Hvor ofte må der fyldes vand på oliefyret?
Fra : Peter

Dato : 05-06-05 22:36

Hej,

vi har boet i huset i 3 år. Manometeret har en rød streg ved 1,5 bar
Hver gang vi har haft årlig service på oliefyret (altid i den kolde tid
jan-feb-mar), så har manometeret været nede på 0,5-0,75 og den flinke
servicemand har efterfyldt vand op til 1,5 bar. Nu har vi lige haft service
(slutn. marts) og som de andre gange efterfyldte han lidt vand op til 1,5
bar. Allerede nu her i maj var manometeret på 0,75 og der har den været 1
måneds tid.

Er det normalt at efterfylde, eller kan der være en utæthed et sted ?
Hvis det er normalt at det svinder lidt, hvor ofter er så normalt at
efterfylde ?

tak

Fra : Hans Paulin

Dato : 05-06-05 23:09

Peter skrev:

> Er det normalt at efterfylde, eller kan der være en utæthed et sted ?

Jeg oplever det samme - en VVS-montør konstaterede for mange år siden, at
mine radiatorer "svedte" ved samlingerne - jeg har aldrig gjort noget ved
det...

> Hvis det er normalt at det svinder lidt, hvor ofter er så normalt at
> efterfylde ?

Dét er nok individuelt.
Hans

Fra : Peter

Dato : 05-06-05 23:36

OK, men alligevel... hvornår skal man ringe med alarmklokken?. Hvis der
forsvinder for meget vand, kan der jo være en utæthed - f. eks et
gulvvarmerør.

Kan man hælde på 2-3 gange årligt, uden at det er tegn på utæthed ?

Fra : Per A. Hansen

Dato : 06-06-05 16:53

"Peter" <pollansa@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> OK, men alligevel... hvornår skal man ringe med alarmklokken?. Hvis der
> forsvinder for meget vand, kan der jo være en utæthed - f. eks et
> gulvvarmerør.

Det er mere sandsynligt en utæt pakning ved en hane/termostat.
Det kan ikke altid ses, da vandet fordamper. Det var tilfældet her, hvor
jeg havde samme symptomer.
Gå alle pakninger igennem og se efter spor- rust, aflejringer m.v.

Per A. Hansen

Fra : Carl Larsen

Dato : 06-06-05 05:32

"Peter" <pollansa@hotmail.com> wrote in message
> [...]
>
> Er det normalt at efterfylde, eller kan der være en utæthed et sted ?
> Hvis det er normalt at det svinder lidt, hvor ofter er så normalt at

Et manometer tryk på 1 er den som der eksisterer i normal
lufthøjde i Danmark. På høje bjerge er trykket lave. Trykket
aftager med højden over vandets overflade.
Hvis dit manometer viser 0,75, så kunne der være undertryk i fyret.
Eller du bor måske i 2 km højde? Nok ikke i Danmark!
Dette er ikke videre sandsynligt. Start med at udskifte
manometeret så du kan se det korrekte tryk. Hvis det viser 0,75
så viser det nok -0,25 bar forkert. Dvs. at dit reelle tryk varierer
fra 1 - 1,75 bar. (hvis min teori er rigtig).
Trykket varierer alt efter om fyret er tændt. Da vand udvider
sig i varme så er/skal trykket være højt når fyret kører og det
vil altid være lavere når fyret er slukket. Nogle slukker
for varmen om sommeren.

Du skal påfylde oliefyret til et reelt tryk på ca. 2 bar. Dette tryk skal et
tæt system holde i mindst et halv års tid. Faktisk bør det slet
ikke falde.
Falder trykket, så er det selvfølgeligt fordi der siver vand ud et eller
andet sted og så skal der repareres.

I mit forrige hus fra 1956 jeg udskiftede jeg alle rør til radiatorer
fordi der var en læk et sted, hvor man ikke kunne komme til uden
store udgifter. Symptom: hurtigt faldende tryk.

