Skærme
Fijala 3554
Hvordan er en Samsung 191T til billedbehan~
Fra : Frodo Nifinger

Dato : 05-06-05 20:36

Jeg har siddet og studeret http://www.flatpanels.dk/index.php
for at blive lidt klogere.

Jeg har forstået så meget, at panelerne af typerne S-MVA, S-PVA og S-IPS er
at foretrække.
Jeg kan umiddelbart finde ud af, at den Samsung 191T, jeg er blevet tilbudt
til 2000 kr har et PVA-panel,
Samsung LTM190E1.
Er den for dyr af en brugt skærm?

Jeg kan se, at skærmen har været meget rost, men den er jo heller ikke helt
ny længere.

Jeg ved, at det her er grundlæggende newbiespørgsmål, der sikkert er blevet
gentaget igen og igen her i gruppen
Men helt ærligt; Jeg er snotforvirret og fuld af tvivl.

Skærmen skal bruges som hovedskærm til min bærbare sammen med et eksternt
tastatur og mus.
Jeg kommer fra et Matrox Parhelia grafikkort og 3stk 17" Samsung DF755
skærme i triplehead strectched mode, og jeg er skrivebordsnarkoman af værste
skuffe.

Jeg bruger mit udstyr til DTP-arbejde, billedbehandling og almindeligt
kontorbrug og surf m.m. i den dur.
Jeg ser aldrig film på maskinen og spiller heller ikke overhovedet.

Jeg har brug for den størst mulige skærm med fornuftig opløsning, der der
har god kontrast og gode farver. Skærmbilledet skal være roligt til tekst og
og også gerne under scroll.

Jeg er helt afsindig i tvivl. om jeg burde gå op i størrelse til en 20" med
1600x1200 i opløsning i stedet, men prisen er på den anden side over den
dobbelte, og vil betyde, at jeg skal udskyde min planlagte investering i en
fordobling af rammen En 1Gb ramstang, totalt 1,25Gb og en 7200 RPM harddisk

Jeg kan se, at rigtigt mange taler pænt om Dell's 2001FP og 2005FPW
modeller, der er nede i 4500 kr lige nu.
men er de gode til lige det, jeg efterspørger?
Noget andet er Dell's returpolitik ang. pixelfejl og regler/krav om
fortrydelsesgebyr på over 500 kr.
Dem er jeg ikke vild med.

Jeg kan se, at jeg vil sidde i en armslængde fra skærmen, da den skal ha
samme afstand som skærmen på laptoppen.

Jeg kan sige det sådan:
Hvis det virkeligt er en kæmpeforskel og fordel at bruge en 20" med
1600x1200 frem for en 19" med 1280x1024, så er jeg om nødvendigt parat til
at lide afsavnet af ekstra ram og hurtig harddisk en tid endnu, men hvis det
hele har en tendens til at blive for småt ved 1600x1200 på en 20" i den
omtalte afstand, vil jeg så hellere ha en 19", og mine hardwarestumper.
Igen på den anden side - Jo mere skrivebord, des bedre tilpas er jeg

Kan jeg hjælpes? Please! anyone.

--
Jesper Nielsen
aka