Passat køleproblemer og dårlig tomgang
Fra : Christian Raaby

Dato : 02-06-05 20:09

Hejsa,

Jeg håber I kan hjælpe mig med lidt fejlfinding på min gamle bil. Jeg er ved
at være blank og jeg har efterhånden foretaget en del udskiftninger for at
afhjælpe problemet. Intet har dog hjulpet.

Facts:
VW Passat 1,8 fra 89 med en RP motor. 384.000 km.
Katalysator afmonteret af en tidligere ejer. Jeg har indkøbt en ny brugt,
der ligger på lager.
Der er korrekt mængde kølervæske og ingen spor af olie i dette. Den bruger
hverken vand eller olie.
Kølerblæser virker på begge trin ved kortslutning.
Tændrør ser fine ud.
Fin varme i kabineblæseren.

Problem:
Bilen bliver for varm ifølge temperaturviseren. Den ligger ved normal kørsel
på 100-105 grader. Ved stilstand i tomgang stiger den til 110-115 grader
hvor blæseren går igang. Derefter falder den til ca. 110. Ved kørsel
derefter falder den igen til de 100-105 grader. kølesystemet er aldrig kogt
over.

Med varm motor går den ustabilt i tomgang og står og svinger op og ned i
omdrejninger. Det er ikke noget, som jeg kan mærke ved kørsel men kun høre,
når jeg står uden for bilen.

Det jeg har prøvet indtil nu:

Ny vandpumpe

Ny termostat (uoriginal)

Pga. manglende varme i kabinen er de to ventiler før og efter varmeapparatet
fjernet. Det løste problemet med varmen i kabinen men stadig for høj
temperatur på resten af systemet.

For at udelukke luft i systemet, så har jeg prøvet med et andet
væskebeholder-dæksel. Derfor burde den selv kunne udlufte systemet.

Alle temperaturfølere skiftet i kølesystem. Rød, blå og den sorte, der
sender signal til uret.

Spændingsregulator i temperatur-uret er skiftet. Den burde derfor vise
korrekt.

Temperaturkontakt skiftet i køler. Skal ifølge forskrifterne starte
ventilatoren ved 95 grader.

Køler afmonteret og har "stået i blød" med eddikesyre+vand og derefter
skyllet igennem med vandslangen. Der var fin gennemgang. Lamellerne så også
intakte ud.

Karburator-flange og vakuum-slange til bremseforstærker er skiftet. Det
hjalp lidt på den dårlige tomgang, men den står stadig og gynger op og ned.
Alle stik er tjekket og har fået et sprøjt WD40.

Efter kørsel med varm motor, så synes jeg ikke, at der er synderlig stor
forskel på den øverste og nederste køleslange. Lidt, men jeg synes dog, at
køleren burde have bragt temperaturen længere ned.
Det undrer mig også, at blæseren først starter ved 115 grader på uret.

Hvad skal mit næste skridt være?
Jeg har følgende i tankerne:
- Køre en gang kølerens igennem systemet.
- Afmontere eller erstatte termostat med en original.
- Skifte køler.
- Rive mit hår ud af hovedet

Jeg håber virkelig at nogle af Jer skulle sidde med nogle gode råd.

På forhånd tak.
Christian

Fra : Claus Nygaard-Peders~

Dato : 02-06-05 20:54

Christian Raaby skrev:

> En lang forklaring fra Christian som efterhånden har skiftet alt
> mellem nummerpladerne uden at det hjalp.

Inden vi går videre med udskiftning af komponenter er det vigtig at
fastslå om der er overensstemmelse mellem den temperatur som vises på
bilens instrument og kølevandets faktiske temperatur.

Start med at køre bilen driftvarm (det vil vist sige 110 grader efter
bilens instrument) og mål så vandtemperaturen i ekspansionsbeholderen
med et andet instrument.

Fortæl derefter hvilken temperatur du måler eller har målt!

Jeg vil gætte på at dit termometer vil vise et par grader under 90.......

Årsag til mit gæt:
Termostaten som starter blæsermotoren er helt uafhængig af
spændingsregulatorer og andet elektrisk isenkram i bilen. og den
aktiverer både 1. og 2. trin inden 100 grader.

Mvh
Claus

Fra : Christian Raaby

Dato : 02-06-05 21:27

Jep, det ender sgu med at være brugt bil stykket sammen af udelukkende nye
komponenter. Gad vide om told og skat så vil have ny registreringsafgift

> Start med at køre bilen driftvarm (det vil vist sige 110 grader efter
> bilens instrument) og mål så vandtemperaturen i ekspansionsbeholderen med
> et andet instrument.

