Skærme
Fijala 3554
DVI: fordele frem for VGA?
Fra : Kurt Hansen

Dato : 02-06-05 22:01

Jeg har lige modtaget min nye Dell 1905FP. Der medfølger et DVI-kabel,
men en granskning af bagsiden af min PC afslører, at jeg ikke har et
DVI-stik. Oh well, så må jeg jo så bruge VGA. Skærmen kan
tilsyneladende også tilsluttes med et USB-kabel, men det duer vel ikke
til noget, eller hyr?

Hvad er fordelene ved DVI? Et det et must at jeg drøner ud og køber et
nyt grafikkort? Hurtigere dataoverførsel? bedre billede? Andet?

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : zczc

Dato : 02-06-05 22:08

"Kurt Hansen" <kurt@nospamtowle.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Hvad er fordelene ved DVI? Et det et must at jeg drøner ud og køber et
> nyt grafikkort? Hurtigere dataoverførsel? bedre billede? Andet?

I praksis ingen forskel. Skiftede lige fra VGA til DVI på min 20" Dell. Jeg
kan ikke se forskel.

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 02-06-05 22:35

Kurt Hansen skrev:

> Skærmen kan tilsyneladende også tilsluttes med et USB-kabel,
> men det duer vel ikke til noget, eller hyr?

Det kan ikke bruges til at føre selve billedsignalet over fra
grafikkortet til skærmen i hvert tilfælde, men det betyder nok,
at du har en USB-hub i din fladskærm.

> Hvad er fordelene ved DVI?

Prøv at læse:
<http://groups-beta.google.com/group/dk.edb.hardware.skaerm/msg/73bf43933d1e8547>

> Et det et must at jeg drøner ud og køber et nyt grafikkort?

Ikke nødvendigvis. Hvis du synes at billedet er skarpt nok via
VGA-stikket, så er det vel godt nok, men der er store chancer
for, at billedet bliver en tand skarpere, hvis du kobler skærmen
på en DVI-udgang i stedet. Har du ikke en bekendt med et DVI-
grafikkort, som du kan prøve at koble skærmen til, eller omvendt
låne et grafikkort med DVI-udgang et sted?

--
Hilsen
Madsen

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 02-06-05 23:32

"Thomas G. Madsen" <nospam@madsen.tdcadsl.dk> writes:

> [...]
> grafikkort, som du kan prøve at koble skærmen til, eller omvendt
> låne et grafikkort med DVI-udgang et sted?

Prøv Nokia Monitor Test v2 programmet - det er ret fermt til at
afsløre dårligdomme ved en skærm/grafikkort kombination. Du kan
bl.a. hente det fra min server:
http://www.harrekilde.dk/~khp/Ntest2.exe

For mit eget vedkommende viste det en klar forbedring, da jeg gik fra
VGA til DVI på min VP201b. Det er specielt "Moire" som viser DVI'ens
styrke over VGA input.

Kai

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 03-06-05 21:58

Kai Harrekilde-Petersen skrev:

> For mit eget vedkommende viste det en klar forbedring, da jeg
> gik fra VGA til DVI på min VP201b.

På min VP201s kommer det meget an på, hvilket grafikkort jeg kobler
den på via VGA.

Hvis den er koblet på min Mac, som har et Nvidia GeForce FX 5200
Ultra, så er billedet så sløret, at det næsten ikke er til at
læse teksten og det hjælper ikke noget at vælge Auto Image Adjust
inde i skærmmenuen.

Kobler jeg den til mit Matrox Parhelia i min gamle PC, står det
næsten lige så skarpt som når den kører DVI, og kobler jeg den
på mit Asus Radeon X800, kan jeg ikke se forskel på VGA og DVI.

Egentlig så foretrækker jeg VGA på Radeon X800-kortet, da jeg ikke
kan finde en Cleartype-indstilling som passer mig, når den kører
DVI og uden Cleartype, er der problemer med hakket tekst i en del
af mine programmer. Det problem er jeg ude over med VGA.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Esben von Buchwald

Dato : 03-06-05 00:56

Kurt Hansen wrote:
> [...]
>
> Hvad er fordelene ved DVI? Et det et must at jeg drøner ud og køber et
> nyt grafikkort? Hurtigere dataoverførsel? bedre billede? Andet?

jeg har en Dell 2005FPW, og ved VGA kan jeg tydeligt se forskel.
Billedet er mere sløret (uskarpt), ikke så lyst, dårligere kontrast, og
ikke så roligt (moire flimmer)

Da min far fik sig et DVI gfx kort til sin viewsonic skærm, kunne han
pludselig se alle nuancerne i farveskalaen på www.dpreview.com, og han
gik med det samme i gang med at se alle sine billeder igennem igen, da
han var så imponeret