Totaktsolie Kontrol-Lampe?
Fra : Kenny.

Dato : 05-06-05 19:39

Hej NG.

Jeg har for nyligt erhvervet mig en Honda Sky Scooter.
I speedometeret sidder der to små lamper, en Benzin
kontrol-lampe og en kontrol-lampe til Totaktsolie´n.
Når jeg sætter tænding på, blinker kontrol-lampen kort
til Benzin, men ikke til Olien, den lyser overhovedet ikke?
De forrige Scootere/Motorcykler jeg har haft har alle
haft en kontrol-lampe til Olie og de har alle blinket
kort, enten idet man sætter tænding på eller de første
par sekunder af starten, men her sker der intet? Er det
muligt at denne model først blinker når jeg er ved at løbe
tør for olie, eller er lampen defekt? Noget tyder vel på det
eftersom Benzin-lampen giver et lille blink når der sættes
tænding på?

Mvh. Kenny.

Fra : GK

Dato : 05-06-05 21:16

"Kenny." <myjunk@ofir.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> tør for olie, eller er lampen defekt? Noget tyder vel på det
> eftersom Benzin-lampen giver et lille blink når der sættes

hej kenny .det lyder godt nok lidt underligt at den olie lampe ikke lyser ..
hvis det var min scooter ville jeg simpelhen
prøve at suge alt olien op at tanken ..det kan nemt gøres med et stykke
benzinslange .. lav en hævert .. olien kan du jo bare hælde på igen bagefter
... og så skulle den jo gerne begynde at lyse på et tidspunkt når oliestanden
er for lav ,, gør den så det så er det jo bare at hælde olien på igen ,,
hvis den ikke lyser ..så check pæren ..den kan jo godt være sprunget ...
grundet til jeg gør det lidt omvent er fordi at når olietanken så er tom og
lampen lyser ,,det skulle den jo helst gøre ..og når jeg så hælder olien på
igen så kan jeg jo se hvor meget olie der er kommet på når den så slukker
igen og så ved man jo hvor meget olie der er tilbage når den så begynder at
lyse næste gang og det er tid for at tanke olie på ,, håber du kan bruge det
til noget

Mvh GK

Fra : Kenny.

Dato : 08-06-05 13:40

Tak for rådet, det vil jeg prøve! Det ville være så
ærgeligt at køre den tør for olie og dermed nærmest
ødelægge motoren helt!

Tak for hjælpen,
Kenny

Fra : GK

Dato : 08-06-05 21:01

> [...]
> Tak for rådet, det vil jeg prøve! Det ville være så
> ærgeligt at køre den tør for olie og dermed nærmest

jo selvtak ,, hvis du køre den tør for olie og ikke får stoppet i tide så
ødelægger du motoren og det er jo ikke billigt
med ny cylle/tap/stempl og pakniger o.v.s (og dobbelt så dyrt ved Per Hams
hehe) og om ikke andet så sørg for altid at have olie nok på dyret .. det
kan jo også være selve olie-indikatoren der ikke virker ,,eller løse
forbindelser i stikog ledninger .. check det hvis det andet ikke giver
resultat

mvh GK

Fra : Kenny.

Dato : 09-06-05 14:38

Hej igen.

Nu skriver du "Dobbelt så dyrt ved Per Hams" Tænker du da
på udsendelsen i Kontant på DR1?

Hvis indikatoren ikke virker som den skal, men jeg bare er opmærksom
på ihvertfald altid at have beholderen halvt fyldt med Olie, så burde jeg
egentlig bare kunne køre med det og så hele tiden holde øje med Olie-
niveauet? Hvor mange kilometer vil du umiddelbart tro man kan køre på
en liter olie?

Kenny.

Fra : Contraventum Minquit

Dato : 09-06-05 22:16

Én liter olie er til ca. 50 l benzin. Så kan du jo selv gange op med det
antal kilometer din scooter/knallert kører på literen. Jeg vil nok mene,
at
de fleste kører min. 20 - 30 km på literen, og så er der til mellem 1000
og
1500 km i en liter olie.

CM