Grafikkort
Fijala 2911
phg1 1758
Radeon X700Pro vs X800 ?
Fra : Mads

Dato : 02-06-05 18:01

Hej

Jeg skal have et grafikkort til min nye PC, en AMD 64 3500 maskine
og jeg er ret sikker på at det skal være et ATI Radeon baseret kort.
Jeg har kik på 2 kort, et X700Pro til ca 1500 kr og et X800 til knap
2000, begge fra Asus og begge med 256 MB ram.
Jeg spiller en hel del 3D spil, f.eks. Farcry o.lign.
Er X800 kortet de ekstra 500 kr værd? Jeg har kigget en del
forskellige tests, men jeg synes ikke lige jar kan finde nogen
der sammenligner et X700Pro med et X800
De tests jeg kan finde har kun X800 Pro, XL og XT kort

Hvad siger eksperterne her i gruppen ?

På forhånd tak for hjælpen

Mvh Mads

--
Life is not a journey to the grave with the intention of arriving safely
in a pretty and well preserved body, but rather, skid in broadside,

Fra : Esben von Buchwald

Dato : 03-06-05 00:52

Det bedste kort til 1500 kr er uden tvivl Geforce 6600GT - hvor Leadtek
modellen vinder

Til 2000 kr? Tja tag et Radeon X800XL, det koster et par hundrede mere
men performer som et Geforce 6800GT i de fleste ting

HOLD DIG fra Asus' udgave af X800XL, det er en skrabet version som kun
kører 700MHz på RAM, hvor andre mærker kører 980 MHz.

Fra : Mads

Dato : 03-06-05 16:21

On Fri, 03 Jun 2005 01:52:10 +0200, Esben von Buchwald
<use-net@rem_oVe-amokk.dk> wrote:

>HOLD DIG fra Asus' udgave af X800XL, det er en skrabet version som kun
>kører 700MHz på RAM, hvor andre mærker kører 980 MHz.

Stort set alle de X800 og X800XL kort jeg har kigget på kører
da 700MHz. Ikke kun det fra Asus. Eneste undtagelse som jeg
kan finde er et fra Powercolor

Men hvordan performer sådan et skrabet X800 kort i forhold til
et X700Pro? X700Pro kortet har jo en hurtigere RAM clock,
men færre pipelines

Mvh Mads

Fra : Esben von Buchwald

Dato : 03-06-05 19:41

> Stort set alle de X800 og X800XL kort jeg har kigget på kører
> da 700MHz. Ikke kun det fra Asus. Eneste undtagelse som jeg
> kan finde er et fra Powercolor

Ved ikke med X800, men den ATI's specifikation på X800XL er altså 980
MHz på RAM - mit Club3D kort kører også 980 MHz

> Men hvordan performer sådan et skrabet X800 kort i forhold til
> et X700Pro? X700Pro kortet har jo en hurtigere RAM clock,
> men færre pipelines

læs evt. denne test:

http://www.xbitlabs.com/articles/video/display/2004-27gpu2.html

Det ser ud som om 6600GT er et bedre køb men det kommer jo an på hvad du
spiller

Fra : Mads

Dato : 03-06-05 20:28

On Fri, 03 Jun 2005 20:41:11 +0200, Esben von Buchwald
> [...]
>
>http://www.xbitlabs.com/articles/video/display/2004-27gpu2.html
>
>Det ser ud som om 6600GT er et bedre køb men det kommer jo an på hvad du

Tjae, til de spil jeg spiller, nemlig bl.a. Half Life 2, Farcry, COD
og Max Payne 2, ser det da ellers ud til at et X800 XL vinder
stort over et GF 6600 GT kort.

Det er ihvertfald sådan jeg læser de tests, men ret mig endelig
hvis jeg tager fejl.

Foreløbig regner jeg nu nok med at mit næste kort bliver et X800

Mvh Mads

Fra : Esben von Buchwald

Dato : 04-06-05 00:49

> [...]
> hvis jeg tager fejl.
>
> Foreløbig regner jeg nu nok med at mit næste kort bliver et X800

Det er jeg godt klar over. Men nu var det X700 du snakkede om i den
besked jeg svarede på.

Desuden er der betydelig forskel i performance på X800 og X800XL

de 16 pipelines i stedet for 12 giver i princippet mulighed for at tegne
33% flere pixels pr clockcycle...

læs evt denne: http://graphics.tomshardware.com/graphic/20050524/

Fra : Mads

Dato : 04-06-05 09:28

On Sat, 04 Jun 2005 01:49:01 +0200, Esben von Buchwald
<use-net@rem_oVe-amokk.dk> wrote:

>Det er jeg godt klar over. Men nu var det X700 du snakkede om i den
>besked jeg svarede på.

Jeg snakkede nu om begge modeller. Det var jo ligesom det hele
mit spørgsmål gik på. Men pyt nu med det.

>Desuden er der betydelig forskel i performance på X800 og X800XL
>
>de 16 pipelines i stedet for 12 giver i princippet mulighed for at tegne
> [...]

Jeg får sgu snart ond i roen af alle de tests.
Hver gang jeg kigger på sådan en er det et andet af kortene
der fører, så det er da til at blive forvirret af.

Nå, men de fleste tests synes nu ikke at give særlig stor forskel
på X800 og X800XL.

Og nu har jeg ihvertfald bestilt et X800 kort, så må vi se hvordan
det performer. Om ikke andet, så vil min nye AMD 64 3500 baserede
maskine jo nok blive en hel del hurtigere end den gamle XP2400,
PC133 RAM, Radeon 9600XT maskine.

Mvh Mads