Det har jeg også haft i tankerne, men er det ikke svært at udlede noget fra?
Kan jeg bruge et almindeligt kviksølvstermometer og nå at få en korrekt
angivelse inden den koger over?
Under tryk kan temp jo godt ligge på over 100 grader. Hvis systemet ikke er
under tryk vil temperaturen vel ligge på 100 grader og koge over?

> Termostaten som starter blæsermotoren er helt uafhængig af
> spændingsregulatorer og andet elektrisk isenkram i bilen. og den aktiverer
> både 1. og 2. trin inden 100 grader.

Det virker logisk. Men hvis nu der er dårlig cirkulation i systemet, så kan
temperaturføleren ved topstykket vel godt måle 110-115 grader?

> Mvh
> Claus

Tak for input Claus.
Jeg vil se om skidtet koger over hvis jeg fjerner låget fra
ekspansionsbeholderen.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 02-06-05 21:46

Christian Raaby skriver:

> Jep, det ender sgu med at være brugt bil stykket sammen af udelukkende nye
> komponenter. Gad vide om told og skat så vil have ny registreringsafgift

Ha, en af konen kollegaer vil skifte sin 6 år gamle peugot ud, nu, da
han ellers ender med en "hånbygget motor". Så vidt jeg ved, kræver de
ikke ny afgift

FUT: dk.fritid.bil...

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Claus Nygaard-Peders~

Dato : 03-06-05 08:01

Christian Raaby skrev:

> Det har jeg også haft i tankerne, men er det ikke svært at udlede noget fra?

Motortemperaturen skal være 90 grader og dit instrument viser 110
grader. Så stor forskel kan ikke undgås at være synligt på en måling
foretaget med et andet instrument.

> Kan jeg bruge et almindeligt kviksølvstermometer og nå at få en korrekt
> angivelse inden den koger over?

Ja det vil være udemærket til formålet.

> Under tryk kan temp jo godt ligge på over 100 grader. Hvis systemet ikke er
> under tryk vil temperaturen vel ligge på 100 grader og koge over?

Nu bliver jeg lidt mistænksom. Du har da vel for pokker ikke hældt rent
vand på systemet?

Med korrekt blandet kølemiddel vil kogepunktet være væsentligt over de
100 grader som gælder for rent vand. Uden at jeg vil forsværge tallet
mener jeg at du skal på den anden side af 125 grader før korrekt blandet
kølervæske (50/50) koger.

> Men hvis nu der er dårlig cirkulation i systemet, så kan
> temperaturføleren ved topstykket vel godt måle 110-115 grader?

Temperaturføleren ved topstykket måler kølevandstemperaturen lige når
kølevandet forlader topstykket og det bør derfor være varmest netop her.
Og du har ret, ved dårlig cirkulation vil tempepraturen være forhøjet,
men det bør kunne udlæses af føleren som er monteret netop her.

> Jeg vil se om skidtet koger over hvis jeg fjerner låget fra
> ekspansionsbeholderen.

Hvis du har rent vand på systemet er det muligt at det koger over. Er
der påfyldt korrekt mængde kølervæske vil det ikke koge.

Mvh
Claus

Fra : Ukendt

Dato : 03-06-05 09:09

"Claus Nygaard-Pedersen" <nomail@nomail.dk> skrev i en meddelelse

| Nu bliver jeg lidt mistænksom. Du har da vel for pokker ikke hældt rent
| vand på systemet?

Vi skal lige have fastslået noget: Om der så var fyldt destilleret, rent
vand på, ville et tæt kølesystem først koge v. ca. 120°C. . Kølevæske ændre
ikke på kogepunktet, det gør kun det tryk som opbygges, så hvis dækslet i
beholderen er utæt, vil den sagtens kunne koge m. korrekt blandet kølevæske.
Så vil den fx. "spytte" vand ud efter en tur på motorvejen, pga. væsken ikke
cirkulere tilstrækkeligt i den varme motor.

Lad den stå med åben beholder og mål temp, når den er 90°C. skal "bilen"
vise "drifttemp.", og når den når 100°C. skal den ikke kunne stige mere/
begynde at koge- men pas på med det, damp køler ikke godt. For mig lugter
det at defekt instrument, føler til det, defekt køler el. vandpumpe.

