TP Musikmarked / DVD-bootlegs ?
Fra : Peter Heide

Dato : 03-06-05 17:43

Var inde på deres Rundetårns-afd. Jeg købte bla.a. Scorseses "The Last
Waltz", en
compilation af Pink Floyds(m. Syd Barrett) tidlige promo-film "Concert
for Bangladesh" for samlet 120 kr. Hvilket er billigt selvfølgelig !

Dagen efter gik jeg tilbage med alle 3 DVDer, som de tog retur uden
problemos.

Kvaliteten var simpelthen for ringe . Ved ikke hvor det tyske
fuskerforetagende
hiver deres produkt ned. Noget af det ligner noget kopieret fra et 3'
generations
VHS-bånd.

Van Morrison i The Last Waltz bliver feks faded ud i starten af hans
afdeling.
Pixler, billedet fryser til tider osv. Hele lortet er hivet ned fra nettet i
en dårlig
udgave.

Kan egentlig ikke forstille mig det er lovligt af sælge det affald. Fatter
ikke TP gør det.

Der er noget med en 20-30 titler at vælge imellem. Noget af det kan
man købe til fuldpris(den originale udg.) i selvsamme butik.

Fra : Jesper

Dato : 03-06-05 22:34

Peter Heide <pheide@ofir.dk> wrote:

> [...]
>
> Der er noget med en 20-30 titler at vælge imellem. Noget af det kan
> man købe til fuldpris(den originale udg.) i selvsamme butik.

Desværre risikere man der er anvendt en gammel VHS master og kvaliteten
bliver derefter. Også kan MPEG2 kompressionen være lavet mere eller
mindre godt, men det er nok næppe piratkopier du har købt.

Fra : Morten DH

Dato : 04-06-05 10:02

> Desværre risikere man der er anvendt en gammel VHS master og kvaliteten
> bliver derefter. Også kan MPEG2 kompressionen være lavet mere eller
> mindre godt, men det er nok næppe piratkopier du har købt.

Nej det lyder usandsynligt at det er piratkopier, for den slags slås der
hårdt ned på her på egnen; men hvis en udgiver har erhvervet sig
rettighederne til noget materiale så er kvaliteten direkte afhængig af den
master der kan fremskaffes.

Bl.a. derfor se man af og til (ofte hvis vi snakker On-Air Video) nogle
frygtelige eksempler fra de uafhængige udgivere (dem der ikke er et
filmstudio med et kæmpe lager med masterbånd) - hvis fx Anchor Bay
Entertainment (en amerikansk udgiver) for lov at købe rettigheder til en
film af et filmstudio (ofte fordi filmstudioet ikke mener de kan tjene penge
på at udgive den pågældende film og derfor sælger rettighederne til en
udgiver som interesserer sig mere for film en penge), så er det op til
udgiveren at fremskaffe den nødvendige master og det er ikke altid
filmstudioet har denne - eller gider hjælpe med det og udgiverne ender med
at bruge hvad der kan fremskaffes.

Et glimrende eksempel kunne være Army of Darkness, som er udgivet af Anchor
Bay (i region 1) - de har tydeligevis gjort hvad de kunne for at lave den
bedste mulige udgivelse; men MGM (som holder rettighederne til denne film)
har selv udgivet den i region 3 og den står bare så meget bedre end Anchor
Bay's udgivelse.

Anchor Bay har måske kun fået adgang til en 3-4. generations kopi og MGM har
måske haft fat i en 1. generations kopi... eller måske oven i købet de
originale negativer... og så er resultatet givet på forhånd - forudsat ingen
af dem ligefrem klokker i det...

On-Air, som jeg fremhævede før, giver nogen gange indtryk af at de blot har
lejet en VHS kopi i den nærmeste videobutik og overført til DVD

Fra : Hippy

Dato : 04-06-05 14:44

Hej Peter og jer andre

Jeg så i Urban (tror jeg det var en annonce fra TP), hvor det havde en
Greatest Hits Live DVD!!! med gode gamle "Wham", jeg strøg straks ned i
vores lokale TP afdeling, og købte
et stk. til min 80´er samling, men til min store overraskelse da jeg havde
sat den i min dvd afspiller, og menuen for denne live dvd toner frem, ser
jeg menuen til en anden dvd med Wham
som kom ud 2000 på dvd, og efter at have kigget den nye dvd igennem, var der
ikke så meget som et live nummer.........

Jeg har desværre ikke haft tid til at aflægge min TP afdeling et besøg, men
det virker sgu lidt skummelt at lave et nyt cover til en gammel dvd, og
kalde den for Greatest Hits Live!
Når der ikke er skyggen af et live nummer på!

Forsat god weekend!

/Brian