/ Forside / Karriere / Erhverv / Jura / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Jura
#NavnPoint
RyeJensen 11840
Nordsted1 11095
dova 10393
refi 7375
ans 6906
BjarneD 5596
Oldboston 4933
Paulus1 3538
themis 2862
10  jakjoe 2566
e-faktura
Fra : Martin Møller


Dato : 02-06-05 13:26

Jeg arbejder på en offentlig institution. Vi har webhotel hos surftown. Nu
er det således at alle erhvervsvirksomheder, som leverer til offentlige
virksomheder, skal fremsende e-faktura. Det er et lovkrav. Men det nægter
surftown at gøre. De kommer med en undskyldning om at deres system ikke er
gearet til at fremsende e-faktura eller benytte LæsInd bureaer.

Nu truer de os så med at opsige vores webhotel, hvis ikke min arbejdsplads
finder en måde at betale regningen på. Men kan de det? Er det ikke surftown
der har et problem? Hvordan står vi rent juridisk, hvis surftown lukker
vores webhotel? Hvis det skulle komme til et retsligt efterspil.

Med venlig hilsen

Martin Møller
Randers Musikskole



 
 
Peter Andreasen (02-06-2005)
Kommentar
Fra : Peter Andreasen


Dato : 02-06-05 13:48


> Jeg arbejder på en offentlig institution. Vi har webhotel hos surftown. Nu
> er det således at alle erhvervsvirksomheder, som leverer til offentlige
> virksomheder, skal fremsende e-faktura. Det er et lovkrav. Men det nægter
> surftown at gøre. De kommer med en undskyldning om at deres system ikke er
> gearet til at fremsende e-faktura eller benytte LæsInd bureaer.
>
> Nu truer de os så med at opsige vores webhotel, hvis ikke min arbejdsplads
> finder en måde at betale regningen på. Men kan de det? Er det ikke
surftown
> der har et problem? Hvordan står vi rent juridisk, hvis surftown lukker
> vores webhotel? Hvis det skulle komme til et retsligt efterspil.
>
> Med venlig hilsen
>
> Martin Møller
> Randers Musikskole
>
Jeg arbejder selv i en stor offentlig institution. Vil firmaerne handle med
os, skal de sende e-faktura. Men vi kan jo ikke tvinge dem til at handle med
os. Så, vil Surftown ikke have med jer at gøre på de vilkår I giver dem, er
der nok ikke meget at gøre ved det.

Derfor skal de alligevel afvikle engagementet på samme måde som hvis I af
andre grunde havde valgt at opsige aftalen.

Peter



Martin Møller (02-06-2005)
Kommentar
Fra : Martin Møller


Dato : 02-06-05 14:38

> Jeg arbejder selv i en stor offentlig institution. Vil firmaerne
> handle med os, skal de sende e-faktura. Men vi kan jo ikke tvinge dem
> til at handle med os. Så, vil Surftown ikke have med jer at gøre på
> de vilkår I giver dem, er der nok ikke meget at gøre ved det.
>
> Derfor skal de alligevel afvikle engagementet på samme måde som hvis
> I af andre grunde havde valgt at opsige aftalen.

Men de gør jo netop ikke kunderne opmærksom på i deres betingelser, at
offentlige instittutioner ikke er velkomne og at de ikke vil fremsende
e-faktura som ellers er påkrævet.

Det er åbenbart også et problem for dem at indsende fakuraen til et LæsInd
bureau selvom det kun kræver at de printer fakuraen ud og skriver vores EAN
nummer på.

Martin



Henrik Stidsen (02-06-2005)
Kommentar
Fra : Henrik Stidsen


Dato : 02-06-05 16:25

On Thu, 02 Jun 2005 15:37:50 +0200, Martin Møller wrote:

>> Derfor skal de alligevel afvikle engagementet på samme måde som hvis
>> I af andre grunde havde valgt at opsige aftalen.

> Men de gør jo netop ikke kunderne opmærksom på i deres betingelser, at
> offentlige instittutioner ikke er velkomne og at de ikke vil fremsende
> e-faktura som ellers er påkrævet.

Det er jo reelt ikke dem der ikke vil have jer som kunder, det er jer der
ikke ønsker at handle med Surftown. Bare fordi det offentlige har fået
en smart ide der koster alle andre en masse resourcer bliver det altså
ikke de andres fejl.

--
mvh Henrik Stidsen - http://henrikstidsen.dk/

Martin Møller (02-06-2005)
Kommentar
Fra : Martin Møller


Dato : 02-06-05 17:23

> Det er jo reelt ikke dem der ikke vil have jer som kunder, det er jer der
> ikke ønsker at handle med Surftown. Bare fordi det offentlige har fået
> en smart ide der koster alle andre en masse resourcer bliver det altså
> ikke de andres fejl.

Hvorfor vrøvler du? Der er dem der ikke vil overholde loven og dermed ikke
vil have os som kunder.

Martin



Henrik Stidsen (02-06-2005)
Kommentar
Fra : Henrik Stidsen


Dato : 02-06-05 22:05

On Thu, 02 Jun 2005 18:23:03 +0200, Martin Møller wrote:

> Hvorfor vrøvler du? Der er dem der ikke vil overholde loven og dermed ikke
> vil have os som kunder.

Bekendtgørelsen om elektronisk fakturering til offentlige myndigheder
siger:
§15, Stk. 4. Løbende aftaler indgået før bekendtgørelsens
ikrafttrædelse skal senest den 31. december 2005 være omfattet af
bekendtgørelsen, medmindre dette udelukkes af aftalens beskaffenhed.

Hvornår indgik i aftalen med Surftown ?

--
mvh Henrik Stidsen - http://henrikstidsen.dk/

Martin Møller (02-06-2005)
Kommentar
Fra : Martin Møller


Dato : 02-06-05 22:25

"Henrik Stidsen" <nntpspam@hs235.dk> skrev i en meddelelse
news:pan.2005.06.02.21.05.21.871000@hs235.dk...
> On Thu, 02 Jun 2005 18:23:03 +0200, Martin Møller wrote:
>
>> Hvorfor vrøvler du? Der er dem der ikke vil overholde loven og dermed
>> ikke
>> vil have os som kunder.
>
> Bekendtgørelsen om elektronisk fakturering til offentlige myndigheder
> siger:
> §15, Stk. 4. Løbende aftaler indgået før bekendtgørelsens
> ikrafttrædelse skal senest den 31. december 2005 være omfattet af
> bekendtgørelsen, medmindre dette udelukkes af aftalens beskaffenhed.
>
> Hvornår indgik i aftalen med Surftown ?

Det gjorde vi juni sidste år. Og det er jo ikke udelukket af aftalens
beskaffenhed i det der slet ikke står nævnt noget i aftalen om at
e-fakturarering ikke kan lade sig gøre. Ej heller på deres hjemmeside eller
deres handelsbetingelser.

Så hvis den 31. descember 2005 holder stik så skal de jo alligevel til at
rubbe neglene og få omstillet deres system. Indtil da kan de benytte LæsInd
bureauer.

Og jeg kan se at bekendtgørelsen er fra 7. oktober 2004.

Martin



per christoffersen (02-06-2005)
Kommentar
Fra : per christoffersen


Dato : 02-06-05 22:38


"Martin Møller" <martinboy@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:429f7924$0$194$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...

> Så hvis den 31. descember 2005 holder stik så skal de jo alligevel til at
> rubbe neglene og få omstillet deres system. Indtil da kan de benytte
> LæsInd bureauer.

Det behøver de ikke.
De er ikke omfattet af reglerne om e-fakturering før 31/12 i år.

Det er jer, der må til lommerne

/Per



Henrik Stidsen (02-06-2005)
Kommentar
Fra : Henrik Stidsen


Dato : 02-06-05 23:30

On Thu, 02 Jun 2005 23:24:53 +0200, Martin Møller wrote:

> Det gjorde vi juni sidste år. Og det er jo ikke udelukket af aftalens
> beskaffenhed i det der slet ikke står nævnt noget i aftalen om at
> e-fakturarering ikke kan lade sig gøre. Ej heller på deres hjemmeside eller
> deres handelsbetingelser.