Fra : Ukendt

Dato : 03-06-05 09:36

"Jørgen M. Rasmussen" <garbage.adr#nulspam.ofir.dk> skrev i en meddelelse

For mig lugter
| det at defekt instrument, føler til det, defekt køler el. vandpumpe.

Nu ser jeg at væsken nødvendigvis må have været tømt af, er der ikke gjort
noget "ekstra" for at lufte ud- "klemt" slanger etc., for det kan være en
luftlomme der står et sted og blokere.

Fra : Christian Raaby

Dato : 03-06-05 18:43

> Nu ser jeg at væsken nødvendigvis må have været tømt af, er der ikke gjort
> noget "ekstra" for at lufte ud- "klemt" slanger etc., for det kan være en
> luftlomme der står et sted og blokere.

Jeg har prøvet at undgå luft ved at afmontere slangen til varmeapparatet ved
påfyldning, klemme slanger diverse steder og køre med fuld varme på
kabineblæseren. Låget burde jo også lufte systemet ud.

Fra : Claus Nygaard-Peders~

Dato : 03-06-05 10:30

Jørgen M. Rasmussen skrev:

> Vi skal lige have fastslået noget: Kølevæske ændrer ikke på kogepunktet

Det mener jeg ikke at du har ret i!

En hurtig søgning på google bekræftede da også at i hvert fald FDM giver
mig ret.

Her: http://www.fdm.dk/public/altomferien/ferieklar.asp skriver FDM;
"kølevæske i det rette blandingsforhold har et højere kogepunkt end
almindelig vand"

Men du har da helt ret i at jo højere tryk en væske er under, jo højere
kogepunkt får den.

Mvh
Claus

Fra : Ukendt

Dato : 03-06-05 10:43

| "kølevæske i det rette blandingsforhold har et højere kogepunkt end
| almindelig vand"

Det bøjer jeg mig så for, gider ikke rode efter det eksakte kogepunkt :).
Men den vigtigste faktor er trykstigningen, så med åben beholder kommer den
ikke over 100-105°C. .

Fra : Claus Nygaard-Peders~

Dato : 03-06-05 10:49

Jørgen M. Rasmussen skrev:

> Det bøjer jeg mig så for, gider ikke rode efter det eksakte kogepunkt :).
> Men den vigtigste faktor er trykstigningen, så med åben beholder kommer den
> ikke over 100-105°C. .

Lige nu er det interessante også at få fastslået om Christians
instrument måler korrekt. Selv tror jeg at fejlen ligger i instrumentet
og ikke i kølesystemet.

Mvh
Claus

Fra : Christian Raaby

Dato : 03-06-05 18:40

> Nu bliver jeg lidt mistænksom. Du har da vel for pokker ikke hældt rent
> vand på systemet?

Nej, der er påfyldt 50/50 kølervæske/vand.

Fra : clarke_@sol.dk

Dato : 03-06-05 08:38

MHT, termostaten, kan du jo bare pille den ud og køre bilen varm uden
termostat (hvis du kan). Det betyder at vandet altid løber rundt og bliver
"flyttet" eller kølet hvis resten virker altså.
DVS du vil atlid skulle ha' en relativ kold motor uden termostat.

MVH
Mike

"Christian Raaby" <raabydenmarkFJERN_DETTE@hotmail.com> skrev i en
meddelelse news:429f5935$0$12507$ba624c82@nntp06.dk.telia.net...

Fra : Mikkel Lund

Dato : 03-06-05 08:47

clarke_@sol.dk wrote:
> [...]
> "flyttet" eller kølet hvis resten virker altså.
> DVS du vil atlid skulle ha' en relativ kold motor uden termostat.

Altid ?!? Lige så snart vandets temperatur ændring er nul, har motoren
den samme temperatur som den ville have hvis der var en termostat i. Med
den logik kan jeg ikke se hvordan man ville have en relativ kold motor?

Hilsen Mikkel

Fra : Christian Raaby

Dato : 03-06-05 18:44

> [...]
> "flyttet" eller kølet hvis resten virker altså.
> DVS du vil atlid skulle ha' en relativ kold motor uden termostat.

Ja, det er også på listen over kommende fejlfindinger. Så kan jeg også lige
tjekke termostaten i en gryde kogende vand.

