/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Mærkeligt: Motor dur med forkert krumtapti~
Fra : Lasse


Dato : 03-06-05 20:43

Hej...

Min Fiat Punto har kørt en lille smule ujævnt i tomgang her på det sidste,
og det er nok efter jeg skiftede remstrammerhjul. Det skiftede jeg fordi jeg
har en mærkelig "turbo"-lignende lyd i motoren, og tænkte at hjulet var
slidt - Desværre hjalp det ikke på lyden...

Idag da jeg så vil kigge lidt på det igen, finder jeg ud af, at motoren sgu
da er ude af takt! Når knastakselen står ud for det mærke, den skal stå ud
for, så er krumtapakslen sgu i hvert fald to tandrems-hakker foran det mærke
den skal stå ud for! (Hvilket jo er en hel del på det lille krumtap-hjul!)

Kan det virkelig passe at motoren kan køre med det? Eller har jeg set
forkert? (Har ellers kløet mig i håret længe over det).

Har godt nok bemærket lidt benzinlugt ud af udstødning i tomgang, og som
sagt også ujævn gang.
JEG FATTER BARE IKKE AT MOTOREN KAN KØRE MED DET?????

NÅ: Tilbage til turbo-lyden, som jeg - stadigvæk - har! Det er IKKE
kileremmen, den har jeg haft pillet helt af i dag. Og Remstrammerhjul er
skiftet.

Tilbage er jo de to aksler plus vandpumpen... Synes ikke at kunne høre lyden
komme fra vandpumpen, men er ikke sikker...
- Men det er vel et dårligt tegn? For kan man skifte lejer i krumtap /
knastaksel? - Hvor nemt/svært?
- Er der andre ting det kan være? Det KOMMER fra motoren...

Det er jo svært at finde ud af, for motoren kan jo kun køre, hvis alle fire
tandhjul er med! Ide til fremgangsmåde?

Lasse



 
 
Lasse (03-06-2005)
Kommentar
Fra : Lasse


Dato : 03-06-05 20:45

Ups, forkert gruppe, skulle have været i dk-teknik-bil...

Men det er vel de samme mennesker der læser, så jeg reposter ikke - Det er
jo ikke velset i ng-universet, har jeg erfaret

Lasse

"Lasse" <spamlasse@roenlev.dk> skrev i en meddelelse
news:42a0b2ab$0$18640$14726298@news.sunsite.dk...
> Hej...
>
> Min Fiat Punto har kørt en lille smule ujævnt i tomgang her på det sidste,
> og det er nok efter jeg skiftede remstrammerhjul. Det skiftede jeg fordi
> jeg har en mærkelig "turbo"-lignende lyd i motoren, og tænkte at hjulet
> var slidt - Desværre hjalp det ikke på lyden...
>
> Idag da jeg så vil kigge lidt på det igen, finder jeg ud af, at motoren
> sgu da er ude af takt! Når knastakselen står ud for det mærke, den skal
> stå ud for, så er krumtapakslen sgu i hvert fald to tandrems-hakker foran
> det mærke den skal stå ud for! (Hvilket jo er en hel del på det lille
> krumtap-hjul!)
>
> Kan det virkelig passe at motoren kan køre med det? Eller har jeg set
> forkert? (Har ellers kløet mig i håret længe over det).
>
> Har godt nok bemærket lidt benzinlugt ud af udstødning i tomgang, og som
> sagt også ujævn gang.
> JEG FATTER BARE IKKE AT MOTOREN KAN KØRE MED DET?????
>
> NÅ: Tilbage til turbo-lyden, som jeg - stadigvæk - har! Det er IKKE
> kileremmen, den har jeg haft pillet helt af i dag. Og Remstrammerhjul er
> skiftet.
>
> Tilbage er jo de to aksler plus vandpumpen... Synes ikke at kunne høre
> lyden komme fra vandpumpen, men er ikke sikker...
> - Men det er vel et dårligt tegn? For kan man skifte lejer i krumtap /
> knastaksel? - Hvor nemt/svært?
> - Er der andre ting det kan være? Det KOMMER fra motoren...
>
> Det er jo svært at finde ud af, for motoren kan jo kun køre, hvis alle
> fire tandhjul er med! Ide til fremgangsmåde?
>
> Lasse
>



Christian (03-06-2005)
Kommentar
Fra : Christian


Dato : 03-06-05 22:08


"Lasse" <spamlasse@roenlev.dk> wrote in message
news:42a0b2ab$0$18640$14726298@news.sunsite.dk...
> Hej...
>
> Min Fiat Punto har kørt en lille smule ujævnt i tomgang her på det sidste,
> og det er nok efter jeg skiftede remstrammerhjul. Det skiftede jeg fordi
> jeg har en mærkelig "turbo"-lignende lyd i motoren, og tænkte at hjulet
> var slidt - Desværre hjalp det ikke på lyden...
>
> Idag da jeg så vil kigge lidt på det igen, finder jeg ud af, at motoren
> sgu da er ude af takt! Når knastakselen står ud for det mærke, den skal
> stå ud for, så er krumtapakslen sgu i hvert fald to tandrems-hakker foran
> det mærke den skal stå ud for! (Hvilket jo er en hel del på det lille
> krumtap-hjul!)
>
min sagde det samme, det var remstrammer hjulet!, men det har du jo skiftet.

ang. timingen af tandrem, ud over at gå dårligt i tomgang, har bilen besvær
med at accellere, feks tøve ved gas eller andet?

check også MAP sensoren, den sidder uden det sorte plastic skjold helt oppe
ved torpedeoplande, der går en slange fra manifolden op til den!.



Lasse (03-06-2005)
Kommentar
Fra : Lasse


Dato : 03-06-05 22:21


"Christian" <askformail@(TDCCUSTOMER)mail.dk> skrev i en meddelelse
news:42a0c699$0$233$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
> min sagde det samme, det var remstrammer hjulet!, men det har du jo
> skiftet.

Ja jeg havde også håbe det ville være det, men desværre!

> ang. timingen af tandrem, ud over at gå dårligt i tomgang, har bilen
> besvær med at accellere, feks tøve ved gas eller andet?

Ja, billen har ved mellemgas en "død" periode, hvor den ikke accellererer
ret godt! Det er et godt signal på at timingen ER gået?
>
> check også MAP sensoren, den sidder uden det sorte plastic skjold helt
> oppe ved torpedeoplande, der går en slange fra manifolden op til den!.

Der sidder en sensor på krumtap-hjulet. En der sidder helt op ad takkerne,
og ser ud til at "tælle dem" (Godt nok på den yderste "skive" som driver
kileremmen...) Er det DEN der er den såkaldte MAP sensor? Og hvad gør den
egentlig?
>
>



Lasse (03-06-2005)
Kommentar
Fra : Lasse


Dato : 03-06-05 22:30

Heh... jeg er jo ny i bilfaget - Går ud fra, at det er toppunktsføleren jeg
forveksler MAP sensor med?


- Men hvad er funktionen med MAP sensoren?
"Lasse" <spamlasse@roenlev.dk> skrev i en meddelelse
news:42a0c9a3$0$18637$14726298@news.sunsite.dk...
>
> "Christian" <askformail@(TDCCUSTOMER)mail.dk> skrev i en meddelelse
> news:42a0c699$0$233$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>>
>> min sagde det samme, det var remstrammer hjulet!, men det har du jo
>> skiftet.
>
> Ja jeg havde også håbe det ville være det, men desværre!
>
>> ang. timingen af tandrem, ud over at gå dårligt i tomgang, har bilen
>> besvær med at accellere, feks tøve ved gas eller andet?
>
> Ja, billen har ved mellemgas en "død" periode, hvor den ikke accellererer
> ret godt! Det er et godt signal på at timingen ER gået?
>>
>> check også MAP sensoren, den sidder uden det sorte plastic skjold helt
>> oppe ved torpedeoplande, der går en slange fra manifolden op til den!.
>
> Der sidder en sensor på krumtap-hjulet. En der sidder helt op ad takkerne,
> og ser ud til at "tælle dem" (Godt nok på den yderste "skive" som driver
> kileremmen...) Er det DEN der er den såkaldte MAP sensor? Og hvad gør den
> egentlig?
>>
>>
>
>



Christian (03-06-2005)
Kommentar
Fra : Christian


Dato : 03-06-05 22:44


"Lasse" <spamlasse@roenlev.dk> wrote in message
news:42a0c9a3$0$18637$14726298@news.sunsite.dk...
>
> "Christian" <askformail@(TDCCUSTOMER)mail.dk> skrev i en meddelelse
> news:42a0c699$0$233$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>>
>> min sagde det samme, det var remstrammer hjulet!, men det har du jo
>> skiftet.
>
> Ja jeg havde også håbe det ville være det, men desværre!
>
>> ang. timingen af tandrem, ud over at gå dårligt i tomgang, har bilen
>> besvær med at accellere, feks tøve ved gas eller andet?
>
> Ja, billen har ved mellemgas en "død" periode, hvor den ikke accellererer
> ret godt! Det er et godt signal på at timingen ER gået?
>>


det ved jeg ikke?, men jeg ville da få det stillet igen!.


>> check også MAP sensoren, den sidder uden det sorte plastic skjold helt
>> oppe ved torpedeoplande, der går en slange fra manifolden op til den!.
>
> Der sidder en sensor på krumtap-hjulet. En der sidder helt op ad takkerne,
> og ser ud til at "tælle dem" (Godt nok på den yderste "skive" som driver
> kileremmen...) Er det DEN der er den såkaldte MAP sensor? Og hvad gør den
> egentlig?

nej den føler hvor krumtappen er, hvis du kigger godt efter på det hjul (som
trækker kileremmen) er det et sted hvor der 'mangler' en tak, det fortæller
sensoren hvor krumtappen er!.


Map sensoren sidder under et plastic skjold ind mod kabinen! oppe til højre
når du står og kigger ned i motorrummet, du kan også finde den ved at hvis
du følger lambda sonden (den som sidder i udstødninge) så vil dens ledning
også gå op under dette skjold.

Map sensoren har en ledning og en gummislange, den måler det 'sug' der er i
manifolden og sender signalet til motorstyringen, feks når du trykker på
speedern.








Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177514
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408622
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste