S 103 ´s kanon
Fra : U W

Dato : 06-06-05 10:21

Ville lige høre her på NG om det virkelig kan passe, at der er danske
dykkere som pt. er ved at "afmontere" kanonen på S 103 ?
Det forekommer mig fuldstændigt hjernedødt at gøre dette. Der er INGEN
undskyldning for at foretage sig den slags. Løsfund er en ting, en
anden er at afmontere signifikante vragdele som netop gør vraget til
noget "særligt". Jeg er klar over at dette emne har været debatteret
før her på NG, men når jeg hører så grelt et rygte er grænsen for
tolerance nået..
Og jow - jeg har været på vragudstillinger og set fine løsfund som man
har været i mudderet for at hente -ingen problem med det..
MEN jeg "ved" også nogle som har skibsskruer m.m stående i baghaven og
der gør de sgu ingen nytte overhovedet !!!
Jeg vil helst se f.eks maskintelegrafen på sin oprindelige plads !

Så jeg håber for alle de som ej har været der endnu og alle de som
har, at dette er et rygte og intet andet.
mvh
Ulrik

Fra : Allan Jensen

Dato : 06-06-05 11:01

Hvordan "hjernedødt" ?

Hvis det er rigtigt hvad du har hørt, så skal de vel bruge kanonen og da det
ikke er en undervandskanon, har den ikke noget at gøre på havbunden.

Alle "tabte" tingene på havbunden, skal da op hvor de hører hjemme. Kun få
promille af befolkningen, har glæde af kanonen hvor den er nu og jeg er da
overbevist om, at hvis nogen har ladet sådan en historie sive, så har de
også en bjærgningstilladelse.

Jeg glæder mig til at se den bjærgede og istandsatte kanon på næste
vragudstilling.

m.v.h. Allan Jensen

Fra : U W

Dato : 06-06-05 11:35

Hej Allan.
Hjernedødt forstået som meningsløst og selvisk !
Jeg har hørt og læst argumentet med, at "så kan alle de andre jo
også få glæde af den", men jeg synes ikke helt det holder fordi,
som du tidligere har skrevet, næppe kommer på museum med en
informativ og spændende historie vedlagt.
Jeg ved at du har fundet mange flotte ting og har restaureret dem
derefter og hatten af for det. MEN der er altså flere som gerne
vil se tingene på vraget end på en udstiling, for derefter at gå i
glemmebogen hos "offentligheden". Her taler jeg kun om
fastmonterede ting som torpedorør mv. og ikke løsfund som der
heldigvis er flest af og som man ikke ellers ville have set hvis
det ikke var for "mudderdrenge"..Og det er netop det som er
forskellen.
Der har vist forresten været en "afstemning" i DYK om det på et
eller andet tidspunkt...
På de omtalte vragudstillinger har jeg mødt en del dykkere som
hellere så "ikke -løsfund" på vraget end på land ?
Så jeg har svært ved at se, hvorledes man kan retfærdiggøre en
sådan afmontering. Den sidder absolut ikke løs - nå jo - det
skulle da lige være for pga. at ubetænksomme dykkere har bundet
fast på den...
Og jo - vragene forfalder og en dag ligger kanonen på bunden - og
ja - så kan den måske betragtes som løsfund ?
Men hvorom alting er, så håber jeg at den er der næste gang jeg
kommer forbi. For den tidobler min oplevelse på vraget !
Men tak for din respons..
mvh
Ulrik

Fra : Allan Jensen

Dato : 06-06-05 13:16

.....altså, den eneste chance for at kanonen bliver udstillet, med en
informativ spændende historie, er hvis den bliver bjærget.

Jeg mener ikke, at det skal være afgørene for, om man bjærger interessante
ting eller ej, er om de er boltet fast eller er faldet af.

Forudsat man ikke bjærger noget andre ejer, eller har bjærgeretten til, så
kan man for min skyld fjerne hele vraget. Det er en meget snævertsynet
holdning, at kanoner, skibsklokker, potter og pander skal blive på vragene,
for at alle kan se dem. Kun få procent af befolkningen, prøver at dykke i
deres liv og af disse er det igen kun få procent, som når at dykke så meget
på vrag, at de kan finde for og bag på det.

Men du har selvfølgelig ret i, at oplevelsen ved at dykke på et urørt vrag
er 10 (eller 100) gange mere interessant, end på et vrag hvor meget er
bjærget. Men så må man jo tage sig sammen og komme ud på havet, i stedet for
at spilde sin tid ved stranden, eller ved "hop 1000 mand i vandet
samtidigt"-arrangementer, som er så populære i dag.

Der bliver fundet en del nye urørte vrag hvert eneste år, i både Kattegat og
Østersøen. Jeg har kendskab til mange-mange vrag, som er næsten urørt, både
små og store (vi har lige fundet en helt urørt og meget gammel damper, på
ca. 2000 brt. ved Bornholm).

Ligesom man skal bruge en flyvemaskine for at blive pilot, så skal man bruge
et skib for at være vragdykker. Det er et spørgsmål om at prioritere sin tid
og sine penge, hvis man vil se vrag med kanoner, klokker, rat og
skattekister.

Alt for mange, giver alt for ofte de som bjærger ting fra vragene, skylden
for at de ikke selv ser nok interessante ting på vragene. Men det er alene
fordi de dykker for lidt og de forkerte steder.

m.v.h.Allan Jensen

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 06-06-05 13:40

"Allan Jensen" <alj@vrag.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
meget
> på vrag, at de kan finde for og bag på det.

Hvor mange procent af befolkningen kommer til at se disse genstande når
disse er bjærget? Godt nok har flere muligheden fordi de ikke skal dykke,
men det kunne jo være at der var flere der fik glæde af dem på vraget end på
et museum?

>Men det er alene
> fordi de dykker for lidt

Fordi de er for langsomme i forhold til dem der bjærger alt hvad de kan?

>og de forkerte steder.

Der hvor man har bjærget alt hvad der ikke skulle en skærebrander til at
fjerne?

mvh
Jonas

Fra : Allan Jensen

Dato : 06-06-05 14:50

men det kunne jo være at der var flere der fik glæde af dem på vraget end
på et museum?<<

Hvordan skal det forstås ?

....ja livet er uretfærdigt

fjerne?<<

En skærebrænder er et udemærket og nænsomt stykke værktøj, i forhold til
explosiver.

m.v.h. Allan Jensen

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 06-06-05 15:55

> men det kunne jo være at der var flere der fik glæde af dem på vraget end
> på et museum?<<
>
> Hvordan skal det forstås ?

Så vidt jeg ved eksistere der ikke nogle permanente vrag museer hvor man
udstiller alt det der bjærges, det vil sige at det kun er tilgængeligt i
korte perioder og derfor også kun for ganske få mennesker. Vragene ligger
der altid og der dykkes rigtig meget på dem. Spørgsmålet er hvor mange
kommer på museet i forhold til på vraget.

Fra : Flemming Jensen

Dato : 06-06-05 17:31

Jonas Lüttichau wrote:

> Så vidt jeg ved eksistere der ikke nogle permanente vrag museer hvor man
> udstiller alt det der bjærges,

3 hurtige fra hukommelsen:

Strandingsmuseet i Thorsminde
Bangsbo Museet i Frederikshavn
Wasa i Stockholm

- der alle kan anbefales at besøge.

--

Flemming

Fra : Søren Arnvig

Dato : 06-06-05 17:49

"Flemming Jensen" <FJ-Dyk@vip.cyber-FJERN-city.dk> wrote in message

> 3 hurtige fra hukommelsen:
>
> Strandingsmuseet i Thorsminde
> Bangsbo Museet i Frederikshavn
> Wasa i Stockholm
>
> - der alle kan anbefales at besøge.

Er der ikke også et orlogsmuseum i københavn ?

Søren Arnvig

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 06-06-05 18:01

"Flemming Jensen" <FJ-Dyk@vip.cyber-FJERN-city.dk> skrev i en meddelelse
> Strandingsmuseet i Thorsminde
> Bangsbo Museet i Frederikshavn
> Wasa i Stockholm

Mmm.. men der udstiller man vel sagtens kun genstande af historisk
interesse?

Fra : Claus Grell Hansen

Dato : 06-06-05 18:19

Sikkert...
Resten kan ses ovenvande i stort set enhver større havn.

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 06-06-05 19:39

"Claus Grell Hansen" <nospam@divein.dk> skrev i en meddelelse
> Sikkert...
> Resten kan ses ovenvande i stort set enhver større havn.

Jah men argumentet går jo netop på at flere får glæde af genstandene fordi
de kommer på museeum, men der er ikke et museeum for alle de genstande der
bliver bjærget. Så derfor må der vel være flere der får glæde af dem når de
sidder på vraget på bunden af havet, hvor man kan opleve det og indtage
hele oplevelsen af skibet og så videre. Men man skal selvfølgelig være
hurtig før nogen får lyst til at fjerne tingene og stille dem i garagen.

Fra : Flemming Jensen

Dato : 06-06-05 18:32

Jonas Lüttichau wrote:
> "Flemming Jensen" <FJ-Dyk@vip.cyber-FJERN-city.dk> skrev i en meddelelse

> Mmm.. men der udstiller man vel sagtens kun genstande af historisk
> interesse?

Ja? Det er vel formålet med et museum?
Ellers kan du jo bare besøge en almindelig fiskerihavn, hvis du vil se
gamle rustne skibe...

Hvis du vil se et krigsskib fra 2. verdenskrig, så er HMS Belfast i
London et must. "Europe's last big armoured warship of World War II".
Den er dog, desværre, ikke i original stand, idet den også blev brugt i
Korea.

Titanic's omrejsende turistfælde, undskyld udstilling, har vist noget
rustent jern. Jeg kom dog aldrig længere end til indgangen, det pop
ville jeg alligevel ikke betale for. Man har også mulighed for at købe
kulstumper til diamantpris, fantastisk.

--

Flemming

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 06-06-05 19:41

"Flemming Jensen" <FJ-Dyk@vip.cyber-FJERN-city.dk> skrev i en meddelelse
> Ellers kan du jo bare besøge en almindelig fiskerihavn, hvis du vil se
> gamle rustne skibe...

