Geforce2 64MB MX 400 > Asus A9600 Pro/TD 2~
Fra : Petersen_Michael

Dato : 05-06-05 08:12

Hej NG

Jeg har et par drenge på Ca. 11 år som trænger til at blive opgraderet
fra deres Geforce2 64 MB MX 400, og jeg lurede derfor på om ASUS A9600
Pro/TD (hvad står TD for?) vil være en opgradering der er fremtidssikret
til langt ind i næste uge?

Da det nok ender med at jeg skal betale, og jeg er en nærig røv, er jeg
ikke interesseret i at betale ret meget mere for et GFX kort..

Deres PCer består i øvrigt af 2 Ghz Celeron, 512 MB RAM, ASUS bundkort,
ASUS DVD, og 19" monitor de kører multiboot med XP Pro, og win98.

Hvordan ser det ud med drivere for win98? Jeg synes ikke lige jeg kunne
finde nogen på ASUS web :-/

Andre forslag til valg af kort?

--
Med venlig hilsen Michael Petersen
residerende i Nyborg

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 05-06-05 13:54

Petersen_Michael skrev:

> Da det nok ender med at jeg skal betale, og jeg er en nærig røv, er
> jeg ikke interesseret i at betale ret meget mere for et GFX kort..

Vælg udgaven med 128MiB RAM. Det er de færreste spil der kan udnytte
256MiB RAM

> Deres PCer består i øvrigt af 2 Ghz Celeron, 512 MB RAM, ASUS

Den maskine kan dårligt nok klare spil der kan udnytte kortet.

CPU-test:
http://www.anandtech.com/cpuchipsets/showdoc.aspx?i=1927&p=2

Grafikkort-test:
http://www20.graphics.tomshardware.com/graphic/20041004/vga_charts-05.ht
ml

http://tinyurl.com/b365v

> Hvordan ser det ud med drivere for win98? Jeg synes ikke lige jeg
> kunne finde nogen på ASUS web :-/

Hvad med ATI's egne?

> Andre forslag til valg af kort?

Nej, men det var måske ikke dårligt også at finde en kraftigere CPU.
Celeron er _ikke_ en spille-CPU.

Fra : Petersen_Michael

Dato : 05-06-05 14:16

In news:xn0e352gk5g05gd006@dtext.news.tele.dk,
Jesper G. Poulsen <ms2mogens@ingensteder.dk.invalid> wrote:

> Vælg udgaven med 128MiB RAM. Det er de færreste spil der kan udnytte
> 256MiB RAM

Ok, men prisforskellen er ikke stor..

> Den maskine kan dårligt nok klare spil der kan udnytte kortet.

> Nej, men det var måske ikke dårligt også at finde en kraftigere CPU.
> Celeron er _ikke_ en spille-CPU.

Det er noteret, skriver en 3 Ghz P4 1275,- incl køler, på ønskelisten
(det skal være noget der passer i bundplanken)

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 05-06-05 15:31

Petersen_Michael skrev:

> Det er noteret, skriver en 3 Ghz P4 1275,- incl køler, på ønskelisten
> (det skal være noget der passer i bundplanken)

Kan være spild af penge. Hvad hedder bundplanken?

XFUT:dk.edb.hardware.bundkort

Fra : Petersen_Michael

Dato : 05-06-05 16:05

In news:xn0e355255jh9oa00g@dtext.news.tele.dk,
Jesper G. Poulsen <ms2mogens@ingensteder.dk.invalid> wrote:

> Kan være spild af penge. Hvad hedder bundplanken?

Fordi?

> XFUT:dk.edb.hardware.bundkort

ASUS P4SGX-MX & ASUS P4B533-X
(Der er tale om 2 stort set identiske systemer)

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 06-06-05 11:17

Petersen_Michael skrev:

> Fordi?

Fordi man ofte kan få en ydedygtig CPU og et bundkort til samme penge
fra nyt

> ASUS P4SGX-MX & ASUS P4B533-X
> (Der er tale om 2 stort set identiske systemer)

Hvilken af dem sidder i omtalte PC?

Fra : Petersen_Michael

Dato : 06-06-05 15:26

In news:xn0e36cyx6pv2h0002@dtext.news.tele.dk,
Jesper G. Poulsen <ms2mogens@ingensteder.dk.invalid> wrote:

> Fordi man ofte kan få en ydedygtig CPU og et bundkort til samme penge
> fra nyt

Lad mig høre dit forslag..

> Hvilken af dem sidder i omtalte PC?

Der er tale om 2 PCer, som skal opgraderes.
Begge er bestykket med 2Ghz Celery, 512 MB DDR og Geforce2 64 MB MX 400

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 06-06-05 17:26

Petersen_Michael skrev:

> Lad mig høre dit forslag..

De 3.0GHz P4 der er på edbpriser.dk er alle FSB800, hvilket vil kræve
både ny RAM og nyt bundkort (2.8GHz P4 er det største du kan bruge i
dine nuværende bundkort).

Her kunne bundkortet være:

Men når man alligevel er nået "så langt", så var det måske værd at
overveje 64-bit:

Athlon 64:

Prismæssigt ligger det på linie med P4 og nyt bundkort. Athlon 64
(Winchester) bruger dog mindre strøm end P4, hvilken igen stille lavere
krav til køling. Mindre køling -> mindre støj. Og medmindre at man
lider af tinnitus, så er det da at foretrække.

Fra : Petersen_Michael

Dato : 07-06-05 19:42

"Jesper G. Poulsen" <ms2mogens@ingensteder.dk.invalid> skrev i en
meddelelse news:xn0e36mob731rb6000@dtext.news.tele.dk...
> De 3.0GHz P4 der er på edbpriser.dk er alle FSB800, hvilket vil kræve
> både ny RAM og nyt bundkort (2.8GHz P4 er det største du kan bruge i
> dine nuværende bundkort).

> Athlon 64:

Siger du at en 1,8 Ghz Athlon 64 er mere effektiv end en 2,8 Ghz P4?

Det ser ud til at drengene må til at spille noget konsol spil i stedet,
det er billigere end at holde 2 PCer up to date..

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 08-06-05 10:31

Petersen_Michael skrev:

> Siger du at en 1,8 Ghz Athlon 64 er mere effektiv end en 2,8 Ghz P4?

Ja. Clockfrekvens er ikke alt.

Det er lidt ligesom bilmotorer. Hestekræfter er ikke alt og det ved
diesel-ejerne alt om

> Det ser ud til at drengene må til at spille noget konsol spil i
> stedet, det er billigere end at holde 2 PCer up to date..

Hvis man køber det rigtige hardware fra starten, så er det ikke så dyrt
at holde maskinerne rimeligt opdateret
- Og det rigtige hardware er ikke nødvendigvis det dyreste. Faktisk
kunne man få en ydedygtig AMD for de penge en Celeron som dem du har
kostede...

Celeron var din største fejl - det forkerte sted at spare i denne
sammenhæng :-/