Grever, Friherrer og grundlovens §83 samt ~
Fra : gtergy

Dato : 02-06-05 20:52

Hej

Jeg er blot interesseret i jura og er faldet over følgende:

I grundloven står:
§ 83. Enhver i lovgivningen til adel, titel og rang knyttet forret er
afskaffet

Men samtidig findes f.eks. loven Grevernes Privilegier (SKR nr 11100 af
25/05/1671 (Gældende)) hvori der bl.a. står:

6.) Grevskabet med alt dets underliggende Gods skal og være frie for
Creditorers Anstrængelse og Rettens Forfølgning i saa Maader, at i hvad
Gield en Greve til nogen anden, end til Kongen selv kan være skyldig, maa
saadant hans Grevskab dog ikke med Arrest eller Pantsætning besværes, [cut]

Ophæver GL §83 ikke denne lov? - men den fremgår alligevel som gældende på
resinfo???
- sikkert ikke når den nu fremgår som gældende. Men hvorfor ikke.

/Niels

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 03-06-05 00:13

gtergy wrote:

> [...]
> hvad Gield en Greve til nogen anden, end til Kongen selv kan være
> skyldig, maa saadant hans Grevskab dog ikke med Arrest eller

Formentlig jo. Corpus juris er jo ikke en statisk størrelse, som er
veldefinerbar. Den ændrer sig stort set hver eneste dag og nogle af dens
krinkelkroge står hen i det uvisse i årevis - således ved den bestemmelse,
du her har gravet frem næppe nogensinde blive genstand for en retsstrid. Men
hvem ved?

Mvh
Kevin Edelvang