Altså før bekendtgørelsen trådte i kraft. Aftalen er løbende og
falder altså under §15 stk 4. Når der ikke står at efakturering *ikke*
kan lade sig gøre kan du ikke derudfra slutte at det *kan* lade sig gøre.

> Så hvis den 31. descember 2005 holder stik så skal de jo alligevel til at
> rubbe neglene og få omstillet deres system. Indtil da kan de benytte LæsInd
> bureauer.

Rubbe neglene og opsige deres aftale med jer - og som jeg læser §§ kan i
ikke engang tvinge dem til at bruge læsind bureauer.

Så jeg tror bare i skal betale regningen og finde jer et andet sted at
være kunde, der er nok ikke andet at gøre ved det.

--
mvh Henrik Stidsen - http://henrikstidsen.dk/

Stig Johansen (03-06-2005)
Kommentar
Fra : Stig Johansen


Dato : 03-06-05 06:59

Henrik Stidsen wrote:

> On Thu, 02 Jun 2005 18:23:03 +0200, Martin Møller wrote:
>
>> Hvorfor vrøvler du? Der er dem der ikke vil overholde loven og dermed
>> ikke vil have os som kunder.
>
> Bekendtgørelsen om elektronisk fakturering til offentlige myndigheder
> siger:
> §15, Stk. 4. Løbende aftaler indgået før bekendtgørelsens
> ikrafttrædelse skal senest den 31. december 2005 være omfattet af
> bekendtgørelsen, medmindre dette udelukkes af aftalens beskaffenhed.
>
> Hvornår indgik i aftalen med Surftown ?

Derudover (jeg er IKKE jurist), opfatter jeg denne sætning (§5):
.....
Stk. 3. En offentlig myndighed kan udskyde betalingen til en kreditor, hvis
denne ikke har sendt regningen elektronisk, jf. § 3
.....

Som at myndigheden *kan*, men ikke nødvendigvis *skal* udskyde betalingen.
Eller er jeg bare uvidende om specielle juridiske formuleringer?

--
Med venlig hilsen
Stig Johansen

Henrik Stidsen (03-06-2005)
Kommentar
Fra : Henrik Stidsen


Dato : 03-06-05 08:35

On Fri, 03 Jun 2005 07:59:18 +0200, Stig Johansen wrote:

> Som at myndigheden *kan*, men ikke nødvendigvis *skal* udskyde betalingen.
> Eller er jeg bare uvidende om specielle juridiske formuleringer?

Lovtekster skal som regel læses meget bogstaveligt - så ja, det betyder
jo egentlig at hvis den offentlige myndighed har lyst så kan den udskyde
betalingen. Men den behøver ikke.

Iøvrigt syns jeg det er plat som det formuleres i en af de første §§ i
bekendtgørelsen - offentlig myndigheder skal udstede elektroniske
faktureringer med mindre det er for besværligt...

--
mvh Henrik Stidsen - http://henrikstidsen.dk/

Maria Frederiksen (03-06-2005)
Kommentar
Fra : Maria Frederiksen


Dato : 03-06-05 19:59

> Stk. 3. En offentlig myndighed kan udskyde betalingen til en kreditor,
> hvis
> denne ikke har sendt regningen elektronisk, jf. § 3
> ....
>

"Kan" betyder kan, udskyde betyder ikke at de ikke skal betale den. Det
betyder bare at de har lov til at betale for sent - og tro mig, det gør de.

Mvh Maria



"Morten Bjergstrøm" (02-06-2005)
Kommentar
Fra : "Morten Bjergstrøm"


Dato : 02-06-05 15:13

"Martin Møller" <martinboySPAM@FILTERhotmail.com> skrev:

> Men de gør jo netop ikke kunderne opmærksom på i deres
> betingelser, at offentlige instittutioner ikke er velkomne og at
> de ikke vil fremsende e-faktura som ellers er påkrævet.

Det betyder næppe noget. Det offentlige har indført et system der er
dyrt specielt for små erhvervsdrivende. Så selvfølgelig vil de ikke
handle med det offentlige medmindre det offentlige dækker
ekstraomkostningerne.


> Det er åbenbart også et problem for dem at indsende fakuraen til
> et LæsInd bureau selvom det kun kræver at de printer fakuraen ud
> og skriver vores EAN nummer på.

Det koster penge.


--
Morten http://miljokemi.dk
Chilidyrkning med debatforum http://miljokemi.dk/chili
Fotogalleri http://miljokemi.dk/coppermine

Kim Ludvigsen (02-06-2005)
Kommentar
Fra : Kim Ludvigsen


Dato : 02-06-05 15:57

Den 02-06-05 16.12 skrev Morten Bjergstrøm følgende:

> Det betyder næppe noget. Det offentlige har indført et system der er
> dyrt specielt for små erhvervsdrivende. Så selvfølgelig vil de ikke
> handle med det offentlige medmindre det offentlige dækker
> ekstraomkostningerne.

Eller besværet.

>>Det er åbenbart også et problem for dem at indsende fakuraen til
>>et LæsInd bureau selvom det kun kræver at de printer fakuraen ud
>>og skriver vores EAN nummer på.
>
> Det koster penge.

Nej, ikke for små virksomheder. Men besværet er der stadig.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Optag musik, brænd dine egne opsamlings-cd'er, og afspil musik med det
gratis program iTunes.
http://kimludvigsen.dk

Martin Møller (02-06-2005)
Kommentar
Fra : Martin Møller


Dato : 02-06-05 15:51

Morten Bjergstrøm wrote:
> "Martin Møller" <martinboySPAM@FILTERhotmail.com> skrev:
>
>> Men de gør jo netop ikke kunderne opmærksom på i deres
>> betingelser, at offentlige instittutioner ikke er velkomne og at
>> de ikke vil fremsende e-faktura som ellers er påkrævet.
>
> Det betyder næppe noget. Det offentlige har indført et system der er
> dyrt specielt for små erhvervsdrivende. Så selvfølgelig vil de ikke
> handle med det offentlige medmindre det offentlige dækker
> ekstraomkostningerne.

De er jo velkommen til at indgå en aftale med den offentlige virksomhed om
betaling for denne ydelse. Har man under et vist beløb om året i omsætning
er det ovenikøbet gratis at sende regningerne videre til indscanning hos et
LæsInd bureau. Men jeg tvivler på at surftown overhovedet har gidet sætte
sig ind i reglerne, men istedet bare fejet det af bordet med et
standardsvar.

Og vil de ikke handle med offentlige virksomheder skal de gøre opmæksom på
det i deres handelsbetingelser, hvilket ikke er sket.

Martin



Per Christoffersen (02-06-2005)
Kommentar
Fra : Per Christoffersen


Dato : 02-06-05 16:14


"Martin Møller" <martinboySPAM@FILTERhotmail.com> skrev i en meddelelse
news:429f1cc6$0$78279$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
> Og vil de ikke handle med offentlige virksomheder skal de gøre opmæksom på
> det i deres handelsbetingelser, hvilket ikke er sket.

Hvorfor skal de gøre opmærksom på det i deres betingelser?
Principielt kan de jo selv vælge, hvem de vil handle med (helt op til det
ekstreme punkt, hvor de nægter at handle med nogen overhovedet).

/Per



Allan Soerensen (03-06-2005)
Kommentar
Fra : Allan Soerensen


Dato : 03-06-05 07:50

"Martin Møller" <martinboySPAM@FILTERhotmail.com> skrev i en meddelelse
news:429f1cc6$0$78279$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
>
> De er jo velkommen til at indgå en aftale med den offentlige virksomhed om
> betaling for denne ydelse. Har man under et vist beløb om året i omsætning
> er det ovenikøbet gratis at sende regningerne videre til indscanning hos
> et LæsInd bureau.

Så ville det nok være mere hensigtmæssigt at den offentlige virksomhed
undlod at vælge et discount hosting-firma, som lever af at sælge et
standardprodukt til lav pris.

> Men jeg tvivler på at surftown overhovedet har gidet sætte sig ind i
> reglerne, men istedet bare fejet det af bordet med et standardsvar.