Der er vel ingen kanoner, og de behøver vel ikke have særlig historisk
betydning hvilket betyder at de ikke får lov til at sidde på vraget fordi
nogen skal absolut hæve lortet, og det kan ikke komme på museeum fordi det
ikke har nogen specielt historisk betydning. Det vil sige at det eneste
tidspunkt folk får glæde af det er når der er garage museeums udstilling, og
det er da fint. Men var der ikke flere der fik glæde af kanonen da den sad
på vraget?

Fra : Flemming Jensen

Dato : 06-06-05 21:55

Jonas Lüttichau wrote:
> [...]
> det er da fint. Men var der ikke flere der fik glæde af kanonen da den sad

Det lyder som om du aldrig har søgt, og fået, en
souvenir-optagningstilladelse fra Farvandsvæsnet? Det eneste man får lov
til at tage er løstliggende genstande på vraget. Når der bjerges kanoner
må det nødvendigvis være med tilladelser af en helt anden slags, og det
formoder jeg ikke muligt uden samarbejde med et museum?
Når man indsender en ansøgning, kommer den til høring hos en ganske lang
række af museer m.m., der kan gøre indsigelse, så jeg tror ikke at der
generelt går noget tabt for "os alle sammen" ved lovlige
optagninger/bjergninger.

Hvis man holder sig til love og tilladelser, står man til gengæld
bagerst i køen når diverse cmas klubber går til fadet. Her er der
tilsyneladende ingen der har problemer med at klubbens skibe/både bruges
til bjergninger, der er klart ulovlige.

Nu du taler om kanoner, så har Gert Normann for et par år siden hævet
kanonen fra en Tysk ubåd på Horns rev. Se hans webside om projektet:
http://www.jydskdyk.dk/U59DK/Startframset.htm

Er det ok?

--

Flemming

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 06-06-05 22:10

> Det lyder som om du aldrig har søgt, og fået, en
> souvenir-optagningstilladelse fra Farvandsvæsnet?

korrekt

> [...]
> må det nødvendigvis være med tilladelser af en helt anden slags, og det
> formoder jeg ikke muligt uden samarbejde med et museum?

De har vel sandsynligvis ikke fået lov til det.

> [...]
> række af museer m.m., der kan gøre indsigelse, så jeg tror ikke at der
> generelt går noget tabt for "os alle sammen" ved lovlige

Det ved jeg ikke..

> [...]
> bagerst i køen når diverse cmas klubber går til fadet. Her er der
> tilsyneladende ingen der har problemer med at klubbens skibe/både bruges

Næh der er jo nogen der har lang tradition for sådan noget..

> Nu du taler om kanoner, så har Gert Normann for et par år siden hævet
> kanonen fra en Tysk ubåd på Horns rev. Se hans webside om projektet:
> [...]

Nej det synes jeg ikke. Jeg tror ikke jeg ville gide at se den ubåds kanon
på et museeum men jeg ville gerne se den hvis den sad på båden på 33m vand.

mvh
Jonas

Fra : Flemming Jensen

Dato : 07-06-05 15:02

Jonas Lüttichau wrote:

> Nej det synes jeg ikke. Jeg tror ikke jeg ville gide at se den ubåds kanon
> på et museeum men jeg ville gerne se den hvis den sad på båden på 33m vand.

Jeg skrev et indlæg i denne tråd fordi du efterlyste museer der
udstiller bjærgede genstande. Her er så et eksempel hvor en kanon fra
WWI, der ellers var utilgængelig, nu kan ses udstillet uden for museet.
Derudover er viden og historie om ubåden formidlet på lettilgængelig vis.

Besøgstallene på Strandingsmuseet er ifølge Danmarks statistik:
2000 : 29000
2001 : 37000
2002 : 42000
2003 : 36000

Hvor mange aktive sportsdykkere er der i Danmark, hvor mange af dem kan
gennemføre et vragdyk på 33m, på åbent hav, og hvor mange af dem har
dykket vest for Horns Rev?

Jeg forstår ikke at du ikke vil besøge museer, for det er bl.a. der jeg
opnår den den viden der gør at jeg bedre kan forholde mig til det jeg
ser på vragene når jeg dykker.

--

Flemming

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 07-06-05 15:42

> Hvor mange aktive sportsdykkere er der i Danmark, hvor mange af dem kan
> gennemføre et vragdyk på 33m, på åbent hav, og hvor mange af dem har
> dykket vest for Horns Rev?

Tjah, jeg vil bare hellere se kanonen når den sidder på ubåden på 33m.

> Jeg forstår ikke at du ikke vil besøge museer, for det er bl.a. der jeg
> opnår den den viden der gør at jeg bedre kan forholde mig til det jeg
> ser på vragene når jeg dykker.

Det er ikke fordi jeg absolut vil undgå at besøge museet men jeg har bare
ikke særlig stor lyst til det.

Men jeg kan da godt se at flere mennesker får set kanonen og hører historien
end hvis den lå på 33m. Men det er jo bare de færreste af de bjærgede
genstande der ender på et museeum. Som du selv siger, man står bagerst i
køen når man gør det på den lovlige måde.

mvh
Jonas

Fra : Flemming Jensen

Dato : 08-06-05 16:08

Jonas Lüttichau wrote:

> Tjah, jeg vil bare hellere se kanonen når den sidder på ubåden på 33m.

Jeg vil da også gerne have dykket på ubåden dengang den var jomfruelig,
det kom jeg så bare ikke til. Jeg vil da også gerne dykke på den idag,
faktisk ser jeg det som en fordel at jeg nu kan lære mere om vraget før
dykket, men det kommer jeg nok heller ikke til. Det er dog kun et
spørgsmål om tid før jeg besøger Strandingsmuseet igen, så får jeg da i
det mindste de bedste fund at se.

Hvis du alligevel ikke har positionen på denne ubåd kan det jo også være
ligemeget. Har du positionen, vil jeg gerne med derud, kanon eller ej :)

--

Flemming

Fra : KC

Dato : 08-06-05 15:19

Hej Flemming...

Nu kan man jo ikke sammenligne Gert Normann og hans fantastiske arbejde for
og med Strandingsmuseet med en gruppe fynske vragentutiaster som udstiller
en gang om året i en garage......

KC

Fra : Flemming Jensen

Dato : 08-06-05 16:46

KC wrote:

> Nu kan man jo ikke sammenligne Gert Normann og hans fantastiske arbejde for
> og med Strandingsmuseet med en gruppe fynske vragentutiaster som udstiller
> en gang om året i en garage......

Hej KC,

Bemærk lige at vi er ude ad en tangent, og diskuterer for/imod
Standingsmuseet og Gert Normann's bjergning.

--

Flemming

Fra : Allan Hansen

Dato : 08-06-05 21:34

> Bemærk lige at vi er ude ad en tangent, og diskuterer for/imod
> Standingsmuseet og Gert Normann's bjergning.

Når vi alligevel er ude af tangenten er der en interessant ting. For mange
år siden havde hver dykker og hver klub sine vrag og sine positioner som man
ikke delte med andre. Det nærmeste man kom var at bytte positioner og
oplysninger om vrag inden for snævre kredse af aktive vragdykkere. Skabelsen
af dykinfo for ca 15 år siden ændrede dette hvor mange godt kunne se at der
var fordele. De aktive vragdykkere der havde fundet positioner og havde
været i arkiverne bidrog med deres store viden og vragenes historie og det
kom de mange til gode. De sidste 10 år er gået den modsatte vej. "Leave
nothing than bubbles" filosofien og de stadige beskyldninger om
vragplynderier hver gang de aktive vragdykkere bidrager med nyt er begyndt
at grave "grøften" så bred at der stort set ikke er kommet flere nye
positioner end på Fløjten og Kanonkuglevraget inden for de sidste 5 år. Og
det på trods af at jeg da har kendskab til blot den lille kreds af aktive
vragdykkere jeg kender, hvert år finder og dykker på 5-10 jumfruelige vrag.
Eksempelvis er der for 2 år side fundet en JU-88 i Øresund. Flyvrag er der
jo ikke for mange af og jeg tror ikke at den lille kreds der kender
positionen har tænk sig at offentliggøre den. Der er i øvrigt allerede givet
bjærgningstilladelse ( skrot-optagelse ).

Allan Hansen

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 08-06-05 22:11

"Allan Hansen" <REMOVETHISenghans@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
givet
> bjærgningstilladelse ( skrot-optagelse ).

Og så længe den er hemmelig skal de jo heller ikke høre på folk der brokker
sig over at de hæver det ene og det andet..

Fra : Allan Norsk

Dato : 09-06-05 08:03

> [...]
> at grave "grøften" så bred at der stort set ikke er kommet flere nye
> positioner end på Fløjten og Kanonkuglevraget inden for de sidste 5 år.

Det er en interessant problemstilling du fremkommer med her. Jeg tror dog
motiverne for at holde positionerne hemmelige er en helt anden.

Dem der har gjort et stort benarbejde i at opsnuse nye positioner, enten ved
at hælde adskillige øl på lokale fiskere eller ved minutiøs søgning i
arkiver og træk af dyrt elektronik i sindrige søgemønstre, er naturligt
tilbageholdende med at frigive positionen indtil de selv har haft ordentlig
mulighed for at kortlægge vraget. Fuld respekt for det, der skal jo være en
belønning for alt arbejdet.

Nogle vælger så at holde positionen permanent inden for en snæver kreds som
man stoler på og her er min påstand, at hemmeligholdelsen primært
opretholdes for at vraget ikke skal blive plyndret af skamløse junk dykkere.
Om beskyttelsen så bunder i et ønske om at holde effekterne for sig selv
(med eller uden bjærgningstilladelse) eller et ønske om at bevare vraget
intakt til de kommende dyk, er for så vidt ligegyldigt. Allan Jensen har
sikkert en håndfuld eller mere af sådanne vrag (med bjergningstilladelse på
flere af dem har jeg hørt), måske han kan fortælle hvorfor disse positioner
ikke bare tilflyder dykkerverdenen?

Mvh. Allan Norsk (Jensen)

Fra : Henrik

Dato : 07-06-05 21:52

> Hvis man holder sig til love og tilladelser, står man til gengæld
> bagerst i køen når diverse cmas klubber går til fadet.

Det er trist at nogen begår selvtægt blot for at undgå at stå sidst i køen,
og i stedet griber til handlinger som er i strid med loven. Men det er ikke
kun cmas klubber der går til fadet, det er også dykkere med andre
certifikater som ikke er organiseret under DSF.