I mit nuværende hus fra 1936 udskiftede jeg varmtvandskedlen
i foråret fordi varmevekseleren i varmtvandskedlen var tæret op,
så radiatorvandet sivede over i varmtvandsbeholderen.
Symptom: hurtigt faldende tryk.
2 gange havde jeg vvs-folk til at finde fejlen. De udskiftede
hver gang overtrykbeholderen og nogle sikkerhedventiler
og sendte pæne regninger. Lære: Stol kun på dig selv.
Denne installation lavede jeg så selv efter at have fået
et ikke-fast tilbud på kr. 24.000 hos en vvs-mand

I min datters hus falder trykket efter ca. 1-2 uger til 1 bar. Såvidt
vi kan se er det fordi et par udluftnings ventiler er drejet forkert
rundt og derved blevet ødelagt i kærven. Vi håber at det blot er
sådan. De andre nævnte fejl var bekostelige affærer.
Symptom: hurtigt faldende tryk.

Når trykket ikke er på de 1,5 - 2 bar så stiger din olieregning
fordi trykket er medvirkende til at cirkulere det varme vand rundt
huset. Hvis der ikke er tryk, så er der sandsynligvis luft i rørene
hvilket bevirker at det varme vand nok ikke når ud til alle
opvarmningspunkterne. Og styres disse af termostater så
forsøger disse at opretholde varme til det ønskede.
Resultat: Pæn stor varmeregning.

--
Hilsen Carl

Fra : Carsten

Dato : 06-06-05 06:07

Carl Larsen wrote:

> I mit nuværende hus fra 1936 udskiftede jeg varmtvandskedlen
> i foråret fordi varmevekseleren i varmtvandskedlen var tæret op,
> så radiatorvandet sivede over i varmtvandsbeholderen.
> Symptom: hurtigt faldende tryk.
Jeg kan ikke lade være med at tænke på om der ikke har sneget sig en lille
fejl ind i ovenstående ?

hvis dit tryk på fyret er ca 2 bar og dit vanværks tryk er 6 bar,
falder eller stiger trykket så i fyret
når der er en utæthed mellem de to systemer ??

/Carsten

Fra : Calle.

Dato : 06-06-05 21:24

Carsten wrote:

> [...]
> falder eller stiger trykket så i fyret
> når der er en utæthed mellem de to systemer ??

Ja der er noget der ikke stemmer, men han ved jo heller intet om
manometervisninger ;-(
--
Calle.

Fra : JB

Dato : 06-06-05 08:15

> Et manometer tryk på 1 er den som der eksisterer i normal
> lufthøjde i Danmark.

Det er fuldstændig rigtigt hvis det var et barometer der var monteret. Et
manometer der er ikke er monteret skal altid vise 0bar, det er i forhold til
barometertrykket, når manometeret viser 1bar, svarer det til 10m vandsøjle,
alså at der er 10m op til vandspejlet fra manometeret. Man kan ikke helt
regne med dette hvis man har tryk-eskpansion som næsten alle
installationer har idag.

JB

Fra : Erik Olsen

Dato : 06-06-05 14:08

Carl Larsen wrote:

> [...]
> Hvis dit manometer viser 0,75, så kunne der være undertryk i fyret.
> Eller du bor måske i 2 km højde? Nok ikke i Danmark!

Manometre viser overtryk, dvs. den værdi som det absolutte tryk er
større end atmosfæretrykket.

--
Venlig hilsen
Erik Olsen

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 06-06-05 19:19

> Du skal påfylde oliefyret til et reelt tryk på ca. 2 bar. Dette tryk skal
> et
> tæt system holde i mindst et halv års tid. Faktisk bør det slet
> ikke falde.

Vores er i det røde felt ved 2 bar. Der fyldes op til 1,5 bar, og helst lidt
under. Det giver vel heller ikke mening med mere tryk?

Mvh Maria

Fra : Calle.

Dato : 06-06-05 21:22

Carl Larsen wrote:
> [...]
> så viser det nok -0,25 bar forkert. Dvs. at dit reelle tryk varierer
> fra 1 - 1,75 bar. (hvis min teori er rigtig).

Sikke en gang vrøvl, et manometer viser trykket i forhold til omgivelserne.
viser det 1bar er der 1bar i rørene

--
Automatik-Mekaniker
Calle.

Fra : Carl Larsen

Dato : 06-06-05 22:11

"Calle." <fake@fake.fake> wrote in message

> Sikke en gang vrøvl, et manometer viser trykket i forhold til
> [...]
Ja, det er helt rigtigt. Det kan skyldes at et rør er utæt og
hvis der er 1 bar udenfør rørene, så bliver der også 1 bar i rørene.
Der kan jo ikke opretholdes et overtryk i rørene, såfremt
de er utætte.
--
Hilsen Carl

Fra : Calle.