Det tror jeg du har ret i. De sælger et standard produkt i store mængder og
kan derfor holde en lav pris. Enhver form for individuel behandling af
f.eks. fakturering til bestemte kundegrupper vil betyde ekstra omkostninger
og dermed en højere pris.
Du har simpelthen valgt den forkerte leverandør.

<Brok on>
Som lille leverandør til det offentlige kan jeg tilføje det ikke er "bare"
at LæsInd eller hvad man ny anvender. Det er utrolig tungt at få sin
betaling. Så godt som hver gang jeg sender en e-faktura bliver den ikke
betalt. Når man så rykker for betalingen får man besked på at fakturaen er
"mangelfuld", men ikke hvad der mangler. Så kan man ringe og få at vide at
lige *den* offentlige virksomhed forlanger at fakturaen også skal indeholde
et afdelings-nummer, et locations-nummer, et sted-nummer, et intern
konto-nummer eller noget helt andet som køberen glemte at oplyse
(oplysninger, som ikke er med i "standarden"). Når man så har tilføjet den
detaljer skal de nok selv bestemme hvornår fakturaen bliver betalt og det er
uanset hvilken betalingsdato, der står på den.
Jeg overvejer også at stoppe med at sælge til offentlige virksomhed, hvis
det bliver ved med at koste så meget ekstra arbejde at anvende e-faktura.
<Brok off>



Henrik Stidsen (02-06-2005)
Kommentar
Fra : Henrik Stidsen


Dato : 02-06-05 16:26

On Thu, 02 Jun 2005 14:12:46 +0000, "Morten =?Iso-8859-1?Q?Bjergstr=F8m"
?= wrote:

> Det betyder næppe noget. Det offentlige har indført et system der er
> dyrt specielt for små erhvervsdrivende. Så selvfølgelig vil de ikke
> handle med det offentlige medmindre det offentlige dækker
> ekstraomkostningerne.

Man kan jo så vælge en løsning i stil med svjh Interflora der opkræver
noget i stil med 300kr i gebyr hvis kunden vil have en efaktura (=er en
offentlig enhed)

--
mvh Henrik Stidsen - http://henrikstidsen.dk/

Martin Møller (02-06-2005)
Kommentar
Fra : Martin Møller


Dato : 02-06-05 17:28


"Henrik Stidsen" <nntpspam@hs235.dk> skrev i en meddelelse
news:pan.2005.06.02.15.26.29.320000@hs235.dk...
> On Thu, 02 Jun 2005 14:12:46 +0000, "Morten =?Iso-8859-1?Q?Bjergstr=F8m"
> ?= wrote:
>
>> Det betyder næppe noget. Det offentlige har indført et system der er
>> dyrt specielt for små erhvervsdrivende. Så selvfølgelig vil de ikke
>> handle med det offentlige medmindre det offentlige dækker
>> ekstraomkostningerne.
>
> Man kan jo så vælge en løsning i stil med svjh Interflora der opkræver
> noget i stil med 300kr i gebyr hvis kunden vil have en efaktura (=er en
> offentlig enhed)

Hvorfor sætter du dig ikke ind i tingene før du udtaler dig? Er det fordi du
gerne vil overdramatiserer tingene? Har du læst på interfloras hjemmeside,
så vil du se at det ikke koster 300 kr. men derimod kun 45 kr.

Martin



Henrik Stidsen (02-06-2005)
Kommentar
Fra : Henrik Stidsen


Dato : 02-06-05 21:58

On Thu, 02 Jun 2005 18:27:54 +0200, Martin Møller wrote:

> Hvorfor sætter du dig ikke ind i tingene før du udtaler dig? Er det fordi du
> gerne vil overdramatiserer tingene? Har du læst på interfloras hjemmeside,
> så vil du se at det ikke koster 300 kr. men derimod kun 45 kr.

Det er såmænd fordi min opgave i dette liv er at genere dig :) Spøg til
side, jeg skrev svjh fordi det var det jeg mente at have hørt. Pointen
var at det står leverandøren frit for at opkræve gebyr for at aflevere
en bestemt slags faktura.

--
mvh Henrik Stidsen - http://henrikstidsen.dk/

Martin Møller (02-06-2005)
Kommentar
Fra : Martin Møller


Dato : 02-06-05 22:26


"Henrik Stidsen" <nntpspam@hs235.dk> skrev i en meddelelse
news:pan.2005.06.02.20.58.15.629000@hs235.dk...
> On Thu, 02 Jun 2005 18:27:54 +0200, Martin Møller wrote:
>
>> Hvorfor sætter du dig ikke ind i tingene før du udtaler dig? Er det fordi
>> du
>> gerne vil overdramatiserer tingene? Har du læst på interfloras
>> hjemmeside,
>> så vil du se at det ikke koster 300 kr. men derimod kun 45 kr.
>
> Det er såmænd fordi min opgave i dette liv er at genere dig :) Spøg til
> side, jeg skrev svjh fordi det var det jeg mente at have hørt. Pointen
> var at det står leverandøren frit for at opkræve gebyr for at aflevere
> en bestemt slags faktura.

Kun hvis der er indgået en aftale derom.

Martin



Henrik Stidsen (02-06-2005)
Kommentar
Fra : Henrik Stidsen


Dato : 02-06-05 23:31

On Thu, 02 Jun 2005 23:25:43 +0200, Martin Møller wrote:

>> Det er såmænd fordi min opgave i dette liv er at genere dig :) Spøg til
>> side, jeg skrev svjh fordi det var det jeg mente at have hørt. Pointen
>> var at det står leverandøren frit for at opkræve gebyr for at aflevere
>> en bestemt slags faktura.

> Kun hvis der er indgået en aftale derom.

I har indgået aftale om betaling på en given måde, i ønsker at ændre
denne måde - så er der intet der hindrer leverandøren i at nægte
(=kundeforholdet må bringes til ophør) eller kræve ændring i f.eks.
gebyr (=i må acceptere eller kundeforholdet må bringes til ophør).

--
mvh Henrik Stidsen - http://henrikstidsen.dk/

Jens Jensen (03-06-2005)
Kommentar
Fra : Jens Jensen


Dato : 03-06-05 09:06


"Morten Bjergstrøm " <nospam01@miljokemi.dk> skrev i en meddelelse
news:Xns9669A4EEC2481.miljokemi.dk@miljokemi.dk...
> "Martin Møller" <martinboySPAM@FILTERhotmail.com> skrev:
>
>> Men de gør jo netop ikke kunderne opmærksom på i deres
>> betingelser, at offentlige instittutioner ikke er velkomne og at
>> de ikke vil fremsende e-faktura som ellers er påkrævet.
>
> Det betyder næppe noget. Det offentlige har indført et system der er
> dyrt specielt for små erhvervsdrivende. Så selvfølgelig vil de ikke
> handle med det offentlige medmindre det offentlige dækker
> ekstraomkostningerne.
>
>
>> Det er åbenbart også et problem for dem at indsende fakuraen til
>> et LæsInd bureau selvom det kun kræver at de printer fakuraen ud
>> og skriver vores EAN nummer på.
>
> Det koster penge.
>
Nej det koster IKKE penge for mindre virskomheder.

Tag og sæt jer ind i reglerne for først ! Mindre virksomheder med en
begrænset omsætning kan gratis benytte læs ind !
Så de kan endda spare penge hvis de har flere off. institutioner som kunder,
for så sender de blot fakturaer samlet i en kuvert til læs ind, hvor de før
skulle sende en kuver til hver off. kunde ! Altså sparer de både porto og
håndteringstid.

Læs på virk.dk eller oes.dk om reglerne.

Mvh Jens



Per H. Nielsen (03-06-2005)
Kommentar
Fra : Per H. Nielsen


Dato : 03-06-05 10:07

Jens Jensen wrote:
> Nej det koster IKKE penge for mindre virskomheder.

Enhver afvigelse fra normal praksis koster tid og dermed penge.