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 03-06-05 09:29

"Christian Raaby" <raabydenmarkFJERN_DETTE@hotmail.com> wrote in

<snip en masse>

Som andre er inde på, så tvivler jeg ærlig talt på at der nødvendigvis er
noget galt... jeg ville hvert fald få foretaget en rigtig måling af
temperaturen med et selvstændigt instrument. Jeg ved at Golf2'ere ikke er
voldsomt præcise i kølevandstermometeret og jeg mener at på din passat er
mange af instrumenterne det samme (motoren er også brugt i G2) så det vil
ikke være urealistisk at de samme problemer kan være synlige her.

En ting som du lige skal være opmærksom på er, at instrumentet (IIRC) i
kabinen er følsom overfor en dårlig stelforbindelse derinde, og derfor
kan komme til at vise for meget selvom det reelt ikke er tilfældet.

En advarsel (som du sikkert er opmærksom på, men alligevel), når du vil
måle temp i ekspansionsbeholderen så skal du starte bilen med låget
afmonteret. Du må ikke pille låget af når motoren er driftsvarm, du
risikere at vandet pludselig koger over da trykket faldet i systemet
(specielt hvis temp. reelt er over 100 grader!)

> Hvad skal mit næste skridt være?
> Jeg har følgende i tankerne:
> - Køre en gang kølerens igennem systemet.

Nej nej nej nej nej NEJ! Lad være med det, kølerens er fandens skabt og
da du jo ikke taber vand (som du selv antyder) så er det jo tæt. Kølerens
kan bruges i en nødsituation hvor du bare skal have tætnet køleren... men
det sætter sig overalt i din motor (inkl. varmeapp i kabinen!) og kan
sagtens give dig problemer i fremtiden!

> - Afmontere eller erstatte termostat med en original.

Prøv at smide din termostat i en gryde og mål temp for hvornår den åbner.
Sammenlign med hvad specs på bilen er (har du købt den rigtige termostat?
mener der skal en 88 graders termostat i en RP motor).

> - Skifte køler.

Det kan være at din køler er defekt. Men når du skriver at blæseren
starter som den skal (ved stilstand i et par minutter) så tvivler jeg på
at den er så dårlig...

> - Rive mit hår ud af hovedet

Det hjælper jo nok ikke

Ang. vandtrykket kan det være problemet, du skriver du har skiftet
vandpumpe så jeg er nok tilbøjelig til at sige at det ikke er et problem.
Men du kan jo prøve (med kold motor) at pille låget af
ekspansionsbeholderen og kigge ned i den mens du giver gas. Der sidder
IIRC en overløbsslange fra køleren (tynd slange) der går over i
beholderen. Ved tomgang vil der nok kun lige piple vand ud her. Men når
den stiger i omdrejninger bør den blive til en rigtig stråle. Hvis ikke
så er trykket ikke iorden. Kan evt. prøve at tappe systemet og skylle det
igennem.

Ang. din tomgang så tror jeg ikke det er relateret til køleproblemet...
Har du prøvet at stille tomgangen? Hvor hurtigt har du den til at gå i
tomgang? Hvordan er CO og tænding, det kan være her der skal kigges.

Thomas

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 03-06-05 09:58

Thomas Rasmussen skriver:

> [...]
> kan bruges i en nødsituation hvor du bare skal have tætnet køleren... men
> det sætter sig overalt i din motor (inkl. varmeapp i kabinen!) og kan

Det er vel kølertætner man ikke skal bruge og ikke kølerrens ???

For øvrigt, kan vi ikke flyte til en gruppe i stedet for at krydsposte
?

Fra : Roberto Saldo

Dato : 03-06-05 10:07

Klaus D. Mikkelsen wrote:
> Thomas Rasmussen skriver:

> Det er vel kølertætner man ikke skal bruge og ikke kølerrens ???

Hverken eller, 'tætner' stopper det hele og 'rens' æder systemet.
Kun at skylle igennem med rent vand kan anbefales.

Fra : Christian Raaby

Dato : 04-06-05 14:25

> En ting som du lige skal være opmærksom på er, at instrumentet (IIRC) i
> kabinen er følsom overfor en dårlig stelforbindelse derinde, og derfor
> kan komme til at vise for meget selvom det reelt ikke er tilfældet.

OK. Det vil jeg tjekke.

> Prøv at smide din termostat i en gryde og mål temp for hvornår den åbner.
> Sammenlign med hvad specs på bilen er (har du købt den rigtige termostat?
> mener der skal en 88 graders termostat i en RP motor).

Termostaten er på 87grader. Men jeg har hørt rygter om at de uoriginale er
for upræcise, så jeg må lige prøve at rykke den ud.