Dato : 07-06-05 17:38

Carl Larsen wrote:
> [...]
> hvis der er 1 bar udenfør rørene, så bliver der også 1 bar i rørene.
> Der kan jo ikke opretholdes et overtryk i rørene, såfremt

Vrøvl! Selvfølgelig kan man opretholde tryk i et rør der er utæt.
Når et rør f.eks drypper, så er det utæt, men der er stadig tryk i røret.
Endda når du åbner vadhanen, er der stadig tryk i rørene.

--
Automatik-Mekaniker
Calle.

Fra : Peter Schrøder

Dato : 06-06-05 07:55

Peter skrev:
> [...]
> haft service (slutn. marts) og som de andre gange efterfyldte han
> lidt vand op til 1,5 bar. Allerede nu her i maj var manometeret på

Det er normalt at der skal efterfyldes en gang
om året.
1,5 bar svarer til 15m vandsøjle. Det skulle være rigeligt
til de fleste ikke-etageejendomme. Har du trykekspansionsbeholder
eller er det den gode gamle type ekspansionsbeholder med
synlig vandstand?
Hvis trykket falder så der skal efterfyldes 2 eller 3 gange
om året, er trykekspansionsbeholderen en sandsynlig
mistænkt. Levetiden på sådan en fætter, afhængig af
hvor og hvordan den er monteret, omkring 5 år.

Peter Schrøder

Fra : Peter

Dato : 06-06-05 08:58

Det er en nyere trykekspansionsbeholder. Fyret er fra 95-96 (og skulle være
tip-top ifølge servicemanden), så ekspansionsfidusen er sikkert 10 år
gammel.

Det kan være det billigste er at udskifte den, inden de dyre VVS drenge
begynder at sende regninger.

Hvis der "kun" er påfyldning 2-3 gange årligt, kan jeg så tro på, at der
ikke er et læk i systemet (altså i rør) ?

Fra : Peter Schrøder

Dato : 06-06-05 09:23

Peter skrev:

> Det er en nyere trykekspansionsbeholder. Fyret er fra 95-96 (og
> skulle være tip-top ifølge servicemanden), så ekspansionsfidusen er
> sikkert 10 år gammel.

Når ballonen i beholderen bliver træt, begynder
trykket at falde. Hvor meget eller hvor hurtigt
afhænger af graden af utæthed. Blikkenslageren kan
efterfylde luft i ballonen til korrekt tryk. Hvis
ballonen bliver helt flad og man fylder vand i til 1,5 bar,
vil trykket stige når fyret starter. Som regel op
til 2,5 bar, hvor overtryksventilen aktiveres.
Derefter falder trykket til nærved nul.
Hvis du er i tvivl om dit systems tæthed, kan du få
trykprøvet anlægget. Umiddelbart lyder det tæt,
som du beskriver det.

> Det kan være det billigste er at udskifte den, inden de dyre VVS
> drenge begynder at sende regninger.

Der er næppe vundet noget ved at udskifte
en ok trykekspansionsbeholder (bortset fra
din vvs'ers velvilje. En vandfyldt beholder er temmelig
uhandy at bakse med.)

> Hvis der "kun" er påfyldning 2-3 gange årligt, kan jeg så tro på, at
> der ikke er et læk i systemet (altså i rør) ?

Efter min opfattelse; Ja. Men hvis det får dig til
at sove bedre om natten, så få trykprøvet anlægget.
Men efter det du fortæller tror jeg at det er
din ballon der slipper lidt luft ud.

Peter Schrøder

Fra : Carl Larsen

Dato : 06-06-05 19:18

Hertil kan svares, så lang tid som muligt. I de fleste anlæg
slipper der en anelse tryk/vand ud.

Uanset hvad, så er der ingen utætheder i det ideelle
radiatorsystem. Når trykket falder, så er det fordi at
systemet ikke er tæt, hvad enten det falder i løbet at
1 måned eller over flere år.

Desto tiere der fyldes vand på anlæget, desto mere kalk
aflejres der i rørsystemet. Det er meget individuelt
fordi kalkindholdet er forskelligt rundt omkring i kommunerne.

Der er allerede kommet svar fra mange "vandpåfyldere", så
ikke flere gode råd herfra om dette interval.

--
Hilsen Carl

Fra : Peter

Dato : 07-06-05 08:24