/Henrik

Fra : KC

Dato : 06-06-05 19:19

Ulrik startede denne pind med at spørge om nogen er ved at fjerne kanonen på
S103.

Og ja det er der vist desværre nogen som er.... (og de fleste på Fyn ved
hvem det er)

Desværre er det hverken Allan eller Søren - som jo afleverer alle deres fund
på museer hvor andre kan få glæde af dem (?).

Nogen fra klubben, som arbejder på at fjerne kanonen må læse med her - så vi
får jo snart svar på hvilket museum vi skal besøge for at se kanonen
fremover!

Er det kun mig, som 1.000.000 gange hellere vil nyde kanonen i vægtløs
tilstand på 30 meters dybde i god sigt end på et museum??????

KC

Fra : Søren Reinke

Dato : 06-06-05 19:22

KC wrote:
> [...]
> S103.
>
> Og ja det er der vist desværre nogen som er.... (og de fleste på Fyn ved

Sørgeligt sørgeligt :(

> Desværre er det hverken Allan eller Søren - som jo afleverer alle deres fund
> på museer hvor andre kan få glæde af dem (?).

Jeg ved nu ikke om man kan kalde det et fund, hvis man skal bruge en
skærebrænder for at fjerne det.

Svarer til at et bankrøveri (altså den del med at bruge 'vold') bare er
et fund ligesom når man smlet 25 øre op fra gaden.

> [...]
>
> Er det kun mig, som 1.000.000 gange hellere vil nyde kanonen i vægtløs
> tilstand på 30 meters dybde i god sigt end på et museum??????

Helt bestemt, ting der sidder fast på vraget når det går ned, skal også
blive sidende der så vi alle kan nyde det. Og dette gælder også store
ting der ikke lige er til at flytte.

Tænk hvis alle løsdele så som biler, flyvinger, våben, motorcykler osv,
blev fjernet fra Thistlegorm. Det ville være synd.

--
Søren Reinke
www.Xray-Mag.com/ - dit gratis dykkermagasin på nettet

Fra : Flemming Jensen

Dato : 06-06-05 20:12

Søren Reinke wrote:

> [...]
>
> Svarer til at et bankrøveri (altså den del med at bruge 'vold') bare er
> et fund ligesom når man smlet 25 øre op fra gaden.

Har I skrevet til Farvandsvæsnet og spurgt om der er givet tilladelse
til bjærgningen?
De er flinke til at besvare e-mail.

Jeg har ingen forbindelse til denne sag. - Generelt vil jeg sige at det
er meget ubehageligt at blive beskyldt for at stjæle, når man har
papirerne i orden.

--

Flemming

Fra : Leif Chr. Andresen

Dato : 07-06-05 15:16

Så spørg lige ved samme lejlighed, om de har ophævet dykkerforbuddet på
S103.

Vi i Sønderborg Sportsdykker Klub har jo faktisk vraget liggende i vores
baghave, men vi mener da, at der er dykkerforbud, både på grund af ca.
20 døde søfolk, hvor måske enken og børnene lever endnu, men også på
grund af en del løs ammunition, bl.a. dybdebomber. At bruge skærebrænder
i de omgivelser er vist ikke særlig klogt.

Leif Chr. Andresen

Flemming Jensen skriver:

Fra : Søren Arnvig

Dato : 06-06-05 20:18

"KC" <kc@kcdk.com> wrote in message
> [...]
>
> Desværre er det hverken Allan eller Søren - som jo afleverer alle
> deres fund på museer hvor andre kan få glæde af dem (?).

Er du ked af lige at præcisere hvilken Søren du refererer til her ?

Søren Arnvig

Fra : Teddy Vester

Dato : 08-06-05 08:17

Hej KC

Jeg tilslutter mig 100% din holdning.
Det er da betydelig sjovere at se kanonen på vraget end på et museum :)
Hvis du "kender" de pågældende dykkere, hvorfor så ikke sende en lille mail
til rette myndighed, da jeg for det første ikke tror, at de pågældende
dykkere er erhvervsdykkere og samtidig heller ikke har en hævningstilladelse
?

TV

Fra : U W

Dato : 08-06-05 09:10

Hej Teddy.
De er ikke erhvervsdykkere og har ej heller nogen
bjærgningstilladelse.
En sådan er jo lidt svær at få, når der i forvejen er dykkerforbud
på S 103 !!
Men jeg tror desværre at de meget få som KC tænker på er udenfor
pædagogisk rækkevidde..
ulrik

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 08-06-05 09:40

"U W (slet FND6Z)" <pongovongo@FND6Zmail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> på S 103 !!
> Men jeg tror desværre at de meget få som KC tænker på er udenfor

Så er det vel bare at melde dem til politiet?

Fra : KC

Dato : 08-06-05 15:21

Det kunne jo være en mulighed. De er åbenbart ikke interesseret i at deltage
i debatten her.

KC

Fra : __vaDer

Dato : 06-06-05 20:20

Hvad sker der for visse folk!? jeg ved slet ikke hvor jeg skal begynde, og
er
bange for at hvis jeg først rigtigt kommer i gang, vil det ingen ende tage.
Så jeg vil gøre det kort, nogle er måske bekendt med min holdning
til vrag og dets tilhørende effekter.
Jeg ville ikke føle eller vise min sympati/respekt for nogle af de
vedkommende
personer, hvis deres dage skulle ende på bunden, som følge af denne handling
eller tilsvarende.
Tror et generationsskifte i dykkerverdenen ville gøre gavn, især når man
læser
nogle af de udtalelser/kommentarer, der skrives herinde.....

Hårde ord!? Måske, men vrag og deres skønhed skal nydes i vandet,
ikke i en privat samling....

Mvh

Ilhan "Der stadig ikke er raset ud" :)

Fra : HKN

Dato : 06-06-05 21:01

> [...]
> vedkommende
> personer, hvis deres dage skulle ende på bunden, som følge af denne

Der tror jeg lige du var en kende for overophedet.....

Tag en dyb indånding, og kom så med undskyldning for den udtalelse - det
vil
være på sin plads!

Mvh
Henrik

It has removed 76 spam emails to date.
Try www.SPAMfighter.com for free now!

Fra : CC

Dato : 06-06-05 22:25

> [...]
>
> Så jeg håber for alle de som ej har været der endnu og alle de som
> har, at dette er et rygte og intet andet.

Jeg hørte også rygtet på D-dag ved Søbadet i søndags og er helt enig i, at
det er uhørt, hvis der er nogen som er i gang med at hæve kanonen på S-103.
Generelt er jeg også meget imod "vragrøverierne". Jeg sammenligner det lidt
med, at alle dykkere som dykker på koralrev lige skal have en lille souvenir
med op i form af et stykke koral, så ville det godt nok ikke vare ret længe,
før alle de populære tropiske dykkersteder endte op som golde ørkener og
ingen gad at dykke på dem længere. Eller hvad hvis alle dykkere lige skulle
have et par ting med op fra f.eks. Thistlegorm (har iøvrigt været et
problem), hvor sjovt ville det så være at dykke på den?

I vores klub har vi også haft diskussionen flere gange, men der er stadig et
fåtal, hvis eneste formål med dykningen, er at slæbe så meget skrammel med
op som muligt og få savet så mange skruer og koøjer af vragene som muligt.
På sin vis mener jeg det er en temmelig egoistisk indstilling, da roderiet
ofte medføre at sigten for de efterfølgende dykkere er øjelagt og har man
planer om, at tage kamera med, kan man roligt glemme det og vente til en
dag, hvor "muddermaskinerne" skal til familiefest eller lignende.

Der er selvfølgelig en del, som lægger et kæmpe stykke arbejde i at
restaurere fundene flot, men stadig vil fundene have et meget begrænset
publikum, for jeg er ret sikker på, at andelen af de fund der hæves og som
ender på museum nærmere skal tælles i promiller end procenter. Det betyder
alt andet lige, at de fleste effekter ender hjemme i folk privatboliger og
hovedparten af disse kan findes i udhuse og værksteder og når konen bliver
træt af mængde af skrammel ender det på den lokale genbrugsstation.

Stemningen blandt dykkere idag går utvetydigt i retning af, at bevare
vragene, men der er stadig lang vej endnu, da der findes mange "hardcore
vragrøvere", hvis eneste formål, er at få vredet så meget som muligt af
vragene og få det hævet.

Min utvetydige holdning er, at man bør efterlade tingene der hvor de høre
til.

hilsen
Claus

Fra : Allan Jensen

Dato : 07-06-05 09:00

.....sikke dog en masse ynkværdigt sludder i denne tråd, jeg ønsker ikke at
kommentere det, men er lige faldet over denne her:

til.<<

Fra hvornår er skibe begyndt at høre til på havbunden ???

m.v.h. Allan Jensen

Fra : CC

Dato : 07-06-05 10:54

"Allan Jensen" <alj@vrag.dk> wrote in message
> ....sikke dog en masse ynkværdigt sludder i denne tråd, jeg ønsker ikke at
> kommentere det, men er lige faldet over denne her:

Til det kan jeg blot kommenterer, at de argumenter du fremføre mindst kan
henføres til samme kategori "ynkværdigt" sludder og når det kommer til
stykket, er jeg ikke meget i tvivl om, at du er en af dem der mener, at
tingene befinder sig meget bedre i dit baghus og garage, end at der er andre
som evt. kunne få glæde af at se, at vraget ikke er revet sønder og sammen.

> til.<<
>
> Fra hvornår er skibe begyndt at høre til på havbunden ???