I det aktuelle tilfælde med Surftown handler det om et firma, der
er lagt an på at al håndtering af fakturaer og betalinger sker
elektronisk. Fakturaer fremsendes som alm. email og kunden betaler
elektronisk med betalingskort eller ved bankoverførsel.
Enhver afvigelse fra denne fremgangsmåde vil koste penge og det
kan priserne hos Surftown formentlig ikke bære, hvis de fortsat
skal tjene penge på kundeforholdet. Mængden af offentlige kunder
er formentlig ikke stor nok til, at de ønsker at investere i en
automatiseret løsning, der involverer e-faktura.

--
Per H. Nielsen <phn@dkscan.dkx>
My Danish Scanner Pages: http://www.dkscan.dk
To reply to this change .dkx to .dk in my address.


Kasper Dupont (03-06-2005)
Kommentar
Fra : Kasper Dupont


Dato : 03-06-05 12:03

"Per H. Nielsen" wrote:
>
> I det aktuelle tilfælde med Surftown handler det om et firma, der
> er lagt an på at al håndtering af fakturaer og betalinger sker
> elektronisk. Fakturaer fremsendes som alm. email og kunden betaler
> elektronisk med betalingskort eller ved bankoverførsel.

Hvor er så problemet? Hvis faktureringen altid er
foregået elektronisk, hvorfor skulle det så være et
problem, at det nu bliver et krav?

Hvis man følger linket fra forrige indlæg kommer man
frem til den her side:

http://www.oes.dk/graphics/Arkiv_publikationer/publikationer_Generel/netpub_publikationer/Haandbog_i_elektronisk_fakturering/html/chapter07.htm

Hvor der bla. står:
I Danmark er det offentlige kun forpligtet
til at kunne modtage regninger i et format,
der hedder OIOXML. Men du kan selv prøve at
aftale et andet format med din kunde, hvis
du ønsker det.

Så hvad er der i vejen for, at Martin indgik en aftale
med Surftown om at fakturaer fremsendes elektronisk i
samme format som hidtil?

I øvrigt virker linket til http://www.oioxml.dk/
ikke.

--
Kasper Dupont -- der bruger for meget tid på usenet.
Note to self: Don't try to allocate 256000 pages
with GFP_KERNEL on x86.

Per H. Nielsen (03-06-2005)
Kommentar
Fra : Per H. Nielsen


Dato : 03-06-05 13:42

Kasper Dupont wrote:
> Hvor er så problemet? Hvis faktureringen altid er
> foregået elektronisk, hvorfor skulle det så være et
> problem, at det nu bliver et krav?

Fordi kravet involverer (eller rettere visse kunder åbenbart insisterer på)
at det skal foregå i et format, som ikke svarer til hvad firmaet allerede anvender.

> Så hvad er der i vejen for, at Martin indgik en aftale
> med Surftown om at fakturaer fremsendes elektronisk i
> samme format som hidtil?

Det billigste WEB-hotel hos Surftown koster 9 kroner om måneden.
Hvor megen administration incl. indgåelse af specialaftaler tror
du egentlig den pris kan bære?

--
Per H. Nielsen <phn@dkscan.dkx>
My Danish Scanner Pages: http://www.dkscan.dk
To reply to this change .dkx to .dk in my address.


Kasper Dupont (04-06-2005)
Kommentar
Fra : Kasper Dupont


Dato : 04-06-05 19:18

"Per H. Nielsen" wrote:
>
> Fordi kravet involverer (eller rettere visse kunder åbenbart insisterer på)
> at det skal foregå i et format, som ikke svarer til hvad firmaet allerede anvender.

Men hvis den side, jeg linkede til, taler sandt, så
passer det jo ikke, når Martin siger, at det er et
lovkrav.

>
> Det billigste WEB-hotel hos Surftown koster 9 kroner om måneden.
> Hvor megen administration incl. indgåelse af specialaftaler tror
> du egentlig den pris kan bære?

Det var ikke mig, der snakkede om specialaftaler.
(Set med det offentliges øjne er det en specialaftale,
men set med Surftowns øjne er det bare business as
usual).

--
Kasper Dupont -- der bruger for meget tid på usenet.
Note to self: Don't try to allocate 256000 pages
with GFP_KERNEL on x86.

Kim Ludvigsen (02-06-2005)
Kommentar
Fra : Kim Ludvigsen


Dato : 02-06-05 16:00

Den 02-06-05 14.48 skrev Peter Andreasen følgende:

> Derfor skal de alligevel afvikle engagementet på samme måde som hvis I af
> andre grunde havde valgt at opsige aftalen.

Det almindelige opsigelsesvarsel er vel ikke så relevant, hvis regningen
ikke bliver betalt?

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Få dit tastatur til at lyde som en gammel skrivemaskine eller en
brølende ko med det gratis program Noisy Keyboard.
http://kimludvigsen.dk

Per Christoffersen (02-06-2005)
Kommentar
Fra : Per Christoffersen


Dato : 02-06-05 16:22


"Kim Ludvigsen" <usenet@kimludvigsen.dk> skrev i en meddelelse
news:429f1f00$0$159$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Den 02-06-05 14.48 skrev Peter Andreasen følgende:
>
>> Derfor skal de alligevel afvikle engagementet på samme måde som hvis I af
>> andre grunde havde valgt at opsige aftalen.
>
> Det almindelige opsigelsesvarsel er vel ikke så relevant, hvis regningen
> ikke bliver betalt?

Webhotellet er nødt til at opsige kontrakten med henvisning til at de ikke
kan leve op til de nye krav.
Der findes formodentlig bestemmelser i forretningsbetingelserne der kan
bruges til dette.
Indtil denne opsigelse kan foregå som defineret i betingelserne, er
webhotellet nødt til at levere den aftalte ydelse, og at søge betaling for
dette gennem e-faktura. Det er jo et lovkrav, så det skal de leve op til.

De kommer altså ikke uden om, at anvende feks. Læs ind-bureauer i en
overgangsfase indtil de har skilt sig af med alle deres offentlige kunder.

/Per



"Morten Bjergstrøm" (02-06-2005)
Kommentar
Fra : "Morten Bjergstrøm"


Dato : 02-06-05 16:22

Kim Ludvigsen <usenet@kimludvigsen.dk> skrev:

>>>Det er åbenbart også et problem for dem at indsende fakuraen til
>>>et LæsInd bureau selvom det kun kræver at de printer fakuraen ud
>>>og skriver vores EAN nummer på.
>>
>> Det koster penge.
>
> Nej, ikke for små virksomheder. Men besværet er der stadig.

Ok. Men besværet er der som du selv skriver og det er i sig selv en
omkostning.


--
Morten http://miljokemi.dk
Chilidyrkning med debatforum http://miljokemi.dk/chili
Fotogalleri http://miljokemi.dk/coppermine

"Morten Bjergstrøm" (02-06-2005)
Kommentar
Fra : "Morten Bjergstrøm"


Dato : 02-06-05 16:25

"Martin Møller" <martinboySPAM@FILTERhotmail.com> skrev:

> De er jo velkommen til at indgå en aftale med den offentlige
> virksomhed om betaling for denne ydelse. Har man under et vist
> beløb om året i omsætning er det ovenikøbet gratis at sende
> regningerne videre til indscanning hos et LæsInd bureau.

Ja det forstår jeg. Men der er stadig administration forbundet med det,
og det koster penge. Det forstår jeg godt, at de mindre virksomheder
ikke gider.

De kan selvfølgelig opkræve et ekstragebyr for at handle med det
offentlige men det nemmeste er at lade være med at handle med det
offentlige, hvis det offentlige ikke vil betale på normal vis som alle
andre kunder.

> Men jeg
> tvivler på at surftown overhovedet har gidet sætte sig ind i
> reglerne, men istedet bare fejet det af bordet med et
> standardsvar.

Det koster penge at bruge tid på at sætte sig ind i reglerne.

> Og vil de ikke handle med offentlige virksomheder skal de gøre
> opmæksom på det i deres handelsbetingelser, hvilket ikke er sket.

Det behøver de skam ikke. Hvis de ikke vil have jer som kunde står det
dem frit at opsige aftalen i henhold til betingelserne.

Det korte af det lange. Find en anden udbyder der tilbyder det I
ønsker. Der er juridisk set ikke noget galt i at surftown ikke vil have
jer som kunde.