> Ang. din tomgang så tror jeg ikke det er relateret til køleproblemet...
> Har du prøvet at stille tomgangen? Hvor hurtigt har du den til at gå i
> tomgang? Hvordan er CO og tænding, det kan være her der skal kigges.

Den justerer selv tomgang så vidt jeg ved. Det er vist noget med monopoint
eller noget i den retning.
Jeg har ikke omdr. tæller i bilen, så jeg ved ikke hvor mange omdrejninger
den tager i tomgang. Den lyder nu meget fornuftig mht. omdrejninger.
Tænding er stillet da der blev skiftet tandrem for ikke så lang tid siden.

Katalysatoren er afmonteret, men eftersom lamdaen er monteret før KAT så
burde det vel ikke have noget at sige? Jeg aner dog ikke om styreboxen kører
på et nødprogram fordi KAT er fjernet.

Jeg kørte på et tidspunkt forbi SMC i Risskov for at få lavet en
fejludlæsning. Problemet var bare at de ikke kunne få kontakt med
styreboxen. Der var ingen signal overhovedet. Styreboxen er vel ikke død,
for så burde bilen vel ikke kunne køre. Mekanikeren mente at det kunne være
en løs forbindelse mellem styrebox og aflæsningsstik som sidder under
gearmanchetten. Jeg har dog ikke fået tjekket dem efter endnu.

Fra : Christian Raaby

Dato : 07-06-05 18:39

Så har jeg haft et termometer nede i ekspasionsbeholderen.
Jeg kan nu heldigvis konkludere, at det er måleren, der viser for meget!
Claus, du havde ganske ret.
Ved god driftvarm motor viste et kviksølstermometer 88 grader målt i eksp.
beholderen mens uret i bilen viste små 110 grader.
Det vil altså sige en fejlvisning på ca. 20 grader.

Jeg har renset alle stelpunkter i motorrummet, som jeg kunne finde, og det
har ikke afhjulpet fejlvisningen. Desuden har jeg haft måleruret skilt ad og
tjekket for løse lodninger.

Ved kørsel med driftvarm motor viser uret ca. 100 grader. Det vil alså sige
ca. 80 grader i eksp. beholderen.
Er det ikke meget fornuftigt?

Er der nogle mulige bud på fejlsøgning af temperaturmåleren eller skal jeg
glemme det og leve med det?

Mvh.
Christian

Fra : Claus Nygaard-Peders~

Dato : 07-06-05 22:12

Christian Raaby skrev:
> [...]
> beholderen mens uret i bilen viste små 110 grader.
> Det vil altså sige en fejlvisning på ca. 20 grader.

Så langt så godt - Med de temperaturer er der ingen fare for resten af
maskineriet. Dog er det bekymrende at der tilsyneladende er en elektrisk
fejl et eller andet sted.

> Jeg har renset alle stelpunkter i motorrummet, som jeg kunne finde, og det
> har ikke afhjulpet fejlvisningen. Desuden har jeg haft måleruret skilt ad og
> tjekket for løse lodninger.

Du skrev at du havde skiftet en spændingsregulator i instrumentet. Har
du kontrolmålt spændnigen efter dette skifte?

En forkert forsyningsspænding til elektronikken burde nemt kunne
afstedkomme en sådan fejlvisning.

> Ved kørsel med driftvarm motor viser uret ca. 100 grader. Det vil alså sige
> ca. 80 grader i eksp. beholderen.
> Er det ikke meget fornuftigt?

Der er ingen problemer med den kølevandstemperatur. Blot synes det
underligt at den ikke er 87 grader som termostaten er opgivet til. Måske
termostaten ikke lukker ordentligt for cirkulation ud i køleren.
Skulle dette være tilfældet vil det sikkertførst give dig problemer til
vinter hvor motoren kan have svært ved at blive ordentlig varm.

> Er der nogle mulige bud på fejlsøgning af temperaturmåleren eller skal jeg
> glemme det og leve med det?

Mit bedste bud er at en spændingsregulator ikke regulerer korrekt.

Mvh
Claus

Fra : Christian Raaby

Dato : 07-06-05 23:49

Hej Claus. Tak for svaret.
Det er rart at se du hænger på endnu derude.

> Du skrev at du havde skiftet en spændingsregulator i instrumentet. Har du
> kontrolmålt spændnigen efter dette skifte?
>
> En forkert forsyningsspænding til elektronikken burde nemt kunne
> afstedkomme en sådan fejlvisning.