Det er de når de er sunket!!

mvh
Claus

Fra : U W

Dato : 07-06-05 13:51

Mmmmmm - ynkværdigt sludder ?
Jeg synes ikke der har været noget af dette i denne tråd, men blot
en masse tilkendegivelser af, hvad de fleste dykkere i Danmark
mener om "vragplyndring"..
Jeg kan kun glæde mig over at holdningen er, at bevare vragene så
intakte som muligt, således at vi alle i fremtiden kan få de
oplevelser som bl.a. KC nævnte i hans indlæg.
Jeg har meget svært ved at se, at det ikke er til ALLES bedste, at
vi i fællesskab værner om vragene.
Min fremtidsdrøm for vragdykning i Danmark er, at der kommer fokus
på de vrag som er udsat for plyndring, således at man evt. kan få
stoppet det. Det er meget ærgeligt, at meget få (sådan tolker jeg
de tilkendegivelser som er i denen tråd) ødelægger det for så
mange.
Måske ville det være en ide, at man i forskellige regi tager
initiativ til at bevare de vrag vi har - AKTIVT !
På Fyn er der måske noget undervejs i den retning, så hold ørerne
stive..
Der hersker vist heldigvis ikke længere tvivl, om at der flest som
ønsker vragene bevaret !!
Rigtig god vragdykning til alle derude (men være lige så rare at
lade værktøjet blive i garagen
mvh
Ulrik

Fra : CC

Dato : 07-06-05 14:41

"U W (slet C3CHY)" <pongovongo@C3CHYmail.dk> wrote in message
> [...]
> ønsker vragene bevaret !!
> Rigtig god vragdykning til alle derude (men være lige så rare at

100% ENIG!!

mvh
Claus

Fra : Allan Jensen

Dato : 07-06-05 14:36

......>>Det er de når de er sunket!!<<

Ja og når det er kommet op igen, så bestemmer den nye ejer hvor det hører
til, sådan er det

Fra : CC

Dato : 07-06-05 15:44

> .....>>Det er de når de er sunket!!<<
>
> Ja og når det er kommet op igen, så bestemmer den nye ejer hvor det hører
> til, sådan er det

ARGHHHHHHHHH!!!!! ) ))

Claus

Fra : Lars Fogtmann

Dato : 07-06-05 21:31

Vi må bare huske at vedkommende husker at den skal pege mod syd, når den
kommer op.
(fjenden kommer jo altid derfra)

Lars Fogtmann

Fra : Ukendt

Dato : 08-06-05 10:33

> Vi må bare huske at vedkommende husker at den skal pege mod syd, når den
> kommer op.
> (fjenden kommer jo altid derfra)

Ja.. og ligeså gør vist de nyligt luftede tanker om angiveri og stikkeri...
man ser det for sig: "ivrige hænder der gennem hækken, skælvende holder den
nypudsede pølsetang med påsat overvågningskamera"... tasterne gløder ved
aftentide over alle de frustrationer der skal nedfældes i diverse
anmeldelser.
Eller hvad med at fuldføre ideen... anmeld rub og stub af dykkerbåde i
DK... mon ikke der kan findes småfejl og mangler på de fleste... anmeld dit
lokale dykkercenter (deres priser er jo også mistænkeligt høje)... anmeld
din lokale billige dykkershop (for deres priser er jo mistænkeligt lave)...
anmeld din kammerat.. for han har garanteret heller ikke helt rent mel i
dunken (og iøvrigt så er man jo liidt ærgelig over at han på sidste dyk
fandt den messingdims før een selv ik ?)...

Så sker der jo noget... og man har slet ikke tid til at dykke mere, for
anmeldeserne SKAL jo skrives... spændende liv ik ?

JN

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 08-06-05 10:57

"JN" <jnsnabelalightstorm.dk> skrev i en meddelelse
> Så sker der jo noget... og man har slet ikke tid til at dykke mere, for
> anmeldeserne SKAL jo skrives... spændende liv ik ?

Du har vist fuldstændig misforstået hvad denne tråd handler om. Men lad mig
lige hurtigt opridse situationen for dig.

Man har et vrag, hvor der er dykkerforbud, på dette vrag sidder en kanon.
Nogle egoister er i færd med at bjærge denne kanon, for at stille den i
garagen derhjemme, de kan nemlig ikke udstille den da den er bjærget
ulovligt.

Når du så sidder og tuder over at danmark er ved at blive stikkerdanmark så
sidder jeg og tænker ved mig selv om vedkommende ikke burde revurdere sin
sans for retfærdighed og i det hele taget sin moralske indtilling til andre
mennesker..

Fra : Ukendt

Dato : 08-06-05 11:25

he he.. ja "Terkel" har ikke levet forgæves.. der er dog på ingen måde dømt
tudefjæs herfra ... (pudsigt at andres meninger er "tuderi".. mens dine
er... "de rigtige" ?)

Din sikkert velmente opridsning af tråden er fuldstændigt unødvendig... og
fortæller vel bare at din skolemestertone og "jeg alene vide" holdning jo
netop er problemet som lægger kimen til de scenarier jeg tidligere beskrev.

Og få så et liv

JN

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 08-06-05 16:07

> [...]
> fortæller vel bare at din skolemestertone og "jeg alene vide" holdning jo
> netop er problemet som lægger kimen til de scenarier jeg tidligere

Du skriver en masse men siger intet?..

Fra : Bo Christensen

Dato : 08-06-05 12:50

Tja! Hvad er værst er det tyven? eller er det anmelderen?
Uden tyv, ingen anmelder!
Så hvis vi bare kunne omskole tyvene/klunserne til at købe i
genbrugsbutikkerne, så ville de da støtte et godt formål.

Hilsen

BC

Fra : Henrik Manley

Dato : 08-06-05 13:16

> [...]
> Nogle egoister er i færd med at bjærge denne kanon, for at stille den i
> garagen derhjemme, de kan nemlig ikke udstille den da den er bjærget

Hvis der alligevel er dykkerforbud på den kan vi dykkere vel være ligeglade
om den er der eller ej. Vi kan jo faktisk kun vinde ved at få den op da vi
ellers ikke har en chance for se på lortet.

Er det blevet konstateret at der virkelig er nogle der er igang med at hæve
den og hvis der er om de gør det lovligt eller ulovligt. Alt dette kan jo
bare være rygter som er blevet blæst op til en masse.

Jeg kan iøvrigt ikke se at der skulle være noget galt i at nogle skulle få
en tilladelses til at hæve den. Det er sket mange gang før. Vi skal bare
være glad for at jern priserne er nede ellers var det ikke kun kanonen der
kom op.

Vrag er og bliver skammel/affald i vores have og hører ikke hjemme der. At
vi som dykkere synes det er sjovt at dykke på dem er en anden sag. Ældre
vrag kan have en historisk betydning men ikke så længe de ligger på bunden,
hvis der var råd til det kom de op.

Jeg håber da at de som vil hæve kanonen får deres tilladelse i orden og er
klar over hvor meget arbejde der er i at istandsætte den.

Og nu vil jeg pakke mit udstyr og hoppe i havet.....

--
Henrik Manley
http://bends.dk m@nley.dk

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 08-06-05 16:18

"Henrik Manley" <m@nley.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> om den er der eller ej. Vi kan jo faktisk kun vinde ved at få den op da vi
> ellers ikke har en chance for se på lortet.

Der er også dykkerforbud på dannebroge og den kan vi godt søge om tilladelse
til at dykke på.

> [...]
> den og hvis der er om de gør det lovligt eller ulovligt. Alt dette kan jo
> bare være rygter som er blevet blæst op til en masse.

Sandt.

> [...]
> være glad for at jern priserne er nede ellers var det ikke kun kanonen der

Man skulle tro at det var umuligt at få en bjærnings tilladelse på et vrag
hvor der er dykkerforbud?!

> Vrag er og bliver skammel/affald i vores have og hører ikke hjemme der.

Mener du din have eller i havet? :)

Fra : Thomas Pilegaard

Dato : 12-06-05 22:27

Ok nu er jeg stort set aldrig på nyhedsgruppen, da jeg hellere vil ligge på
30-40meter vand og flå et vrag fra hinanden.(når jeg ikke lige laver hus)

Men nu har jeg forsøgt at læse hele denne tråd om et eller andet tilfældigt
stykke skrot som tilfældigvis en gang var en kanon.
I skriver meget om at tingene skal blive på vragene så I kan se dem ok så
skal de altså ikke på museum ??
Hvor mange kanoner, koøjer osv forestiller i jer forøvrigt de danske museer
er interesserede i at modtage og skal der så være et museeum pr. vrag ?

I skriver at det er tydeligt at de fleste dykkere i DK vil have vragene er
urørte uden man fjerner noget ??
så vidt jeg kan se er der kun en 5-10 stykker der skriver dette pga en eller
anden romantisk forestilling om historiens vingesus misundelse osv.
Vrag er som det ligger i ordet skrot.. Der er blevet grabbet kul, jern,
Broncekanoner (Dannebroe) og alt muligt andet der har været penge i
danmark. Trist måske men sandt.
Vrag går deuden til på grund af fiskeri tæring pæleorm osv.
skal det også være forbudt ?

Og så opforder i gudhjælpemig til at melde folk til politiet for det ene og
det andet. Bare fordi de tager et stykke SKROT op.

vil i også forbyde Nitrox på vrag ?? Øget ilt i luften øger jo som bekendt
tæringen af jernet

tag jer dog sammen tag ud og dyk eller hop i havet

mvh Thomas

Fra : Bo Christensen

Dato : 13-06-05 12:50

Nu går jeg bare og gruer for at der er een af de fanatiske vragplyndrere der
får den fikse holdning at det er sjovt at køre i modsat retning på
motorvejen.

Og stop så det fis med at forsøge med at pynte på jeres ulovlige
plyndringerne. Det er ikke den enkeltes holdning juraen tager hensyn til.

Hvis tilladelser er i orden så må skrotdykkerne da gerne udøve deres hobby,
for min skyld.
Men er de ikke iorden så er det bare at få sat en stopper for dem.

Med de fordrejede kendsgerninger så er det da underligt at vi har fundet
vikingeskibe? og stenalderbåde. De skulle jo være nedbrudt.

Dykning på vrag er ok, men bevidst ødelæggelse af vragene er og bliver
vandalisme.

Bare klubberne havde noget mere selvjustits og fik orden på geledderne.

Bo

Fra : Thomas

Dato : 13-06-05 15:12

jeg har sakset lidt i dit svar

> Nu går jeg bare og gruer for at der er een af de fanatiske vragplyndrere
der
> får den fikse holdning at det er sjovt at køre i modsat retning på
> motorvejen.
Den leg findes allerede i Jylland det hedder at køre Kylling, og jeg tvivler
nu på at "Vragplyndrere" som du vælger at kalde os har behov for den slags
spænding.

> [...]
hobby,
> for min skyld.
> Men er de ikke iorden så er det bare at få sat en stopper for dem.