--
Morten http://miljokemi.dk
Chilidyrkning med debatforum http://miljokemi.dk/chili
Fotogalleri http://miljokemi.dk/coppermine

Martin Møller (02-06-2005)
Kommentar
Fra : Martin Møller


Dato : 02-06-05 16:57


"Morten Bjergstrøm " <nospam01@miljokemi.dk> skrev i en meddelelse
news:Xns9669B12E8A261.miljokemi.dk@miljokemi.dk...
> "Martin Møller" <martinboySPAM@FILTERhotmail.com> skrev:
>
>> De er jo velkommen til at indgå en aftale med den offentlige
>> virksomhed om betaling for denne ydelse. Har man under et vist
>> beløb om året i omsætning er det ovenikøbet gratis at sende
>> regningerne videre til indscanning hos et LæsInd bureau.
>
> Ja det forstår jeg. Men der er stadig administration forbundet med det,
> og det koster penge. Det forstår jeg godt, at de mindre virksomheder
> ikke gider.
>
> De kan selvfølgelig opkræve et ekstragebyr for at handle med det
> offentlige men det nemmeste er at lade være med at handle med det
> offentlige, hvis det offentlige ikke vil betale på normal vis som alle
> andre kunder.
>
>> Men jeg
>> tvivler på at surftown overhovedet har gidet sætte sig ind i
>> reglerne, men istedet bare fejet det af bordet med et
>> standardsvar.
>
> Det koster penge at bruge tid på at sætte sig ind i reglerne.
>
>> Og vil de ikke handle med offentlige virksomheder skal de gøre
>> opmæksom på det i deres handelsbetingelser, hvilket ikke er sket.
>
> Det behøver de skam ikke. Hvis de ikke vil have jer som kunde står det
> dem frit at opsige aftalen i henhold til betingelserne.
>
> Det korte af det lange. Find en anden udbyder der tilbyder det I
> ønsker. Der er juridisk set ikke noget galt i at surftown ikke vil have
> jer som kunde.

Når alt kommer til alt vil de altså ikke tjene penge.

Martin



Per Christoffersen (02-06-2005)
Kommentar
Fra : Per Christoffersen


Dato : 02-06-05 17:10


"Martin Møller" <martinboy@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:429f2c63$0$276$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> Når alt kommer til alt vil de altså ikke tjene penge.

Der er mange måder at tjene penge på.
En af vejene er at fokusere på de kunder der giver mest indtjening på mindst
bøvl.
Det kan være den afvejning der har fået webhotellet til at fravælge
offentlige kunder (som i øvrigt mange andre, der kun har få offentlige
kunder og derfor ikke gider bøvlet med e-faktura).

/Per



Peter Lind Damkjær (03-06-2005)
Kommentar
Fra : Peter Lind Damkjær


Dato : 03-06-05 06:16

Per Christoffersen <pc@NIXcomonto.dk> skrev:
>
>"Martin Møller"
><martinboy@hotmail.com> skrev i en meddelelse
>news:429f2c63$0$276$edfadb0f@dread12.n
>ews.tele.dk...
>> Når alt kommer til alt vil de altså
>>ikke tjene penge.
>
>Der er mange måder at tjene penge på.
>En af vejene er at fokusere på de
>kunder der giver mest indtjening på mindst
>bøvl.
>Det kan være den afvejning der har
>fået webhotellet til at fravælge
>offentlige kunder (som i øvrigt mange
>andre, der kun har få offentlige
>kunder og derfor ikke gider bøvlet med e-faktura).
>
>/Per

En vild tanke:

Kunne man forestille sig at e-faktura var en investering og at der
på sigt var rationaliseringsgevinster, når hovedparten af både
offentlige og private kunder accepterer/kræver e-faktura?



Allerede nu kan man spare porto (og papir) ved at sende til LæsInd-
bureau via e-mail (Jeg ved godt at der er en initiel investering i
tid).

/Peter


Jan Birk (03-06-2005)
Kommentar
Fra : Jan Birk


Dato : 03-06-05 22:27

> Allerede nu kan man spare porto (og papir) ved at sende til LæsInd-
> bureau via e-mail (Jeg ved godt at der er en initiel investering i
> tid).

Hvordan sparer man lige penge og porto ved at sende til et LæsInd-Bureau?

I mit tilfældet skal jeg stadig sende fakturaen (porto) og indlægge en
seddel med LæsIndBureauets adresse (ekstra) og såfremt de ikke kan læse
fakturaen f.eks. pga font-valg, opstilling eller andet, sker der ingen
ting før man:

1) Rykker det offentlige som aldrig har hørt om regningen
2) Spørger bureauet, som så kan sige at den er afvist
3) Fremsender en ny og håber på det bedste
4) Start ved nr. 1 igen....

/Jan

Peter Lind Damkjær (05-06-2005)
Kommentar
Fra : Peter Lind Damkjær


Dato : 05-06-05 07:22

Jan Birk <jan.birk@invalid.domain.null> skrev:
>> Allerede nu kan man spare porto
>>(og papir) ved at sende til LæsInd-
>> bureau via e-mail (Jeg ved godt at
>>der er en initiel investering i
>> tid).
>
>Hvordan sparer man lige penge og
>porto ved at sende til et
>LæsInd-Bureau?
>
>I mit tilfældet skal jeg stadig
>sende fakturaen (porto) og indlægge en
>seddel med LæsIndBureauets adresse
>(ekstra) og såfremt de ikke kan læse
>fakturaen f.eks. pga font-valg,
>opstilling eller andet, sker der ingen
>ting før man:
>
>1) Rykker det offentlige som aldrig
>har hørt om regningen
>2) Spørger bureauet, som så kan sige
>at den er afvist
>3) Fremsender en ny og håber på det bedste
>4) Start ved nr. 1 igen....
>
>/Jan

Hvis du anvender JWN kan du sende en digitalt underskrevet e-mail
indeholdende fakturaen som en billedefil.

Du KAN anvende et program, der gør det ligeså let som at printe
fakturaen, men du kan også vælge selv at gemme fakturaen i et
billedformat som JWN
acceptere og efterfølgende sende den som en vedhæftet fil til en
signeret e-mail.

http://www.erhvervsbladet.dk/nyhedsservice/npShowArticle.asp?strArtID=
136839

/Peter


"Morten Bjergstrøm" (02-06-2005)
Kommentar
Fra : "Morten Bjergstrøm"


Dato : 02-06-05 20:11

"Martin Møller" <martinboy@hotmail.com> skrev:

>> Det er jo reelt ikke dem der ikke vil have jer som kunder, det er
>> jer der ikke ønsker at handle med Surftown. Bare fordi det
>> offentlige har fået en smart ide der koster alle andre en masse
>> resourcer bliver det altså ikke de andres fejl.
>
> Hvorfor vrøvler du? Der er dem der ikke vil overholde loven
> og
> dermed ikke vil have os som kunder.

Surftown lever skam fuldt ud op til loven.
Det er ikke ulovligt at nægte at handle med det offentlige. Og det er
fuldt ud lovligt for Surftown og andre at stille krav om, at der
betales på en bestemt måde også overfor det offentlige e-faktura eller
ej.

--
Morten http://miljokemi.dk
Chilidyrkning med debatforum http://miljokemi.dk/chili
Fotogalleri http://miljokemi.dk/coppermine

Martin Møller (02-06-2005)
Kommentar
Fra : Martin Møller


Dato : 02-06-05 22:09


"Morten Bjergstrøm " <nospam01@miljokemi.dk> skrev i en meddelelse
news:Xns9669D7772B9A4.miljokemi.dk@miljokemi.dk...
> "Martin Møller" <martinboy@hotmail.com> skrev:
>
>>> Det er jo reelt ikke dem der ikke vil have jer som kunder, det er
>>> jer der ikke ønsker at handle med Surftown. Bare fordi det
>>> offentlige har fået en smart ide der koster alle andre en masse
>>> resourcer bliver det altså ikke de andres fejl.
>>
>> Hvorfor vrøvler du? Der er dem der ikke vil overholde loven
>> og
>> dermed ikke vil have os som kunder.
>
> Surftown lever skam fuldt ud op til loven.
> Det er ikke ulovligt at nægte at handle med det offentlige. Og det er
> fuldt ud lovligt for Surftown og andre at stille krav om, at der
> betales på en bestemt måde også overfor det offentlige e-faktura eller
> ej.

