Billigeste bil i det hele taget?
Fra : Henrik \(Silkeborg\)

Dato : 05-06-05 20:20

Jeg leder efter en bil der er billig i drift, det betyder jo så :

1. Går langt på literen.
2. Billig i reservedele.
3. Stabil, og til at regne med.
4. Billig i forsikring og vægtafgift...
5. Billig i alle de ting jeg måtte ha glemt...

Tænkte på noget i 15.000 - 20.000 Kr klassen.

Henrik

Fra : Lars

Dato : 05-06-05 21:25

Jeg har en Diesel Ford Escort fra '92 til salg. Den lever op til dine krav,
og kan få den for 20.000 i hurtig handel

Lars

Fra : Martin / Fårevejle

Dato : 05-06-05 22:41

"Lars" <ld@SLETdmail.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg har en Diesel Ford Escort fra '92 til salg. Den lever op til dine
krav,
> og kan få den for 20.000 i hurtig handel

Den er ikke billig mht rust... ;)

Fra : lg

Dato : 07-06-05 13:15

"Lars"skrev:
> og kan få den for 20.000 i hurtig handel

Hvad mener man med vendingen "i hurtig handel" - er det
"hvis-du-køber-her-og-nu-er-det-uhørt-billigt-og-så-spilder-vi-ikke-tid-med-grundig-gennemgang"?

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 05-06-05 22:40

"Henrik (Silkeborg)" skriver:

> [...]
> 4. Billig i forsikring og vægtafgift...
> 5. Billig i alle de ting jeg måtte ha glemt...
>
> Tænkte på noget i 15.000 - 20.000 Kr klassen.

(syd)Tysk golf II med 1,6D motor, uden for meget rust

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Ukendt

Dato : 06-06-05 08:38

> [...]
> 4. Billig i forsikring og vægtafgift...
> 5. Billig i alle de ting jeg måtte ha glemt...
>
> Tænkte på noget i 15.000 - 20.000 Kr klassen.

Du skal have et virkeligt stort kørselsbehov for at diesel kan svare sig,
pga den høje vægtafgift og den efterhånden meget lille forskel på beznin- og
dieselpriser.
Alene vægtafgiften udgør 2000,- mere pr. år og dvs at du skal bruge 2000
liter brændstof mere om året, før det kan svare sig. Hertil kommer at
dieselbiler er dyrere at reparere på... Jeg vil mene du skal køre omkring
30000 km pr. år, før diesel er lige så "billig" at køre i som en benzin. Og
så er der ikke taget højde for de højere reservedelspriser.

Når du skal finde en billig bil, så vælg en bil der er så lille som muligt.
De 2 gange om året man har brug for mere plads, kan man smide en tagboks på
eller en trailer efter.. eller lån (byt) en andens bil når det behov opstår.
Overvej om du har brug for 2 eller 4 sæder - hvis du kan nøjes med de 2 kan
du måske nøjes med en gulplade bil.

Jeg har haft en VW Golf II, som var forholdvis økonomisk, en Renault Clio
som var meget økonomisk og en Fiat Uno som var latterlig billig at køre i.
Det var en gammel spand med over 300000km på bagen da jeg købte den (for
5000,-) og jeg brugte ialt 6000,- på dæk, olie, rep, og alm. vedligehold på
4 år. Meeen det var nok også mere heldigt end loven tillader... Med de
billige biler, er det altså lidt et sats.

Clio'en har jeg haft i 3 år og jeg har brugt ca. 3000,- på rep. og den står
og skal have rep. for yderligere 1500,- (træk-aksel der "klikker") Den er
fra 93 og har gået 168000. Når den er lavet regner jeg med at sætte den til
salg til 15.500 - og mon ikke den så bliver solgt for ca. 12.500 ? Du burde
kunne finde en VW golf til nogenlunde de samme penge. Husk at tjekke godt
for rust i de gamle biler - det kan dælme blive dyrt...

God jagt.
Mvh Tommy

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 06-06-05 13:31

TBJ skriver:

> Du skal have et virkeligt stort kørselsbehov for at diesel kan svare sig,
> pga den høje vægtafgift og den efterhånden meget lille forskel på beznin- og
> dieselpriser.

Diesel kan søndag aften købes til under 7 kr/liter amnge steder.
Typisk er der højere rabat på diesel end på benzin.

Fra : Ukendt

Dato : 06-06-05 13:51

| Diesel kan søndag aften købes til under 7 kr/liter amnge steder.
| Typisk er der højere rabat på diesel end på benzin.

WOW, det er virkelig noget som "batter" ;). Man skal nok ikke bygge
regnskabet på tilfældige "søndag aften-rabatter", det kan nemt blive at
smide gode penge efter dårlige, at starte bilen for at køre hen for at toppe
tanken op. Som skrevet skal man køre rimeligt langt pa., for at få
regnestykket til at falde ud til fordel for diesel, måske ikke 30 kKm.- men
mellem 20 og 30, afh. af indkøbs prisen på bilen.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 06-06-05 14:32

"Jørgen M. Rasmussen" skriver:

> WOW, det er virkelig noget som "batter" ;). Man skal nok ikke bygge
> regnskabet på tilfældige "søndag aften-rabatter"

Tilfældig = hver søndag i de sidste 4 måneder ?

> det kan nemt blive at
> smide gode penge efter dårlige, at starte bilen for at køre hen for at toppe
> tanken op.

Samme pris mandag morgen, hvor man alligevel er på vej på arbejde...

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 06-06-05 18:32

> Tilfældig = hver søndag i de sidste 4 måneder ?

Det må være lokalt at det er så fast, hvor jeg bor er det random, og ikke
væsentligt sat ned.... . Men nu har det minimal betydning, jeg cykler på
arb. :))

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 06-06-05 21:42

"Jørgen M. Rasmussen" skriver:

> Det må være lokalt at det er så fast, hvor jeg bor er det random, og ikke
> væsentligt sat ned....

I næsten hele det mørke jylland omkring Århus er det sådan...

Fra : Brian

Dato : 06-06-05 22:11

Klaus D. Mikkelsen wrote:

> I næsten hele det mørke jylland omkring Århus er det sådan...

Jeps, det gælder også for Horsens/Vejle/Kolding kanterne. Hvis man kan
nøjes med at tanke en gang om ugen, er det sjældent man er over
8,- pr. liter 95 blyfri - hvilket jo efterhånden må betragtes som billigt

/Brian

Fra : JS

Dato : 07-06-05 06:54

> "Jørgen M. Rasmussen" skriver:

> I næsten hele det mørke jylland omkring Århus er det sådan...

Det mørke Jylland er ikke Østjylland, men det ved du sikkert godt.
Det plejer at være sjællændere der ikke ved hvad der menes med "det mørke
jylland"

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 07-06-05 07:08

"JS" <js_539@hotmail.com> wrote in

> [...]
>
> Det mørke Jylland er ikke Østjylland, men det ved du sikkert godt.
> Det plejer at være sjællændere der ikke ved hvad der menes med "det

Haha... Nææh det mørke jylland er helt derude vestpå hvor kragerne ikke kan
komme, end ikke med madpakke

Aalborg området er bedre 'ramt' af priskrig end Århus... Deroppe er det
typisk 20-30 øre billigere pr. liter end det billigste i Århus. (Bor i
Århus men er jævnligt i Aalborg)

Thomas

Fra : Ukendt

Dato : 06-06-05 14:00

> TBJ skriver:

> Diesel kan søndag aften købes til under 7 kr/liter amnge steder.
> Typisk er der højere rabat på diesel end på benzin.

Ja, men benzinen er tilsvarende billig, så det ændrer ikke på det faktum at
du skal købe _mindst_ 2000 L brændstof, bare for at betale for den særlige
tillægsafgift for diesel - hertil kommer dyrere rep/resevedele.

Mvh Tommy

Fra : Ukendt

Dato : 06-06-05 14:19

On Mon, 6 Jun 2005 14:59:31 +0200, "TBJ" <bruus [snabela] os.dk>
wrote:

> [...]
>du skal købe _mindst_ 2000 L brændstof, bare for at betale for den særlige
>tillægsafgift for diesel - hertil kommer dyrere rep/resevedele.

Det er da korrekt, men dieselmaskinerne går også væsentligt længere på
literen i den prisklasse.
--
Ivan Madsen,
Xsara Week-end HDI

Fra : ChipMIK

Dato : 06-06-05 14:31

TBJ wrote:
> [...]
> du skal købe _mindst_ 2000 L brændstof, bare for at betale for den særlige
> tillægsafgift for diesel - hertil kommer dyrere rep/resevedele.

TBJ: har du nogensinde i nyere tid ejet en diesel ?

ChipMIK

Fra : Ukendt

Dato : 06-06-05 15:47

"ChipMIK" <Michael@migfjern.kallnet.fo> skrev i en meddelelse
> TBJ: har du nogensinde i nyere tid ejet en diesel ?

Ja, jeg har (nogensinde) og i nyere tid ejet en diesel. Jeg har en pt: Polo
classic '97
Og jeg har haft en Golf II GTD (og en benzin også, den gik 2 km kortere pr.
liter en dieseludgaven)
TBJ

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 06-06-05 18:27

"TBJ" <bruus [snabela] os.dk> skrev i en meddelelse

> Og jeg har haft en Golf II GTD (og en benzin også, den gik 2 km kortere
> pr. liter en dieseludgaven)

2 km. er ikke meget= der skal køres nogle km. for at det økonomisk hænger
sammen.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 06-06-05 14:35

TBJ skriver:

> Ja, men benzinen er tilsvarende billig,

Nope, Diesel er typisk 140 under "normalpris" benzin knapt 80 øre
under

> så det ændrer ikke på det faktum at
> du skal købe _mindst_ 2000 L brændstof, bare for at betale for den særlige
> tillægsafgift for diesel - hertil kommer dyrere rep/resevedele.

Hvor langt går en tilsvarende bil pr liter benzin ?

Jeg kiggede på diesel og benzinbiler da jeg kiggede på ny. Grøn
ejerafgift var den samme uanset om det var diesel, eller benzin, når
jeg nu ville have omkring 100 hk.