Ok sålænge at vi er enige om at det er juraen der afgører den slags ting så
fint med mig, men det virker nu lidt som om at I forsøger at gøre noget
ulovligt som ikke er det ifølge Juraen. Jura er kold og kynisk og tager
netop ikke hensyn til følelser heller ikke jeres.

> Med de fordrejede kendsgerninger så er det da underligt at vi har fundet
> vikingeskibe? og stenalderbåde. De skulle jo være nedbrudt.
Kendetegnende for de få fund der har været af den slags er jo netop at de
typisk sker i områder uden pæleorm fiskere osv. Hvis alle sunkne
vikingeskibe stenalder både mm. var bevarede i dag kunne vi nok dårligt
hoppe i vandet uden at finde et

> Dykning på vrag er ok, men bevidst ødelæggelse af vragene er og bliver
> vandalisme.
>
> Bare klubberne havde noget mere selvjustits og fik orden på geledderne.

jae også når man har tilladelse til det ? hvad så med Juraen ??

mvh thomas

Fra : Peter Braun

Dato : 13-06-05 16:27

"Thomas" <pil@danbbs.dk> skrev i en meddelelse
> jae også når man har tilladelse til det ? hvad så med Juraen ??
>
> mvh thomas

Problemet i den aktuelle sag er jo netop at der er dykkerforbud på stedet og
derfor er juraen nok næppe i orden .......

Peter

Fra : Thomas

Dato : 13-06-05 17:26

Hvis det er tilfældet er det jo et problem i sig selv, og hvis det kun var
den kanon den her tråd handlede om så ok sikke nogle slemme fyre.
Men det indtryk de fleste af de meget moralske indlæg giver er jo at alle
der tager ting fra vrag er nogle tyveknægte (der gerne kører den forkerte
vej på motorvejen ??). Uanset om de har tilladelserne i orden eller ej og
det syntes jeg er at skyde lidt rigeligt med spredhagl.
Og at man sætter sig til dommere over os alle uden egentlig at vide noget
konkret finder jeg også lidt uheldigt.

Thomas

Fra : Bo Christensen

Dato : 13-06-05 18:38

Spredehaglene skyldes nok, at der er mange der er træt af at komme til vrag
der burde være "intakte", men som viser sig at være i en forfatning som ikke
skyldes fiskere og pæleorm.

Jeg nyder at dykke på vrag, for at se dem som skibe eller fly. Det er min
holdning.

Så er der plyndrene som uden blik for juraen nyder at ødelægge vrag. Det er
deres holdning

Det er ikke den gruppe jeg tilhøre som er hensynsløs. Det er der imod de
hensynsløse plyndrere som uden hensyn til andre end dem selv, sørger for at
der ikke er noget tilbage at se for os andre.

Skal man slå et stort søm i, så skal man jo bruge en stor hammer!
Derfor er indlæggene lidt moralske. Det er jo et stort problem.

Hilsen
Bo

Fra : Allan Hansen

Dato : 13-06-05 18:55

> [...]
> skyldes fiskere og pæleorm.
> Jeg nyder at dykke på vrag, for at se dem som skibe eller fly. Det er min

For at blive mere konkret. hvilke vrag har du dykket på som du forventede at
finde "intakte"

Allan Hansen

Fra : Allan Jensen

Dato : 14-06-05 08:50

.....ja det var et temmelig godt spørgsmål.

Jeg kommer på - af dykkere - helt urørte vrag flere gange hvert år, så det
kan sagtens lade sig gøre. Det er bare ikke altid man opdager at vraget er
urørt før efter flere dyk og efter at have flyttet lidt rundt på brædder og
mudder. Dette skyldes jo at vraget dels er nedbrudt og dels at trawlere har
siddert fast i det.

Jeg tænker tit på, hvad mange af jer her i denne nyhedsgruppe, som altid
taler imod bjærgning, ville tænke om sådan et vrag.
I ville sikkert overbevise jer selv om, at når i ikke kunne se rattet,
maskintelegrafen og klokken, ja så var det selvfølgelig fordi onde
vragplyndrere havde stjålet det.

Hvis i vil se ting og sager, så brug den tid der skal til. Der skal sejles
og dykkes en del og den som ikke vil prioritere dette højt, skal ikke
forvente at se det samme som i ser på Discovery.

m.v.h. Allan Jensen

Fra : Thomas

Dato : 14-06-05 10:48

> Hvis i vil se ting og sager, så brug den tid der skal til. Der skal sejles
> og dykkes en del og den som ikke vil prioritere dette højt, skal ikke
> forvente at se det samme som i ser på Discovery

Jo da måske på det der "vrag" der er påtænkt at sænke ved amager strandpark.
Må håbe at de arbejdsomme iniativtagere til dette projekt sætter nogle
skilte på alle de interessante ting således at de vil være til at finde. Når
man nu endelig har forladt nyhedsgruppens utopiske verden og er kommet ud i
virkeligheden.

mvh Thomas

Fra : Flemming Jensen

Dato : 14-06-05 19:45

Thomas wrote:

> [...]
> man nu endelig har forladt nyhedsgruppens utopiske verden og er kommet ud i

Hehe - If you can't make it, fake it. ;)

Men, efter den mediestorm der har været over de 2 gamle DSB færger, kan
man vel umuligt dumpe et skrot-skib i et økologisk "særligt havområde"?

At nogle inkompetente dykkere vil have noget der ligner et "tegneserie"
skibsvrag, er da en uholdbar begrundelse for at gå direkte imod de
internationale konventioner, der beskytter østersøområdet.

--

Flemming

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 14-06-05 20:56

> [...]
> skibsvrag, er da en uholdbar begrundelse for at gå direkte imod de
> internationale konventioner, der beskytter østersøområdet.

Det er vel bare et spørgsmål om at lave mest muligt opmærksomhed omkring ens
eget argument. Da greenpeace fik shell til at hive denne her platform på
land i stedet for at sænke den, var det jo stik imod hvad eksperter fandt
som det mest miljøvenlige.

mvh
Jonas

Fra : Flemming Jensen

Dato : 14-06-05 23:13

Jonas Lüttichau wrote:
> "Flemming Jensen" <FJ-Dyk@vip.cyber-FJERN-city.dk> skrev i en meddelelse

> Det er vel bare et spørgsmål om at lave mest muligt opmærksomhed omkring ens
> eget argument.

Findes der en eneste konvention, lov, eller bekendtgørelse som
DSF-dykkere accepterer og ønsker at overholde? Er det kun jeres egne
regler der gælder?

> Da greenpeace fik shell til at hive denne her platform på
> land i stedet for at sænke den, var det jo stik imod hvad eksperter fandt
> som det mest miljøvenlige.

Det var jo den omvendte situation.

Den planlagte dumpning at Brent Spar var fuldt lovlig, og skulle foregå
på et sted hvor oceanet ikke er følsomt for affald.

- Derimod står det helt klart i Helsingforskonventionen (Artikel 11,
stk. 1), at der ikke må dumpes skibe i Østersøområdet.

Platformen skulle jo bortskaffes, på den ene eller anden måde.

- Derimod kan der frit dykkes ved strandparken, der er bare ingen vrag.
- og Danske dykkere har allerede flere hundrede gode vrag at dykke på.

--

Flemming

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 15-06-05 08:45

> Findes der en eneste konvention, lov, eller bekendtgørelse som
> DSF-dykkere accepterer og ønsker at overholde? Er det kun jeres egne
> regler der gælder?

Hvad er en DSF dykker?

> Det var jo den omvendte situation.

Ja du skal være opmærksom på hvad det er du klipper fra hinanden. Det jeg
siger er at bare du skaber nok opmærksomhed omkring dit argument kan du få
det igennem ligemeget hvor dumt det er (greenpeace).

> Den planlagte dumpning at Brent Spar var fuldt lovlig, og skulle foregå
> på et sted hvor oceanet ikke er følsomt for affald.

Netop.

Fra : Thomas

Dato : 15-06-05 10:59

"Det jeg siger er at bare du skaber nok opmærksomhed omkring dit argument
kan du få det igennem ligemeget hvor dumt det er"

Skal det forstås således at du bare vil blive ved med at råbe op uanset det
rimelige i det og upåagtet at det du brokker dig over ikke nødvendigvis er
ulovligt men bare går imod din drømmeverden ??.

Er det ikke en kende barnligt, minder mig lidt om min nevø på 5 år. Hans
svømmefødder er bare fra Toys&R og ikke BR ,
Thomas

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 15-06-05 13:42

Hej Thomas,

> [...]
> rimelige i det og upåagtet at det du brokker dig over ikke nødvendigvis er
> ulovligt men bare går imod din drømmeverden ??.

Hvorvidt noget er rimeligt afhænger jo af perspektivet. Det er korrekt
opfattet at jeg forbeholder mig retten til at gøre opmærksom på mit
perspektiv og mine synspunkter uagtet lovgivningen omkring disse.
Lovgivningen er jo, som du nok ved, ikke noget konstant.

> Er det ikke en kende barnligt

Det kan du jo mene, men det er jo desværre sådan et demokrati med
ydringsfirhed og alt det fungerer. Hvis du ikke synes om det kan du jo altid
slå dig ned som diktator et eller andet sted, der er vist opstået en mangel
på disse her på det seneste..

>, minder mig lidt om min nevø på 5 år. Hans
> svømmefødder er bare fra Toys&R og ikke BR ,

Jamen dog, hvor interessant?

mvh
Jonas

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 15-06-05 13:46

"Thomas" <pil@danbbs.dk> skrev i en meddelelse

Det er da forresten interessant at bemærke at vi er ved at have haft
samtlige medlemmer af havbasserne inde og argumentere FOR i denne
diskussion.. kunne der være noget om at et mindretal har meget travlt med at
retfærdiggøre at man ødelægger oplevelsen for alle andre.

Nå det var bare en tanke.. :)

mvh
Jonas

Fra : Thomas

Dato : 15-06-05 17:27

Jamen nu hvor du har været så venlig at fortælle alle om hvilken klub jeg er
medlem i, (og hvad fanden har det forøvrigt med sagen at gøre ?)

Kunne du måske være lidt rar at oplyse lidt om hvilken klub, gruppe, eller
sekt det er du medlem af..