Der tager du fuldstændig fejl. Surftown kan ikke kræve af det offentlige at
de betaler en fremsendt papirfaktura.

Martin



"Morten Bjergstrøm" (03-06-2005)
Kommentar
Fra : "Morten Bjergstrøm"


Dato : 03-06-05 12:17

"Jens Jensen" <iderig@fjerndettejubii.dk> skrev:

>>> Det er åbenbart også et problem for dem at indsende fakuraen til
>>> et LæsInd bureau selvom det kun kræver at de printer fakuraen ud
>>> og skriver vores EAN nummer på.
>>
>> Det koster penge.
>>
> Nej det koster IKKE penge for mindre virskomheder.

Selvom læsind delen ikke koster penge så koster den megen ekstra
administration penge. Ligesom de manglende rettidige betalinger også
koster virksomhederne mange penge. Et problem mange uafhængigt af
hinanden har haft og fortsat har.

> Tag og sæt jer ind i reglerne for først ! Mindre virksomheder med
> en begrænset omsætning kan gratis benytte læs ind !

Whatever.

--
Morten http://miljokemi.dk
Chilidyrkning med debatforum http://miljokemi.dk/chili
Fotogalleri http://miljokemi.dk/coppermine

"Morten Bjergstrøm" (03-06-2005)
Kommentar
Fra : "Morten Bjergstrøm"


Dato : 03-06-05 12:19

Kasper Dupont <kasperd@daimi.au.dk> skrev:

> Så hvad er der i vejen for, at Martin indgik en aftale
> med Surftown om at fakturaer fremsendes elektronisk i
> samme format som hidtil?

Ingenting men det vil Martin jo ikke. Det er her problemet ligger.
Martin lider af den vildfarelse, at et firma altid er forpligtet til at
sælge til det offentlige og skal anvende et bestemt elektronisk format
i forbindelse med faktureringen. Problemet for det offentlige er, at de
ikke sidder og har fat i den lange ende - det har de private
virksomheder derimod.

--
Morten http://miljokemi.dk
Chilidyrkning med debatforum http://miljokemi.dk/chili
Fotogalleri http://miljokemi.dk/coppermine

"Morten Bjergstrøm" (03-06-2005)
Kommentar
Fra : "Morten Bjergstrøm"


Dato : 03-06-05 12:21

"Martin Møller" <martinboy@hotmail.com> skrev:

>> Surftown lever skam fuldt ud op til loven.
>> Det er ikke ulovligt at nægte at handle med det offentlige. Og
>> det er fuldt ud lovligt for Surftown og andre at stille krav om,
>> at der betales på en bestemt måde også overfor det offentlige
>> e-faktura eller ej.
>
> Der tager du fuldstændig fejl.

Nej det gør jeg ikke. Men vedbliv du bare med at lev i den vildfarelse
du har tilegnet dig.

> Surftown kan ikke kræve af det
> offentlige at de betaler en fremsendt papirfaktura.

Tja...Lad os nu se en retssag. Hvis en offentligt virksomhed har købt
et produkt så skal det betales. Pengegæld er bringegæld uanset loven om
e-fakturering.

--
Morten http://miljokemi.dk
Chilidyrkning med debatforum http://miljokemi.dk/chili
Fotogalleri http://miljokemi.dk/coppermine

"Morten Bjergstrøm" (03-06-2005)
Kommentar
Fra : "Morten Bjergstrøm"


Dato : 03-06-05 12:22

"Martin Møller" <martinboy@hotmail.com> skrev:

> Så hvis den 31. descember 2005 holder stik så skal de jo alligevel
> til at rubbe neglene og få omstillet deres system. Indtil da kan
> de benytte LæsInd bureauer.

Øh nej da. I skal have fundet jer en anden udbyder.
Eller betale på den måde Surftown kræver.
Det offentlige har IKKE fat i den lange ende i denne forbindelse.

--
Morten http://miljokemi.dk
Chilidyrkning med debatforum http://miljokemi.dk/chili
Fotogalleri http://miljokemi.dk/coppermine

JB (02-06-2005)
Kommentar
Fra : JB


Dato : 02-06-05 18:30

> Nu truer de os så med at opsige vores webhotel, hvis ikke min arbejdsplads
> finder en måde at betale regningen på. Men kan de det? Er det ikke
> surftown der har et problem? Hvordan står vi rent juridisk, hvis surftown
> lukker vores webhotel? Hvis det skulle komme til et retsligt efterspil.
>
Hej Martin
Jeg har selv en offentlg kunde som kræver e-faktura. Jeg forklarede dem at
det var deres system der var lavet om og det ikke kan være mit problem. Hvis
de fortsat vil have mig som leverandør skal de enten betale et gebyr på
kr100 eller. selv sende fakturaen til læsind-bureaet. De sender nu selv
fakturaen til læsind-bureaet, jeg er fortsat leverandør.

Mvh
JB



Ralph (02-06-2005)
Kommentar
Fra : Ralph


Dato : 02-06-05 21:42

"Martin Møller" <martinboySPAM@FILTERhotmail.com> skrev i en meddelelse
news:429efacb$0$67257$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
> Jeg arbejder på en offentlig institution. Vi har webhotel hos surftown. Nu
> er det således at alle erhvervsvirksomheder, som leverer til offentlige
> virksomheder, skal fremsende e-faktura. Det er et lovkrav. Men det nægter

Hvad er problemet? Jeg har årligt 10-15 fakturaer til off. virksomheder -
skoler, plejehjem mm. - indtil i år sendte jeg en håndskrevet faktura +
girokort til institutionen, fik mine penge og alt var OK, Nu skal jeg sende
den håndskrevne faktura+girokort til en anden adresse (læs-læsindbureau) og
jeg får mine penge. Jeg kan IKKE se problemet.



--
venligst
Ralph



per christoffersen (02-06-2005)
Kommentar
Fra : per christoffersen


Dato : 02-06-05 21:54


"Ralph" <rwr@post6.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:429f6f11$0$191$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> "Martin Møller" <martinboySPAM@FILTERhotmail.com> skrev i en meddelelse
> news:429efacb$0$67257$157c6196@dreader2.cybercity.dk...

> Hvad er problemet? Jeg har årligt 10-15 fakturaer til off. virksomheder -
> skoler, plejehjem mm. - indtil i år sendte jeg en håndskrevet faktura +
> girokort til institutionen, fik mine penge og alt var OK, Nu skal jeg
> sende den håndskrevne faktura+girokort til en anden adresse
> (læs-læsindbureau) og jeg får mine penge. Jeg kan IKKE se problemet.

Det er jo fint for dig.
Men jeg kan sagtens se problematikken for mig, hvis man har mange kunder, og
er vant til et automatisk faktureringssystem, som tager meget kort
arbejdstid pr. faktura (i praksis kan det jo være under et minut pr.
faktura.
Skal man pludselig til at indføre nye systemer, som tager væsentligt længer
tid tabes der jo penge på det.
I en branche hvor man i forvejen er meget presset på omkostningsniveau og
pris kan det sagtens gå og blive en ikke særlig god forretning (og måske
ligefrem tabsgivende).
Man kan automatisere sig ud af det, men det har jo også omkostninger.

Det er en utilsigtet bivirkning ved loven, at det offentlige taber
leverandører.