Nej, jeg har ikke målt spændingen. Hvor skal jeg måle den?
Som sagt så viser nålen ca. 110 alt efter hvor lang tid den får lov til at
stå stille i tomgang.
Men...
Hvis jeg slukker motoren og sætter tænding på igen (ikke starter) så smutter
nålen kun op på ca. 100 grader. Altså 10 grader mindre en med startet motor.
Jeg villle jo umiddelbart tro, at temperaturen ville stige lidt efter at
vandpumpen ikke længere kører? Men det er betyder vel egentlig at uret får
mere spænding, når motoren kører = stadig problemer med
spændingsregulatoren, som du selv nævner? Men den er skiftet, så det må jo
næsten være et stelpunkt til denne. Ved du om der er et specielt
stelpunkt/ledning der går til instrumenterne?

> [...]
> dette være tilfældet vil det sikkertførst give dig problemer til vinter
> hvor motoren kan have svært ved at blive ordentlig varm.

Ja, som sagt så er det en uoriginal termostat, så det kan godt være den ikke
er helt præcis. Det er dog rart, at få klarlagt, at motoren ikke bliver for
varm.

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 08-06-05 07:17

> Ja, som sagt så er det en uoriginal termostat, så det kan godt være
> den ikke er helt præcis. Det er dog rart, at få klarlagt, at motoren
> ikke bliver for varm.

Som jeg skrev i mit andet svar, så slå lige koldt vand i blodet Det er
ikke sikkert at der er noget galt med den... Faktisk tror jeg at temp. du
måler i beholderen er ganske fornuftig (som skrevet før)

Jeg har kørt med uoriginale termostater de 3 år jeg har haft bilen, og har
aldrig haft problemer med dem (andet end at mekkeren monterede den forkert,
men det er nok ikke termostatens skyld).

Thomas

Fra : Claus

Dato : 08-06-05 16:14

Hejsa,

> Ja, som sagt så er det en uoriginal termostat, så det kan godt være den
> ikke er helt præcis. Det er dog rart, at få klarlagt, at motoren ikke
> bliver for varm.

Som elektronikmand ville jeg starte med at måle temperatursensorens
modstandsværdi ved hhv. stilstand og driftsvarm motor - med et ohm-meter.

Iht.

http://tech.bentleypublishers.com/servlet/JiveServlet/download/55-7519-47289-92/1.gif

skal modstandsværdien antage

1,5k - 2,0 kOhm ved 30 degC kølevandstemperatur
280 - 370 Ohm ved 80 degC kølevandstemperatur
150 - 225 Ohm ved 100 degC kølevandstemperatur

Stemmer det ??

/Claus

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 08-06-05 07:15

Claus Nygaard-Pedersen <nomail@nomail.dk> wrote in

> [...]
> Skulle dette være tilfældet vil det sikkertførst give dig problemer
> til vinter hvor motoren kan have svært ved at blive ordentlig varm.

Jeg tror ikke der er nogen grund til at fare ud og skifte termostat.
Ekspansionsbeholderen er jo ikke en decideret aktiv komponent i
kølesystemet, så kølevandet strømmer jo ikke hurtigt igennem
ekspansionsbeholderen. Der er kun en lille gennemstrømning der så vandet
når jo at blive kølet lidt. Desuden er den vistnok monteret i modsatte
hjørne på køleren i forhold til indgangen, dvs. at vandet der går fra
køleren til ekspansionsbeholderen har været hele turen gennem køleren først
(og derfor skulle temp. gerne være lavere end termostatens.

> Mit bedste bud er at en spændingsregulator ikke regulerer korrekt.

Det eller en stelforbindelse i _kabinen_ der er defekt. Alternativt kan det
vel også være en føler ude i blokken der er defekt (kan ikke huske om den
er blevet skiftet).

Thomas

Fra : Christian Raaby

Dato : 08-06-05 21:52

> [...]
> det
> vel også være en føler ude i blokken der er defekt (kan ikke huske om den

Alle følere relateret til kølevandet er skiftet.
Jeg har nu heller ikke planer om at skifte termostaten. Det vigtigste var
dog at få fastslået, at motoren ikke blev for varm.

Jeg vil dog ved lejlighed måle temperaturkontaktens modstandsværdier som
Claus henviste til. Den burde dog virke efter hensigten, da den er ny.

Jeg hælder mest til en dårlig stelforbindelse et sted.