Og specielt hvilken ret du iøvrigt mener du har til at svine en hel klub til
bare fordi at et par enkelte her på nyhedsgruppen er medlemmer af denne og
har en anden mening end dig.

Thomas

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 15-06-05 20:09

> Jamen nu hvor du har været så venlig at fortælle alle om hvilken klub jeg
er
> medlem i, (og hvad fanden har det forøvrigt med sagen at gøre ?)

Se nedenfor.

> Kunne du måske være lidt rar at oplyse lidt om hvilken klub, gruppe, eller
> sekt det er du medlem af..

Ja det kan jeg sagtens, jeg er medlem af folkekirken, DJØF, GUE, Københavns
Sportsdykkerklub og sikkert en masse andet..

> [...]
til
> bare fordi at et par enkelte her på nyhedsgruppen er medlemmer af denne og

Jeg har da ikke svinet nogen, jeg har bare studset over at alle dem der
argumentere for bjærgning osv. kommer alle fra den samme klub.. interessant
sammehæng synes jeg.

Fra : Søren Arnvig

Dato : 15-06-05 18:01

"Jonas Lüttichau" <jluttichau@gmail.com> wrote in message

> [...]
> travlt med at
> retfærdiggøre at man ødelægger oplevelsen for alle andre.

En anden lille eftertanke.

Der var engang, hvor Københavns Sportsdykkerklub hed KTD.
Hvis man graver lidt i historien, kan man sikkert finde en
lille episode, hvor et af klubbens medlemmer blev hevet
i retten og dømt for at have optaget sølvmønter fra Dannebroge.
Men det gør ikke alle medlemmer i Københavns Sportsdykkerklub
til tyve, røvere og vragplyndrere, vel ?

Måske er det ved at være tid til en lille undskyldning,
inden resten af din hastigt svindende troværdighed, løber
ned i det stor sorte hul, hvorfra intet endnu er kommet tilbage.

Søren Arnvig

Fra : Søren Bergh Jensen

Dato : 15-06-05 18:29

Du ar langt ude, Jonas.

Det er groft injurierende, når du insinuere at samtlige medlemmer af
Havbasserne stjæle fra vragene. Det har du ingen dokumentation for.

Det er imidlertid ubestridt at medlemmer af Københavns Sportsdykkerklub
(Tidligere Københavns Teknikums Dykkerklub også forkortet KTD) er ved
Københavns Byret blevet dømt for tyveri fra Dannebroe. Hvis man skulle følge
din logi, er alle medlemmer af Københavns Sportsdykkerklub tyve!

Hvis du ikke har andet at sige end det imbecile sludder, så synes jeg at du
heller skulle tie. Alternativt kan du bruge dine demokratiske rettigheder i
nyhedsgruppen "dk.snak.mudderkastning". Du vil sikker finde ligesindede i
den gruppe.

Søren Bergh Jensen

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 15-06-05 20:29

"Søren Bergh Jensen" <soren.bergh@jensen.mail.dk> skrev i en meddelelse
> Du ar langt ude, Jonas.

Jamen dog søren..

> Det er groft injurierende, når du insinuere at samtlige medlemmer af
> Havbasserne stjæle fra vragene. Det har du ingen dokumentation for.

Hvis jeg lige må citere mig selv:

"..interessant at bemærke at vi er ved at have haft
samtlige medlemmer af havbasserne inde og argumentere FOR i denne
diskussion.."

Så hvor er det jeg skriver at alle havbasserne stjæler?

> Det er imidlertid ubestridt at medlemmer af Københavns Sportsdykkerklub
> (Tidligere Københavns Teknikums Dykkerklub også forkortet KTD) er ved
> Københavns Byret blevet dømt for tyveri fra Dannebroe.

Ja, og hvad så?

>Hvis man skulle følge
> din logi, er alle medlemmer af Københavns Sportsdykkerklub tyve!

Du må gerne forklare mig min logik, gerne hvor du f.eks. citere mig for at
underbygge dine argumenter.

> Hvis du ikke har andet at sige end det imbecile sludder, så synes jeg at
du
> heller skulle tie.

Hvis du ikke vil læse hvad jeg skriver kan du jo:

1) springe dem over hvor der står : Jonas Lüttichau
2) sætte et filter op der sletter dem.

> Alternativt kan du bruge dine demokratiske rettigheder i
> nyhedsgruppen "dk.snak.mudderkastning". Du vil sikker finde ligesindede i
> den gruppe.

Er der flere der som ikke kan lide at der bliver bjærget fra vragene?

mvh
Jonas

Fra : N/A

Dato : 15-06-05 20:21

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 15-06-05 20:21

"Søren Arnvig" <sarnvig@FJERNget2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Men det gør ikke alle medlemmer i Københavns Sportsdykkerklub
> til tyve, røvere og vragplyndrere, vel ?

Ikke nok med det, det er efter signede også selv samme klubs medlemmer der
står for hærværket på Johannes L.. så ja de har været rigtig langt fremme i
skoen når det kommer til souvnier-skamfering.. og her kommer hele pointen:

Hvis du kigger indlægene der er kommet omkring emnet igennem så kan du se en
rød tråd, jeg tror at der i nogle klubber hersker en bestemt mentalitet som
er ude af trit med hvad der foregår i resten af klubberne i Danmark. Det kan
være jeg tager fejl, men det stod bare så tydeligt frem.

> Måske er det ved at være tid til en lille undskyldning,

Hvad er det helt præcis du mener jeg skal undskylde for? Er det fordi jeg
har talt indlægene sammen og har set den sammenhæng at alle de indlæg der er
FOR bjærging kommer fra medlemmer af en klub vi tilsyneladende ikke må nævne
for ikke at miste trovædighed.

> inden resten af din hastigt svindende troværdighed
>, løber
> ned i det stor sorte hul, hvorfra intet endnu er kommet tilbage.

Kære søren, om du synes det jeg siger er troværdigt eller ej kommer mig
overhovedet ikke ved. Hvis du ikke vil læse mine indlæg kan du jo bare sætte
et filter op der sletter dem.

mvh
Jonas

Fra : Søren Arnvig

Dato : 15-06-05 20:47

> [...]
> mig
> overhovedet ikke ved. Hvis du ikke vil læse mine indlæg kan du jo

Næ nej, jeg morer mig herligt.
Det er usenet slapstick af højeste karat.
Specielt når du svarer på egne indlæg og bare skriver
hvad du tænker , uden at tænke på hvad du skriver.

Men det ser ud til at vi er nogen stykker, der synes at dit
angreb på havbasserne er over stregen, så vi prøver bare
at hinte, at det nok er ved at være på tide med et taktisk
tilbagetog, inden du gør dig selv helt til grin.

Søren Arnvig
"Never argue with a fool, others may not see the difference"

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 15-06-05 20:53

Hej Søren,

"Søren Arnvig" <sarnvig@FJERNget2net.dk> skrev i en meddelelse
> Næ nej, jeg morer mig herligt.

Præcis :)

> Det er usenet slapstick af højeste karat.
> Specielt når du svarer på egne indlæg og bare skriver
> hvad du tænker , uden at tænke på hvad du skriver.

Njah det skulle bare have været ét indlæg.

> Men det ser ud til at vi er nogen stykker, der synes at dit
> angreb på havbasserne er over stregen, så vi prøver bare
> at hinte, at det nok er ved at være på tide med et taktisk
> tilbagetog,

Ja det fornemmer jeg, der er ihvert fald dig og Søren Bergh der..

>inden du gør dig selv helt til grin.

Hvis det var en prioritet skulle jeg have ladet være med at debattere i et
offentligt forum til at starte med, og bare siddet i min lænestol og læst i
stedet for at blande mig, men det ligger ikke i min natur. Og hvis man
blander sig træder man altid nogen over tærene. :)

> "Never argue with a fool, others may not see the difference"

Var det til mig eller om mig?

mvh
Jonas

Fra : Søren Arnvig

Dato : 15-06-05 21:26

> [...]
> man
> blander sig træder man altid nogen over tærene. :)

Fidusen er, at gøre det med takt og omtanke.
Man kan sagtens have en mening on vrag, mellemliner, solodykning
reserveventiler og fjæsingens parringsleg. Man kan også sagtens
ytre den med respekt for de andre deltagere i diskussionen,
således at man får deres respekt tilbage.
Jeg er sikker på at der er mange der deler din holdning til vrag,
men det kan være lidt svært at støtte dig, når du farer frem på den
uelegante måde.

Det kan også være et godt trick , lige at sove på det, inden man
afsender et indlæg. Man kan starte med at skrive indlægget,
hvis man skal have luft for en mening og så lægge det til senere
afsendelse. Hvis det stadig giver mening efter 12-24 timer
så afsted med det. Det kan endog være, at der er andre, som
deltager i diskussionen med en ny og spændende vinkel.

Flere gange skyder du tre indlæg af med 2-5 minutters mellemrum.
Tænk dog lidt over tingene ind imellem.

> Var det til mig eller om mig?

Hvad synes du selv ?

Søren Arnvig

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 15-06-05 21:37

Hej Søren,

> [...]
> så afsted med det. Det kan endog være, at der er andre, som
> deltager i diskussionen med en ny og spændende vinkel.

Ja, men man kan jo også sidde med et bestemt perspektiv når man skriver et
indlæg, hvor andre har et andet og dermed fortolker det på en anden måde. Så
er den jo dødfødt ligemeget hvor meget jeg tænker over det.

> Flere gange skyder du tre indlæg af med 2-5 minutters mellemrum.
> Tænk dog lidt over tingene ind imellem.

Ja, det er et spørgsmål om at stå af inden man lader sig provokere af
diverse indlæg.

> Hvad synes du selv ?

Tjah, hvis du havde selvironi kunne det godt være TIL mig. Men eftersom du
flere gange har påpeget at du mener jeg er et fjols, så hælder jeg til at
det er OM mig. Jeg ville dog gerne være helt sikker, man skal jo passe på
med at bare fortolke uden at tjekke meningen bag det skrevne :)

mvh
Jonas

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 15-06-05 13:51

"Thomas" <pil@danbbs.dk> skrev i en meddelelse
> Er det ikke en kende barnligt

Nu hvor vi er ved alt det barnlige.. det kunne være at i Havbasser skulle
lære at dele med de andre børn og ikke tage alt legetøjet og gemme det i
garagen. Hvis du forstår sådan en lille en :)

Fra : Henrik Manley

Dato : 15-06-05 15:02

> Nu hvor vi er ved alt det barnlige.. det kunne være at i Havbasser skulle
> lære at dele med de andre børn og ikke tage alt legetøjet og gemme det i
> garagen. Hvis du forstår sådan en lille en :)

Jeg synes du nu er ude hvor du ikke kan bunde. Den utrolige aktive klub
Havbasserne FSU går ikke og røver vrag, vi har heller ikke nogle effekter
fra vrag i vores klub og den dertil hørende garage.

