Hvordan behandler jeg teaktræsmøbler (terr~
Fra : Nick

Dato : 03-06-05 09:51

Det fine runde bord i teak har allerede fået regnvand et par gange, og har
derfor en masse små "skjolder". Stolene er indtil videre blevet holdt
tørvejr (under plasticdækken).

Der er åbenbart ret store forskelle på, hvorledes man anbefaler at de
behandles.

Hvad synes I? Hvad er jeres erfaringer? Olie?

/Nick

Fra : ThomasB

Dato : 03-06-05 11:03

"Nick" <nickSLETMIG@danbitSLETMIG.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> behandles.
>
> Hvad synes I? Hvad er jeres erfaringer? Olie?

Jeg kan godt lidt rå teak, som med tiden bliver grå. Det skal bare skrubbes
med en grøn svamp en gang i mellem. (se på teakdæk på både)

Ellers en god olie, med noget svampedræber (fugicider).

Mvh Thomas

Fra : tb

Dato : 03-06-05 15:40

> Jeg kan godt lidt rå teak, som med tiden bliver grå. Det skal bare
> skrubbes med en grøn svamp en gang i mellem. (se på teakdæk på både)

Og skal den lige være grøn

Spørger fordi jeg har noget ætsende stats som byggemarkedet prakkede mig på.
Det renser 100%, men det er lidt vel hård kost synes jeg nok. Jeg ville
gerne gøre det lidt rent inden jeg giver det olie, men kan man ikke bruge
noget lidt mildere ?

Fra : ThomasB

Dato : 03-06-05 16:22

"tb" <skodskod@yahoo.com> skrev i en meddelelse

> Og skal den lige være grøn

Nej, du kan også bruge de lyserøde, men de gule duer slet ikke
(Kender du ikke de svampe man kalder grønne svampe? Dem med hård filt på den
ene side)

> [...]
> på. Det renser 100%, men det er lidt vel hård kost synes jeg nok. Jeg
> ville gerne gøre det lidt rent inden jeg giver det olie, men kan man ikke

Jeg har ikke den store erfaring med teak havemøbler, men jeg har erfaring
med teakdæk på både.

Men et teakdæk bliver aldrig lakeret, får aldrig olie, men bliver skrubbet
med en stiv børste (eller grøn/lyserød svamp).
Så nuldrer skidtet af, ligesom døde hudceller på håndklædet efter et laaangt
varmt bad..

Er der mange alger på, så er det bedste chlorin og så en stiv børste (ikke
konen!).

Er det ikke nok, så giv det en tur med fint sandpapir, inden du olierer
(nej, ikke oliere konen).

Jeg gad ikke spilde en krone på
"skrappe_byggemarked_for_dyre_pris_vidundermiddel_teak_rense_halløj", så
aflever du det tilbage (husk bonen - nej, ikke konen).

Mvh Thomas

Fra : tb

Dato : 03-06-05 18:55

> [...]
> konen!).
>
> Er det ikke nok, så giv det en tur med fint sandpapir, inden du olierer

Takker

Tror du skal have en snak med konen. Det lyder som om du har noget
indebrændt du gerne vil ud med

Fra : ThomasB

Dato : 03-06-05 22:09

> Takker
>
> Tror du skal have en snak med konen. Det lyder som om du har noget
> indebrændt du gerne vil ud med

Jamen, hun er ikke sådan at snakke med