/Per



Martin Møller (02-06-2005)
Kommentar
Fra : Martin Møller


Dato : 02-06-05 22:11


"per christoffersen" <pc@FJERNcomonto.dk> skrev i en meddelelse
news:429f7201$0$73294$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
>
> "Ralph" <rwr@post6.tele.dk> skrev i en meddelelse
> news:429f6f11$0$191$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>> "Martin Møller" <martinboySPAM@FILTERhotmail.com> skrev i en meddelelse
>> news:429efacb$0$67257$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
>
>> Hvad er problemet? Jeg har årligt 10-15 fakturaer til off. virksomheder -
>> skoler, plejehjem mm. - indtil i år sendte jeg en håndskrevet faktura +
>> girokort til institutionen, fik mine penge og alt var OK, Nu skal jeg
>> sende den håndskrevne faktura+girokort til en anden adresse
>> (læs-læsindbureau) og jeg får mine penge. Jeg kan IKKE se problemet.
>
> Det er jo fint for dig.
> Men jeg kan sagtens se problematikken for mig, hvis man har mange kunder,
> og er vant til et automatisk faktureringssystem, som tager meget kort
> arbejdstid pr. faktura (i praksis kan det jo være under et minut pr.
> faktura.
> Skal man pludselig til at indføre nye systemer, som tager væsentligt
> længer tid tabes der jo penge på det.
> I en branche hvor man i forvejen er meget presset på omkostningsniveau og
> pris kan det sagtens gå og blive en ikke særlig god forretning (og måske
> ligefrem tabsgivende).
> Man kan automatisere sig ud af det, men det har jo også omkostninger.
>
> Det er en utilsigtet bivirkning ved loven, at det offentlige taber
> leverandører.

Tja, så taber de jo bare kunder og i sidste ende markedandele i forhold til
deres konkurrenter som godt kan finde ud af at omstille sig.

Martin



per christoffersen (02-06-2005)
Kommentar
Fra : per christoffersen


Dato : 02-06-05 22:17


"Martin Møller" <martinboy@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:429f75df$0$270$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> Tja, så taber de jo bare kunder og i sidste ende markedandele i forhold
> til deres konkurrenter som godt kan finde ud af at omstille sig.

Det er det der hedder segmentering. Det kan som sagtens være en meget
bevidst proces for en forretningsdrivende.
Man kan også kalde det forretningsoptimering.

/Per



Martin Møller (02-06-2005)
Kommentar
Fra : Martin Møller


Dato : 02-06-05 22:32


"per christoffersen" <pc@FJERNcomonto.dk> skrev i en meddelelse
news:429f7754$0$73274$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
>
> "Martin Møller" <martinboy@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> news:429f75df$0$270$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>> Tja, så taber de jo bare kunder og i sidste ende markedandele i forhold
>> til deres konkurrenter som godt kan finde ud af at omstille sig.
>
> Det er det der hedder segmentering. Det kan som sagtens være en meget
> bevidst proces for en forretningsdrivende.
> Man kan også kalde det forretningsoptimering.

Kald det hvad du ved for at du får ret, men leverandørere der ikke kan eller
vil omstille sig, taber kunder i forhold til deres konkurrenter og dermed
indtjening.

Desuden tvivler jeg på at det er bevidst fra surftowns side.

Martin



per christoffersen (02-06-2005)
Kommentar
Fra : per christoffersen


Dato : 02-06-05 22:42


"Martin Møller" <martinboy@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:429f7ab1$0$238$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> Kald det hvad du ved for at du får ret, men leverandørere der ikke kan
> eller vil omstille sig, taber kunder i forhold til deres konkurrenter og
> dermed indtjening.

Det er åbenbart ikke til at få dig til at forstå, at der kan være stor
forskel på at have kunder, og at have indtjening.
Det er selvfølgelig ikke rart at blive smidt ud som kunde, men det kan altså
ske en gang imellem.

> Desuden tvivler jeg på at det er bevidst fra surftowns side.

Det kan vi selvfølgelig ikke vide om det er, men med det prisniveau de kører
med, kan jeg sagtens forstå, hvis de overvejer meget nøje, hvilke kunder de
vil have og på hvilke betingelser.

/Per



Maria Frederiksen (03-06-2005)
Kommentar
Fra : Maria Frederiksen


Dato : 03-06-05 20:02

> Kald det hvad du ved for at du får ret, men leverandørere der ikke kan
> eller vil omstille sig, taber kunder i forhold til deres konkurrenter og
> dermed indtjening.

Niks, at tabe kunder er ikke lige tabe indtjening, tvært imod i det konkrete
tilfælde.

>
> Desuden tvivler jeg på at det er bevidst fra surftowns side.

Muligt, men jeg har personligt kendskab til mange virksomheder, som nu har
valgt det offentlige fra, fordi det er for besværligt og for
omkostningstungt. Og de mister ikke indtjening, de øger den - almindelig
hovedregning om overskud.

Mvh Maria




JB (03-06-2005)
Kommentar
Fra : JB


Dato : 03-06-05 08:25

> Hvad er problemet? Jeg har årligt 10-15 fakturaer til off. virksomheder -
> skoler, plejehjem mm. - indtil i år sendte jeg en håndskrevet faktura +
> girokort til institutionen, fik mine penge og alt var OK, Nu skal jeg
> sende den håndskrevne faktura+girokort til en anden adresse
> (læs-læsindbureau) og jeg får mine penge. Jeg kan IKKE se problemet.

Problemet er simpelt, hvis man bruger et automatisk faktureringssystem og
rudekonvolutter bliver man nødt til enten at lægge en ny adresse ind bag ved
ruden eller lægge konvolutten i en ny konvolut hvis den skal det rigtige
sted hen, en besværliggørelse der tager ekstra tid og forøger portovægten.
Det er jo ikke alle der håndskriver deres fakturaer.

JB



Carsten Overgaard (03-06-2005)
Kommentar
Fra : Carsten Overgaard


Dato : 03-06-05 06:50

"Martin Møller" <martinboySPAM@FILTERhotmail.com> skrev i en meddelelse
news:429efacb$0$67257$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
> Jeg arbejder på en offentlig institution. Vi har webhotel hos surftown. Nu
> er det således at alle erhvervsvirksomheder, som leverer til offentlige
> virksomheder, skal fremsende e-faktura. Det er et lovkrav. Men det nægter
> surftown at gøre. De kommer med en undskyldning om at deres system ikke er
> gearet til at fremsende e-faktura eller benytte LæsInd bureaer.
>
> Nu truer de os så med at opsige vores webhotel, hvis ikke min arbejdsplads
> finder en måde at betale regningen på. Men kan de det? Er det ikke
surftown
> der har et problem? Hvordan står vi rent juridisk, hvis surftown lukker
> vores webhotel? Hvis det skulle komme til et retsligt efterspil.

Surftown må godt lukke Jeres webhotel, hvis de ikke ønsker at gøre handel
med Jer.

Hvis de ønsker at have Jer som fortsat kunde, så må de investere i E-faktura
eller acceptere det massive rentetab, som påføres virksomheden fordi at
fakturaerne forsinkes på grund af omvejen omkring læs-ind bureauerne.

Jeg har i mit arbejde stødt på situationer, hvor det både er endt op med at
aktiviteterne lukkes ned eller også har jeg været med til at skære
personaleforbruget til for at finansiere investering i software. Men der er
kun 2 muligheder:

Hvis de ikke vil handle på de præmisser, som loven stiller op, så må de
gerne helt undlade at handle.

Hvis de vil handle, så skal de sende E-faktura. Nogle af vores kollegaer har
flyttet deres bogholderi til udlandet for at minimere udgifterne af samme
grund, da det så er gratis. Vi er desværre et dansk firma, som ikke har de
frihedsgrader.

--
Med venlig hilsen
Carsten Overgaard
http://www.carstenovergaard.dk/undskyld.htm



Peter Bohn (03-06-2005)
Kommentar
Fra : Peter Bohn


Dato : 03-06-05 17:38

"Martin Møller" <martinboySPAM@FILTERhotmail.com> skrev i en meddelelse
news:429efacb$0$67257$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
> Nu truer de os så med at opsige vores webhotel, hvis ikke min arbejdsplads
> finder en måde at betale regningen på. Men kan de det? Er det ikke
> surftown der har et problem? Hvordan står vi rent juridisk, hvis surftown
> lukker vores webhotel? Hvis det skulle komme til et retsligt efterspil.