Vi er aktive derfor er vi også til stede på newsgruppen, vi har nogle
medlemmer som er meget interressert i vrag og derfor også hæver ting fra dem
med tilladelse. Aktive dykkere trækker andre aktive til så derfor er vi nok
lidt overrepræsenteret i den seriøse ende.

Jeg tror klubben er en af de meste åbne klubber så vi gemmer ikke noget
nogle steder og vi deler med alle som er interessert.

Du skal prøve at få fakts før du beskylder nogle for noget du ikke ved noget
om. Du ved jo eller ikke om der faktisk er nogle der er igang med at hæve
den Kanon på S-103.

--
Henrik Manley
email m@nley.dk http://bends.dk

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 15-06-05 15:17

> Jeg synes du nu er ude hvor du ikke kan bunde.

Et ømt punkt lyder det som?

> Den utrolige aktive klub
> Havbasserne FSU går ikke og røver vrag, vi har heller ikke nogle effekter
> fra vrag i vores klub og den dertil hørende garage.

Hvor politiet kunne finde dem? :)

> [...]
nok
> lidt overrepræsenteret i den seriøse ende.

Nåh ja det havde jeg glemt..

> Jeg tror klubben er en af de meste åbne klubber så vi gemmer ikke noget
> nogle steder og vi deler med alle som er interessert.

Javel ja..

> Du skal prøve at få fakts før du beskylder nogle for noget du ikke ved
noget
> om.

Jeg har vist ikke beskyldt nogen for noget.. ?

> Du ved jo eller ikke om der faktisk er nogle der er igang med at hæve
> den Kanon på S-103.

Nej, det er korrekt. Som jeg har skrevet før så er det eneste tidspunkt jeg
rent faktisk KAN vide det er hvis jeg ser dykkerne med kanonen og
hævesækken.

mvh
Jonas

Fra : Henrik Manley

Dato : 15-06-05 16:38

> Et ømt punkt lyder det som?

Niks! Det bare forkert at tro vi er tyve og røvere, politiet er som alle
andre velkomne i klubben.

> Jeg har vist ikke beskyldt nogen for noget.. ?

Citat:
[...]

Henrik Manley, Havbasse
email m@nley.dk http://bends.dk http://www.havbasserne.dk

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 15-06-05 16:51

> Nu hvor vi er ved alt det barnlige.. det kunne være at i Havbasser skulle
> lære at dele med de andre børn og ikke tage alt legetøjet og gemme det i
> garagen. Hvis du forstår sådan en lille en :)

ok, fair nok.. jeg har beskyldt jer for at tage legetøjet og gemme det i
garagen..

Det gør i vel også.. i har vel både og biler i garagen? :)

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 15-06-05 21:06

"Henrik Manley" <m@nley.dk> skrev i en meddelelse

Godt så, så vil jeg lige uddybe mit svar til dig.

> Jeg synes du nu er ude hvor du ikke kan bunde. Den utrolige aktive klub
> Havbasserne FSU går ikke og røver vrag,

Det er der vist ingen der har sagt noget om, jeg skrev at man TAGER legetøj,
hvis man har tilladelse til at bjærge ting TAGER man stadig tingene.

>vi har heller ikke nogle effekter
> fra vrag i vores klub og den dertil hørende garage.

Jeg har ikke skrevet i Havbassernes garage, jeg har skrevet GARAGEN som i et
vilkårligt medlems garage.

> Vi er aktive derfor er vi også til stede på newsgruppen, vi har nogle
> medlemmer som er meget interressert i vrag og derfor også hæver ting fra
dem
> med tilladelse.

Så i TAGER altså ting (legetøj) fra vragene?

> Du skal prøve at få fakts før du beskylder nogle for noget du ikke ved
noget
> om.

Det jeg beskylder havbasser (som forresten er en generalisering over dem der
har deltaget i ovenstående debat) for at gøre har du lige indrømmet at
havbasser gør. Hvad du, Søren Arnvig og Søren Bergh mener jeg insinuere
eller beskylder folk for kan jeg kun tilskrive fejlfortolkning eller
overfortolkning af hvad jeg skriver.

Vær forresten opmærksom på at jeg benytter mig af såkaldte emoticons i den
tekst jeg skriver her i gruppen, f.eks. benytter jeg mig af den såkaldte
smiley. Det betyder at man ikke bør tage det så hårdt og blive
tøsefornærmet. :)

mvh
Jonas

Fra : Henrik Manley

Dato : 15-06-05 21:35

Jeg vil først lige fortælle hvorfor jeg overhovedet gider spilde tid på at
svare dig. Jeg sidder i Jylland og keder mig, ellers havde jeg været ude på
jomfru vrag. (Fandt i (ud af) noget?)

> Det er der vist ingen der har sagt noget om, jeg skrev at man TAGER
> legetøj,
> hvis man har tilladelse til at bjærge ting TAGER man stadig tingene.

Du glemmer den lille "Hvis du forstår sådan en lille en". Jeg var ikke i
tvivl om hvad det betød og jeg var åbentbart ikke den eneste.

> Jeg har ikke skrevet i Havbassernes garage, jeg har skrevet GARAGEN som i
> et
> vilkårligt medlems garage.

Så skulle du have skrevet " i jeres garager" istedet for " i garagen"

> dem
>
> Så i TAGER altså ting (legetøj) fra vragene?

Nej det gør "vi" ikke, der er nogle medlemmer af vores klub der gør det.
Ligesomvel nogle medlemmer fra din klub ville gøre det hvis de fik chancen.

> [...]
> havbasser gør. Hvad du, Søren Arnvig og Søren Bergh mener jeg insinuere
> eller beskylder folk for kan jeg kun tilskrive fejlfortolkning eller

Så vidt jeg kan se har ingen af dem underskrevet sig med "Havbasse" derfor
er det deres egen mening de kommer med ikke en officiel Havbasse mening.
Hvis man vil vide hvad Havbasserne står for kan man gå en på deres
hjemmeside og læse referater fra diverse bestyrlesesmøder. Hvis du kender
det meget kendte spil fodbold kender du sikkert også udtrykket "gå efter
bolden".

> [...]
> tekst jeg skriver her i gruppen, f.eks. benytter jeg mig af den såkaldte
> smiley. Det betyder at man ikke bør tage det så hårdt og blive

Det er sådan noget man sætter på når man skal understrege eventuel
ironi/joke. Det du kommer med er generaliseringer og usandheder som ikke kan
stå uimodsagt her.

Min personlige mening er at det raver mig en høstblomst om S103s kanon
kommer op og jeg er også ligeglad med at der bliver hævet andre ting fra de
forskelige vrag bare at der bliver taget sig af tingene når de er kommet op.
Hvis tingene bliver dernede er en ting helt sikkert og det er at de går
tabt.

--
Henrik Manley, Havbasserne.
email m@nley.dk http://bends.dk

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 15-06-05 21:52

Hej Henrik,

> Jeg vil først lige fortælle hvorfor jeg overhovedet gider spilde tid på at
> svare dig. Jeg sidder i Jylland og keder mig, ellers havde jeg været ude

> jomfru vrag.

Tjah, jeg sidder og læser til eksamen det er derfor jeg er så aktiv på
gruppen :) Kan du ikke lige poste de positioner i har dykket? :)

> (Fandt i (ud af) noget?)

Den forstod jeg ikke.

> Du glemmer den lille "Hvis du forstår sådan en lille en". Jeg var ikke i
> tvivl om hvad det betød og jeg var åbentbart ikke den eneste.

Hmm, ok. Men jeg kan jo så konkludere at ingen forstod sådan en lille én.

> Så skulle du have skrevet " i jeres garager" istedet for " i garagen"

Muligt.

> Nej det gør "vi" ikke, der er nogle medlemmer af vores klub der gør det.

Jamen er det ikke det samme?

> Ligesomvel nogle medlemmer fra din klub ville gøre det hvis de fik
chancen.

Det tror jeg rent faktisk ikke, vi havde et par stykker af vores mest aktive
der dykkede et vrag ved lolland tror jeg det var. De hev ankeret op og i det
sad et net hvor der hang et gevær fra vraget. Eftersom det var dem der hev
ankeret op, var det egentligt deres "fund". Men som de siger, hvorfor skulle
de tage det med hjem? DET tør jeg godt sige er den generelle holding i
dykkerklubben Københavns Sportsdykkerklub, og jeg tror at det er den
generelle holdning i rigtig mange danske klubber.
Men nej jeg har intet statistisk materiale, det er kun en fornemmelse.

> [...]
> Hvis man vil vide hvad Havbasserne står for kan man gå en på deres
> hjemmeside og læse referater fra diverse bestyrlesesmøder.

Det er korrekt, det har i ikke. Men jeg kan ikke lade være med at se en tråd
mellem klubben havbasserne og dens medlemmer, især ikke når det lader til at
i stort set har den samme holdning til emnet.

>Hvis du kender
> det meget kendte spil fodbold kender du sikkert også udtrykket "gå efter
> bolden".

jeg er ikke så sporty..

> Det er sådan noget man sætter på når man skal understrege eventuel
> ironi/joke. Det du kommer med er generaliseringer og usandheder som ikke
kan
> stå uimodsagt her.

Ironi og jokes er vel netop generaliseringer og usandheder?

> [...]
de
> forskelige vrag bare at der bliver taget sig af tingene når de er kommet

Vil du sige, hvis du nu skulle generalisere, at det kunne være et udtryk for
den generelle holdning i dykkerklubben Havbasserne FSU?

> Hvis tingene bliver dernede er en ting helt sikkert og det er at de går
> tabt.

Jah muligvis, men er de mindre tabt ved at ligge i en eller anden garage et
eller andet sted? Ikke for ham der hentede tingene op, men for det brede
publikum er det vel?

mvh
Jonas

Fra : Henrik Manley

Dato : 15-06-05 22:14

> Den forstod jeg ikke.

Den var heller ikke til dig....

> Jamen er det ikke det samme?

Nej det er jo det der er problemet. Du identificere enkeltpersoner med
klubben, du kan gå skridtet videre og identificere dem med dykkere i det
hele taget og så er du også lige pludselig vragplyndre.

> [...]
> at
> i stort set har den samme holdning til emnet.

Det kunne jo være fordi at nogle af vores medlemmer har en fælles hobby og
dermed og en mere eller mindre fælles mening om dette.

> kan
>
> Ironi og jokes er vel netop generaliseringer og usandheder?

Nej! Men det kan det være i den rette sammenhæng.

> Jah muligvis, men er de mindre tabt ved at ligge i en eller anden garage
> et
> eller andet sted? Ikke for ham der hentede tingene op, men for det brede
> publikum er det vel?

For det brede publikum har det aldrig fundes. Disse ting kommer heller ikke
til at ligge i garage, hvis du var på vrag udstillingen ville du kunne se at
der bliver kælet for de ting.

--
Henrik Manley
email m@nley.dk http://bends.dk

Fra : Thomas

Dato : 15-06-05 21:56

Hej Jonas, sker det tit for dig at du fører begge sider i en samtale.?
Du har nu brugt en ca 10 meddelser på at forsøge at bortforklare bla
følgende.
"Nu hvor vi er ved alt det barnlige.. det kunne være at i Havbasser skulle
lære at dele med de andre børn og ikke tage alt legetøjet og gemme det i
garagen. Hvis du forstår sådan en lille en :)"

plus en del andet vrøvl.

samt dit svar til Henrik
Henrik sagde> Den utrolige aktive klub
> Havbasserne FSU går ikke og røver vrag, vi har heller ikke nogle effekter
> fra vrag i vores klub og den dertil hørende garage.

og dit svar>Hvor politiet kunne finde dem? :)

Det er muligt at du syntes at alt kan bortforklares med smileys men hvis der
nu var en der skrev til dig.

At du var en lallende naragtig tvangskvæulant som ikke kan holde tråden i
dine egne meninger. efterfulgt af sådan en her . var det så i orden ?

mvh thomas

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 16-06-05 10:04

> Hej Jonas, sker det tit for dig at du fører begge sider i en samtale.?

Ja men mest når jeg er alene..

> [...]
> lære at dele med de andre børn og ikke tage alt legetøjet og gemme det i
> garagen. Hvis du forstår sådan en lille en :)"

Du kan tælle, hvor er det flot *klap* *klap*. Nu har du brugt 3 indlæg (se
jeg kan også tælle) på at fortælle mig hvor lidt du synes om det jeg
skriver, var det ikke på tide at du bidrog til diskussionen med noget
interessant? Det kan godt være at jeg skriver en masse nonsence men i det
mindste er min statistik bedre end din for du har ikke skrevet andet.

Ja det er helt i orden.

mvh
Jonas

Fra : Thomas

Dato : 16-06-05 19:58

Hej Jonas, jeg har desværre ! ikke set dit svar før nu
da jeg har været i østersøen hele dagen og dykket på et næsten urørt Vrag.

Prøv at forstå og jeg skriver det næste rigtigt langsomt
så du kan følge med.

Jeg har intet i mod din holdning med hensyn til vrag og optagning af diverse
ting fra disse.

Jeg er bare ikke enig med dig i dette. Jeg har efterhånden været på en del
forskellige vrag sågar jomfuvrag og kendetegnende for dem alle sammen er at
de ikke ser ud som i Anders and bladende. De er nedbrudte smadrede osv
uanset hvor hele de så har været engang. Det er ikke fordi der har været
muddergravere Vragrøvere og andet forbi sådan går det nu engang. Hvis de
bliver liggende forsvinder de stille og roligt og så er alt væk.

Det der irriterer mig er at du vælger at beskylde en hel dykkerklub for
noget som du ikke aner en skid om. Har du nogensinde besøgt Havbasserne,
været med på en af vores ture eller sågar som Henrik Manley opfordrer dig
til kigget på vores hjemmeside ?.

Når jeg og andre enkeltpersoner giver udtryk for vores private mening her,
har det vel ikke noget med klubben ca 80 andre medlemmers meninger eller
opførsel at gøre. Ligesom jeg ikke håber du er talsrør for din dykkerklub.

mvh Thomas

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 16-06-05 21:16

> Hej Jonas, jeg har desværre ! ikke set dit svar før nu
> da jeg har været i østersøen hele dagen og dykket på et næsten urørt Vrag.

Nej hvor dejligt.

> Prøv at forstå og jeg skriver det næste rigtigt langsomt
> så du kan følge med.

ok, desværre modtager jeg beskeden på én gang lige meget hvor langsomt du
skriver..

> [...]
> muddergravere Vragrøvere og andet forbi sådan går det nu engang. Hvis de
> bliver liggende forsvinder de stille og roligt og så er alt væk.

Ja det tror jeg godt jeg har forstået, og jeg argumentere heller ikke for at
vi skal stoppe tiden så vragene forbliver intakte for altid. Men jeg kan
ikke se hvorfor man vil speede denne process op ved at ødelægge vraget.

> [...]
> været med på en af vores ture eller sågar som Henrik Manley opfordrer dig

Nej jeg studsede over at alle de repræsenterede fra havbasserne fulgte en
bestemt tankegang.

> [...]
> opførsel at gøre. Ligesom jeg ikke håber du er talsrør for din dykkerklub.

Ikke umiddelbart, men interessant hvis disse enkeltpersoner tilsyneladende
har samme mening, og deres eneste umiddelbare forbindelse er at de er i
samme klub. Jeg tror roligt du kan regne med at min mening går igen i den
klub jeg kommer fra, ellers ville jeg sandsynligvis være medlem af en anden
klub. Men nej jeg kan ikke tale for min klub, det kan kun bestyrelsen.

mvh
Jonas

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 14-06-05 11:30

> [...]
> For at blive mere konkret. hvilke vrag har du dykket på som du forventede

Johannes L?

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 14-06-05 11:32

> [...]
> For at blive mere konkret. hvilke vrag har du dykket på som du forventede

Hvad med Vapper?.. så vidt husker det så kunne man stadig se kaptajnens stol
stå på broen. Men nu er alt indmaden fjernet, og jeg kan kun forestille mig
at det er foregået gennem de store huller man har lavet fra oven.

mvh
Jonas

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 14-06-05 11:34

> [...]
> For at blive mere konkret. hvilke vrag har du dykket på som du forventede

hmm.. hvad med nicomedia hvor man har fjernet lysekronen..?

Hvad med S103 hvor man er ved at fjerne kanonen?

Fra : Allan Jensen

Dato : 14-06-05 12:50

.....se jeg skal ikke forsvare det tåbelige hærværk på Johannes L. ( skruen
burde have været pillet af i ét stykke ), men det var allerede sket længe
før du gik dine første BR-svømmefødder, så hvis du forventede at vraget var
helt og urørt da du kom der første gang, så er det bare fordi din viden om
vrag ikke er ret stor.

Det samme gælder vragene ved Øland, alle er skrotbjærgede helt lovligt fra
1984, hvis du forventer Nicomedia var urørt, er du misinformeret. Lad være
med at blive tøsesur hver gang virkeligheden ikke passer til dine
forventninger.

Vapper ??? tager du pis på os....en udtjent fisketrawler på vej til ophug.

Allan Hansen spurgte : >>hvilke vrag har du dykket på, som du forventede at
finde "intakte"<<

m.v.h. Allan Jensen
www.vrag.dk

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 14-06-05 21:14

Hej Allan,

> [...]
var
> helt og urørt da du kom der første gang, så er det bare fordi din viden om

Det er sandt, det er længe siden. Men hvad har det med noget at gøre,
hvorfor kan vraget ikke være urørt når jeg kommer der første gang? Hvis
urørt vel at mærke betyder at der ikke har nogle af disse vrag-vandaler på
besøg.

> [...]
> 1984, hvis du forventer Nicomedia var urørt, er du misinformeret. Lad være
> med at blive tøsesur hver gang virkeligheden ikke passer til dine

Er lysekronen bjærget til skrot??.. det er jo så helt sikkert endnu en
souvenier-skamfering.. den var der året før og så var den der ikke.. hmm ja
det er sikkert erhversdykkere der har lanceret den helt store bjærgnings
operation for at sælge det som skrot - i think not.

> Vapper ??? tager du pis på os....en udtjent fisketrawler på vej til
ophug.

Jamen hvorfor fanden skal man så bjærge fra det?!.. det giver sgu da ingen
mening.. andet end at man så kan lave et projekt og en ekspidition ud af det
eller hvad det nu er sådanne folk tænder på.

> Allan Hansen spurgte : >>hvilke vrag har du dykket på, som du forventede
at
> finde "intakte"<<

Det afhænger jo af hvad du mener med intakt, det er jo trods alt vrag vi
taler om ikke flydende skibe. Jeg forventer ikke at hvis jeg dykker ned i
bunden af skibet vil jeg kunne finde mekanikerens pornoblade i en fin stak
som den dag skibet gik ned. Men jeg bliver skuffet når jeg med min ringe
viden om vrag og skibe kan se at nogen har været ved at bjærge dette og
hint. Jeg tror du som udgangspunkt kan regne med at hvis du skal bruge
værktøj til at fjerne noget (andet end en skovl) så er jeg af den mening at
du burde lade det sidde.

Jeg forventer at skibet er i samme stand som da jeg sidst dykkede det,
korrigeret for naturens gang.

mvh
Jonas

Fra : Egon Stich

Dato : 08-06-05 10:54

> [...]
>
> Så sker der jo noget... og man har slet ikke tid til at dykke mere, for
> anmeldeserne SKAL jo skrives... spændende liv ik ?

Mærkeligt indlæg.
Er der tale om ulovligheder, skal de da naturligvis standses.
Evt. igennem politianmeldelse.

MVH
Egon

Fra : TH

Dato : 19-06-05 18:38

Hej
Kunne i dag søndag d.19-6 konstatere at kanonen på S103 stadig sidder hvor
den skal,hvilket sikkert vil glæde mange "pc-Dykkere" at høre

Venligst TH