Toyota Landcruiser - dejlig bil :-)
Fra : anders majland

Dato : 05-06-05 23:15

Jeg har haft fornøjelsen af en toytoa landcruiser 3.0 D-4D Diesel aut i 3
dage og ~1000km (på island). Det var en udlejningsbil så det var et tilfælde
at det blev den. Den havde gået 1500km og lugtede stadig af ny bil

Førstehåndsindtrykket var japansk standardvare. Interiøret er nydeligt og
instrumenter osv ligner det man ser i enhver familibil fra de kanter. Der
var ikke aircon i den så udstyrsniveauet var helt basalt - eneste luxus var
vel fartpiloten og automatgeatet.

Bag rettet sad jeg fint med det gode overblik som højden giver. Den kører
som en personbil omend den jo er lidt større end hvad jeg er vant til. Med 6
personer og bagage var den godt fuld - havde vi været 7 i den som der var
sæder til ville der ikke have været noget bagageplads tilbage - der kan lige
stå et en lille trolley-kuffert i dybden bag bagerste række.

Motoren er mindst lige så magtfuld som specikationerne siger: 166 hk ved
3.400 omdr./min og et drejningsmoment på 410 Nm ved 1.800-2.600. Så selvom
den vejer 2 ton selv og vi med bagage var tæt på dens totalvægt virkede den
bestemt ikke træg. Og selvom vi indimellem var "ude oge lege" ende vi med et
hæderligt snit på 10-11km/l

På asfalt kan man godt mærke at det er en stor tung bil. Ujævnheder får den
til at gynge lidt og hurtig svingkørsel skal man passe på med. Der skal ikke
særlig høj svinghastighed til før dækkene begynder at pive men den styrer
meget neutralt ... Den har naturligt nok en ret stor venderadius, men så
kan man jo hjælpe den rundt med håndbrensen... Topfarten er vist 175 eller
deromkring men der når friskt over de150 med fuldt læs. Der begynder
ujævnheder dog at slå lidt voldsomt igennem uden at det dog bliver
dramatisk.

Men jeg blev for alvor inponeret af den på løst underlag. Selv på meget
hullede eller rillede grusveje var det ikke noget problem at køre 80-100km/t
på fartpiloten (på de nogenlunde lige stræk). Selvfølgelig kom der lidt
rysten og vibrationer igennem men det var ikke meget og støjniveauet
forbløffende lavt. Den store frihøjde gjorde også selv dårlige hjulspor var
en fornøjelse.

Man skal bare have respelt for naturlovene - På løs grus kan man godt mærke
den sejler lidt men det er intet problem at køre stærk ligeud sålænge
hullerne ikke er for store, men man mærker vægten når vejen begynder at sno
sig.. Det er alt for nemt at køre alt for stærkt i forhold til forholdene
.... Når man køre på en "vej" hvor underlaget er knytnævestore sten med
skarpe kanter eller masser af løs grus,og der er mere end 10 meter lodret
ned ved siden af er det nok bedst at blive på den sikre side af dem ...

Som standard kan den også klare en vadedybde på 70cm og det var jeg nok også
lidt (for) tæt på. Ihvertfald skyllede vandet lidt op over motorhjelmen,
selvom farten var fornuflig lav. Bunden var rimelig fast de steder vi kørte
igennem så det var sikkert ikke engang nødvendigt at bruge spæret men det
gjorde jeg nu alligevel. Var dog ikke nede i reduktionsgearet, selvom jeg
overvejede det - men vi fant ikke noget nogen steder at køre fast for at
prøve det af .... Vi havde også lejet "lille" mitsubishi pajero v6 og da det
umiddelbart virkede som om den havde lavere frihøjde opsøgte vi ikke "ekstra
udfordringer". Måske mest fordi vi hverken havde tovværk eller noget som
helt til at hjælpe os selv fri med hvis vi skulle køre fast. Det var ikke
specielt tillokkende at risikere at 10mand skulle i baljen for at skubbe
2ton i
land i fra 1/2 meter iskold smeltevand ...

Der skiltes også med kun for 4x4 hvor en personbil ville være lidt for sjov
og dernæst skærpes kravet til "specially equpped 4x4"... Da jeg først så
bilen virkede den stor, men det gik hurtigt af.... Den havde original
dækmontering og det er jo cykelhjul i forhold til det mange islændinge selv
kører rundt med... Den største jeg så tror jeg var en Ford F350 FX4 Offroad
(altså af noget der ligner en personbil - kom også forbi 8x8 lastbil som
bus - der stod www.snow.is på siden - toplevel .is giver mange muligheder.
Kom også forbi www.pen.is:-). Der var omkring 60cm op til trinbrættet på
forden og jeg kunne knapt kigge op på køleren og heller ikka
lade være med at studse ved skiltet ved anhængertrækket. Tilladt totalvægt
på en trailer var 6000kg og et kugletryk på 600kg. Landcruiseren kunne vel
næsten stå på laddet af den ...

Men rigtigt sjov igen at køre lidt 4x4 - det har jeg eller ikke gjort siden
jeg var værnepligtig hvor det både gik udover en mercedes gd og en magirus
lastbil...

Hvis det ikke lige var fordi sådan en landcruser koster tæt på en million
kroner herhjemme kunne jeg bestemt godt tænke mig få sådan en hjem på
gårdspladsen.... Hvis det bare havde været islandske kroner ....

--
Anders DOT Majland AT jyde DOT dk

Fra : KASO

Dato : 07-06-05 22:30

Hmm - bette gryde, der ikke tåler lidt last

http://www.fdm.dk/system/nyheder/visnyhed.asp?NewsID=631&CategoryID=1&mlvl1=2

(For ikke-medlemmer: Forsvaret har købt 20 specialudgaver af Land Cruiser -
og hængt så meget udstyr på, at der desværre ikke kan være mandskab om bord
uden at totalvægten (der er på 4.500kg i denne version) overskrides.
Pansring, ekstra tank m.m. vejer for meget.....)

Fra : NS

Dato : 08-06-05 07:59

KASO wrote:
> [...]
> uden at totalvægten (der er på 4.500kg i denne version) overskrides.
> Pansring, ekstra tank m.m. vejer for meget.....)

Amatøragtigt. Sådan noget finder man da ud af, før man køber
køretøjerne. Så må de jo droppe pansringen eller noget andet.

NS

Fra : KASO

Dato : 08-06-05 20:39

"NS" <niels_skaaning@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Amatøragtigt. Sådan noget finder man da ud af, før man køber
> køretøjerne. Så må de jo droppe pansringen eller noget andet.

Helt sikkert!

De er nu gået i tænkeboks over, hvad de kan undvære, når de triller rundt i
Afghanistan. På baggrund af ovenstående historie, kunne man fristes til at
foreslå "hovedet"....