DnD 3rd Edition: Clerics og armour
Fra : Inger Marie

Dato : 01-06-01 10:10

Jeg spiller cleric i et 3rd edition DnD spil.

(Jeg er allerede i snak med min GM om dette, og han læser også denne
nyhedsgruppe. Vi ville bare gerne høre andres mening. Hej Torben

For rustninger og skjolde fremgår det at der er en arcane spell failure,
men at divine spell users kan bruge armor uden problemer. Arcane spell
failure skal sætte tal på at det er svært at bruge somatiske spell
komponenter (dvs bevæge sig) når man har rustning på.

Men det står også utrykkeligt at divine spell casters ikke har det problem.
Og det selvom de fleste divine spells også bruger somatiske eller andre
spell componeter (f.eks. divine focus). Hvordan kan det være?

Mit spørgsmål er kommet frem fordi jeg egentligt havde lyst til at udstyre
min cleric med en large shield. Men den er så stor og tung at man ikke kan
have andet i hånden.

Det vil jo måske give problemer med andre spell komponenter (divine focus
eller material). Men er det samme ikke gældene hvis man har en full plate
mail med gauntlets?

Hvad gør I andre?

Hvad er det tungeste rustning/skjold en cleric kan udstyres med og samtidig
være i stand til at kaste spells hvor der indgår såvel somatiske spell
komponenter som divine forcus eller andre materialer?

(Hun slæber rundt på en heavy mace med små sole på. Når hun afstraffer
syndere, så bliver de mærket med en sol, lidt ligesom fantomet afmærker de
slemme fyre med et kranie )

--ingermarie

Fra : H

Dato : 04-06-01 20:52

Hej!

Det er korrekt, at én af argumenterne for arcane spell faliure ved rustning
skyldes den motoriske begrænsning. Men et andet og lige så vigtigt argument
er, at rustning af metal "spærre" for de energier som en Wizzard eller
Sorccer anvender i forbindelse med spells.

Hvad så med din Cleric? Skærmer en chain mail ikke for hendes spells? Det
gør de ikke iflg. PH side 31! Jeg tokler det som, at de energier der
anvendes til divine spells kommer direkte fra din gud og ikke fra dig!

Det er ihvert fald min fortolkning.

Fra : Jan Ozimek

Dato : 05-06-01 11:12

> [...]
> være i stand til at kaste spells hvor der indgår såvel somatiske spell
> komponenter som divine forcus eller andre materialer?

Jeg har ikke lige min PH ved hånden, men jeg ved, at der under buckler står
noget med, at det er et lille skjold, som bare sidder på underarmen. Derfor
har man hånden fri til andre ting som fx. en fakkel.
Det må betyde, at man også kan bruge den til at kaste spells med.

mvh. Jan Ozimek

Fra : Thomas Mogensen

Dato : 15-07-01 14:22

Det er nok en levn fra 2 ed. hvor clerics altid har haft uhæmmet
rusningsbrug.Det skal nok være meningen for klassebalancens skyld, også i
3rd ed.