Hejsa! Nu er jeg ikke jurist, men da I lavede en aftale med Surftown
accepterede I vel deres forretningsbetingelser, ikk'?
http://www.surftown.dk/default.asp?docID=5FF562A9-C1FB-48C2-BA07-B8CFD183E496

Jeg ved ikke om siden er blevet lavet om efter at I indgik en aftale med
dem, men under stk. 4 Betalingsbetingelser, står der:
----------------

Kunden skal betale Abonnementet online ved brug af sit eget Eurocard,
Mastercard, VISA, VISA Electron eller Bankoverførsel. Alle betalinger
foretaget online af Kunden ved brug af nævnte kort tillægges ikke gebyr fra
Surftown's side.

Ved påbegyndelse af en ny Abonnementsperiode vil Surftown fremsende en
faktura til den angivne email oplyst under www.konto.surftown.dk, hvor
samtlige fakturer ligeledes er tilgængelige. Ved registrering af betaling
vil Kunden modtage kvittering per email på den email adresse Kunden har
opgivet til Surftown.

----------------

Disse betingelser kan I da ikke - offentlig kunde eller ej - bare lave om
efter forgodtbefindene.

Det var bare min mening om dette.

Mvh Peter Bohn



Carsten Overgaard (06-06-2005)
Kommentar
Fra : Carsten Overgaard


Dato : 06-06-05 06:37

"Peter Bohn" <peter.bohn@fjernbgg27.dk> skrev i en meddelelse
news:fH%ne.52426$Fe7.147836@news000.worldonline.dk...
> "Martin Møller" <martinboySPAM@FILTERhotmail.com> skrev i en meddelelse
> news:429efacb$0$67257$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
> > Nu truer de os så med at opsige vores webhotel, hvis ikke min
arbejdsplads
> > finder en måde at betale regningen på. Men kan de det? Er det ikke
> > surftown der har et problem? Hvordan står vi rent juridisk, hvis
surftown
> > lukker vores webhotel? Hvis det skulle komme til et retsligt efterspil.
>
> Hejsa! Nu er jeg ikke jurist, men da I lavede en aftale med Surftown
> accepterede I vel deres forretningsbetingelser, ikk'?
>
http://www.surftown.dk/default.asp?docID=5FF562A9-C1FB-48C2-BA07-B8CFD183E496
>
> Jeg ved ikke om siden er blevet lavet om efter at I indgik en aftale med
> dem, men under stk. 4 Betalingsbetingelser, står der:
> ----------------
>
> Kunden skal betale Abonnementet online ved brug af sit eget Eurocard,
> Mastercard, VISA, VISA Electron eller Bankoverførsel. Alle betalinger
> foretaget online af Kunden ved brug af nævnte kort tillægges ikke gebyr
fra
> Surftown's side.
>
> Ved påbegyndelse af en ny Abonnementsperiode vil Surftown fremsende en
> faktura til den angivne email oplyst under www.konto.surftown.dk, hvor
> samtlige fakturer ligeledes er tilgængelige. Ved registrering af betaling
> vil Kunden modtage kvittering per email på den email adresse Kunden har
> opgivet til Surftown.
>
> ----------------
>
> Disse betingelser kan I da ikke - offentlig kunde eller ej - bare lave om
> efter forgodtbefindene.
>
> Det var bare min mening om dette.
>

Men folketinget kan bare vedtage en lov, som pålægger leverandørene massive
udgifter og det er det, som folketinget har gjort.

--
Med venlig hilsen
Carsten Overgaard
http://www.carstenovergaard.dk/undskyld.htm



Peter Bohn (06-06-2005)
Kommentar
Fra : Peter Bohn


Dato : 06-06-05 15:33

"Carsten Overgaard" <info@carstenovergaard.dk> skrev i en meddelelse
news:6iRoe.5$I44.2@news.get2net.dk...
> Men folketinget kan bare vedtage en lov, som pålægger leverandørene
> massive
> udgifter og det er det, som folketinget har gjort.
>
> --
> Med venlig hilsen
> Carsten Overgaard
> http://www.carstenovergaard.dk/undskyld.htm

Jojo... den er jeg med på, men nu var det oprindelige spørgsmål (som jeg
prøvede at svare på), fra Martin:
"Nu truer de os så med at opsige vores webhotel, hvis ikke min arbejdsplads
finder en måde at betale regningen på. Men kan de det?"

Og der jeg mener at jeg, at det kan de godt, da Martin Møllers arbejdsplads
ikke _kan_ betale på den måde der var aftalt da man i sin tid oprettede
webhotellet.
Webhotellet tilbyder et produkt, til en given pris, under nogle givne vilkår
(hvor betalingsmåden er en del af disse) og kan man ikke følge disse vilkår,
gælder tilbudet vel ikke mere.

Jeg kan så lige i parantes bemærke, at jeg selv er ansat ved det offentlige
og det her e-faktura halløj gør absolut hellere ikke min arbejdsgang
lettere!

Mvh Peter Bohn



Carsten Overgaard (07-06-2005)
Kommentar
Fra : Carsten Overgaard


Dato : 07-06-05 06:29

"Peter Bohn" <peter.bohn@fjernbgg27.dk> skrev i en meddelelse
news:9bZoe.53308$Fe7.152995@news000.worldonline.dk...
> "Carsten Overgaard" <info@carstenovergaard.dk> skrev i en meddelelse
> news:6iRoe.5$I44.2@news.get2net.dk...
> > Men folketinget kan bare vedtage en lov, som pålægger leverandørene
> > massive
> > udgifter og det er det, som folketinget har gjort.
> >
> > --
> > Med venlig hilsen
> > Carsten Overgaard
> > http://www.carstenovergaard.dk/undskyld.htm
>
> Jojo... den er jeg med på, men nu var det oprindelige spørgsmål (som jeg
> prøvede at svare på), fra Martin:
> "Nu truer de os så med at opsige vores webhotel, hvis ikke min
arbejdsplads
> finder en måde at betale regningen på. Men kan de det?"
>
> Og der jeg mener at jeg, at det kan de godt, da Martin Møllers
arbejdsplads
> ikke _kan_ betale på den måde der var aftalt da man i sin tid oprettede
> webhotellet.
> Webhotellet tilbyder et produkt, til en given pris, under nogle givne
vilkår
> (hvor betalingsmåden er en del af disse) og kan man ikke følge disse
vilkår,
> gælder tilbudet vel ikke mere.
>
> Jeg kan så lige i parantes bemærke, at jeg selv er ansat ved det
offentlige
> og det her e-faktura halløj gør absolut hellere ikke min arbejdsgang
> lettere!

Deri er jeg enig, hvilket kan ses på min anden tråd. Jeg har efterhånden
været en del i kontakt med diverse offentlige myndigheder, når det drejer
sig om lokal fortolkning af de 150 siders dokumentation af filen. Senest har
en kommune indført modulus kontrol af Dimensionskontostrengen og i den
kommune må der ikke stå noget i feltet. De andre kommuner, som jeg har
været i kontakt med foretrækker at "vort kontonr" står i feltet, så for at
det administrative personale ikke skal blive overbebyrdet, så har jeg
blanket feltet, hvis et bestemt bynavn optræder i postadressen.

Vi overvejer at lave et nye felter i vores økonomi-system, som giver os
mulighed for at lave regler baseret på hvilken myndighed og VANS-udbyder
vores kunder har. Det sidste har nemlig store konsekvenser, da nogle
VANS-udbydere har supplerende check af filen ud over de check, som
validatoren hos www.oio.dk har.

Så er der selvfølgelig den klassiske med min egen kommune, som har undladt
at købe et udskriftmodul for at spare penge. Konsekvensen er af
medarbejderne kun kan gøre to ting. Godkende skærmbilledet eller afvise det.
Jvf. personalet på den lokale børnehave, som har fået 20 min. officiel
undervisning + lidt fra nogle bekendte privat, så kan de ikke forlade
kladdebilledet uden af alle poster er løbet igennem. Mange gange er de
derfor nød til at afvise fakturaen fordi at hotlinen hos kommunen ikke er
til rådighed, når de har brug for det.

Jeg føler så inderlidt med personalet hos køberne.

--
Med venlig hilsen
Carsten Overgaard
http://www.carstenovergaard.dk/undskyld.htm



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408849
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste