Hvordan repareres zink tagrender
Fra : Carl Larsen

Dato : 03-06-05 18:37

Jeg har zinktagrender omkring taget. Et træ faldt henover et
hjørne af tegrenden og bukkede hjørnet nedad. Det gik også
i stykker i 2 sammensætninger.

Disse sammensætninger skal vel loddes på en eller anden måde?

Er det noget jeg selv kan gøre. Kender nogen en "opskrift" på
en sådan opgave? Evt. nogle zinks (hovsa jeg mener links).
--
Hilsen Carl

Fra : Erling Jensen

Dato : 03-06-05 19:20

"Carl Larsen" <cl_news@wingmargin.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Disse sammensætninger skal vel loddes på en eller anden måde?
>
> Er det noget jeg selv kan gøre. Kender nogen en "opskrift" på
> en sådan opgave? Evt. nogle zinks (hovsa jeg mener links).
> --
> Hilsen Carl
>

>du skal blot rense det godt af for urenheder, bruge en god stor loddekolbe,
>loddevand og tin, ikke det der tynde du bruger til hobbylodning, men en
>ordentlig stang som du kan få i de fleste vel assorterede byggemarkeder der
>handler med håndværkerne: råd og dåd og hvad de ellers hedder, eller bdr.

når du så har renset smøre du loddevand på og med varm loddekolbe tilføre
tin og vupti så er den som ny.

Mvh
Erling

Fra : Carl Larsen

Dato : 03-06-05 19:59

Det lyder jo nemt. Tak for rådet.
I øvrigt er den svære del at komme op til tagrenden,
3 meter oppe i luften, stå fast på et eller andet og
samtidigt udføre arbejdet.

--
Hilsen Carl

Fra : ThomasB

Dato : 03-06-05 22:20

> Det lyder jo nemt. Tak for rådet.
> I øvrigt er den svære del at komme op til tagrenden,
> 3 meter oppe i luften, stå fast på et eller andet og
> samtidigt udføre arbejdet.

Skru to lægter 90 grader ud af toppen af hver side af stien. Lav dem så
lange, at de kan nå ind til tagstenene, uden af røre tagrenden.
Ekstra gave: Så kan du bruge lægterne til at lægge ting på mens du er der
oppe - skru evt et bræt på tværs..

Ekstra ekstra gave: skru to brædder på, så kan der ligge mere værktøj.

Ekstra ekstra ekstra gave: Sæt lægterne fast på stien med fingerskruer, så
kan du tage tingenotopfindelsen her af og sætte den på når du skal rense
tagrender. Og når du renser tagrender, skal du bruge en spand, som passende
kan stå på platformen her.

Fingerskruerne kan forresten bruges til at justere vinklen på platformen.

Mvh Thomas

Fra : Carl Larsen

Dato : 04-06-05 05:02

"ThomasB" <usenet*fjern*@*fjern*2ma2.dk> wrote in message
> "Carl Larsen" <cl_news@wingmargin.com> skrev i en meddelelse
>
> Skru to lægter 90 grader ud af toppen af hver side af stien. Lav dem så
> lange, at de kan nå ind til tagstenene, uden af røre tagrenden.

Hvad for en sti og hvilken top?

> [...]
> kan stå på platformen her.
>
> Fingerskruerne kan forresten bruges til at justere vinklen på platformen.

Kære Thomas,
Jeg forstår ikke svaret?
--
Hilsen Carl

Fra : ThomasB

Dato : 04-06-05 08:38

> Hvad for en sti og hvilken top?

Jeg havde glemt et G i stige :)

> passende

> Kære Thomas,
> Jeg forstår ikke svaret?

Jeg svarede på dette:

Fra : Calle.

Dato : 04-06-05 09:07

Carl Larsen wrote:
> Det lyder jo nemt. Tak for rådet.
> I øvrigt er den svære del at komme op til tagrenden,
> 3 meter oppe i luften, stå fast på et eller andet og
> samtidigt udføre arbejdet.

Det er det man har stiger til. Er du højdeskræk allerede ved de 3m, må du jo
få en anden til at hjælpe dig. Evt. den lokale bliktud.
--
Calle.

Fra : Carl Larsen

Dato : 04-06-05 21:07

Højdeskræk, nej, men måske lidt for forsigtig. Grunden skråner
kraftigt ved hjørnet og er ret ujævn.
Nå, men i Bauhaus har jeg idag købt et stillads til ca. kr. 2600.
En gas loddekolbe og noget 3mm tin.
Det med danske håndværkerer er jeg ikke så meget for.
Deres priser plejer at være uden for min betalingsvilje.
Og jeg ved ikke hvordan jeg får fat i en polsk til kr. 40 i timen,
ellers kunne det have været løsningen.

Stilladset håber jeg, at kunne bruge på andre projekter.

--
Hilsen Carl

Fra : Calle.

Dato : 05-06-05 10:52

Carl Larsen wrote:
> [...]
> ellers kunne det have været løsningen.
>
> Stilladset håber jeg, at kunne bruge på andre projekter.

Ja ellers havde det været billigere med en håndværker
--
Calle.