tvivlsomme betingelser og betænkelige markedsføring.

Jeg finder deres hjemmeside temmelig uoverskuelig, og deres priser fiser op
og ned. Det kan jeg ærligt talt ikke tage særligt seriøst, men det må de jo
selv om, der er alternativer. Dermed ikke være sagt at de også kan lave
nogle glimrende skærme.

Fra : Per Nielsen

Dato : 07-06-05 14:43

Per Nielsen wrote:
> Dermed ikke være sagt
> at de også kan lave nogle glimrende skærme.

Det skulle vist være:

Dermed ikke være sagt at de ikke også kan lave nogle glimrende skærme.

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 07-06-05 14:32

"Frodo Nifinger" <jni@GIRAFtdcadsl.dk> skrev:

> Prisen for at returnere en fladskærm er ca. 100 kr iflg. Dell's
> kundeservice, hvilket jeg finder meget billigt i betragtning at
> skærm ex. emballage vejer 7,9 kg.

Øh billigt? Det koster 61,- med PostDanmark at sende en pakke op til
10kg.

OK Dell vil så have, at man returnerer til Irland men....

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 07-06-05 14:36

"Frodo Nifinger" <jni@GIRAFtdcadsl.dk> skrev:

> Så der er nok noget om snakken.

Næh egentligt ikke. En 17" eller 19" TFT skærm med en native opløsning
på 1280x1024 har rent fysisk forholdet 5:4 og det er fuldt ud
tilsvarende end CRT skærm der fysisk har forholdet 4:3 og en anbefalet
opløsning på 1024x768.

En bredformatskærm skal naturligvis have nogle mere "sære" opløsninger
for at det hele passer sammen.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Ove Kjeldgaard

Dato : 06-06-05 18:13

"Frodo Nifinger" <jni@GIRAFtdcadsl.dk> wrote:

> [...]
>opløsning på 1280x1024, altså et forhold på 5/4, men har displays, der viser
>i 4/3. Det gør jo, at ting ikke vises 100% geometrisk korrekt.

Om det gælder for fleste ved jeg ikke - der er jo efterhånden mange 19"
monitorer i LCD junglen

Men min L1930B fra LG, med opløsning på de 1280 x 1024 pixels, er opgivet til en
pizelstørrelse på 0.294 X 0.294 mm.

Og det passer indenfor en enkelt milimeter med de fysiske mål på skærmen.

--
Med venlig hilsen, Ove Kjeldgaard, nospam AT privat DOT dk
Natur og Friluftsliv: <http://hiker.dk>